Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämänhallinta täysin kateissa, miten alkuun?

Vierailija
22.04.2016 |

En ole masentunut, todettakoon se nyt heti tähän alkuun. Elämässä on vaan ihan liikaa kaikkea, ja hommat kaatuu niskaan.

Asuntoa en saa mitenkään pidettyä hallinnassa, koko ajan kertyy tiskiä vaikka joka päivä koitan vähintään sen koneellisen pestä. Vaatteita, puhtaita ja likaisia, tuntuu olevan koko ajan kaikkialla, likaiset nyt onneksi pääosin siellä missä kuuluukin mutta sekään ei lopu koskaan vaikka pesisin kuinka. Tavaroita, roskia, kaikkea on kaikkialla enkä koskaan ehdi päästä tilanteen herraksi kun jossain on taas jotain mikä on pakko hoitaa. Kun joskus saan jonkun pussillisen kerättyä että vien pois, niin siinäkin menee ties miten kauan että saan ne täältä asunnosta ulos. Laskut, postit, kaikki kertyy ja tukehdun. Aina kun yritän aloittaa jotakin, joku on jotain vaatimassa ja hommat jää ihan aina kesken. Nytkin tätä kirjoittaessa yksi huutaa paprikaa ja pitäisi pakata ja imuroida ja pukea ja meikata. Pitäisi täyttää sitä sun tätä ja tuota paperia, juosta erityislapsen kanssa lääkärissä ja terapiassa, käydä töissä ja huolehtia kodista ja raha-asioista ja muiden lasten harrastuksista ja omista vanhemmista. Käydä kaupassa, tehdä ravitsevaa ruokaa, pestä lasten hampaita ja muistaa varata hammaslääkärit ja ilmoittaa päiväkotiin loma-ajat. Lista on ihan loputon, ja joka päivä jään enemmän jälkeen.

Mutta itkut sikseen, tästähän on pakko jotenkin nyt vaan ottaa kiinni ja päästä tilanteen herraksi. Mistä aloittaa ja mistä repiä aikaa ja voimia kaikkeen? Onko jollain hienoja onnistumistarinoita tsempiksi?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tosi paljon tehtävää, muistettavaa ja huolehdittavaa yhdelle ihmiselle. Mieti ihan ensin, olisiko mahdollista palkata apua. Lastenhoitoa, vanhustenhoitoa, ammattijärjestäjä, siivooja...? Ruokahuollon helpottaminen on helpointa ja halvinta, joten aloita nyt aluksi sillä. Osta eineksiä. Nykyään on saatavilla ihan maukkaitakin eineksiä, jotka on tehty laadukkaista raaka-aineista, ja pakastealtaasta saa hyviä ja terveellisiä aterioita.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ota käyttöön kalenteri ja käytä sitä apuna suunnittelussa. On todella kuormittavaa muistaa yksin kaikki mahdollinen (varsinkin kun rytmi on vuorotyön takia epäsäännöllinen!), ja kaikki, mitä pitäisi tehdä ja muistaa, pyörii mielessä ja vie energiaa. Kun kirjoitat asioita ylös, ne pysyy siellä tallessa, eikä sun tarvitse yrittää muistaa kaikkea. Kun näet kallenterista, että parin viikon sisällä täytyisi palauttaa monta paperia ja varailla aikoja, päätä ja merkkaa kalenteriin yksi päivä, jolloin hoidat ne kaikki. 

Kotityöt kannattaa jaksottaa ja merkata suunnitelma kalenteriin. Päätä myös, mitkä hommat kannattaa tehdä rutiinisti päivittäin. Joku tykkää pitää pyykkipäivän, mutta itse koen helpoimpana pestä koneellisen joka päivä, koska yhden lastin viikkaaminen ja kaappeihin laittaminen vie vain hetken. Koitin joskus pyykkipäivää, mutta inhosin sitä, että viikkaaminen ei tuntunut loppuvan koskaan, ja aina tuli kiusaus jättää puhtaita pyykkejä lojumaan jonnekin. Tykkään myös tyhjentää tiskikoneen joka päivä ennen töihin lähtöä. Se vie vain muutaman minuutin, mutta kun tulen töistä ja tiskiä alkaa kertyä ruuanlaiton ja syömisen myötä, kaiken saa laitettua suoraan koneeseen, eikä tiskiä pääse kertymään. 

Vierailija
42/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vinkkejä tullut! Ja kerrankin av keskustelu ilman yhtään illeilijää, jee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko autistille omaishoidontukea ja sitä kautta erityislapsille tarkoitettua hoitoapua? Kannattaa tarkistaa kunnalta! Tsemppiä, ei mikään ihme ettet ehdi tehdä kaikkea. Ole itsellesi armollinen <3 t. Erityislapsen äiti itsekin

Tosi vaikeaa on ollut saada mitään apua. Omaishoidontukea en ole vielä edes uskaltanut hakea, ja se on vaikeaa siksikin kun meillä jatkuvasti vaihtuu hoitavat lääkärit. Uusi lääkäri haluaa ensin tutustua ja sitten vasta kirjoittaa lausunnot vammaistukeen ymv, ja parhaassa tapauksessa lääkäri vaihtuu jo taas ennen kuin ehditään saada ensimmäistäkään lausuntoa. Nytkin on ollut yli puoli vuotta vammaistuki katkolla, kun ei saada lausuntoa....Omaishoidontuki kyllä auttaisi sikälikin paljon, että voisin lyhentää työaikaa sen turvin. Nyt on kyllä varmasti jo tämän vuoden rahat jaettu.

Ap

Vierailija
44/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt on säkit rivissä odottamassa, raivaus alkaa :) Kiitos kaikille kannustavista viesteistä, ehkä tämä joskus vielä helpottaa!

Ap

Vierailija
45/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen pitkät selostukset miten saada järjestelmällisyydellä j ennakoinnilla kaaos hallintaan. Se vaatii aikaa ja energiaa, jota ap:lla yh:na ja autistin äitinä ei ole.

Minun vinkkini on, että yritä saada lapsellesi tukiperhe, jossa lapsi on yhden yön tai viikonlopun kuussa.

Toinen vinkki on, että hanki yksi harrastus itsellesi kodin ulkopuolelta.

Näistä kahdesta pienestä muutoksesta saat energiaa arjen hallintaan jossain vaiheessa.

Vierailija
46/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä teidän miehenne? Siivoatteko te kaikki kaiken itse?!

Vierailija
47/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitko autistille omaishoidontukea ja sitä kautta erityislapsille tarkoitettua hoitoapua? Kannattaa tarkistaa kunnalta! Tsemppiä, ei mikään ihme ettet ehdi tehdä kaikkea. Ole itsellesi armollinen <3 t. Erityislapsen äiti itsekin

Tosi vaikeaa on ollut saada mitään apua. Omaishoidontukea en ole vielä edes uskaltanut hakea, ja se on vaikeaa siksikin kun meillä jatkuvasti vaihtuu hoitavat lääkärit. Uusi lääkäri haluaa ensin tutustua ja sitten vasta kirjoittaa lausunnot vammaistukeen ymv, ja parhaassa tapauksessa lääkäri vaihtuu jo taas ennen kuin ehditään saada ensimmäistäkään lausuntoa. Nytkin on ollut yli puoli vuotta vammaistuki katkolla, kun ei saada lausuntoa....Omaishoidontuki kyllä auttaisi sikälikin paljon, että voisin lyhentää työaikaa sen turvin. Nyt on kyllä varmasti jo tämän vuoden rahat jaettu.

Ap

Ohis omaishoidontukea voi olla tosi vaikea saada, sillä se riippuu niin kunnan rahatilanteesta. Vammaistuki katkolla.... Miten se on mahdollista. Soita heti maanantaina polille ja vaadi lyhyesti ja ytimekkäästi poliaikaa. Toivottavasti sinulla on kopio edellisestä hakemuksesta, jotta saat itse tukihakemuksen tehtyä helpolla. Vammaistuen saaminen riippuu siitä kuinka sitovaa lapsen hoitaminen on versus samanikäiset lapset enemmän kuin lääkärin lausunnosta.lääkärin lausunto tietysti tarvitaan, mutta

Itse hakemuksen sisältö ratkaisee.

Vierailija
48/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä uskaltamista siinä on? Laitat vaan hakemuksen ja sillä selvä, eihän sinulla ole siinä mitään menetettävää. Toimitat lääkärintodistuksen sitten kun ehdit.

Sama vammaistuen kanssa, vaadi lääkäriä kirjoittamaan kunnon todistus heti ilmoituksella " en lähde täältä ennen kuin kirjoitat". Onko autismin osalta odotettavissa muutosta parempaan, vai miksi lausuntoja ei kirjoiteta?

Jos olet vuorotyössä ja yksinhuoltaja, lapsesi ovat hoidossa. Sehän vähentää kovasti kaaosta, kun lapsesi saavat hoitopaikassa kunnon ruuan eivätkä ole sotkemassa kotona. Pidä vaan huoli siitä, että lapsillasi on kaksi tai korkeintaan kolme ehjää ja puhdasta vaatekertaa hoitopaikkaan.

Vierailija
49/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ruoanlaittoa helpotettu näin.

Me syödään perjantaisin aina pizzaa, kiinalaista tai muuta take awayta. Lauantaisin syödään usein tähteitä tai kaupungilla. Illalla syödään jotain tosi helppoa, tyyliin savulohta ja salaattia. Sunnuntaina tehdään iso annos jotain ruokaa ja sitä syödään myös maanantaina ja loput pakkaseen. Sunnuntai-iltana syödään usein uunipuuroa ja marjoja. Tiistaina tehdään linssikeittoa tai vastaavaa ja sitä syödään keskiviikkona. Torstaina syödään usein joku pasta ja sen tähteet lauantaina lounaaksi.

Päivisin syödään siis koulussa ja töissä.

Vaikka me siis käytetään ravintolaa apuna, niin perusruoka kotona on usei melko edullista, pasta, linssikeittoa, uunipuuro.

Vierailija
50/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesytä mielen kaaos ensin, sitten teet vaikka listan tekemättömistä töistä ja siitä vaikka aakkosjärjestyksessä toteuttamaan.

Mitenköhän se tapahtuu? Olen ap:n kohtalotoveri ja kärsinyt mielen kaaoksesta kohta 25 vuotta. Terapioita ON käytynä.

Vierailija
51/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kodinhoitoni perusta on se, että ylimääräistä rojua ei ole eikä tule. Siivoaminen ja järjestely on siten paljon helpompaa. Kaikelle on oma paikkansa. Karsi todella kovalla kädellä kaikki pois.

Toinen periaate on, että tietyt asiat tehdään heti ja tietyt määrätyssä rytmissä. Imurointi tiettynä päivänä, mutta roskat viedään heti. Samoin kaikki kierrätykseen vietävä tavara roudataan kierrätyspisteisiin heti.

Masentunut ei jaksa tehdä asioita "heti". Ja en minäkään meille rojua hanki, mutta sitä vain tulee. Lasten pieniksi jääneet vaatteet, pahvit, lasten piirustus- ja lelujäte, pyykit...

Vierailija
52/56 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsi jotain pois. Pistä lapset viikonlopuksi johonkin hoitoon niin saat kämpän kuntoon. Sit kaikille omat kotityöt ettei kaikki jää sulle. Näistä vois varmaan alottaa? Niin ja tehdä vaikka viikonloppuisin ruokaa valmiiksi pakkaseen. Ja ostaa jotain ruokia valmiina, ei ne nyt niin epäterveellisiä ole ettei kiirepäivinä vois välillä syödä :)

Off topic; mutta tällaiset neuvot on tarkoitettu hyvällä, mutta minua ne lähinnä suututtaa...

En ole ap, mutta olen ulkomailla ilman minkäänlaista tukiverkostoa eläva pienten lasten äiti. Lapset eivàt viela puhu maan kieltä, eikä heille voi delegoida kotitöitä. Mies on töissä usein myos vkonloppuisin, joten ylimaaraiseen kokkailuun ei paljon jäa aikaa.

Tsemppiä ap, en tunne tilannettasi, mutta opi olemaannitsellesi armollinen: Jos kotisi on kuin kaatopaikka, niin anna olla. Siivoa sitten, kun siihen on mahdollisuus. Käykää usein "ulkona" syömässä, esim. Ikeassa on halpoja lasten annoksia. Pahimpina päivina riittää tavoitteeksi saada yksi koneellinen pyykkiä koneeseen, yksi astianpesukoneellinen pyörimään. Jos et jaksa ulkoilla, niin olkaa sisällä jne. Opi sulkemaan silmäsi ja korvasi muiden ihmisten mielipiteiltä.

Vierailija
53/56 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä :)

Aloin tyhjentämään tiskikoneen aamulla kun odotan kahvin tippumista. Aiemmin olen jääräpäisesti pitänyt kiinni siitä, että lapset tyhjentää koska se on niitä harvoja hommia mitkä he osaa. Mutta on tämä nyt parempi näin, kun ei iltapäivään saakka kerry likaiset astiat tuossa.

Turhauttaa, kun kaikki ei muutu tuosta vain simsalabim. Hidasta tämä on. Tavaran raivaaminen nyt vielä menee, mutta uusien rutiinien opettelu vie aikaa. Ja kohta tulee taas joku katastrofi, joka pilaa kaiken.

Olen silti ihan iloinen, että olen päässyt alkuun. Nyt jos maltan ottaa rauhallisesti, tästä voi vaikka tullakin jotain :)

Vierailija
54/56 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja Konmari ja ryhdy toimimaan kirjan oppien mukaisesti. Minä olen noudattanut Konmarin ohjeita jo jonkun aikaa ja tulokset näkyvät omassa hyvinvoinnissa ja elämä on järjestykessä.

Vierailija
55/56 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä :)

Aloin tyhjentämään tiskikoneen aamulla kun odotan kahvin tippumista. Aiemmin olen jääräpäisesti pitänyt kiinni siitä, että lapset tyhjentää koska se on niitä harvoja hommia mitkä he osaa. Mutta on tämä nyt parempi näin, kun ei iltapäivään saakka kerry likaiset astiat tuossa.

Turhauttaa, kun kaikki ei muutu tuosta vain simsalabim. Hidasta tämä on. Tavaran raivaaminen nyt vielä menee, mutta uusien rutiinien opettelu vie aikaa. Ja kohta tulee taas joku katastrofi, joka pilaa kaiken.

Olen silti ihan iloinen, että olen päässyt alkuun. Nyt jos maltan ottaa rauhallisesti, tästä voi vaikka tullakin jotain :)

Tuo on ehdotonta kodin siistinä pitämisessä, että tiskikone tyhjennetään mahdollisimman pian ja sitten likaiset astiat sinne heti sitä mukaa kun tulee. Itselle ainakin on tosi tärkeää, että keittiö on siisti. Sotkusta tulee hermostunut olo. 

Itse en ole vaatinut lapsiltani muita kotitöitä kuin omien huoneiden siistiminen ja siitä syystä, että kaikenmoiset tiskikoneen tyhjennykset ja imuroinnit tapahtuu vasta koulun jälkeen ja mulle kodin pitää olla siisti jo heti aamusta. Tavara minimiin ja ne rutiinit niin koti on siisti. Rutiinit vaatii opettelua, mutta siten homma toimii. Jos pyykit jää pesemättä tai tiskikone tyhjentämättä niin sotkuahan se heti tietäää aluksi vähän ja lopulta kaaokseen asti.

Vierailija
56/56 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tykkää, mutta itse oon saanut flyladyltä apua :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi