Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua harvinaisten nimien käyttämisestä!

21.02.2006 |

Minua rupesi kiehtomaan nämä harvinaiset nimet ja tuli mieleen sellanen näkökulma, että jotkut ovat todennäköisesti alunperin lempinimiä, jotka on virallistettu myöhemmin itse.

Nimensähän saa vaihtaa,joten luulen että on myös nimiä joka esim Cool voisi olla ettei se olisi ristimänimi vaan joku olisi vaan halunnut olla Cool... EN nyt mene vannomaan mutta epäilen! En siis tiedä onko Coolin tapaus tälläinen vaan otin sen vaan esimerkiksi.

Lisäksi nimissä voi olla myös ulkomaalaisia jotka ovat halunneet nimensä helpommin Suomeen äänettäväksi .Voisin kuvitella että tälläinen voisi olla esim Rumpa (1m).

Miksei näin syntyneet nimet tietysti voisi vakiintua Suomeen käytettäviksi. Minä nyt vaan aina pyörittelen näitä ajatuksia mielikuvien perusteella... Niinkun vaikka jos valitsen erikoisen nimen omalle lapselle niin mistä tiedän onko se ollut jonkun puliukon ryyppykavereiden keksimä lempinimi, jonka se on vaan virallistanut piruuttaan... Tai olisiko sillä tietenkään väliä vaikka olisi ollutkin jos minun lapseni sattuisi näyttämään siltä kun se nimi...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan puhtaasti saanut nimensä Teho-osaston lääkärin mukaan. :) Maiskuttelin nimeä pitkään suussani, ääneen ja yhdessä ja erikseen sukunimen kanssa. Nyt nimi on jo niin tuttu (no on likkakin jo 8kk ja nimi oli valmiina jo ennenkuin likka sai alkunsa.. :D ) että ihmettelen jos ei vakiinnu enemmänkin tulevaisuudessa Suomessa. Voisi ihan hyvin olla täysin suomalainenkin siinä missä Leenakin.

Vierailija
2/9 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin kun vertaa siihen, miten " tuore" nimi on. Aika moni lienee keksinyt sen teho-osastosta :)

Nyt se keikkuu jo suosikki-listoilla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän Neela kastettiin elokuussa, oli hänellä 38 kaimaa. Nyt löytyy jo 51 kaimaa. :) Ja tiedänpä erään Neelan joka on vain 3 päivää meitin rintsessaa nuorempi.

Vierailija
4/9 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään harvinaisista nimistä. Mistäs sitä tietää näiden yleistenkään nimien alkuperiä?

Voihan niinkin yleiset kuin Anna ja Maria olla alkuperältään vaikka luoja ties mitä ;)

Nimikirjoissakin lukee että Anna on Marian äiti mutta mitä se sitä ennen oli?

Vierailija
5/9 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minua ärsyttää suunnattomasti se, miten yleisellä taholla varsin usein puhutaan harvinaisista nimistä. On nimittäin kovin tavallista, että esimerkkejä mainitsematta kerrotaan kuinka kamalia ja hirvittäviä harvinaiset nimet ovat. Usein pidetään harvinaisen synonyymeina esimerkiksi sitä, että nimi ei ole suomenkielen mukainen, se sisältää läjäpäin vieraskielisiä kirjaimia, sen lausuminen on epäselvää tai se on suoraan jonkun vieraskielisen televisiosarjan henkilön nimi. Joskus paheksutaan myös sitä, jos sukupuoli ei yksiselitteisesti käy ilmi nimestä, vaikka tällaista kriteeriä ei laista löydy, eivätkä läheskään kaikki ole ollenkaan yhtä mieltä siitä, pitäisikökään sen käydä ilmi.

Useimmiten tällaiset päivittelyt tulevat sellaisten henkilöiden suusta, jotka eivät ole ikinä yhtään harvinaista nimeä edes tavanneet tai ainakaan sellaiseksi tunnistaneet. He ovat joko kuulleet kaupunkilegendoja Ridgeistä ja Brookeista, lukeneet lehtijuttuja J Sees Steinwaysta tms. tai parhaimmillaan käyneet väestörekisterikeskuksen koneella löytämässä muutaman " hassun" nimen.

Totuus harvinaisten nimien suhteen kuitenkin lienee se, että ne äärimmäisen harvoin täyttävä yllämainitut kriteerit ja huomattavasti useammin ovat täysin perusteltuja ja asiallisia. Ulkomaisten nimien taustalta löytyy usein maahanmuuttaja tai vieraskieliset vanhemmat omaava henkilö. " Hassuilla" nimillä on myös aika usein sama tausta tai sitten ne ovat jonkun henkilön aikuisella iällä itselleen valitsemia " taiteilijanimiä" .

Sellaisia yksiselitteisen " huonoa" nimiä, jotka olisivat umpisuomenkielisten vanhempien umpisuomalaiselle lapselleen valitsemia on äärimmäisen vähän, itse en ole törmännyt ensimmäiseenkään, vaikka olen harvinaisia nimiä " harrastanut" vuosikaudet. Sellaisiin mielestäni täysin asiallisiin nimiin olen valitettavasti törmännyt, jotka maistraatti on hylännyt,mutta se onkin jo sitten luku sinänsä...

Vierailija
6/9 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

l_Nilla:

:lle

Minä olen kyllä törmännyt ihmisiin joilla on umpisuomalaiset vanhemmat ja umpisuomalaiset sukunimet ja etunimet ovat ulkomaalaisia. En sen kummemmin halua heidän vanhempiaan paheksua, mielestäni maailmaan mahtuu muitakin mielipiteitä kuin minun. Minun mielipiteeni jokatapauksessa on, että ne kuulostavat hassuilta. On myös vaikea tietää lausutaanko nimet " suomalaisittain" vai niin kuin nimi lausutaan alkuperämaassa.( Tarkoitan näillä nimillä mm. Nicole, Cecilia, Elizabeth.) Olen myös pannut merkille että nämä nimet vääntyvät arkikielessä helposti lempinimiksi. Miksei saman tien nimetä lasta Elluksi tai Ninniksi?

Samoin minua ihmetyttää miksi lasten nimiin laitetaan c kun se lausutaan kuitenkin koolla .Esim Nico, Marcus. Tietysti jos nimi on annettu jonkun mukaan niin kirjoitusasun saattaa haluta samaksi.

Harvinaiset ja uudet nimet ovat minusta hauskoja. Joskus minusta kyllä tuntuu siltä että nimi on annettu vain siksi että se on erikoinen mikä on minun nähdäkseni outo nimenantoperuste...

Päivittely erikoisista nimistä ei todennäköisesti aina tarkoita paheksuntaa. Kaikki uusi aina aiheuttaa päivittelyä. Minäkin varmaan päivittelisin jos kuulisin Ridge Virtasesta.... Neela sen sijaan ei kuulosta yhtään päivittelyä aiheuttavalta. Ihan kuin tyttömäinen muoto Niilosta...

Vierailija
7/9 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä harvinaisista nimistä puhuttaessa aina vedotaan

A) vierasperäisiin kirjaimiin

B) hankalaan/epäselvään ääntämiseen

C) juuri tuo kyseinen c-kirjain ilmiö (usein muuten nämä c-kirjaimet seikkailevat tuikitavallisissa nimissä...)

D) ettei sukupuoli selviä

Tyttärelläni on 3 kaimaa suomessa ja mikään edellä mainituista ei sovi hänen nimeensä!

Ei nyt ollut ihan ap:n kirjoitukseen kuuluva vastaus mutta oli taas pakko purkautua... =o)

Vierailija
8/9 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna0205:

mm. Nicole, Cecilia, Elizabeth.) Olen myös pannut merkille että nämä nimet vääntyvät arkikielessä helposti lempinimiksi. Miksei saman tien nimetä lasta Elluksi tai Ninniksi?

Mun mielestä taas lempinimeltä kuulostavat nimet eivät ole ollenkaan kivoja etuniminä. Mutta tämä taas on minun mielipiteeni :) Joskus vuosia sitten tunsin sekä Rebeccan, Fransiskan että Elizabethin, joilla kaikilla supisuomalainen -nen -loppuinen sukunimi, tyyliin " Virtanen, Nieminen, Härkönen" (olematta juuri mikään noista). Tytöt olivat tosi ylpeitä nimistään, vaikka lempinimet olivatkin repe, ransu ja ellu.

Vierailija
9/9 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi tietää ääriharvinaisenkaan nimen kohdalla, miten henkilö/henkilöt on nimensä saaneet. Mutta yleisenpä nimen kantajia on paljon paljon enempi laajakirjoisesti monenlaisia tallaajia ja tarinoita nimen saamisesta...

Vaikka pidänkin monista erikoisista nimistä, minusta on aina positiivistä kun joku löytää almanakasta jonkin silä hetkellä harvoin tai ei ollenkaan käytetyn nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä