Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämänhallinta täysin kateissa, miten alkuun?

Vierailija
22.04.2016 |

En ole masentunut, todettakoon se nyt heti tähän alkuun. Elämässä on vaan ihan liikaa kaikkea, ja hommat kaatuu niskaan.

Asuntoa en saa mitenkään pidettyä hallinnassa, koko ajan kertyy tiskiä vaikka joka päivä koitan vähintään sen koneellisen pestä. Vaatteita, puhtaita ja likaisia, tuntuu olevan koko ajan kaikkialla, likaiset nyt onneksi pääosin siellä missä kuuluukin mutta sekään ei lopu koskaan vaikka pesisin kuinka. Tavaroita, roskia, kaikkea on kaikkialla enkä koskaan ehdi päästä tilanteen herraksi kun jossain on taas jotain mikä on pakko hoitaa. Kun joskus saan jonkun pussillisen kerättyä että vien pois, niin siinäkin menee ties miten kauan että saan ne täältä asunnosta ulos. Laskut, postit, kaikki kertyy ja tukehdun. Aina kun yritän aloittaa jotakin, joku on jotain vaatimassa ja hommat jää ihan aina kesken. Nytkin tätä kirjoittaessa yksi huutaa paprikaa ja pitäisi pakata ja imuroida ja pukea ja meikata. Pitäisi täyttää sitä sun tätä ja tuota paperia, juosta erityislapsen kanssa lääkärissä ja terapiassa, käydä töissä ja huolehtia kodista ja raha-asioista ja muiden lasten harrastuksista ja omista vanhemmista. Käydä kaupassa, tehdä ravitsevaa ruokaa, pestä lasten hampaita ja muistaa varata hammaslääkärit ja ilmoittaa päiväkotiin loma-ajat. Lista on ihan loputon, ja joka päivä jään enemmän jälkeen.

Mutta itkut sikseen, tästähän on pakko jotenkin nyt vaan ottaa kiinni ja päästä tilanteen herraksi. Mistä aloittaa ja mistä repiä aikaa ja voimia kaikkeen? Onko jollain hienoja onnistumistarinoita tsempiksi?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av on täynnä ihmisiä, joilla on kaikki aina täydellisesti hallinnassa. Nyt saisi ihan luvan kanssa jakaa tässä viisauttaan?

Vierailija
2/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, meillä on samanlaista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda väliaikaisesti aterimet ja lautaset kertakäyttöisiin.

Vierailija
4/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Ja on masennusta. Lapsikin jo teini ja pieni kotin mutta silti en pysty pitämään sitäkään kunnossa. Tarvisin edunvalvojan varmaan :(

Vierailija
5/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi jotain pois. Pistä lapset viikonlopuksi johonkin hoitoon niin saat kämpän kuntoon. Sit kaikille omat kotityöt ettei kaikki jää sulle. Näistä vois varmaan alottaa? Niin ja tehdä vaikka viikonloppuisin ruokaa valmiiksi pakkaseen. Ja ostaa jotain ruokia valmiina, ei ne nyt niin epäterveellisiä ole ettei kiirepäivinä vois välillä syödä :)

Vierailija
6/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tätä menoa masennun, kun kaikki kaatuu niskaan ja koko elämä on pelkkiä rästiin jääneitä velvollisuuksia :(

Ap

Vierailija
7/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesytä mielen kaaos ensin, sitten teet vaikka listan tekemättömistä töistä ja siitä vaikka aakkosjärjestyksessä toteuttamaan.

Vierailija
8/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ei tarvi olla aina tiptop. Kannattaa kerätä sovinnolla kaikki pölyä keräävät koriste-esineet jne joksikin aikaa Hammarplastin läpinäkyviin, kannellisiin laatikoihin. Ne eivät ole kauniita mutta ne ovat käytännöllisiä.

Roskiksia voi sijoitella useammankin asuntoon. Asunnon ei tarvi näyttää sisustuslehdestä reväistyltä.

Vierailija
9/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä revi ressiä. Tuommosta se on normaalistikin. Sun vaan pitää suhtautua asioihin erilailla

Vierailija
10/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsi jotain pois. Pistä lapset viikonlopuksi johonkin hoitoon niin saat kämpän kuntoon. Sit kaikille omat kotityöt ettei kaikki jää sulle. Näistä vois varmaan alottaa? Niin ja tehdä vaikka viikonloppuisin ruokaa valmiiksi pakkaseen. Ja ostaa jotain ruokia valmiina, ei ne nyt niin epäterveellisiä ole ettei kiirepäivinä vois välillä syödä :)

Ei mulla oikein ole ketään, kuka ottaisi noita. Ja olen tosi usein viikonloput töissä. Mutta pitää nyt vielä yrittää, tuollainen tehostartti olisi tosiaan tarpeen! Jos ehtisi vaikka raivata kaapit ja saisi ylimääräiset tavarat pois, se helpottaisi sitten kaikkea muutakin :)

Vierailija
11/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin tätä menoa masennun, kun kaikki kaatuu niskaan ja koko elämä on pelkkiä rästiin jääneitä velvollisuuksia :(

Ap

Nyt karsit niitä velvollisuuksia! Meilläkin on vaatekaaos koska minulla on reuma pahana muttei teini välitä siitä ja kylvää rytkyjään joka paikkaan. Olen velvoittanut teinin pitämään ihan itse huolen vaatteistaan. Välillä on tippa linssissä koska lempifarkut löytyvät likaisina lattialta mutta alkaa selvästi oppia jotain kuitenkin.

