18v. poikani osti alaikäisille alkoholia
Poika oli ostanut siis eilen pikkuveljelleen (16v.) ja tämän kaverille (myös 16v.) mäyräkoiran olutta. Tänä aamuna heräsin kaverin äidin soittoon. Poikani on kuulemma kriminaali ja tämä mamma uhkasi tehdä lastensuojelunilmoituksen perheestämme ja rikosilmoituksen pojasta. Itselleni tuli kaikki aivan yllättyksenä, enkä saanut edes suunvuoroa keskustelussa. Tai ei se mikään keskustelu ollut, hän mollasi perheemme täysin. Tottakai olen järkyttynyt, että poika vie nuorempaa huonoille teille mutta minusta tämän mamman raivokohtaus oli nyt aivan ylimitoitettu tilanteeseen nähden.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiselle viinaa antavat kuuluisivat vankilaan, ja pitkäksi aikaa. 16v:n aivot kehittyy vielä. Ihan aiheesta mamma huolissaan, sinun poikasi myrkyttää hänen lastansa.
Ne aivot kehittyy kyllä vielä sen kymmenen vuotta täysikäisyyden jälkeenkin, että siihen nähden ei ihme, että nämä nuoret ostavat nuorille.. Itseä sieppaa enempi vanhemmat, jotka alkomahoolia lapsilleen hankkivat. En siis käsitä, että siinä salaman iskussa kun 17 v onkin 18 v, kuvitellaan aivojen kehittymisen lakanneen simsalabim ja voidaankin hakea osakesalkku "aikuiselle".
Monissa euroopan maissa 16 vuotias saa jo ostaa alkoholia itse. Ei nyt 16 vuotias kuole vaikka muutaman keppanan joisi. Ihme kukkahattutäteilyä täällä kun kyllähä lähes kaikki on varmaa teininä juonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiselle viinaa antavat kuuluisivat vankilaan, ja pitkäksi aikaa. 16v:n aivot kehittyy vielä. Ihan aiheesta mamma huolissaan, sinun poikasi myrkyttää hänen lastansa.
Omasta vapaasta tahdostaan tämä 16v. oli oluen kurkustaan kaatanut.
Niin? 18 v. syyllistyi rikokseen ihan omasta vapaasta tahdosta.
Pointti oli, että täysi-ikäinen tuskin pakotti alaikäistä juomaan, vaan luultavasti jopa vaati tätä hakijakseen. Silloin aika tekopyhää syyttää myrkyttämisestä ja ties mistä.
Pointti on se että tuo on laitonta.
Laitonta, mutta maalaisjärkeä saa käyttää. Onko järkeä ruuhkauttaa oikeuslaitosta noin typerällä asialla? Pitäisi kukkahattuäiti itse teininsä kotona, kaduilta poissa ryyppäämästä. Alkoholin ikärajaksi on nyt Suomessa sattumoisin asetettu 18v, jossain maissa se on 16v. Laki ei ole mikään absoluuttinen totuus maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Monissa euroopan maissa 16 vuotias saa jo ostaa alkoholia itse. Ei nyt 16 vuotias kuole vaikka muutaman keppanan joisi. Ihme kukkahattutäteilyä täällä kun kyllähä lähes kaikki on varmaa teininä juonut.
Niinpä vissiin, meidän koulun kännikallet jättivät koulun joko peruskouluun tai amikseen. Myöhemmissä luokkakokouksissa heidät tunnisti pöhöttyneestä ulkomuodosta ja kestokännistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli, että täysi-ikäinen tuskin pakotti alaikäistä juomaan, vaan luultavasti jopa vaati tätä hakijakseen. Silloin aika tekopyhää syyttää myrkyttämisestä ja ties mistä.
Laitonta, mutta maalaisjärkeä saa käyttää. Onko järkeä ruuhkauttaa oikeuslaitosta noin typerällä asialla? Pitäisi kukkahattuäiti itse teininsä kotona, kaduilta poissa ryyppäämästä. Alkoholin ikärajaksi on nyt Suomessa sattumoisin asetettu 18v, jossain maissa se on 16v. Laki ei ole mikään absoluuttinen totuus maailmasta.
Seli...seli...seli 😈
Vierailija kirjoitti:
Suomessa onkin alkoholi ongelma. Hyvä että edes valtio suojelee lapsia viinanpiruilta kun vanhemmat tai kaverit eivät sitä näköjään tee. Ps. minusta koko alkoholi pitäisi kieltää tai vähintään säännöstelyä lisätä ja rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä vissiin, meidän koulun kännikallet jättivät koulun joko peruskouluun tai amikseen. Myöhemmissä luokkakokouksissa heidät tunnisti pöhöttyneestä ulkomuodosta ja kestokännistä.
http://www.tiede.fi/keskustelu/58102/ketju/alykkaat_kayttavat_alkoholia…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Käytät varmaan myös autossa rajoitinta? 101km/h on laitonta, jos rajoitus on 100km/h. En toki tällä puolla alaikäisten juopotteluja, kun en täysi-ikäistenkään. Mutta pointti olikin se, että kukapa meistä ei joskus olisi lakia rikkonut, jos ihan tarkkoja ollaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkahattutäti on kyllä kyseessä. Itsekin kannoin aikanaan alaikäisille kavereilleni juomaa kun olin alkuvuodesta syntynyt. Samoin hain Alkosta kirkkaita alle 20v kavereilleni, jotka ei niitä saanut. Tuota on tapahtunut maailman sivu, eikä sitä mikään pysäytä. Poikasi oli tosin vähän tyhmä kun meni jäämään tästä kiinni.
Se että niin on tapahtunut, ei tarkoita että se on oikein. Laki on laki, vaikka suurin osa äideistä ja isistä ei sen noudattamisesta näköjään välitä.
Samaa mieltä. Itse tekisin heti rikosilmon, jos kuulisin jonkun ostaneen meidän teineille alkoholia. Ja sen olen teineille kertonutkin. Kännissä jos näyttäytyvät, heti otamme kouluterkkariin ja psykologiin yhteyden. Jos nuorella on terve itsetunto, ei tarvitse 16-, eikä edes 18-vuotiaana viinaa. Meiltä saatu kotoa hyvä terve, täysin raitis malli, joka tulee kantamaan pitkälle! Harmi ettei ap ole antanut samaa lahjaa omille lapsilleen.
luultavasti ei kestä :D Mamma joka pitää kasvatustaan täydellisenä kuulostaa kyllä hyvin mielipuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa onkin alkoholi ongelma. Hyvä että edes valtio suojelee lapsia viinanpiruilta kun vanhemmat tai kaverit eivät sitä näköjään tee. Ps. minusta koko alkoholi pitäisi kieltää tai vähintään säännöstelyä lisätä ja rankasti.
Kieltolait ei toimi. Alkoholin kulutus vain lisääntyi suomessa kieltolain aikaa.
Kunnon poika. Se on sitä veljeyttä parhaimmillaan. ei tuossa mitään kamalaa ole. Kunhan ei ala varsinaisesti viinaa rahdata, niin ei ole mitään kauheaa siinä, että on hieman olutta hankkinut 16-vuotiaalle pikkuveljelleen ja tämän kaverille. Rikos on tietysti tapahtunut, mutta ajetaanhan sitä ylinopeuttakin.
Olen kiitollinen niille ihmisille, jotka aikoinaan hankkivat minulle ja kaverilleni pienimuotoisesti kaljaa tai kerran Ruska-putelin. Mukavaa oli, kukaan ei kärsinyt millään tavalla, mitään ei sattunut eikä kukaan örveltänyt näin pienistä määristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Meidän lukion pahin juopottelija oli se joka piti ylioppilasjuhlassa puheen ja opiskelee tällä hetkellä lääkiksessä.
