Lapsi vonkuu koko ajan nälkäänsä!
Vitsit että alkaa jo hermo mennä tähän! Kyseessä ei siis ole missään nimessä se että lapsi olisi nälässä pidetty vaan tuntuu olevan tapa tuo ainanen marina nälästä. Tuntuu pahentuvan kun on tylsistynyt.
Lapsi on siis 6 vuotias ja syö normaalisti viisi ateriaa päivässä ja ihan tavallista kotiruokaa. Saa ruualla syödä niin paljon kun jaksaa ja ottaa lisää jos haluaa. Silti ei mene kun 15min-puol tuntia kun jo tullaan narisemaan keittiöön ja aukomaan kaappeja kun nälkä ois. Jotenkin viime aikoina tähän on alkanut ihan tosissaan mennä hermo kun mikään ei tunnu tohon auttavan. Olen alkanut huomauttamaan kun lopettelee ruokaa, että onhan nyt maha täynnä ettei sitten heti ole taas nälkä. Vakuuttaa että juujuu, joskus jättääkin osan ruuasta lautaselle. Ja sama nälkänälkä vänkääminen alkaa taas! Sitten se kestääkin koko sen pari-kolme tuntia kun seuraavan ruuan aika on. Tarjottu on juomista, jos olisikin jano. Ei auta. Joskus ajattelin että jospa onkin nälkäinen ja annoin jotain pientä, esim. hedelmän mutta eipä lapsi syönyt kun puolet siitä ja seuraavalla ruualla ei ollut selvästi edes nälkäinen kun näykki vaan ruokaansa.
Siispä päättelen että jostain syystä on keksinyt tuommosen tavan? joskus on selvästi tylsistynyt ja menee vaan maleksimaan keittiöön ja aukoo jääkaappia. Olen jotenkin ihan neuvoton tän kanssa, koska kaikki muut ikävät tavat ja kehitysvaiheet ollaan johdonmukaisuudella saatu selätettyä mutta tähän nyt ei auta mikään. Tässä olen kuukausi kaupalla toistellut että ei saa mitään ylimääräistä syömistä ja ruoka-aikana syödään. Ei mitään vaikutusta. Yritetään toki kehittää lapselle muutakin tekemistä kun keittiössä vonkuminen mutta väkisin päivään mahtuu niitä tylsiä hetkiä (esim. siivoan keittiötä, laitan pyykkiä jne.) Lapsi keskeyttää nopeasti omat puuhansa ja alkaa tuo nälän uikutus. Ulkona ei useinkaan tuota muista mutta heti sisälle tullessa marssii usein jääkaapille ja alkaa vonkua. Päiväkodissa ei onneksi tätä ongelmaa ole ja syö tätejen mukaan hyvin. Kotona se valittaminen alkaa kuitenkin välittömästi. Tämäkin koko viikonloppu on ollut yhtä nälkänälkänälkä ulinaa. OIkein kiinnitin siihen huomiota koska meillä kävi vieraita ja oli todella häiritsevää kun yritin seurustella vieraiden kanssa niin yks ramppaa jääkaapilla yhtenään. Oli myös tavallaan extrasyötävää kun oli vieraita ja olin leiponut sekä makeaa että suolaista. Tuo lapsi söi näitä tarjoamisia vaikka oli vasta paria tuntia ennen syönyt tuhdin lounaan. Silti oli muka nälissään. Iltaruoka ei sitten taas maistunu ollenkaan joten tuntuu ettei oikeasti nälästä ole kysymys.
Kertokaas nyt fiksummat kasvattajat miten kitken tämän kauhean tavan pois? Lapsi on normaalipainoinen ja terve, syö mielestäni ikäisekseen normaalisti.
Kommentit (35)
Sinä teet höttöruokaa josta lapselle jää nälkä! Voi saada myös puutostaudin tuollaisesta. Pistäkää lapsi ravintoterapiaan!
Vierailija kirjoitti:
Sinä teet höttöruokaa josta lapselle jää nälkä! Voi saada myös puutostaudin tuollaisesta. Pistäkää lapsi ravintoterapiaan!
