Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä nyyhkytystä asunnottomuusdokkarista

Vierailija
24.04.2016 |

Katsoin vihdoin sen, kun olin lukenut näitä nyyhkytarinoita. Esim. Tämä Marko. Kiskoo viinaa aamusta iltaan, yhteiskunnanko syy se on? Varmasti saisi asunnon, jos ei käyttäisi asumisrahoja viinaan. Ja nämä 30v kadulla asuneet. Mitä ihmettä yhteiskunta voi enempää tehdä? Eivät nämä asunnoissaan pysy vaikka annettaisiin ilmaiseksi 10 asuntoa. Kyllä ihmisellä joku vastuu sentään on omasta elämästään, ei loputtomiin voi vain hyysätä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tuhansia autiotaloja, eikö asunnottomat (siis nämä päihteidenkäyttäjät) voisi majoittaa ko. paikkoihin.

Saisivat keskenään rellestää korvessa niin paljon kun sielu sietää...

Vierailija
22/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli valmiiksia alkoholisti tai ei niin varmaan helpompaa olla pöllyssä yöt läpeensä siellä kadulla kuin vesiselvänä.

Eihän pääkaupunkiseudulla ( missä dokkari oli kuvattu) ole varaa  vuokra-asuntoon edes pieni/keskipalkkaisella työssäkäyvällä. Toisaalta asumistuki varmistaa, että vuokran antaja voi aina pyytää ainakin  päälle sen 500€:n .

esim. Hki, Espoo, Vantaa löytyy tällä hetkellä ( yht. 675 yksiötä) vain 12 joissa vuokra max 500€ ja 42 max 600€. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomen kaltaisen yhteiskunnan pitäisi kyetä tarjoamaan lämmin nukkumispaikka "pahimmillekin" päihdeongelmaisille. Olisi se sitten vaikka lämmitetty kontti vaatimattomalla vuoteella tms. mutta ei kenenkään pitäisi joutua öitään rappukäytävissä tai taivasalla viettämään.

No kyllä yhteiskunta tarjoaa. Mitäs teet kun se apu ei kelpaa?

Eikös se tuosta dokumentistakin käynyt ilmi, että ne yömajat tuppaavat täyttymään ja helposti jää ulos.

Vierailija
24/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 100km säteellä Helsingistä on kaupunkeja joissa on koko ajan asuntoja vapaana kodittomille. Osaan asunnoista vaan vaaditaan elämäntapamuutos, eikä sitä olla valmiita tekemään ja omasta valinnasta jäädään kadulle. Ja sitten syytetään yhteiskuntaa? Jos oikeasti haluaisi sen katon päänsä päälle olisi valmis siirtämään luunsa noinkin lyhyen matkan päähän ja tekemään sen muutoksen elämässään, jos sitä edes vaaditaan. Kaikissa nimittäin ei edes vaadita. Ja ihan samalla tavalla heitä hoidetaan päivystyksessä yms ja silti syytetään että yhteiskunta on hylännyt heidät. Jenkeissä ei saisi edes sairaalahoitoa ilman vakuutusta.

Vierailija
25/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi huonoista kotioloista ja siitä johtuvasta elämän suistumisesta paasataan niin paljon ja jotenkin oikeutetaan narkkius tai alkkius sillä, kun ns hyvistä perheistä tuleville käy myös paljon samoin? Kyllä tässä maassa kaikilla on mahdollisuus mihin vain jos ite haluaa. Oli se sitten narkkiutuminen tai ammatin hankkiminen.

Vierailija
26/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu kun pakolaisille järjestyy asunnot yhteiskunnan piikkiin muttei Suomalaisille.

Vierailija
27/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se asunto täytyy olla just siellä HELSINGISSÄ. Suomi jatkuu kehäkolmosen ulkopuolellakin, ja täällä on asuntoja tyhjillään.

Vierailija
28/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi huonoista kotioloista ja siitä johtuvasta elämän suistumisesta paasataan niin paljon ja jotenkin oikeutetaan narkkius tai alkkius sillä, kun ns hyvistä perheistä tuleville käy myös paljon samoin? Kyllä tässä maassa kaikilla on mahdollisuus mihin vain jos ite haluaa. Oli se sitten narkkiutuminen tai ammatin hankkiminen.

Normaalille ihmiselle tällainen kommentti on varmaan ihan selvää kauraa, mutta tällaiselle kuin minä, joka on uponnut paskaan hartioita myöten, kuulostaa tämä heprealta. Jokaisella ihmisellä on rajattu määrä voimavaroja joka loppuu jossain kohtaa. Toisilla ennemmin ja toisilla myöhemmin. Itse lähinnä otan tämän sellaisena että olen jotenkin heikompi kuin muut. Tai en osannut pyytää apua (minkä olen tehnyt) oikeilta ihmisitä, käyttänyt oikeita sanoja, hallinnut mielenterveyttäni tai ylipäätään jossain kohtaa minä olen tehnyt virheen kun en ole osannut ratkoa elämääni. "Laumaeläimenä" uskallan hieman osoittaa sormella ympäristöänikin.

Vierailija
29/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa tulee vastaan monia käytännön hankaluuksia.

Jos vaikka varastoon tehtäisiin soluja, niin laitetaanko oviin lukot ja kullekkin asujalle avain? Ei onnistu, avain hukkuu. (Kyllä, ne vara-avaimetkin ja huoltomieheen ei ole varaa.)

Vaihtoehto olisi sitten pitää ovia auki, jolloin kunkin asujan mahdollinen omaisuus lähtisi jonkun muun matkaan. Ovet jäisivät apposen auki talvellakin pakkasessa, sähkölaskut voisi olla kivat.

Olisi toki kiva, kun alkoholistille annettaisiin sinne kämppään sänky, patja, tyyny, peitto. Mutta kun alkoholistit pissaa housuun. Eihän sitä patjaa ala pesemään, sitä enempää kuin petivaatteitakaan. Parissa viikossa sänkykamat olisi roudattu sinne pihalle.

Lisäksi niistä soluista tulisi ajanviettopaikkoja, eikä yksinäisen asunnottoman koteja. Niissä alkoholistit kokoontuisivat jonkun luokse, kaman välittäminen olisi taas vähän helpompaa. Ihmiset polttaisivat sisällä tupakkaa ja rakenteet luultavasti palaisivat aika nopeesti. Mahdollinen ilkivaltakin olisi mahdollista.

Tuon kyseisen varastosolukämpän pitäisi sijaita myös Helsingin keskustassa. Koska jonnekkin teollisuusalueille ei bussit kulje, alkoholisteilla ei ole niihin varaa, ja liikenteen pitäisi toimia 24/7, koska heillä ei ole käsitystä aikatauluista tms eivätkä pysty huolehtimaan itsestään. Tietysti voitaisiin järjestää jokin taksipalvelu, joka ottaa aina steissiltä kyytiin, joku siinä päivystäisi kellon ympäri. Koska alkoholistit hukkaavat tai myyvät puhelimensa. Tavallinen taksi ei tuohon suostuisi, koska pissaaminen, housuun kakkaaminen, sammuminen ja oksentaminen. Pitäisi perustaa ihan firma laskuttamaan valtiota.

Rappioalkoholistit eivät myös siivoa asuntojaan, vaan ulosteita, eritteitä, oksennusta, on vähän joka kulmassa. Ikkunoita ei kannattaisi niissä olla, kun menevät kuitenkin rikki.

Tämä kokemus mulla on kaverista, joka ei edes ollut asunnoton rappioalkoholisti. Hän asui asunnossa, piti kaikkia ikkunoita auki kesät talvet, sossussa ihmeteltiin, miksi hänen sähkölaskunsa oli 900e/kk. Kaveri rikkoi ikkunan, sille ei tehty mitään. Uuninluukku rikottiin, samoin jääkaapin pakastuslokero. Vessan ovi meni myös säpäleiksi, samoin suihkukaappi. Siis nämä ihan vahingossa, kännissä kun ei osata varoa, eikä kyllä jakseta korjatakaan. Telkkari meni myös rikki, kun sitä lyötiin.

Lattialla oksennusta, tupakanjämiä ja tuhkaa, kaatuneita oluita ja viiniä. Unissaan oli pissannut housuun nojatuolissa, antanut tuolin kuivua ja meni siihen takaisin nukkumaan. Vaikka oli sänky, se oli liian kaukana, (1m päässä) mieluummin nukkui pissaisessa nojatuolissa, jolloin selkä meni tietenkin jumiin.

Naapureita uhkailtiin. Taloyhtiön grillipaikalla touhuiltiin tulen kanssa huumepäissään.

Suihkussa käytiin ehkä kerran kuussa, vaikka sellainen oli asunnossa. Vaatteita vaihdettiin kerran kahdessa viikossa, ehkä, vaikka vaatteita oli kaapit täynnä. Pyykkiä ei pesty, astioita ei tiskattu, roskia ei viety asunnosta. 

Ja tämä oli tosiaan se ihan perusalkoholisti, ei mikään ojanpohjalla oleva.

Kyllä, olen sitä mieltä, että alkoholisteillekin pitäisi olla lämmin nukkumapaikka. Eikä kaikki asunnottomat ole alkoholisteja todellakaan.

Käytännön toteutus vielä vähän ontuu.

Päihteettömille varastosolumahdollisuus voisi ollakin toimiva, ellei jopa voisi sijoittaa tyhjillään oleviin toimistorakennuksiin.

Vierailija
30/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tuhansia autiotaloja, eikö asunnottomat (siis nämä päihteidenkäyttäjät) voisi majoittaa ko. paikkoihin.

Saisivat keskenään rellestää korvessa niin paljon kun sielu sietää...

Juoppoja ja narkkeja pyritään yleensä jonkin verran hajasijoittamaan, jos kyse on näistä "parakeista" eikä valvotusta päihteettömästä tilasta, kuten yömajoista. Tämä juuri siksi, jotta eivät rellestäisi keskenään ainakaan kovin suurella porukalla, vaan tiloja käytettäisiin ensisijaisesti nukkumiseen. Jos juoppoja on samassa paikassa asustamassa valvomatta pienen kylällisen verran, siellä on aina valtavat bileet. Virkavaltaa vaativia järjestyshäiriöitä olisi aivan jatkuvasti. Tulipaloja, rikkinäisiä ikkunoita talvipakkasella. Pahimmassa tapauksessa tappaisivat toisiaan, tai ainakin pahoinpitelisivät.

Vierailija
31/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se asunto täytyy olla just siellä HELSINGISSÄ. Suomi jatkuu kehäkolmosen ulkopuolellakin, ja täällä on asuntoja tyhjillään.

Mutta onko siellä töitä? Eikö asunnot ole tyhjillään juuri sen takia, että ihmiset ovat muuttaneet Helsinkiin töiden takia? 

Vierailija
32/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas, nää kaverit varmaan onkin töitä hakemassa / saamassa...

Vierailija
33/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko siellä töitä? Eikö asunnot ole tyhjillään juuri sen takia, että ihmiset ovat muuttaneet Helsinkiin töiden takia? 

Mutta tarvitseeko sen työpaikan olla kätevästi kulman takana..

Kehyskaupungeista pääsee julkisilla kulkuvälineillä Helsinkiin, junat ja pitkänmatkanbussit kulkevat. Ei tietty ole niin kätevää ja aikaa menee matkoihin, mutta kyllä nyt hemmetti itse mieluummin sen valitsisin kuin asunnottomuuden..

Vierailija
34/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokkarissa joku nainen puhui, että vuokrataso on iso ongelma ja on vaikea löytää alle 500€ yksiöitä edes Riihimäeltä asti.

Oli nyt ihan pakko heti katsoa vuokraoven sivua asiasta: http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot/Riihim%C3%A4ki?page=1

Ekana hakutuloksen halvimmasta alkaen on 1h+kk+kph 22,3m2 390€..

Asuinkuntansa saa tietty itse valita, mutta ihan tosissaan en aina tajua, että miksi pitäisi siellä Helsingissä asua.

Vierailija
35/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään narkkareita ei voi kutsua narkkareiksi, alkoholisteja ei alkoholisteiksi eikä kenenkään henkilökohtaisesti itselleen luomista ongelmista voi syyttää ketään henkilökohtaisesti tai perätä vastuuta henkilöltä itseltään, vaan aina vika on muissa, eli vasemmistolaisittain 'porvareissa', 'eliitissä' tai mitä näitä muita foliopipo-viitekehyksiä nyt onkaan.

Vierailija
36/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten ollut yhtäkään jaksoa, jossa Arman ei olisi itkenyt?

Ei mutta vakavasti: asunnottomuus on todella surullista, mutta mitenkä ratkaistaan kun ongelmat on paljon syvemmällä. On alkoholismia ja huumeiden käyttöä ja niiden mukana kyvyttömyyttä selvitä edes alkeellisesta rahatalouden hoidosta, elikkä maksaa vuokria ja noudattaa asuntojen järjestyssääntöjä. Itse asuin hetken aikaa eräässä kaupungin vuokra-asunnossa, jossa meno oli kyllä hurja. Yksi pariskunta sai häädön, mutta ei kyllä käynyt sääliksi. Häätö tuli nimittäin ainakin siitä syystä, että ulottivat parisuhderiitansa rappukäytävään ja siellä faittasivat oikein kunnolla. Yhden kerran pariskunnan mies jätti naisen asunnon oven ulkopuolelle ilman avainta, ja nainen potki oven tuhannen paskaksi ja riehui siihen malliin, etten itse uskaltanut lähteä ulos kun olisi töihin pitänyt lähteä.

Muutama muukin naapuri osasi kyllä, seinänaapurin pariskunta niin ikään parikin kertaa kännipäissään tappelivat käytävässä niin pauke vain kuului. Ykski puukotuskin tapahtui. Hätäkeskukseen tuli soiteltua niin usein, että tunnistivat varmaan jo äänestä...

Että mihinkä nuo sitten majoittaa, jos ei haluta elää niin ettei naapurien tarvitse pelätä.

Vierailija
37/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ajatellut sanoin kuin Aloittaja. Ihmettelen, miten vähän esimerkiksi itse huonon lapsuuden kokeneet, mutta siitä selvinneet, ymmärtävät toisia. Olen työssäni tavannut sellaisia ihmiskohtaloita, että enää en ole ihmettele. Jos vaikka 10 vuoden ajan joku hakkaa ja hyväksikäyttää, polttaa tupakalla, murtaa luitasi, tuhoaa perusluottamuksesi ja itsetuntosi, voi olla vaikeaa enää sen jälkeen enää tavoitella normaalia elämää. On turha sanoa, että itse on selvinnyt siitä ja siitä, kun kaikilla ei ole samanlaista psyykettä tai täsmälleen samanlaista tilannetta. Itse onnellista ja hyvästä perheestä lähtöisin olevana voin sanoa että oma psyyke ei olisi kestänyt niin kauheita oloja.

Ja juoppoudesta.. Ei kai kukaan nyt pohjimmiltaan haluaisi olla juoppo?

Asunnottomuuteen en ota kantaa, mutta asioita kannattaa koittaa pohtia aina myös toisten ihmisten perspektiivistä.

Vierailija
38/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ajatellut sanoin kuin Aloittaja. Ihmettelen, miten vähän esimerkiksi itse huonon lapsuuden kokeneet, mutta siitä selvinneet, ymmärtävät toisia. Olen työssäni tavannut sellaisia ihmiskohtaloita, että enää en ole ihmettele. Jos vaikka 10 vuoden ajan joku hakkaa ja hyväksikäyttää, polttaa tupakalla, murtaa luitasi, tuhoaa perusluottamuksesi ja itsetuntosi, voi olla vaikeaa enää sen jälkeen enää tavoitella normaalia elämää. On turha sanoa, että itse on selvinnyt siitä ja siitä, kun kaikilla ei ole samanlaista psyykettä tai täsmälleen samanlaista tilannetta. Itse onnellista ja hyvästä perheestä lähtöisin olevana voin sanoa että oma psyyke ei olisi kestänyt niin kauheita oloja.

Ja juoppoudesta.. Ei kai kukaan nyt pohjimmiltaan haluaisi olla juoppo?

Asunnottomuuteen en ota kantaa, mutta asioita kannattaa koittaa pohtia aina myös toisten ihmisten perspektiivistä.

Kyllä, ihmisillä on kamalia kohtaloita. Ja kyllä, ihmisiä pitää auttaa. Mutta entä jos autettava omalla toiminnallaan tekee auttamisen mahdottomaksi? Asunto hajotetaan, naapureita häiritään jne. Ei yhden oikeus apuun voi olla suurempi kuin muiden oikeus turvallisuuteen.

Vierailija
39/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehyskaupungeista pääsee julkisilla kulkuvälineillä Helsinkiin, junat ja pitkänmatkanbussit kulkevat. Ei tietty ole niin kätevää ja aikaa menee matkoihin, mutta kyllä nyt hemmetti itse mieluummin sen valitsisin kuin asunnottomuuden..

Niin minäkin valitsisin, mutta ei tuokaan ole kovin hyvä ratkaisu. Asuntoja pitää saada sinne missä työpaikkoja on. Erityisesti Helsinki on möhlinyt rakentamalla pieniä asuntoja ihan liian vähän. Eikö muuten juuri lopetettu junayhteys Helsinkiin jostain kehyskunnasta? 

Vierailija
40/41 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin valitsisin, mutta ei tuokaan ole kovin hyvä ratkaisu. Asuntoja pitää saada sinne missä työpaikkoja on. Erityisesti Helsinki on möhlinyt rakentamalla pieniä asuntoja ihan liian vähän. Eikö muuten juuri lopetettu junayhteys Helsinkiin jostain kehyskunnasta? 

Yksi ratkaisu tietty myös olisi, että Helsingissä saisit asua vain jos sinulla on siellä työ- tai opiskelupaikka. Mutta tämähän sitten rikkoisi taas niin paljon ihmisoikeuksia, kun siellä Stadissa olisi vaan saatava asua, vaikka olisi pitkäaikaistyötön omasta tahdostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi