Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi vonkuu koko ajan nälkäänsä!

Vierailija
24.04.2016 |

Vitsit että alkaa jo hermo mennä tähän! Kyseessä ei siis ole missään nimessä se että lapsi olisi nälässä pidetty vaan tuntuu olevan tapa tuo ainanen marina nälästä. Tuntuu pahentuvan kun on tylsistynyt.

Lapsi on siis 6 vuotias ja syö normaalisti viisi ateriaa päivässä ja ihan tavallista kotiruokaa. Saa ruualla syödä niin paljon kun jaksaa ja ottaa lisää jos haluaa. Silti ei mene kun 15min-puol tuntia kun jo tullaan narisemaan keittiöön ja aukomaan kaappeja kun nälkä ois. Jotenkin viime aikoina tähän on alkanut ihan tosissaan mennä hermo kun mikään ei tunnu tohon auttavan. Olen alkanut huomauttamaan kun lopettelee ruokaa, että onhan nyt maha täynnä ettei sitten heti ole taas nälkä. Vakuuttaa että juujuu, joskus jättääkin osan ruuasta lautaselle. Ja sama nälkänälkä vänkääminen alkaa taas! Sitten se kestääkin koko sen pari-kolme tuntia kun seuraavan ruuan aika on. Tarjottu on juomista, jos olisikin jano. Ei auta. Joskus ajattelin että jospa onkin nälkäinen ja annoin jotain pientä, esim. hedelmän mutta eipä lapsi syönyt kun puolet siitä ja seuraavalla ruualla ei ollut selvästi edes nälkäinen kun näykki vaan ruokaansa.

Siispä päättelen että jostain syystä on keksinyt tuommosen tavan? joskus on selvästi tylsistynyt ja menee vaan maleksimaan keittiöön ja aukoo jääkaappia. Olen jotenkin ihan neuvoton tän kanssa, koska kaikki muut ikävät tavat ja kehitysvaiheet ollaan johdonmukaisuudella saatu selätettyä mutta tähän nyt ei auta mikään. Tässä olen kuukausi kaupalla toistellut että ei saa mitään ylimääräistä syömistä ja ruoka-aikana syödään. Ei mitään vaikutusta. Yritetään toki kehittää lapselle muutakin tekemistä kun keittiössä vonkuminen mutta väkisin päivään mahtuu niitä tylsiä hetkiä (esim. siivoan keittiötä, laitan pyykkiä jne.) Lapsi keskeyttää nopeasti omat puuhansa ja alkaa tuo nälän uikutus. Ulkona ei useinkaan tuota muista mutta heti sisälle tullessa marssii usein jääkaapille ja alkaa vonkua. Päiväkodissa ei onneksi tätä ongelmaa ole ja syö tätejen mukaan hyvin. Kotona se valittaminen alkaa kuitenkin välittömästi. Tämäkin koko viikonloppu on ollut yhtä nälkänälkänälkä ulinaa. OIkein kiinnitin siihen huomiota koska meillä kävi vieraita ja oli todella häiritsevää kun yritin seurustella vieraiden kanssa niin yks ramppaa jääkaapilla yhtenään. Oli myös tavallaan extrasyötävää kun oli vieraita ja olin leiponut sekä makeaa että suolaista. Tuo lapsi söi näitä tarjoamisia vaikka oli vasta paria tuntia ennen syönyt tuhdin lounaan. Silti oli muka nälissään. Iltaruoka ei sitten taas maistunu ollenkaan joten tuntuu ettei oikeasti nälästä ole kysymys.
Kertokaas nyt fiksummat kasvattajat miten kitken tämän kauhean tavan pois? Lapsi on normaalipainoinen ja terve, syö mielestäni ikäisekseen normaalisti.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse samanlainen (no en tietenkään kerjää muilta). Koko ajan tekee mieli jotain. Ei sillä ole nälän kanssa mitään tekemistä. Onneksi on hyvä aineenvaihdunta.

Vierailija
2/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukko jääkaappiin ja/tai keittiönoveen(jos keittiöön on ovi) Sanot että sinne ei ole mitään asiaa ennen kun annat luvan. Pistät korvatulpat ja annat vinkua keittiönoven edessä. Luulis joskus kyllästyvän. Onneks en koskaan hanki lapsia. Vaikuttaa vittumaisilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse samanlainen (no en tietenkään kerjää muilta). Koko ajan tekee mieli jotain. Ei sillä ole nälän kanssa mitään tekemistä. Onneksi on hyvä aineenvaihdunta.

Oisko vinkkiä millä nää mieliteot sais kitkettyä lapselta? tiedän että mummonsa antaa aina jotain naposteltavaa kun vaan vinkasee siihen suuntaan. Sittenpä ei kunnon ruoka uppoa enää ollenkaan. Kummasti se nälkä on siellä aina kun on pullat pöydässä mutta jos ehdotan omenan syöntiä niin ei ole... Mutta mummola ei varmaan ole tähän syynä kun käydään aika harvoin välimatkan takia

ap

Vierailija
4/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa antaisit lapselle sellaista ruokaa, joka pitää nälän pois pitempään kuin sen vartin. Ei ole lapsen vika, jos sillä on ruokailun jälkeen kohta nälkä. Vika on tarjottavassa ruuassa.

Vierailija
5/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätejen?

Vierailija
6/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruoassa tarpeeksi rasvaa? Jos mä syön vähärasvaista kanaa ja riisiä, olen nälkäinen hetikohta. Olen ollut aina hoikka.

Vierailija
7/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa antaisit lapselle sellaista ruokaa, joka pitää nälän pois pitempään kuin sen vartin. Ei ole lapsen vika, jos sillä on ruokailun jälkeen kohta nälkä. Vika on tarjottavassa ruuassa.

Nojaa, tänään oli lounaaksi uunilohi, perunat, salaatti. Aamupalaksi söi puuroa. Silti oli lounaan jälkeen sama tuttu marina nälästä. En ole huomannut eroa sillä mitä ruokaa tarjoaa. Ja siis vaikuttaa ettei ole oikeasti nälkä kuitenkaan

Vierailija
8/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruoassa tarpeeksi rasvaa? Jos mä syön vähärasvaista kanaa ja riisiä, olen nälkäinen hetikohta. Olen ollut aina hoikka.

Uskoisin näin. Toki on meilläkin välillä esim. kanaa ja riisiä  mutta sama kitinä se on vaikka olisi itsetehdyt lihapullat ja muusi ruokana joka ei ainakaan kevyttä ja rasvatonta ole.

Vierailija
9/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, tänään oli lounaaksi uunilohi, perunat, salaatti. Aamupalaksi söi puuroa. Silti oli lounaan jälkeen sama tuttu marina nälästä. En ole huomannut eroa sillä mitä ruokaa tarjoaa. Ja siis vaikuttaa ettei ole oikeasti nälkä kuitenkaan

Kutoselta tulikin vastaus. Rasva pitää nälkää, anna normaalirasvaista ruokaa.

Vierailija
10/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin näin. Toki on meilläkin välillä esim. kanaa ja riisiä  mutta sama kitinä se on vaikka olisi itsetehdyt lihapullat ja muusi ruokana joka ei ainakaan kevyttä ja rasvatonta ole.

Mitä laitat lihapulliin ja muusiin?

Vierailija
11/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitu lisää kylläisyyden tunnetta. Kannattaa suosiä täysjyvävalmisteita ja lisäillä leipiin ja puuroihin leseitä. Runsaasti myös marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Vierailija
12/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö juo ja laihtuu, suoraan polille diabetes kokeisiin. Ruoka ei imeydy ja nälkä on kokoajan.

Vierailija
13/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterioiden väleillä ei minusta tarvisi tarjota makeita hedelmiä. Ehkäpä annat luvan ottaa vaikka porkkanaa palan sillon jos on nälkä niin koko juttu unohtuu pian. laita vaikka porkkanaa valmiina paloina jääkaappiin. Toinen vaihtoehto on tarjota purkkaa.

Vierailija
14/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutoselta tulikin vastaus. Rasva pitää nälkää, anna normaalirasvaista ruokaa.

Näin teenkin. Eikö lohi sinusta ole "normaalirasvaista ruokaa"? ja siis ongelman ydin on se ettei lapsella ole oikeasti nälkä (ei syö kuitenkaan paljoa mitään vaikka tähän "nälkään" ruokaa tarjoaisikin) vaan kyse on mieliteosta ja/tai tavasta, josta haluaisin päästä eroon. Isälleen vinkuu yhtä paljon kun minulle.

Vierailija
15/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lapsella jotain vatsavaivoja, jotka hän erehdyksessä tulkitsee näläksi? Omalla lapsellani oli jossain vaiheessa tällaista. Toki kysymyksessä voi olla vain lapsen oppima tapa keksiä lohdutusta, kun on vähän tylsää. Mitä, jos tekisit jonnekin esim. kurkkutikkuja ja antaisit lapselle pari sellaista, kun hän valittaa nälkäänsä. Kurkkuhan on lähes kokonaan vettä, joten sen napostelusta on tuskin haittaa.

Vierailija
16/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa saada huolenpitoa tai huomiota?

Tai sitten tylsistyessään syö. Itse olen samanlainen, että jos mielenkiinto ei ole jossain muualla niin napostelen. Jotakin mieluista tekemistä lapselle.

Vierailija
17/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä puuro ei kyllä pidä nälkää. Minullakin tunnin sisällä uudestaan nälkä jos syön aamiaiseksi pelkkää puuroa. Kannattaa antaa lisäksi esim pähkinöitä tai jotain proteiinipitoista.

Vierailija
18/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aterioiden väleillä ei minusta tarvisi tarjota makeita hedelmiä. Ehkäpä annat luvan ottaa vaikka porkkanaa palan sillon jos on nälkä niin koko juttu unohtuu pian. laita vaikka porkkanaa valmiina paloina jääkaappiin. Toinen vaihtoehto on tarjota purkkaa.

Joo purkan tai pastillin ottaa ruuan päälle, mutta se ei auta. Joskus tosiaan hedelmää tarjosin, söi puolet ja jätti siihen eli ei ainakaan hirmu nälkä ollut. Vihanneksia syö kyllä ruuallakin hyvin. Nyt en ole antanut ottaa ollenkaan mitään naposteltavaa ruokien välillä kun ei kuitenkaan aidosti nälästä ole kyse. Luulin lapsen tajuavan että kun ei mitään saa niin lopettaisi tuon, mutta ei mitään helpostusta..:/

Joku kysyi miten teen lihapullat ja muusin. No aika perinteisesti kai? Joku rasvaisempi jauheliha, sinne korppujauhoa tai vastaavaa, kanamuna, joskus loraus kermaa tai kermaviili, mausteet tietty. Muussi, no perunoita muussattuna, sekaan maitoa, joskus kermaa jos sattuu olemaan. Ei mieletäni kovin kevyttä, hyvää kylläkin. Ainakin tämä ateria vihanneksineen pitää paljon urheilevan miehenikin kylläisenä pidempään kun puoli tuntia niin kumma jos ei 6 vuotiasta :/

Vierailija
19/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätejen?

Varmaan sama kirjoittaja joka kirjoittaa "teinejen", tarkoittaessaan teinien....

Vierailija
20/35 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapa saada huolenpitoa tai huomiota?

Tai sitten tylsistyessään syö. Itse olen samanlainen, että jos mielenkiinto ei ole jossain muualla niin napostelen. Jotakin mieluista tekemistä lapselle.

Varmaan voi olla huomion hakuakin. Tosin lapsi saa kyllä paljon huomiota muutenkin. Saattaa tosin alkaa tuon valittamisen vaikka istuisi sylissäni eli saa huomiota parhaillaan. Tekemistä tietty yritetään keksiä ja keksiihän tuo itsekin jo kaikenlaista, mutta heti kun leikki loppuut tai on hetki semmoista "mitäs nyt tekisin" aikaa niin nälkä valitus alkaa. Mietin kyllä että jos kyse olisi janosta, koska lapsi ei ihan hirveästi juo muuta kun ruualla. Mutta ei hän suostu ottamaan juomista vaikka tarjoan! ihan vettä siis olen tarjonnut. Ei ole kuulemma jano