Mitäs ruokaa sitten ehdottaisit? Miten selität ettei päiväkodissa tätä ongelmaa ole vaikka tunnetustihan pk ruuat on juurikin sitä höttöä
Vierailija kirjoitti:
Kuitu lisää kylläisyyden tunnetta. Kannattaa suosiä täysjyvävalmisteita ja lisäillä leipiin ja puuroihin leseitä. Runsaasti myös marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Kuitu ei lisää muuta kuin paskan määrää.
Uskokaa nyt jo, että ap:n tarjoamassa ruuassa ei ole mitään vikaa. Lapsella EI OLE OIKEASTI NÄLKÄ. Hänellä on tylsää, ja napostelulla haluaisi täyttää tätä tyhjiötä. Mutta ap, pidä pääsi! Muuten lapsesta tulee vielä iän myötä lihava, kun oppii syömään tylsyyteensä. Ikävä kyllä kokemusta tästä on, ja tavasta eroon pääseminen erittäin vaikeaa... :/
Vierailija kirjoitti:
Diabetes?
kuuluuko siihen jatkuva nälkä? luulin että jano? tää lapsihan ilmeisesti ei juo paljoakaan kun äiti kerran yritti ruuan sijasta tarjota juomaa
Koittaa ehkä saada herkkuja tuolla tavalla. Itsellänikin on monesti niin, että olisi nälkä, mutta ei oikeastaan tee mitään mieli, paitsi herkkuja :)
Eli älä niitä ainakaan anna. "Nälkä" menee pois kun keksii tekemistä.
Joo epäilen että on just mieliteko tai tylsyyden takia haluis syödä. Mutta miten kummassa tästä pääsee eroon!! jo jatkunut pitkän aikaan eikä mitään muutosta!
ap
Lapsellasi on ongelmia insuliinin erityksen kanssa ja siksi hänellä on oikeasti nälkä. Ketju menee näin: Perunoiden/riisin tms. tärkkelys imeytyy nopeasti ja veren sokeri nousee. Elimistö erittää liikaa insuliinia ja noin puolen tunnin päästä ruokailusta alkaa väsyttää ja heikottaa, koska insuliini vetää kaiken sokerin verestä ihon alle rasvaksi.
Kokeile seuraavaa: teet ruokaa jossa insuliinikuorma on pienempi. Esimerkiksi jauhelihaa öljyisellä kasvispedillä, jossa on lähinnä kaaleja jne. Insuliinin eritys jää pienemmäksi eikä heikotusta tule.
Ruokavalionne ei siis sovi lapsellesi hyvin.
Varaa muutamia omenoita ja banaaneja, porkkanoita ym kasviksia, annettavaksi pahasti nälkäiselle. Mutta ei tietenkään ennen seuraavaa ruokaa, tarjoatko myös jälkiruuan kiisselin tai vastaavan, sillä saa hyvin täytettyä vielä vatsaa.
Vihaneskulho pöytään ja sinne kurkkua.
Tunnetilan selvittäminen, miksi pyrkii saamaan itselleen hyvän olon ulokoisin keinoin? Miksi hyvä olo ei tule sisältä?
Verensokerin tasojen selvittäminen lääkärin tai kotimittarin avulla. Ihmiset ovat kovin yksilöllisiä tuon suhteen mutta veren glukoosipitoisuuden muutokset vaikuttavat kovin eri tavoilla.
Lähtisin näillä liikkeelle.
Ruokavaliossa on liikaa tärkkelystä juuri tuon lapsen elimistölle.
Minulla oli lapsena usein tuollainen loputon nälän tunne vaikka perheessämme syötiin ravitsevaa ruokaa ja sai syödä aina kun halusi, ei tarvinnut pyytää lupaa. Olin hoikka pieni tyttö syömisistäni huolimatta. Myöhemmin aikuisena diagnosoitiin keliakia.
Refluksiongelma? Mulla närästys on aiheuttaa samankaltaista tuntua kuin nälkä. Alkaa pian syömisen jälkeen.
Onko verikokeita otettu. Nehän ei tietenkään närästystä paljasta.
Mä en vaan antaisi ruokaa. En edes mitään harmitonta vihannesta naposteltavaksi. Menee hampaat kun koko ajan mussuttaa jotain eikä muutenkaan ole hyvä oppia napostelua. Nyt vaan jämäkästi pidät pääsi ja jatkat samaan malliin. Ruualla syödään ja sillä hyvä.