Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniset synttäribileet ja tuttavaperheen äiti

Vierailija
24.04.2016 |

Lapsellani oli tänää vegaaniset synttärit ja tuttavaperheen äiti veti tästä herneen nenään. Olemme vegaaneja, mutta emme mitään luonnonparannuksiin uskovia ituhippejä. Ihan samanlaisia ihmisiä olemme kuin muutkin.

Tarjoiltavana ei ollut ruohoa ja melonisiivuja vaan ihan normaaleja synttäriherkkuja, jotka olivat vain vegaanisia. Oli sipsejä, dippejä, mutakakkua, täytekakkua, mokkapaloja, limsaa, karkkia... Perussettiä. Lapset tykkäsivät. Ilmeisesti tälle äidille tuli suurena yllätyksenä, että vegaaninen perhe tarjoilisi muille vegaaniruokaa. Otti itseensä tosi suuresti, kun emme voineet ottaa huomioon heidän ruokailutottumuksiaan ja tehdä heille sopivaa ruokaa. Kyseessä eivät olleet allergiat, vaan ennakkoluulot. Lapselle kyllä herkut maistui, mutta äidille ei :D

En ymmärrä, miksi tästä nyt hän otti niin itseensä, mutta ottipa kuitenkin. En usko tehneeni mitään väärin. Olisiko sinulle iso ongelma, jos synttärijuhlissa tarjoiltavana olisi vain vegaanisia herkkuja?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt aletaan jauhamaan näistä allergioista, niin eihän missään juhlissa voisi tarjoilla mitään ruokaa. Joku voi olla kalalle allerginen, toinen maidolle ja kolmas vihanneksille. Turha näistä allergioista on tässä keskustelussa näin paljoa jauhaa.

Kyllä ap, voit tarjota juhlissasi vegaanista ruokaa, eikä sen pitäisi olla kenellekään ongelma. Allergiset ovat varmasti osanneet ilmoittaa allergiansa jo ennen juhlia, eiköhän sinne kaikille allergikoille jotain syötävää saada vaikka ruoka olisikin vegaanista.

Minä vastasin vain ap:n kysymykseen, että kyllä, se olisi minulle ongelma allergioiden takia. Ei muuten...

Lainaus aplta: "Kyseessä eivät olleet allergiat, vaan ennakkoluulot."

Onko sulle ongelma jos tarjolla ei ole sinulle sopivaa ruokaa vaikket ole ilmoittanut ruokarajoitteistasi?

Siinä tapauksessa tietenkään ei. Mutta jos asiasta olisi kysytty ja sen annettu ymmärtää olevan ok, niin kyllä tulisi paha mieli, jos tarjolla ei olisi edes minulle sopivaa juotavaa.

Vierailija
62/65 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että tälle palstalle on sattunut kokoontumaan näin paljon ihmisiä jotka on allergisia lähes kaikelle. Jokaisessa vegekeskustelussakin on vähintään yksi joka ei pysty syömään lähes mitään, tai ainakin vegaaniruuat on ongelma.

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja yksi mun kaveri on allerginen omenalle ja mansikoille. Muita ruokarajoitteisia en tunne, ilmeisesti elän jossain kuplassa jos rajoitteisia kuitenkin on näin kamalan paljon.

The more you know.

Monet ruokarajoitteet on perityviä, esim keliakia ja maitoproteiiniallergia, niin teidän suvussa ei sitten ole niille altistavia geenejä. On myös mahdollista, ettei sulle vaan olla puhuttu joistain allergioista, esim monet lievästi allergiset vain välttelevät allergeenejään, eivätkä halua kertoa siitä muille, koska monesti muut ihmiset tekevät ruokarajoitteesta isomman ongelman itselleen kuin mitä se on allergiselle. 

Saattaa olla, tosin tuskin noinkaan on kun aika paljon yhdessäkin kokkeillaan ja suurimman osan kanssa ollaan tunnettu jo vuosikausia. Enkä siis tarkoittanut tuota mitenkään pahalla, ihan oikeasti vaan ihmettelen että onko ihan oikeasti näin paljon moniallergisia ihmisiä, tai lähinnä niitä jotka ei pysty lähes mitään kasvisruokia syömään :)

Ottaen huomioon, kuinka paljon närästyslääkkeitä sun muita myydään ja mainostetaan, niin kyllä aika isolla osalla ihmisistä on jotain mahaongelmaa. Monesti niitä mahaongelmia lisäävät monet jutut mitä vegaaniruuassa käytetään esim gluteeni, pavut, palkokasvit. Itse myös tunnen aika monta refluksista, sappivaivoista yms kärsivää, joiden ongelmat vaikuttavat ruokavalioonkin. Jos et itse sairasta mitään kroonista, niin noista ei hirveen paljoa varmaan puhuta sulle, koska sairas ajattelee ettet ymmärrä  ja parempaa tukea sairastamiseensa saa ihmisiltä, jotka sairastaa jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt aletaan jauhamaan näistä allergioista, niin eihän missään juhlissa voisi tarjoilla mitään ruokaa. Joku voi olla kalalle allerginen, toinen maidolle ja kolmas vihanneksille. Turha näistä allergioista on tässä keskustelussa näin paljoa jauhaa.

Kyllä ap, voit tarjota juhlissasi vegaanista ruokaa, eikä sen pitäisi olla kenellekään ongelma. Allergiset ovat varmasti osanneet ilmoittaa allergiansa jo ennen juhlia, eiköhän sinne kaikille allergikoille jotain syötävää saada vaikka ruoka olisikin vegaanista.

Minä vastasin vain ap:n kysymykseen, että kyllä, se olisi minulle ongelma allergioiden takia. Ei muuten. Muuten, ihan hypoteettinen kysymys: Entä jos henkilöllä on niin pahat allergiat, ettei hänelle voida valmistaa vegaanista syötävää? Jätetäänkö ilman tarjoilua? Annetaan pelkkää kahvia?

Rehellisesti, en uskaltaisi kontaminaatioriksin vuoksi tarjoilla tai valmistaa mitään noin pahasti allergiselle :/

Vierailija
64/65 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti en pystyisi allergioiden vuoksi syömään 😩 Haluaisin kyllä maistaa.

Tää on taas tää kumman yleinen allergia joka estää syömästä mitään muuta kuin elukan lihaa, kananmunia ja lehmän rintamaitoa. Otan osaa.

Ilmeisesti sulle on täysin tuntematon käsite, että joku voi olla esim. soijalle allerginen? 

Niin voi, mitä sitten? Ei sitä soijaa kaikessa vegaanisessa ruuassa ole.

Kyllähän joku voi olla omenallekin allerginen, muttei se tarkoita sitä, että hänen pitäisi lopettaa kaikkien hedelmien syönti. Vegaanista ruokaa voi kyllä tehdä ihan ilman sitä sinunn soijaasikin.

No itse olen gluteeniton, maidoton, kasvis, FODMAP ja vielä refluksikin löytyy ja lähtökohtaisesti kaikki vegaaninen ruoka on sellaista, että mä en sitä voi syödä ilman reseptin muokkausta... Joillakin ihmisillä vaan on osunut kohdalle vähän enempi ruokavalioon vaikuttavia sairauksia ja allergioita, jotka tekee normiruuan syömisestä lähes mahdotonta. Jos mullekin tulisi vielä esim pähkinäallergia, niin mä vaan menisin ravintoterapeutille ja pyytäisin hänen tekemään mulle listat siitä mitä tuotteita kaupasta voi syödä ja mitä niistä voi tehdä, niin että saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Sun laiset ihmiset, joiden päähän ei ilmeisesti mahdu se, että sama ihminen voi kärsiä monesta erityisruokavaliosta, ovat ihan hiton ärsyttäviä... Noista hedelmistä kun sanoit, niin mä voin syödä tällä hetkellä pelkästään ananasta ja banaania ilman oireita...

Surullista, otan vaikeuksiisi osaa. Jos miettii ketjun aihetta, niin et varmaan suutu jos ruuasta osa ei sovi sinulle? Et varmaan tuolla määrällä yliherkkyyksiä pysty syömään aivan kaikkea monessakaan juhlassa/tilausuudessa/missä vaan ruokalutilanteessa? Olisi aika älytöntä tehdä kaltaisellesi ruokaa jos kukaan ei ole ilmoittanut noista allergioista. Samoin en luottaisi sekasyöjienkään tarjottaviin jos olisin soija-allergikko, aika yleinen tuote joissain eläinperäisissäkin valmishommeleissa jonka lisäksi sekasyöjäkin saattaa käyttää vaikka soijakastiketta ruuanlaittoon.

Joo, mä kuljetan mukana omia eväitä yleensä, ravintoloissa järjestettäviin tilaisuuksin laitan aina tarkat listat mitä voin syödä ja kuinka tarkasti mitäkin allergiaa pitää noudattaa, silti aina välillä tarjotaan jotain väärää ja sitten saakin olla muutaman päivän taas sängyn pohjalla lääkkeitä syöden. Ongelmana monesti on lähinnä se, että ihmiset suuttuvat siitä, etten syö heidän tekemäänsä mukamas mulle sopivaa ruokaa, joka lähes aina ei edes sovi vaan siinä on käytetty just jotain mausteseosta, jossa onkin jotain mitä ei saa syödä tai jotain säilöttyä juttua, jossa on säilönnässä käytetty maitoproteiinia. Mä en siitä loukkaannu, jos mulle ei ole varattu mitään muuta kun vihreää teetä :D

Oletko se sama symppistyyppi, joka on aiemmin jossain vegaaniketjussa miten ei pysty olemaan vege vaikka tahtoisi? Kirjoitat jotenkin samaan tyyliin :)

En ole :D Olen kyllä miettinyt, että voisi ryhtyä vegaaniksi, mutta en ole vielä keksinyt, miten ruuasta saisi riittävästi proteiinia ilman kananmunaa ja quornia :D Olen kyllä kuullut, että quornista pitäisi tulla myös vegaaniversio, niin ehkä sitten voisi kokeilla :D Paitsi gelatiinista en pysty luopumaan, kun sitä on melkeen kaikissa mun lääkkeissä

Vierailija
65/65 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että tälle palstalle on sattunut kokoontumaan näin paljon ihmisiä jotka on allergisia lähes kaikelle. Jokaisessa vegekeskustelussakin on vähintään yksi joka ei pysty syömään lähes mitään, tai ainakin vegaaniruuat on ongelma.

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja yksi mun kaveri on allerginen omenalle ja mansikoille. Muita ruokarajoitteisia en tunne, ilmeisesti elän jossain kuplassa jos rajoitteisia kuitenkin on näin kamalan paljon.

The more you know.

Monet ruokarajoitteet on perityviä, esim keliakia ja maitoproteiiniallergia, niin teidän suvussa ei sitten ole niille altistavia geenejä. On myös mahdollista, ettei sulle vaan olla puhuttu joistain allergioista, esim monet lievästi allergiset vain välttelevät allergeenejään, eivätkä halua kertoa siitä muille, koska monesti muut ihmiset tekevät ruokarajoitteesta isomman ongelman itselleen kuin mitä se on allergiselle. 

Saattaa olla, tosin tuskin noinkaan on kun aika paljon yhdessäkin kokkeillaan ja suurimman osan kanssa ollaan tunnettu jo vuosikausia. Enkä siis tarkoittanut tuota mitenkään pahalla, ihan oikeasti vaan ihmettelen että onko ihan oikeasti näin paljon moniallergisia ihmisiä, tai lähinnä niitä jotka ei pysty lähes mitään kasvisruokia syömään :)

Ottaen huomioon, kuinka paljon närästyslääkkeitä sun muita myydään ja mainostetaan, niin kyllä aika isolla osalla ihmisistä on jotain mahaongelmaa. Monesti niitä mahaongelmia lisäävät monet jutut mitä vegaaniruuassa käytetään esim gluteeni, pavut, palkokasvit. Itse myös tunnen aika monta refluksista, sappivaivoista yms kärsivää, joiden ongelmat vaikuttavat ruokavalioonkin. Jos et itse sairasta mitään kroonista, niin noista ei hirveen paljoa varmaan puhuta sulle, koska sairas ajattelee ettet ymmärrä  ja parempaa tukea sairastamiseensa saa ihmisiltä, jotka sairastaa jotain. 

No jos joku ihan oikeasti salailee allergioitaan jopa niin pitkälle että syö mukisematta mun edessä ruokia joita ei oikeasti "saisi" syödä, niin pakko sanoa etten oikeen voi asialle mitään. Kuulostaa aika epäuskottavalta ja naurettavalta. Ehkä tuokin on joissain piireissä yleistä, en osaa sanoa.

Ehkä kaikki ei sitten vaan tunne useita ruokarajoitteisia, tai ainakaan niitä joilla on rajoitteita paljon. Enkä todellakaan tarkoittanut että kaikki valehtelee tai ruokarajoitteisia ole ole tai on hyvin vähän, ihmettelin vaan että miten tänne sattuu niin paljon moniallergisia jotka voi syödä vaan tyyliin kahta vihannesta, vähän viljaa ja lihaa kun oon nähnyt samanlaisia jo useammissa vegeketjuissa.. tai sitten ne on aina samat tyypit :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän