Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkava skitsofrenia?

N21
22.04.2016 |

Tiedän, että olen sekoamassa lopullisesti, mutta silti samaan aikaan jotenkin selkeä ja tiedostavainen olo. Outoja ja ylimääräisiä ajatuksia päässä ja muutenkin ajattelen koko ajan jotain, suunnilleen höyry nousee päästä. Mutta siis tiedostan ja kyseenalaistan näiden ajatusten todenperäisyyden ja tajuan täysin, että ne ovat ja voivat olla hulluja. Olen myös alkanut käyttäytyä entistäkin oudommin ihmisten reagoinnista päätellen. Mitään skisofreenisiä harha-aistimuksia mulla ei ole koskaan ollut, mutta melkein kaikkea muuta siihenkin sopivaa kyllä, mutta siis varsinaista skitsofreniaa ei vielä ole, sen tiedän kuitenkin.

Mulla on siis aika varmasti skitsotypaalinen persoonallisuushäiriö, joka voi kehittyä skitsofreniaksi, ja nyt minusta tuntuu, että näin on käymässä. En ole kuitenkaan varsinaisesti psykoottinen vielä. Mutta tämä mun oireilu sopii niin hyvin skitsofrenian ennakko-oireistoon, vaikkakin mulle eräs läheinen koitti lohdutella, että samanlaiset oireet voi johtua myös normaalista masennuksesta, mutta tiedän ettei tämä ole sitä.

Olen todella ahdistunut, koska minua pelottaa tämä asia todella paljon, että onko mulle nyt tulossa skitsofrenia vai ei. Nauran ja puhun itsekseni ja tämä on lisääntynyt nyt, mutta en koskaan siis naura millekkään tyhjälle tai harhoille, vaan ihan vaikkapa hauskalle jutulle netistä tai jollekin tv-ohjelmalle, ja puhun tyyliin, vaikka kaappiin katsoessa "ai ei täällä ollutkaan mukeja" tms. tai kommentoin jotain juttua netistä ääneen ja naureskelen tmv. ja tiedostan ettei nämäkään ole ihan normaalia, mutta en jotenkin enää muista välittää, että entä jos joku kuulee, että puhun itsekseni.

En myös enää pysty keskittymään kunnolla, olen tosi hajamielinen ja ajatuksiini vaipunut ja siksi saatan usein unohtaa jonkun asian mitä tein. Toistelen asioita, koska en enää muista mitä olen jo kertonut, olen kärtyinen, väsynyt, alakuloinen, mielialat heittelee minuuteissa, pakko-oireisuutta, jota on ollut kauan.

Olen myös aina ollut sellanen vähän höppänä, mutta nyt tuntuu, että tämä on pahenemassa, vaikka en siis ole oikeasti mitenkään tyhmä tai vajaa-älyinen. Välillä saatan olla myös kylmä ja etäisen, asiattoman tai vastaavasti yliasiallisen oloinen, ja nyt nämä puolet muuttuu minussa tosi nopeaa. Saatan olla hetken mukava ja iloinen ja naurahdella ja sitten ihan hetken päästä olenkin kylmä ja ihmiset tuntuu olevan entistä hämmentyneempiä kuin koskaan mun käytöksestä.

Ja olotilat vaihtelee päivänmittaan niin nopeaa, että saatan olla hetken normaali ja en ajatella sen ihmeempiä, sitten tulee taas tämä että alan miettimään mikä minussa on oikeasti vikana. Ja en siis osaa enää kirjoittaa kunnolla, jäsenellä asioita loogisesti vaan se on tällaista sillisalaattia ellen keskity ja panosta kunnolla ja nyt en oikeasti jaksa. :D

Tätä kaikkea on kestänyt jo pitkään, ainakin ehkä pari vuotta. Olen kuitenkin alkanut huomata näitä outoja asioita itsessäni7- 8luokasta asti ja nyt tajuan, että silloin mulla alkoi se skitsotypaalinen persoonallisuushäiriö, vaikka lapsenakin mulla oli ohimenevästi kummallisia unia, oloja ja ajatuksia ja pari kertaa ennen nukkumaanmenoa kuulin harhoja.

Olen siis epäillyt itselläni kaikkea mahdollista Adhd:ta, aspergeria, vajaa-älyisyyttä, narsismia, psykopatiaa, sosiopatiaa ja mitähän kaikkea, koska koko ajan ollut tunne, etten ole ihan normaali ja olen siihen yrittänyt löytää syytä pitkään. Ja en siis oikeasti ole ihan normaali ja tämä ei ole vain huonosta itsetunnosta johtuva ajatus tms.

Mutta siis niin :DD se mitä olin tässä kysymässä, on se, että osaisikohan mahdollisesti joku mahdollisesti paikalla oleva skitsofreenikko (jos muistaa omat ennakko-oireet) tai psykiatrian ammattilainen sanoa miltä tämä kuulostaa? En ole vielä ehtinyt puhua lääkärille, koska jotenkin pelottaa, että se tulee varmaksi ja saman aikaan nolottaa, että entä jos mulla ei olekaan sitä ja tuhlaan vain aikaa tai jos luullaan, että keksin tämän.

Tätä nyt ei varmaan jaksa lukea erkkikään ja kappalejaotkin heitin minne sattuu, että olisi edes vähän selvemmin luettavissa, mutta jos joku jaksoi, niin asiallisia mielipiteitä kiitos! Saa myös maallikkokin sanoa vaikutanko tekstin perusteella ihan normaalilta, mutta pliis, ei sitten mitään ilkeilyjä :>

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin psykiatrille kerran jokunen vuosi sitten kun pelkäsin tulevani hulluksi. Lääkäripappa sanoi et ole tulossa hulluksi. Jos olisit tulossa hulluksi niin tulisit vaan etkä murehtisi sitä ja joku läheinen toimittaisi hoitoon. Kyseessä oli siis ahdistuneisuus ja paniikkikohtaukset joissa hulluksi tulemisen pelko korostui. Muutaman vuoden kävin psykoterapeutilla lapsuuttani purkamassa ja nyt on jäänyt ahdistukset ja paniikki menneisyyteen.

Vierailija
22/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtikäs mitään näistä asioista, mutta musta vaikuttaisi ehdottomasti hyvältä jutulta, jos kävisit juttelemassa näistä asioista ammattilaisten kanssa. Saisit ammattilaisten arvion ja jotain apua ahdistukseesi. Et kuulosta erityisen skitsotypaaliselta (mutta minähän en näistä siis tiedä), mutta ahdistuksesi kuulosta niin suurelta, että siihen ainakin tarvitsisit apua. Kertomuksesi tuosta vainoamisesta kuulostaa kieltämättä aika erikoiselta, mutta kuitenkin tiedostat sen, niin se on hyvä asia. Mitä jos vaikka kopioit nämä kirjoittamasi asiat koneelle, tulostat ja otat mukaasi lääkärille. Siellä saattaa kuitenkin olla vaikea saada sanottua asiansa niin kuin haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi keskittyä tai suunnata ajatukset pois itsestä. Kyllähän tässä yks sun toinen liikaa miettiessä alkaa oirehtia.

Olin muutaman päivän yksin kotona. odotin oikein, ettei tarvitsisi tehdä ruokaa yms. Aloin kans miettiä kaikkea (itsellä surkea lapsuus ja monta läheisen kuolemaa) - itkeskelin kun olin tosi surullinen.

Kyllä se vain niin on, että arki se pitää monen kasassa. Arjen pyörittäminen ja ystävät.

Kyllähän sitä joutuu kaikkea pahaa kokemaan mm itsellä rankka työpaikkakiusaamisjuttu. Olihan se koomista kun kiusaaja teki kaikkea jäynää. Pahinta oli se kiusaajan pahuus. Halusi mut pois jotta pääsis mun töihin. Eli se ihmisten pahuus pelottaa. Voiko toiseen luottaa yms. Mutta onneksi seuransa voi valita.

Vierailija
24/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoaminen voi selittyä silläkin, että jotkut ihmiset eivät tajua rajojaan. Tulevat liian lähelle yms. Kyselevät kaikkea asiatonta ja käyttävät valtaansa. Kyllä herkän ihmisen tunnistaa...

Työpaikoilla tosin alkaa olla aika vainoharhaista menoa. Selkäänpuukotusta yms jotta saa työnsä pidettyä.

Vierailija
25/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä skitsotypaalinen olla, mutta ole huoletta, ei se välttämättä koskaan kehity skitsofreniaksi. ADHD on myös mahdollinen, mutta ei sinulla sitä välttämättä ole. Aika varma merkki aikuisiän ADHD:sta on asioiden aloittamisen vaikeus, eli lykkää asioita loputtomiin tai vähintään viime tippaan.

Ahdistuneisuushäiriökin voisi olla mahdollinen. Ahdistuneisuushäiriöiselle on aika tyypillistä omien sairauksien miettiminen  ja tarkkailu.

Vierailija
26/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtikäs mitään näistä asioista, mutta musta vaikuttaisi ehdottomasti hyvältä jutulta, jos kävisit juttelemassa näistä asioista ammattilaisten kanssa. Saisit ammattilaisten arvion ja jotain apua ahdistukseesi. Et kuulosta erityisen skitsotypaaliselta (mutta minähän en näistä siis tiedä), mutta ahdistuksesi kuulosta niin suurelta, että siihen ainakin tarvitsisit apua. Kertomuksesi tuosta vainoamisesta kuulostaa kieltämättä aika erikoiselta, mutta kuitenkin tiedostat sen, niin se on hyvä asia. Mitä jos vaikka kopioit nämä kirjoittamasi asiat koneelle, tulostat ja otat mukaasi lääkärille. Siellä saattaa kuitenkin olla vaikea saada sanottua asiansa niin kuin haluaisi.

Pitää tosiaan puhua, vaikka ei jotenkin enää jaksaisi, mutta pakkohan se on, ei  tämä omassa päässä pyörittämällä selviä.

Todellisiin henkilöihin yhdistämisestä johtuvasta mahdollisesta todellisesta haitasta kannan sitten vastuuni. Se ei ole kuitenkaan ihan todennäköistä, koska yksilöivässä tilanteessa oli ainoastaan pari ihmistä minun lisäkseni, mutta jos tällainen tilanne tulee vastaan tilanteeseen osallisena olleiden todistaessa, niin toistan, että kannan vastuuni. Kiitos asiallisista vastauksista, oli mukava yllätys tämä vastaanotto kuitenkin kun kyseessä tällainen juttu.

Ap

Vierailija
27/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietit liikaa. Mikäli olisi skitsofreniaa, et sinä sitä itse tajuaisi. Lievää hypokondriaa voisi olla, mutta eipä sekään kauhean paha ole, ellet ravaa koko ajan lääkärissä. Teeppä seuraavasti: jos mietit liikaa, hoitele itsesi vaikka dildolla! Toista tämä niin pitkään, että rentoudut. Mikäli on liikaa aikaa, tuppaa ajattelemaan kaikkea jänskää. Suuntaa energiaasi johonkin muuhun.

Mutta kun mun dildoon on joku asentanut kameran. En halua että pilluani katsellaan ympäri maailmaa.

t. Ap:n dobbelganger

Vierailija
28/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole skitso mutta olen suljetulla ollut toistakymmentä kertaa itse ja tunnen useita skitsoja. Psykooseja olen kokenut.

En lähtisi AP:tä julistamaan luulotautiseksi, mutta en ole valmis antamaan mitään diagnoosiakaan.

Sairauksia on muitakin kuin skitsofrenia ja eri ihmisillä samakin sairaus on erilainen oireiltaan ja muuten.

Tuo ikä 21 vuotta on kai aika yleinen puhkeamisikä.

Kyllä minusta siellä lääkärissä olisi hyvä päästä käymään. Ja kirjoita itsellesi lista niistä oireista tai asioista minkä takia epäilet, että kaikki ei ole kunnossa. Tärkeätkin asiat helposti unohtuvat.

Vierailija
29/29 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaikki jo totesi, skitsofreniaa sinulla ei ole. Jos ahdistus ja huoli menee överiksi, voi tosiaan olla kyse yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Minulle kuvaudut noilla tiedoilla ainakin älykkääksi, huumorintajuiseksi ja ehkä stressaantuneeksi. Olen psykiatrinen sh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän