Elämänhallinta täysin kateissa, miten alkuun?
En ole masentunut, todettakoon se nyt heti tähän alkuun. Elämässä on vaan ihan liikaa kaikkea, ja hommat kaatuu niskaan.
Asuntoa en saa mitenkään pidettyä hallinnassa, koko ajan kertyy tiskiä vaikka joka päivä koitan vähintään sen koneellisen pestä. Vaatteita, puhtaita ja likaisia, tuntuu olevan koko ajan kaikkialla, likaiset nyt onneksi pääosin siellä missä kuuluukin mutta sekään ei lopu koskaan vaikka pesisin kuinka. Tavaroita, roskia, kaikkea on kaikkialla enkä koskaan ehdi päästä tilanteen herraksi kun jossain on taas jotain mikä on pakko hoitaa. Kun joskus saan jonkun pussillisen kerättyä että vien pois, niin siinäkin menee ties miten kauan että saan ne täältä asunnosta ulos. Laskut, postit, kaikki kertyy ja tukehdun. Aina kun yritän aloittaa jotakin, joku on jotain vaatimassa ja hommat jää ihan aina kesken. Nytkin tätä kirjoittaessa yksi huutaa paprikaa ja pitäisi pakata ja imuroida ja pukea ja meikata. Pitäisi täyttää sitä sun tätä ja tuota paperia, juosta erityislapsen kanssa lääkärissä ja terapiassa, käydä töissä ja huolehtia kodista ja raha-asioista ja muiden lasten harrastuksista ja omista vanhemmista. Käydä kaupassa, tehdä ravitsevaa ruokaa, pestä lasten hampaita ja muistaa varata hammaslääkärit ja ilmoittaa päiväkotiin loma-ajat. Lista on ihan loputon, ja joka päivä jään enemmän jälkeen.
Mutta itkut sikseen, tästähän on pakko jotenkin nyt vaan ottaa kiinni ja päästä tilanteen herraksi. Mistä aloittaa ja mistä repiä aikaa ja voimia kaikkeen? Onko jollain hienoja onnistumistarinoita tsempiksi?
Kommentit (56)
Kaiken perusta on rutiinit. Ne siivoukset ja pyykit on rutiineja, jotka toistetaan joka päivä. Näin ei pääse syntymään kaaosta eli keittiö siistiksi aina ruoan laiton jälkeen ja aina tavarat paikoilleen. Jos tavaroille ei ole omaa paikkaa, vaan ne lojuu tasoilla niin sitten tavaraa karsitaan. Imurointi, pölyjen ja lattian pyyhintä aina tiettynä päivänä. Pyykkiä tarpeen mukaan vaikka päivittäin, mutta siten ettei pyykkikori tursua yli. Kaapit siisteiksi, jotta sinne mahtuu tarpeellista. Jos ei ole rutiineja niin kaaos on kohta taas. Siivoaminen on helppoa, mutta se vaatii tuota jatkuvaa toistoa. Itse tykkään siivota jo ennen kuin tulee sotkua. Meillä esim. koiran vuoksi imuroidaan päivittäin ja pyyhitään lattiat.
Joka päivälle tunti omaa aikaa jolloin paprikaa ei saa eikä muutakaan huomiota, valitse itse ajankohta. Sen aikana käyt läpi laskut ja pinot koska ne ovat tärkeimmät. Kun ne on tehty käytät sen tunnin mihin haluat. vaikka tavaroiden raivaukseen jos huvittaa. Lapset osaavat imuroida ja tyhjentää tiskikonetta, et ole heidän palvelijansa vaan äiti. Mitä mies tekee?
Tarviiko ihminen kaksi erilaista lämmintä ateriaa päivässä? Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Ja jos koulussa/hoidossa syödään päivällä niin ei tarvita kuin yksi.
Kun koti on perussiisti ja miksei jo aikaisemminkin: ota käyttöön ennakointi. Illalla laitetaan jokaiselle valmiiksi seuraavan päivän vaatteet ja tavarat, pakataan reput ja laukut. Myös sinulle itsellesi. Joskus lapset tulevat ikään, jolloin osaavat sen jo itse.
Aamupala-astiat ja muut tarvikkeet katetaan pöytään jo illalla. Meillä on kauraryynitkin mitattuna valmiiksi ja kahvinkeitin ladattu.
Lapset otetaan ikätasoisesti mukaan kaikkiin kotitöihin. Pyykin lajittelu ja viikkaus on helpommasta päästä. Roskat roskikseen sitä mukaa, kun roskia tulee.
Jos sinulta löytyy kalenteri. Merkkaat siihen etukäteen viikoittain mitä minäkin päivänä teet kotihommia. Jos joku jää tekemättä kyseisenä päivänä, niin kalenterisi muistuttaa sinua siitä ja teet sen toisena päivänä. Esim petivaatteiden vaihtopäivänä kirjaat esim 2 viikon päähän vaihda petivaatteet. Päätät mitkä päivät viikosta ovat pyykkipäiviä. Mikä päivä imurointi. Keittiö roskat lehdet ym päivittäin pois. Kauppakäynnit tarpeen mukaan. Joka ilta ennen nukkumaan menoa käyt läpi kodin että tavarat suht oikeilla paikoilla. Aina ei tarvitse olla puhdasta mutta siistiä voi olla. Kalenteri käyttöön. Se on aikuisen ihmisen lukujärjestys:) välillä järjestät päiviä niin että käyt läpi vaatekomeroita ym isompia juttuja ja karsit pois kaiken ylimääräisen. Tsemppiä!
Älä yritä hotkaista koko elefanttia kerralla vaan palasina.
Olet saanut paljon hyviä vinkkejä ja tee se, mitä päätät.
Tee yksi asia kerralla loppuun, vaikka kuinka joku huutaisi paprikaa ja likapyykit ryömisivät piiloon sillä aikaa.
Toiseksi raivaa kaikki ylimääräiset tavarat pois. Laita ne ennen varastoon / roskiin / kirpparille vientiä avoinaisiin laatikoihin ja läpinäkyviin säkkeihin, jolloin itse kukin voi etsiä niistä tarpeelliset pois.
Yksi koneellinen tiskiä ei selvästi riitä, joten mitä teet sille asialle? Vähennä astioita! Siirrä osa astioista laatikkoon tai vaikka astiakaapin ylimmille hyllyille ja jätät käyttöastioiksi vain yhden lautasen , lasin ja kupin jokaiselle perheenjäsenelle. Ei ne astiat keskenään lisäänny.
Papereille varaan kaksi laatikkoa: toiseen laskut ja muut tärkeät paperit, toiseen ne "joskus selvitettävät". Loput sitten roskiin-
Olet ihana ja rehellinen. Olen itsekin noiden asioiden kanssa tuskaillut, hermoillut ja kokenut kaaosta. Tässä pari vinkkiä millä itse selviä.
Ensin siivous: Ensimmäinen tehtävä on laskea rimaa alas, eli määritä se taso, mikä sinulle riittää ja mihin pystyt. Älä edes tavoittele muuta. Olin aikanaan au pair ja sieltä reissulta jäi käteen jaksotettu siivous. Lapsuudenkodissani oli siivouspäiviä, jolloin pyrittiin tekemään kaikki kerralla. Au pair paikassa oli työt jaettu moneen päivään kahden viikon jaksolle. Tämä työlista oli kalenterissa. Lakanat pestiin joka toinen sunnuntai. Nopea imurointi tehtiin joka torstai. Vessat pestiin joka keskiviikko. Yhdelle päivälle ja kerralle ei yritettykään laittaa valtavaa kasaa töitä vaan selvittävä määrä. Tätä mallia olen jäänyt noudattamaan. En ajattele, että vessat ovat likaiset ja hui stressi, ne pitäisi nyt pestä. Ajattelen, että ne ovat aina sopivat kun vaan menen listan mukaan. Samaa jaksotusta teen päivittäin. Illalla on hetki jolloin lelut yms. kerätään lattioilta. Pitkin päivää en niitä keräile. Listaa siis kaikki hommat, mitä haluat tehdä joko kahden viikon siivousjaksolla tai päivittäisinä rutiineina. Ja oikeasti mieti, mikä on turhaa ja mikä tarpeellista. Opeta itsesi hyväksymään se siivouksen taso, minkä määrität, äläkä vaadi muuta.
Omasta kodinhoidostani tuli paljon helpompaa kun kerran otin viikon jakson ja siivosin koko talosta kaiken turhan pois ja lopuille hankin loogiset säilytyspaikat. Karsi kaikki turhat tavarat kerralla pois. Helpottaa kummasti kodin siistinä pysymistä ja siivoamista. Rakastan erilaisia koreja, koska niihin voi helposti ja vaivatta heittää sinne kuuluvat asiat.
Myös laskujen maksut, paperityöt ja ajanvaraukset teen kerran viikossa kerralla kuntoon. Minulla on pino, mihin kerään hoidettavat asiat ja hoidan ne siis kerran viikolla yhdellä istumisella. En stressaa niistä siis joka päivä.
Apua saa pyytää. Jos on rahaa niin maksullista (siivous) jos ei niin muilta. Onko sinulla jotain joka haluaisi auttaa, voitko saada jonkun (itse sitä haluavan) sukulaisen ottamaan jonkun homman kokonaan vastuulleen. Minulla kaikki lapset käyvät oikomishoidossa ja yksi isovanhempi on luvannut hoitaa kaikki oikomishoitoasiat. Voitteko lasten isän kanssa jakaa, että sinä hoidat aina lasten nuo menot ja asiat ja hän nuo. Näin sinun organisointivastuultasi tippuu jotain pois.
Hyväksy einesten ja valmisruokien käyttö ajoittain. Täydellinen ei tarvitse olla. Tee myös rutiinit, milloin saa ruokaa, milloin tehdään mitäkin. Aina ei tarvitse olla kaikkea kaikille tarjolla. Minä yksinkertaisesti pakotan itseni liikkeelle ja hoitamaan tietyt asiat vaikka ei kuinka huvittaisi. Rupea vaatimaan lapsilta osallistumista heti kun mahdollista. Älä opeta heitä täysihoitoon ja -palveluun.
Ja hyväksy kaaos...
Minun kodinhoitoni perusta on se, että ylimääräistä rojua ei ole eikä tule. Siivoaminen ja järjestely on siten paljon helpompaa. Kaikelle on oma paikkansa. Karsi todella kovalla kädellä kaikki pois.
Toinen periaate on, että tietyt asiat tehdään heti ja tietyt määrätyssä rytmissä. Imurointi tiettynä päivänä, mutta roskat viedään heti. Samoin kaikki kierrätykseen vietävä tavara roudataan kierrätyspisteisiin heti.
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä hotkaista koko elefanttia kerralla vaan palasina.
Olet saanut paljon hyviä vinkkejä ja tee se, mitä päätät.
Tee yksi asia kerralla loppuun, vaikka kuinka joku huutaisi paprikaa ja likapyykit ryömisivät piiloon sillä aikaa.
Toiseksi raivaa kaikki ylimääräiset tavarat pois. Laita ne ennen varastoon / roskiin / kirpparille vientiä avoinaisiin laatikoihin ja läpinäkyviin säkkeihin, jolloin itse kukin voi etsiä niistä tarpeelliset pois.
Yksi koneellinen tiskiä ei selvästi riitä, joten mitä teet sille asialle? Vähennä astioita! Siirrä osa astioista laatikkoon tai vaikka astiakaapin ylimmille hyllyille ja jätät käyttöastioiksi vain yhden lautasen , lasin ja kupin jokaiselle perheenjäsenelle. Ei ne astiat keskenään lisäänny.
Papereille varaan kaksi laatikkoa: toiseen laskut ja muut tärkeät paperit, toiseen ne "joskus selvitettävät". Loput sitten roskiin-
Siis miten tuo helpottaa elämää, että on vain yksi astia/naama ja sillä pitää selvitä? Meillä näkyy olevan 18 kpl laseja, mukeja 12 kpl, ruokalautasia sitten syvinä ja matalina 12 kpl.
Laitetaan aamupalaa, (lounas koulussa), välipalaa, päivällistä ja iltapalaa. Nuo kaikki astiat laitetaan käytön jälkeen koneeseen ja iltapalan jälkeen kone pyörii. Aamulla se joka tulee ensimmäisenä kahviä keitteleen niin nakkelee astiat kaappeihin. Aamupalan jälkeen sitten astiat koneeseen ja taas täyttyy päivän mittaan eikä astioita loju missä sattuu.
Tämä vuorotyö on kyllä myös iso haaste, opiskelen nyt työn ohella että pääsisin joskus kevyempiin ja päivätöihin. On tosi vaikeaa ainakin minulle luoda rutiineja, kun on aamua ja iltaa ja ilta-aamua ja yötä ja pitkiä päiviäkin aika usein. Pitkän jälkeen en pysty mihinkään muuhun kuin kaatumaan sänkyyn. Ehkä tämäkin parin vuoden päästä on paremmin, kun jaksaisin nyt vaan sinnitellä. Lasten isä ei ole käytettävissä valitettavasti, näillä on mentävä.
Ihania vastauksia olen saanut,nyt lähden töihin mutta palaan varmasti yöllä vielä katsomaan :)
Ap, joka nyt jo vähän iloisempana suunnittelee suurta raivausurakkaa!
Keep it simple!
Itse aloitin "järjestelyn" lasten leluista. Lapsilla on päivittäisessä käytössä vain tietty määrä leluja. Kaikki muut on varastossa tai lukkojen takana. Esim. Värikynät pitää pyytää. Aluksi ajattelin, että tällainen tapa tappaa lapsen luovuuden, mutta ei. Kun lapset haluavat varastossa olevia lelujaan, niin vastavuoroisesti sinne kiikutetaan jotakin asunnosta. Koti pysyy paljon siistimpänä.
Omat vaatteet. Itse ainakin käytän max. viittä yläosaa ja viittä alaosaa. Miksi siis roikottaa muita vaatteita kaapissa! Laita säilöön ne vaatteet, joita et juuri nyt käytä viikottain. Ei tarvitse nyt miettiä, heitätkö jotakin pois, vaan viet ne pois kaapistasi vain.
Lasten vaatteille on hyvä laittaa selkeät paikat eteiseen. Oma lokero kaikille, ja sinne laitetaan pipo ja hanskat a i n a kun tullaan ulkoa.
Vaatteiden määrästä riippuu, kuinka pitkään voi olla pyykkäämättä. Jos vaatetta on paljon, niin jätä pyykkääminen suosiolla vapaapäiväksi. Pyykkikoreiksi kannattaa valita riittävän suuret kassit tai vastaavat. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tursuava pyykkikori. Jos pyykkää joka päivä, niin silloin joutuu myös ripustaa pyykkiä ja viikata vaatteita kaappiin joka päivä.
Keittiötä sotkee ainakin meillä tyhjät purkit, pahvit, pullot jne. Hanki Ikeasta säilytyskassit keittiön nurkkaan ja siirrä tyhjät pakkaukset heti kasseihin, niin keittiön tason saa pysymään siistimpänä.
Keittiön astiakaapista kannattaa myös karsia kaikki, mitä ei juuri nyt käytä. Jos teette lettuja kerran vuodessa, niin onhan se ärsyttävää siirtää pannua joka päivä päästäksesi käsiksi kattilaan, jota tarvitset lähes päivittäin.
Lapset ja aikuiset voi aivan hyvin juoda samasta lasista koko päivän. Lasin voi huuhtaista käytön jälkeen ja jättää tiskipöydälle. Iltapalan voi tarjoilla kertakäyttölautasilta. Olen huomannut, että se helpottaa iltoja, kun pöydästä siirrytään suoraan pesulle. (jatkuu)
Tämän vuoksi en voisi koskaan hankkia lapsia. Jo omien asioiden hoito tuntuu työltä.
Ja sitten ne päiväkotiin ja kouluun palautettavat laput. Huokaus. Jos lappu on sellainen, että se ei vaadi multa suunnittelua, eli on esim. valokuvauslappu, retkilappu, kysely jne. niin palautan lapun samalta seisomalta. Hoitaja ojentaa lapun, katson sen, pyydän kynää lainaksi, kirjoitan lapun ja annan takaisin. Ta-daa! Toimii yleensä hyvin. Jos lappu vaatii suunnittelua, niin merkkaan palautuspäivän puhelimen kalenteriin muistutuksen kanssa. Kotona paperit on yhdessä paikassa.
Puhelimen kalenteri on ainakin mulle tosi tärkeä. Olen oppinut käyttämään sitä kaikessa. Jos päivän aikana tulee mieleen juttuja, niin lisään ne puhelimeen, niin asiat on pois mielestä, mutta tallessa.
Ruokahuollon olitkin jo hoitanut fiksusti. Lapset voi syödä eineksiä. Einesten ja puolivalmisteiden joukossa on hyviäkin vaihtoehtoja. Ruokahifistellä voi sitten, kun siihen on aikaa ja halua.
Tsemppiä AP!
Opittua järjestelystä: aloita pienestä, esim järjestä tiskipöytä (sen kulmalle kertyy monella rojua) tai ruokapöytä. Toinen pieni rajattu alue on vaikka kylppärin peilikaappi tms. tai keittiön kuivauskaappi mikä täynnä muovikippoja.
Pieni rajattu alue siis. Käy läpi ja säästä vain tärkeimmät (päätä että vaikka kolme muovikippoa saa luvan riittää). Etene kaapin/pöydän kanssa eli älä jää joka tavaran kanssa arpomaan minuuteiksi. Ylimääräiset heti pois asunnosta.
Mahtifiilis kun saa yhden homman hoidettua. Ota joku toinen kohde sitten parin päivän päästä.
Lopulta tilanne, että kaikella oma paikkansa. Eli vaikka kynsilakkapullo olohuoneessa: jossain kaapissa on sitä varten tyhjä kolo. Ja ihana tunne viedä se paikalleen!
Älä stressaa, jos tulee takapakkia niin sit vaan jatkat siitä mihin jäit.
Ja ei, mulla ei todella ole siistiä. Mutta matkalla sinne :)
Saisitko autistille omaishoidontukea ja sitä kautta erityislapsille tarkoitettua hoitoapua? Kannattaa tarkistaa kunnalta! Tsemppiä, ei mikään ihme ettet ehdi tehdä kaikkea. Ole itsellesi armollinen <3 t. Erityislapsen äiti itsekin
Hei!
Tässä yksi vinkki mikä ei välttämättä ole tullut mieleen: kerää kaikki irtonainen sälä lattialta lattialastalla yhteen kasaan. Sitten siitä kasasta poimit kaiken laji kerrallaan paikoilleen. Samalla tarkistat lelujen kunnon; rikkinäiset roskiin.
Pikkuhiljaa lapset voi opettaa tekemään tuon homman. Meillä tehdään niin, että itse käyn kerran päivässä lastan kanssa huoneet läpi yksi kerrallaan, ja lapset laittavat tavarat paikoilleen vaikkapa niin, että jokainen ottaa läjästä 5 tavaraa. Lelulaatikko tuodaan kasan viereen. Tuntuu, että tuon lattialastan avulla homma nopeutuu ja huusholli tuntuu heti siistimmältä kun lattiat ovat tyhjät. Meillä on neljä pientä lasta, ja jatkuvasti tavaroita pitkin lattiaa. Kyllästyin parissa vuodessa ympäriinsä kyykkimiseen, nyt homma sujuu vartissa ja intoa riittää imuroimiseenkin. ;P
Vierailija kirjoitti:
Laitat ne ylimääräiset kamat niihin läpinäkyviin laatikoihin, pinoat laatikot ja käyt ne läpi sitten joskus myöhemmin. Vedä vaikka päiväpeite laatikkopinon päälle jos se häiritsee mieltä ja silmiä.
Lähes samalla vaivalla keräisi ylimääräiset tavarat pusseihin ja kiikuttaisi hyväntekeväisyyskirpparille (ja huonot tavarat roskiin).
Meillä tavara väheni ja kaaos helpotti lopullisesti vasta kun lopetin "myyn joskus kirpparilla tai netissä" tai "katson läpi myöhemmin" -tavaroiden keräämisen, ja aloin hankkitua näistä tavaroista oikeasti eroon, mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti. Jos mulla ei ole neljään vuoteen ollut aikaa/jaksamista varata pöytää myydäkseni lastenvaatteet kirpparilla, tuskin sitä tulee tehtyä tänäkään vuonna. Ja mitä kauemmin tavaraa säilyttelee, sitä vaikeampi se on myydä, kun muoti kuitenkin muuttuu jne.
37 jakaa toisenkin vinkin: Pidän vessan allaskaapissa kosteuspyyhepakettia. Meillä on valkoiset kalusteet molemmissa vessoissa päivittäin tahraiset, kun lapset pesevät kuraisia/mustikkaisia käsiään. Minua ällöttää siivoaminen vessassa (se luutun huuhtelu ym. kuvottaa), mutta en halua katsella sotkujakaan siellä, joten pyyhin melkein päivittäin kalusteet kosteuspyyhkeillä jotka voi heittää roskiin suoraan. Välillä sitten pesen vessat ihan normaalisti, mutta näin ne pysyvät aina siedettävässä kunnossa. Menee ehkä 1 min/wc. No, tämä tietysti roskaa ja asiallisempaa olisi käyttää pestävää luutua mutta itselläni jäisi koko homma tekemättä ilman kertiksiä.
Lasten hankinta on vapaaehtoista. Oon näynyt ton lapsiperhehelvetin, ja siksi jo varhain päätin, että ei ikinä.
Jos on varaa, hommaa siivousapua. On veroista vähennettävissä.
Meillä on siistiä, mutta muuten ap:n kertomus voisi olla meiltä! Ihan hirveä kiire koko ajan, ja pelko persiissä että jotain tärkeää unohtuu. Samalle viikolle osuneet lääkäri, hammaslääkäri ja vanhempainvartti meinaavat kaataa korttipakan.