Vegaaniset synttäribileet ja tuttavaperheen äiti
Lapsellani oli tänää vegaaniset synttärit ja tuttavaperheen äiti veti tästä herneen nenään. Olemme vegaaneja, mutta emme mitään luonnonparannuksiin uskovia ituhippejä. Ihan samanlaisia ihmisiä olemme kuin muutkin.
Tarjoiltavana ei ollut ruohoa ja melonisiivuja vaan ihan normaaleja synttäriherkkuja, jotka olivat vain vegaanisia. Oli sipsejä, dippejä, mutakakkua, täytekakkua, mokkapaloja, limsaa, karkkia... Perussettiä. Lapset tykkäsivät. Ilmeisesti tälle äidille tuli suurena yllätyksenä, että vegaaninen perhe tarjoilisi muille vegaaniruokaa. Otti itseensä tosi suuresti, kun emme voineet ottaa huomioon heidän ruokailutottumuksiaan ja tehdä heille sopivaa ruokaa. Kyseessä eivät olleet allergiat, vaan ennakkoluulot. Lapselle kyllä herkut maistui, mutta äidille ei :D
En ymmärrä, miksi tästä nyt hän otti niin itseensä, mutta ottipa kuitenkin. En usko tehneeni mitään väärin. Olisiko sinulle iso ongelma, jos synttärijuhlissa tarjoiltavana olisi vain vegaanisia herkkuja?
Kommentit (65)
Miksi mainitsit että nyt on kaikki vegaanista? Olisit olut hiljaa! En mä ainakaan olis erottanut onko herkut leivottu voilla vai öljyllä.
Jotkut ihmiset on vaan ihan taukkeja sääli lasta.
Ei olisi tietenkään mikään ongelma. Olisi ihan kivakin kokeilla jotakin vähän erilaista.
Ei haittaisi. Tiedän paljon vegaaneja henkilökohtaisesti. Erilainen ruokavalio, kuin suurimmalla osalla ihmisistä, joten tekevät paljon itse ruokaa. Suurin osa todella taitavia ruuanlaittajia! Ehdotttomasti ei haittaisi :)
Kuuluu ilmeisesti lihauskovaisiin. Heitä tuntuu olevan liikenteessä, koska vegaanius otetaan hyökkäyksenä omaa arvomaailmaa vastaan. Vaihtoehtoisesti huono omatunto tehdastuotannosta, muttei halua myöntää edes itselleen.
- toinen sekasyöjä
Älä välitä, ikävä kyllä noita juntteja ja ennakkoluuloisia "lihansyöjiä" on joka puolella. Naurat vain kyseisen äidin kotkotuksille. Tuollaisille on jokseenkin turha edes yrittää puhua mitään, koska vika on asenteessa. Ja söisin toki ilomielin vegaanitarjottavia, koska kerrankin voisin olla varma, ettei niissä ole mitään mulle "sopimatonta".
T. Laktovege
Vierailija kirjoitti:
Miksi mainitsit että nyt on kaikki vegaanista? Olisit olut hiljaa! En mä ainakaan olis erottanut onko herkut leivottu voilla vai öljyllä.
Erikseen kysäisi asiasta, enkä eritoten nähnyt syytä valehdella hänelle, kun pidin kypsempänä, mitä todellisuudessa oli.
T. ap
Todennäköisesti en pystyisi allergioiden vuoksi syömään 😩 Haluaisin kyllä maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani oli tänää vegaaniset synttärit ja tuttavaperheen äiti veti tästä herneen nenään. Olemme vegaaneja, mutta emme mitään luonnonparannuksiin uskovia ituhippejä. Ihan samanlaisia ihmisiä olemme kuin muutkin.
Tarjoiltavana ei ollut ruohoa ja melonisiivuja vaan ihan normaaleja synttäriherkkuja, jotka olivat vain vegaanisia. Oli sipsejä, dippejä, mutakakkua, täytekakkua, mokkapaloja, limsaa, karkkia... Perussettiä. Lapset tykkäsivät. Ilmeisesti tälle äidille tuli suurena yllätyksenä, että vegaaninen perhe tarjoilisi muille vegaaniruokaa. Otti itseensä tosi suuresti, kun emme voineet ottaa huomioon heidän ruokailutottumuksiaan ja tehdä heille sopivaa ruokaa. Kyseessä eivät olleet allergiat, vaan ennakkoluulot. Lapselle kyllä herkut maistui, mutta äidille ei :D
En ymmärrä, miksi tästä nyt hän otti niin itseensä, mutta ottipa kuitenkin. En usko tehneeni mitään väärin. Olisiko sinulle iso ongelma, jos synttärijuhlissa tarjoiltavana olisi vain vegaanisia herkkuja?
No ei tietenkään olisi. Jos ne kerran oli herkullisia, niin miksi niitä piti sitten mainostaa vegaanisina erikseen? Tuskin toi äiti olisi tiennyt syövänsä vegaanista ellei siitä erikseen pidetty numeroa. Jos siis olivat hyviä ja tavallisia tarjottavia, joissa vaan mm. maitotuotteet oli korvattu vegaanisilla vaihtoehdoilla. Olen syönyt loistavaa ruokaa ja makeita herkkuja vegaanin emännän kutsuilla.
En tosiaan enkä tietenkään nillittäisi, mutta henkisesti tökkäisi mainostus, että tässä ollaan nyt niin vegaanisesti tehty kaikki, eikö ookin ihanaa, alkakaa tekin nyt vaan vegaaneiksi. Valitettavasti tää käännytys on niin vahvana vegaaneilla, ettei ne varmaan edes huomaa sitä enää itse.
Ei olisi ongelma.
Minulla muutama kasvissyöjä ystäväpiirissä ja aina otan heidät huomioon tarjoiluissa. Yleensä teen kaikki ilman lihaa niin voi sitten kaikkea syödä.
Mutta toisaalta.. Vetäisitkö sinä herneet nenään jos lapsi olisi synttäreillä ja siellä olisi vain vegaanille sopimatonta syötävää? Lapselle olisi kuitenkin maistunut ne tarjoilut. Eihän kyseessä kuitenkaan ole allergia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä tarvi aina erikseen mainita, kun vieras on voinut ihan itse alkaa tivaamaan asiasta. nimim. kokemusta on.
Ja toisaalta, voi olla että on kerrottu siksi, että osa vieraistakin oli vegaaneja ja heille tuo on varmaan tärkeä tieto, että voivat syödä kaikkea mitä pöydässä on.
Vegaanilapsista pitäisi tehdä lasu. Vanhemmat saavat leikkiä ruoalla miten haluavat tai elää vaikka valoravinnolla, mutta lapsi tarvitsee monipuolisen ruokavalion.
Seuraavissa juhlissa varaatte sille tangon lauantaimakkaraa ja Atriapallon.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ongelma.
Minulla muutama kasvissyöjä ystäväpiirissä ja aina otan heidät huomioon tarjoiluissa. Yleensä teen kaikki ilman lihaa niin voi sitten kaikkea syödä.
Mutta toisaalta.. Vetäisitkö sinä herneet nenään jos lapsi olisi synttäreillä ja siellä olisi vain vegaanille sopimatonta syötävää? Lapselle olisi kuitenkin maistunut ne tarjoilut. Eihän kyseessä kuitenkaan ole allergia.
Olen kasvattanut lasta vegaaniksi, enkä osta eläintuotteita. Kuitenkin kasvaessa saa alkaa tekemään omia valintoja, enkä voi kontrolloida hänen syömisiään. Toivon, että kasvaa samaan ideologiaan, mutta jos päättää, että veganismi ei ole hänelle, niin asialle en voi tehdä mitään. Olisi silti minulle yhtä rakas lapsi :) Kaikki eivät ole samaa mieltä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanilapsista pitäisi tehdä lasu. Vanhemmat saavat leikkiä ruoalla miten haluavat tai elää vaikka valoravinnolla, mutta lapsi tarvitsee monipuolisen ruokavalion.
Ei pitäisi. Lapset voivat kasvaa vegaanina, kunhan saavat äidinmaitoa, ja heille syötetään tasapainoista ruokavaliota, jossa on hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. Energiatiheitä ruokia. Huolehditaan myös b12-vitamiinista.
Terveisin lääkis-opiskelija
Miksi siitä asiasta piti tehdä numero?
Vegaanit tapaavat tehdä asiastaan ohjelmanumeron ja nimenomaan käännyttää. Fiksu emäntä olisi ollut ihan hiljaa siitä, että tässä nyt ollaan niin vegaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ongelma.
Syötätkö muslimeille ja juutalaisille kans possua yms?
Johan ap sanoi, että vieras erikseen kysyi asiaa, eikä ap halunnut valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä asiasta piti tehdä numero?
Vegaanit tapaavat tehdä asiastaan ohjelmanumeron ja nimenomaan käännyttää. Fiksu emäntä olisi ollut ihan hiljaa siitä, että tässä nyt ollaan niin vegaaneja.
Haloo. Onko se numeron tekemistä, jos laktoosittomissa tarjottavissa on lappu "laktoositon" ja gluteenittomissa "gluteeniton". Kauheeta käännytystä!
Kuulostaa just hyvältä. Ei olisi todellakaan ongelma.
T. Sekasyöjä