Koulutus & parinvalinta, kun miehiä ei riitä kaikille
Yksi palstan kestoaiheistahan on tämä koulutuksen merkitys parinvalinnassa. Tässä hieman faktaa asiasta ja sehän kertoo karua kieltä siitä, ettei kaikille koulutetuille naisille edes riitä saman tasoista herra seuraa. Eli joidenkin on pakon sanelemanana hypättävä tasoa alemmas ja tyydyttävää siihen pelottavaan amikseen mikäli haluaa pariutua. Tämän tilaston valossa ymmärän myös niitä naisia, jotka ovat valinneet sinkkuuden tien ja irtosuhteet. Miehiä ei vain riitä kaikille. Tämä tilasto taitaa kertoa myös sen "totuuden", että toden totta tietylle joukolle miehistä kerääntyy paljon vastuuta naisten tyydyttämisestä, kun ei-kelpaavat miehet ovat jääneet suosiolla kotiin.
Työlliset koulutusasteen ja sukupuolen mukaan (2014 - 1000 henkilöä).
Alempi korkeakouluaste: Miehet 166, Naiset 200, 34 000 naista enemmän.
Ylempi korkeakouluaste: Miehet 175, Naiset 202, 27 000 naista enemmän.
Kommentit (61)
Mulla on ulkomaalainen koulutettu mies, joten en syö kuormasta.
Joutuu tyytymään? Autoako olet ostamassa? Miten olis ihminen ihmiselle?
Muutetaan amiksienkin englanninkielinen nimi universityksi, niin ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kehittää joku koululaitos yliopiston yläpuolelle johon kaikki miehet pääsevät niin ongelma loppuu :P
Ei, vaan pitää lakata palkitsemasta kilttejä tyttöjä liian hyvillä arvosanoilla ja lopettaa "huonosti käyttäytyvien" poikien rankaiseminen liian huonoilla arvosanoilla.
"Miten seiskan pojat voivat pärjätä elämässään paremmin kuin kympin tytöt? Koulu palkitsee kympin tyttöjä kouluun sopivasta käytöksestä enemmän kuin poikia. Tulos selviää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen ja filosofian tohtori Sari Mullolan tuoreesta temperamenttitutkimuksesta, johon osallistui reilu 4000 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa."
http://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/
Koulujen kielipainotteisuus (mm. pakkoruotsi) karsii poikia. Jos englanti riittäisi pakolliseksi kieleksi ja muiden kieliopintojen tilalla voisi lukea lisää luonnontieteita, poikien osuus jatko-opinnoissa varmaankin lisääntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Aloittajan teksti sisältää kaksi väärää oletusta:
1. Pariutuminen tapahtuu vain suomalaisten kesken.
2. Pariutuminen tapahtuu vain kerran, eli jokainen menee elämässään vain yhteen, loppuiän kestävään parisuhteeseen.
Todellisuudessa osa ihmisistä pariutuu ulkomaalaisten kanssa. Toistaiseksi hämmästyttävän pieni osa, mielestäni. Luulisi, että EU:n sisällä olisi jo yleisempää avioitua muiden EU-kansalaisten kanssa. Muuttaminen maasta toiseen on niin vapaata, että se ei enää hankaloita suhteiden solmista.
Todellisuudessa ihmiset pariutuvat useita kertoja, joten siitä korkeasti koulutetusta Masasta "riittää" useammalle kuin yhdelle korkeasti koulutetulle Maijalle. Enkä tarkoita nyt mitään panosuhdekuvioita vaan sitä, että Masan nuoruuden rakkaus on todennäköisesti eri nainen kuin se, jonka kanssa hän perustaa perheen, ja keski-iässä hän saattaa löytää vielä kolmannenkin suuren rakkauden. Ja yhä useammin kuulen vanhoilla päivillä solmituista suhteista leskirouvien ja -herrojen välillä.
Ja kolmas virhe on se oletus, ettei yliopiston tai ammattikorkeakoulun käyneelle naiselle voisi kelvata alemmin koulutettu mies. Kyllä voi, jos muuten ollaan samoista asioista kiinnostuneita.
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Miehille riittää, tai ainakin on riittänyt, niitä hyväpalkkaisia duunariammatteja. Miehillä on ollut oikeasti valinta tehdä töitä nuoresta lähtien tai opiskella. Nainen jos haluaa tehdä elämässään muutakuin kuin matalapalkkaa ja paskaduunia, niin on pakko opiskella. Ihan turha alkaa vetämään sen kummempi analyysejä.
Jos se parinvalinat nyt olisikin noin yksinkertaista, että siihen riittäisi vain se, että mikä toinen on muodolliselta koulutukseltaan. - Emme me elä "koulutus-luokka-yhteiskunnassa." - Toki varmaan sinkkumiehenä minun pitäisi varmaa kokea olevani etuoikeutettu, koska voinen valita kumppanini joko ylemmin koulutettujen joukosta että alemmankoulutettujen joukosta. - Jostain syystä sitä, että mies päätyy yhteen alemman muodollisen koulutuksen omaavan naisen kanssa on harvoin kenenkään ongelma. Tai sitten voin tulla valtuksi "vain" siksi, että koulutukseni on, mikä on. Vaan eipä ole minun tarvinnutkaan kysellä ihmisiin tutuessani, että voisivatko esitellä minulle tutkintotodistuksensa. Ihminen voi olla erinomaisen kiiinostava ja puoleensa vetävä oli hänen muodollinen koulutuksensa mikä hyvänä. Mutta valitettavasti myös täysi k-pää. Valitettavasti siksi, että jos tai kun on vähän enempi tai enemmän kouluja käynyt/ opiskellut, niin luulisi, että olisi oppinutkin jotain; tyhjät tynnyrit kumisevat yleensä kaikkein äänekkäimmin.
Ihan hyvin on pärjätty tähänkin asti vähemmän kouluttautuneen miehen kanssa. Pitäkää vaan hyvänänne nämä akateemiset miehet. Mulle merkitsee huomattavan paljon enemmän muut seikat kuin koulutus tai tulot. Kun itse on kouluttatunut ja hyvässä työssä, niin ei sitä miestä elättäjäksi ainakaan tarvita.
Mä olen ihan vaan amis ja mulla on korkeasti koulutettu mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Pariutuminen tapahtuu vain kerran, eli jokainen menee elämässään vain yhteen, loppuiän kestävään parisuhteeseen.
Todellisuudessa osa ihmisistä pariutuu ulkomaalaisten kanssa. Toistaiseksi hämmästyttävän pieni osa, mielestäni. Luulisi, että EU:n sisällä olisi jo yleisempää avioitua muiden EU-kansalaisten kanssa. Muuttaminen maasta toiseen on niin vapaata, että se ei enää hankaloita suhteiden solmista.
Todellisuudessa ihmiset pariutuvat useita kertoja, joten siitä korkeasti koulutetusta Masasta "riittää" useammalle kuin yhdelle korkeasti koulutetulle Maijalle. Enkä tarkoita nyt mitään panosuhdekuvioita vaan sitä, että Masan nuoruuden rakkaus on todennäköisesti eri nainen kuin se, jonka kanssa hän perustaa perheen, ja keski-iässä hän saattaa löytää vielä kolmannenkin suuren rakkauden. Ja yhä useammin kuulen vanhoilla päivillä solmituista suhteista leskirouvien ja -herrojen välillä.
Ja kolmas virhe on se oletus, ettei yliopiston tai ammattikorkeakoulun käyneelle naiselle voisi kelvata alemmin koulutettu mies. Kyllä voi, jos muuten ollaan samoista asioista kiinnostuneita.
Samat naiset ottavat myös useamman akateemisen miehen elämänsä aikana. Mullakin on jo toinen tohtori menossa.
Ja pienipalkkainen akateeminen nainen jossain sihteerinvirassa kelpaa sitten miehelle? Omien kokemuksien mukaan ei nykyään enää välttämättä. Tai kelpaa kyllä jos ottaa duunin duunina ja koulutuksen koulutuksena, mutta monella naisella on nykyään uskomattomia harhaluuloja omasta erinoimaisuudestaan kun ollaan onnistuttu jopa maisteriksi lukemaan.
Miltähän noi tilastot näyttävät jos otetaan kaikki epätieteet ja muumilaulu-alat pois? Noh eipä sitä tarvitse edes laskea kun jokainen sen tietää. Se selittää sitten miksi miehet kuitenkin dominoivat kovapalkkaisissa tehtävissä vaikka naiset kouluttautuvat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää kehittää joku koululaitos yliopiston yläpuolelle johon kaikki miehet pääsevät niin ongelma loppuu :P
Ei, vaan pitää lakata palkitsemasta kilttejä tyttöjä liian hyvillä arvosanoilla ja lopettaa "huonosti käyttäytyvien" poikien rankaiseminen liian huonoilla arvosanoilla.
"Miten seiskan pojat voivat pärjätä elämässään paremmin kuin kympin tytöt? Koulu palkitsee kympin tyttöjä kouluun sopivasta käytöksestä enemmän kuin poikia. Tulos selviää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen ja filosofian tohtori Sari Mullolan tuoreesta temperamenttitutkimuksesta, johon osallistui reilu 4000 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa."
http://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/
Tutkimus ei alapeukkujen perusteella kelvannut mammoille. Oikea syy on paha patriarkka ja lasikatto joka estää ylivertaisen älykkyyden omaavan sukupuolen nousun johtajan pallille.
Ihan sama onko se mies amistaustainen roskakuski vai dippainssi projektipäällikkönä. Alempi koulutus ei sulje pois asioita. Tärkeämpää mulle on miehen luonne ja pääkopan sisältö.
Toki olemme miehen kanssa molemmat alemman korkeakoulutuksen omaavia, mutta voisi olla toisinkin. Jos jonkun parinvalinnan kriteeri on esim. maisterin paperit, niin jo on köyhä sielunmaisema :D
Aika jännä. Mulla on aina ollut koulutettuna miehenä vaikea saada koulutettu nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on virheoletus
Erojen määrä ei ole lisääntynyt. Etenkään ensimmäinen avioliitto päätyy harvemmin eroon kuin seuraava
Onneksi meille nyt pukkaa insinööriä ja aivokirurgia ulkomailta kymmenin tuhansin vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
1. Vuonna 2013, 1698 avioliittoa (suominainen + ulkomies). Eli määrä on hyvin vähäinen, kysyntää kyllä olisi.
- "Nuorissa sukupolvissa alkaa olla se ongelma, että naiset alkavat olla koulutetumpia kuin miehet ja vastaavasti koulutettujen miehien löytyminen on vaikeaa. Ulkomaalaisista heitä löytyy."
-"Olen yrittänyt selittää australialaisille kavereilleni, miten helppoa Suomessa on löytää seuraa. He eivät ymmärrä, miten helppoa se on. Se täytyy kokea itse paikan päällä."
"Olen vienyt ainakin yhden naisen viikossa myös luokseni jatkoille." * Todd 25, Australia
*Helsingin sanomat*
2. No tämä korkeastikoulutettu Masa on aina joltain pois, eli ei nyt varsinaisesti vaikuta tilanteeseen. Jos nämä Masat päättäisivät seurustella vuoden kerrallaan niin tilanne olisi eri. Ei tulisi naisille pitkiä sinkkuusjaksoja ja monet olisivat tyytyväisiä.
3. Mahdollista, mutta epätodennäköisempää.
- AP