No voi, onpa taas raivoraittiit mammat sotajalalla haukkumassa ap:ta. Ei sitä aina voi ohjailla oman lapsen käytöstä. Kyllä monet kiltit mamin kullannuput tekee salaa vaikka mitä. Aloitin itse juomaan 16v. enkä ole alkoholisti. Vanhemmat muutenki osannu näyttää normaalin alkoholinkäytön mallin ilman ääripäitä. Mut juominen alkoi kavereitten takia eikä vanhempien. En kuitenkaan kannusta alaikäsiä juomaan mut tän palstan tietäen toki sellanen olisin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon poika. Se on sitä veljeyttä parhaimmillaan. ei tuossa mitään kamalaa ole. Kunhan ei ala varsinaisesti viinaa rahdata, niin ei ole mitään kauheaa siinä, että on hieman olutta hankkinut 16-vuotiaalle pikkuveljelleen ja tämän kaverille. Rikos on tietysti tapahtunut, mutta ajetaanhan sitä ylinopeuttakin.
Olen kiitollinen niille ihmisille, jotka aikoinaan hankkivat minulle ja kaverilleni pienimuotoisesti kaljaa tai kerran Ruska-putelin. Mukavaa oli, kukaan ei kärsinyt millään tavalla, mitään ei sattunut eikä kukaan örveltänyt näin pienistä määristä.
kaikesta sitä ollaankin kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Meidän lukion pahin juopottelija oli se joka piti ylioppilasjuhlassa puheen ja opiskelee tällä hetkellä lääkiksessä.
Lääkärikin voi olla alkoholisti, valitettavasti.
Ei tuo mitään huonoille teille viemistä edes ole, normaalia on että nuoret välillä juhlii alkoholin kanssa ja se on myös aivan tavallista että 16-vuotiailla rupeaa olemaan yli täys-ikäisiä kavereita. Tuo mamma on nyt turhan päivänen nipottaja, anna tehdä vaan rikosilmotus jos tekee, selitätte sitten poliiseille järkevästi nämä asiat, niin eiköhän niistäkin moni ymmärrä !
Meillä ala-ikäisenä kaveriporukassa oli ainakin sellainen tapa, että hakuria ei vasikoida, vaikka itse jäätäisiin kiinni, miksi tuo yksi ihminen on sitten vasikoinut tai miten tämä selvisi että poikasi on hakenut pikkuveljelleen ja tämän kaverille alkoholia...? Aika noloa jos on vasikoinut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkahattutäti on kyllä kyseessä. Itsekin kannoin aikanaan alaikäisille kavereilleni juomaa kun olin alkuvuodesta syntynyt. Samoin hain Alkosta kirkkaita alle 20v kavereilleni, jotka ei niitä saanut. Tuota on tapahtunut maailman sivu, eikä sitä mikään pysäytä. Poikasi oli tosin vähän tyhmä kun meni jäämään tästä kiinni.
Se että niin on tapahtunut, ei tarkoita että se on oikein. Laki on laki, vaikka suurin osa äideistä ja isistä ei sen noudattamisesta näköjään välitä.
Samaa mieltä. Itse tekisin heti rikosilmon, jos kuulisin jonkun ostaneen meidän teineille alkoholia. Ja sen olen teineille kertonutkin. Kännissä jos näyttäytyvät, heti otamme kouluterkkariin ja psykologiin yhteyden. Jos nuorella on terve itsetunto, ei tarvitse 16-, eikä edes 18-vuotiaana viinaa. Meiltä saatu kotoa hyvä terve, täysin raitis malli, joka tulee kantamaan pitkälle! Harmi ettei ap ole antanut samaa lahjaa omille lapsilleen.
luultavasti ei kestä :D Mamma joka pitää kasvatustaan täydellisenä kuulostaa kyllä hyvin mielipuolelta.
Ap:han juuri hermostui siitä, että hänen kasvatustaaan kyseenalaistestettiin ja ihan syystä näin tehtiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräällä tutulla oli kotoa hyvä "terve" täysin raitis malli joka kantoi hänet "pitkälle" LSD:n tripille ja holtittomaan päihde riippuvuuteen... kamaa ja rahaa oli, ja maksulliset naiset/transut vaihtu! ite en kyllä voi suositella pullossakasvatusta...