Miksi avioliitto miehen kanssa on naiselle niin tärkeä?
Onko syy taloudellinen? Tilastokeskuksen mukaan vain 20% 45-49 vuotiasta naisista ei ole ollut tuohon ikään mennessä avioliitossa. Miehillä vastaava luku on 29%. Kun prosentti on noin korkea pelkästään avioliitoissa niin voidaan puhua jo eräänlaisesta (taloudellisesta) miesriippuvuudesta. Kun otetaan huomioon avoliitot ja se että jotkut menevät tuonkin jälkeen naimisiin, on luku on minusta aivan hämmästyttävän korkea. Erityisesti naisille vaikuttaa tuo avioliitto olevan tärkeä siitä koituvan taloudellisen turvan takia. Feministit totta kai tämän kieltävät. Tavoittelevatko naiset pienempää joukkoa miehiä kun taas mies on enemmän sellainen equal opportunity-tyyppi. Jotainhan tuo suuri ero prosenteissa kuvastaa.
Yksi merkittävä naisten saama tulonsiirto yhteiskunnassa on leskeneläkkeet ja tuo piikki juuri tuossa ennen 50:n vuoden ikää kuvastaa avioliiton taloudellista merkitystä naiselle erityisen hyvin. Lisäksi mitä ahkerampi mies on eläessään ollut, sitä enemmän nainen eläkettä saa. Eläkettä voi totta kai saaada mieskin mutta sen saajista 83% on naisia ja heidän keskimääräinen leskeneläkkeensä on myös miehiä huomattavasti suurempi eli kokonaisummasta yli 90% menee naisille. Yleisestihän tiedetään, että status ja toimeentulo on naiselle erityistärkeä ominaisuus miehissä. Se näkyy myös siinä kuka nai kenet ja näissäkin sukupuoliero on taas kerran merkittävä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016042321457140_uu.shtml
Uutistoimisto Bloomberg käytti valtion tarjoamaa tilastodataa ja selvitti, miten eri ammattien edustajat pariutuvat.
Selvityksessä kävi ilmi, että esimerkiksi peruskoulun opettajat naivat usein toisen peruskoulun opettajan. Hyvin tienaavat naiset pariutuvat yleensä yhtä hyvin tienaavan miehen kanssa, kun taas hyvin tienaavat miehet päätyvät yhteen sihteereidensä kanssa.
Vähemmän tienaavat naiset pariutuvat usein hyvin tienaavien miesten kanssa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teimme miehen kanssa yhteisestä päätöksestä sen ratkaisun, että minä hoidan lapset kotona kouluikään asti, ja mies saa keskittyä uraan. Toki tällaisessa tapauksessa, kun käytännössä uhraan itse paljon omia tienaamis- ja uramahdollisuuksiani, on hyvä sitten olla se taloudellinen turvakin avioliiton kautta. Olisihan se hullua, jos olisi 9 vuotta jonka olin kotiäiti, tehnyt työtä ilmaiseksi tukeakseni miehen uraa, ja sitten jos mies olisikin lähtenyt, niin olisin jäänyt tyhjän päälle, ilman mitään korvausta työstäni.
Loisit YHDEKSÄN vuotta kotona miehesi rahoilla, ja väität tehneesi uhrauksia? Tehnyt "työtä"? Mitäköhän?
Oletetaan vaikka, että perhe on lestadiolainen tai muuten lapsirakas ja vaimo vaikka opettaja tai lääkäri - työllistyminen varmaa ja palkka yli keskitason.
Toki yhden lapsen hoitamista yhdeksän vuotta voidaan pitää liioitteluna ellei samalla ole hoidettavana kartano.
Halusin, että mies sitoutuu minuun julkisesti ja juridisesti. Avioliitto antaa perheen perustamiselle paremman pohjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teimme miehen kanssa yhteisestä päätöksestä sen ratkaisun, että minä hoidan lapset kotona kouluikään asti, ja mies saa keskittyä uraan. Toki tällaisessa tapauksessa, kun käytännössä uhraan itse paljon omia tienaamis- ja uramahdollisuuksiani, on hyvä sitten olla se taloudellinen turvakin avioliiton kautta. Olisihan se hullua, jos olisi 9 vuotta jonka olin kotiäiti, tehnyt työtä ilmaiseksi tukeakseni miehen uraa, ja sitten jos mies olisikin lähtenyt, niin olisin jäänyt tyhjän päälle, ilman mitään korvausta työstäni.
Loisit YHDEKSÄN vuotta kotona miehesi rahoilla, ja väität tehneesi uhrauksia? Tehnyt "työtä"? Mitäköhän?
Lasten kunnollinen hoitaminen ja kasvatus on työtä. Näytä mulle ihminen, joka ei muka saa aikaa ja voimavarojaan kulumaan lapsille ruokaa laittaessa, pyykätessä, leikittäessä, opettaessa, neuvoessa jne..
Jotta lapseni saa kahden maan kansalaisuuden, viisumiasiat ovat lähes automaattisia eikä isyyttä tarvitse tunnustaa erikseen.
Leskeneläkemahdollisuushan koskee sekä miehiä että naisia yhtä lailla.
Avopuolisosta ei leskeneläkettä saa. Avioliiton pitää olla alkanut ennen kuin on täyttänyt 50 että saa oikeuden leskeneläkkeeseen.
Jos on alle 50 v leski ja menee naimisiin ennen kuin täyttää 50, saa kolmen vuoden leskikorvausta vastaavan määrän kertakorvauksena. Mutta loppuuko leskeneläke sitten? Tätä eivät ohjeet kerro, vaan antavat ymmärtää, että leskeneläke jatkuu uuden avioliiton solmimisen jälkeenkin, mutta perustuen siihen edelliseen liittoon. Voiko siis valita, ottaako 3 v kertakorvauksen vai jatkaako kk-korvausta? Jos ottaa 3 v kertakorvauksen ja se kuittaa leskeneläkeoikeuden, Eikö myöhemmästä avioliitosta leskeytymällä saa enää leskeneläkettä? Ei ainakaan siinä tapauksessa että on ollut yli 50 avioiduttuaan?
Ohjeet eivät ole yksiselitteisen tarkat, mutta varmasti ihmiset pyrkivät ottamaan kaikki ne edut, jotka järjestelmä mahdollistaa. Ja sen takia meillä onkin niin korkeat verot ja otetaan miljardeja syömävelkaa joka ikinen vuosi.
Tämä jauhaminen on ihan turhaa niin kauan, kun tietyt henkilöt eivät suostu ymmärtämään, että maailmassa on valtavasti miehiä, jotka haluavat sitoutua, haluavat huolehtia vaimosta ja perheestä, ovat valmiita joko itse hoitamaan lapsia kotona tai työllään mahdollistamaan sen että vaimo hoitaa lapsia kotona, haluavat että jomman kumman sairastuessa vakavasti tai kuollessa oma puoliso lähiomaisena hoitaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei olisi ottanut lapsia hoitaakseen, mies olisi joutunut sen tekemään. Eli mies olisi menettänyt palkkansa eikä olisi edennyt uralla, ei olisi ylennyksiä eikä palkankorotuksia. Nainen hoitaa yhteiset lapset miehen puolesta - ruokapalkalla. Mies tuossa loisii. Saa lapset ja perheen, mutta muuten porskuttaa kuin ennenkin.
Mun ystävistä ei tahdo kun yksi nainen naimisiin, ja hänkään ei rahan takia vaan on pienestä asti unelmoinut päivästä prinsessana. On siis perheellinen.
Yksi ilmoitti että ei aio ikinä mennä naimisiin. Parisuhteessa.
Minä ja toinen ystäväni ollaan perheellisiä ja tuskinpa mennään naimisiin. Häät maksaa ja se naimisiinmeno ei muuta sitä parisuhdetta. Mielummin käytän sen rahan mikä menisi häihin, niin kivaan ulkomaanmatkaan.
Sitten on vielä pari tuttava pariskuntaa jotka myös olleet ~10v yhdessä, eivät naimisissa. Omakotitaloja ja osakkeita löytyy.
Joten miksi ainainen turha yleistys että naiset tahtoo naimisiin? Ja varsinkin rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kunnollinen hoitaminen ja kasvatus on työtä. Näytä mulle ihminen, joka ei muka saa aikaa ja voimavarojaan kulumaan lapsille ruokaa laittaessa, pyykätessä, leikittäessä, opettaessa, neuvoessa jne..
Mitä näistä ei töissä käyvä isä tai äiti tee? Olet vain itsekäs loinen.
Missä on tilastot miesten avioitumisista iän mukaan? Tilastokeskuksen käppyröissä käsitellään vain naisia.
$$$.
Avoliittossa ei saa puolikasta miehestä, mutta avioerossa saa.
Koska avioliitto naisen kanssa ei ole ollut naiselle mahdollinen.
Kyllähän se avioliiton taloudellinen merkitys on suurimmalle osalle naisista nimenomaan se kaikkein tärkein asia avioliitossa. Se onkin yksi monista syistä siihen, miksi nykyään menestyvälle miehelle avioliitosta ei ole käytännössä mitään hyötyä vaan pikemminkin haittaa. Menestyvän miehen tulisi siksi mennä avioliittoon vain menestyvän naisen kanssa ja muuten pysytellä avioliiton ulkopuolella.
Olisiko niin, että usein naiset/miehet ovat olleet pitkässä avoliitossa, ja siinä viidenkympin tietämillä aletaan ajatella raha-asioita, eläkkeet, perintö jne..
Vierailija kirjoitti:
siinä viidenkympin tietämillä aletaan ajatella raha-asioita, eläkkeet, perintö jne..
Kyllä miehen raha-asiat ovat kaikki kaikessa nuorillekin naisille. Autot, omakotitalo, kesämökit, matkat etelään.