En voi lääkitä itseäni kivuttomaan tilaan koska meillä asuu alaikäisiä lapsia. Syötän heille surutta valmisruokaa koska nyt kädet eivät taivu ruoanlaittoon jne. Raakakakkua ovat saaneet kerran eläessään ravintolassa eivätkä edes odota että kotoa saisi erikoisuuksia.

Vierailija
12/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla oikein ole ketään, kuka ottaisi noita. Ja olen tosi usein viikonloput töissä. Mutta pitää nyt vielä yrittää, tuollainen tehostartti olisi tosiaan tarpeen! Jos ehtisi vaikka raivata kaapit ja saisi ylimääräiset tavarat pois, se helpottaisi sitten kaikkea muutakin :)

Laitat ne ylimääräiset kamat niihin läpinäkyviin laatikoihin, pinoat laatikot ja käyt ne läpi sitten joskus myöhemmin. Vedä vaikka päiväpeite laatikkopinon päälle jos se häiritsee mieltä ja silmiä.

Vierailija
13/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ehdotukset

1.) Viikonloppuna teet vain yhden lämpimän aterian per päivä ja teet sitä niin paljon, että maanantai-iltana syötte lauantain ruokaa ja tiistai-iltana sunnuntain ruokaa (näin ei tarvitse nähdä edes pakastamisen vaivaa).

2. Keskiviikkona syötte valmisruokaa 

3. Torstaina teet ison satsin jotain nopeaa, esim. keittoa ja syötte sitä myös perjantaina.

5. Teet viikkosiivouksen sunnuntai-iltana, näin asunto pysyy viikolla siistinä, kun porukka paljon poissa

6. Tiskikoneen pyörität illlalla klo 21 ja aamulla on isompien lasten homma tyhjentää tiskikone

7. Kun pyykit ovat kuivuneet, kaikki (tarpeeksi vanhat) perheen jäsenet hakevat omat pyykkinsä ja pistävät ne kaappiin

Vierailija
14/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin keräät kaiken ylimääräisen tavaran pois. Sitten keräät roskat. Sitten alat järjestää huone kerrallaan. Kun väsyttää, ota kuppi kahvia ja mene sinne siisteimpään tilaan juomaan. Laskuille ja paperitöille varaat tietyn ajan kalenteriin, jolloin aina hoidat ne. Tee aina kaksi ruokaa per ne arkipäivät. Esimerkiksi yksi keitto ja yksi laatikko. Säilö pakkaseen vararuokia. Minulla on jauhelihaa valmiiksi paistettuna. Sitten vaan toisesta pussista valmiiksi pilkotut kasvikset. Tarkista saisitko vanhemmillesi muuta apua - kunnallista tai maksullista.

Vierailija
15/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä huokaile mitä kaikkea on ja pitää, vaan tee kullekin päivälle tavoite ja tee se. Päivä kerrallaan.

Vierailija
16/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailurytmi kuntoon. Astiahuolto selkeytyy. Ruokaa kannattaa tehdä isompi määrä kerralla. Lapset voi huutaa paprikaa, mutta niitä ei anneta noin vain ruokailujen välissä, kun tulee sitä tiskiä ja ylimääräistä vaivaa. Ruokailut ruoka-aikoina niin helpottaa kaikkia. Meillä on 5 henkinen perhe ja astiat koneeseen pitkin päivää ja iltapalan jälkeen tiskikone pyörimään. Aamulla kuivuneet astiat kaappiin ja siitä taas lähtee. Pyykkihuoltoa päivittäin. Vaatteita sen verran, että pyykkihuolto pysyy kasassa ja kaapit siistejä. Ei puhtaita housuja ja puseroita yhden käytön jälkeen pyykkiin. Alusvaatteet ja sukat tietysti päivittäin vaihdetaan. 

Hommat tehdään asia kerrallaan ja aina kannattaa aloittaa siivoamisesta. Kun on siistiä niin kaikenmoiset pakkaamiset, pyykinhuollot ym. on helppoa, kun tasot tyhjinä ja pyyhitty, lattiat puhtaat. Ylimääräisestä tavarasta kannattaa luopua. Laskut hoidetaan tiettynä päivänä viikossa eikä jätetä hommia tekemättä esim. vaikka tämä perjantai voi olla laskupäivä.

Hommia voi karsia. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että sitä hommaa ja tekemistä olisi koko ajan. Itse käyn kolmivuorotyössä, mies päivätyössä. Itse teen pyykkihuoltoa ja siivousta ja ruoanlaittoa n. 1-2 tuntia päivässä. Laskut maksan kerran viikossa. Aikaa tv:lle, lenkkeilylle ja vaikk mille jää paljon. Lapset jo tosin koululaisia, mutta näin on ollut aina. Itse siivoilen kotia pitkin viikkoa. En tykkää sotkusta ja olo on rauhallinen. Kun koti on kunnossa niin moni muukin asia eli selkeää missä laskut ja milloin maksetaan, ruokaa on kiva laittaa, kun keittiön tasot siistit. Pyykki on helppo pestä, kun pyykki lajitellaan pyykkikoreihin.

Vierailija
17/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokailurytmi kuntoon. Astiahuolto selkeytyy. Ruokaa kannattaa tehdä isompi määrä kerralla. Lapset voi huutaa paprikaa, mutta niitä ei anneta noin vain ruokailujen välissä, kun tulee sitä tiskiä ja ylimääräistä vaivaa. Ruokailut ruoka-aikoina niin helpottaa kaikkia. Meillä on 5 henkinen perhe ja astiat koneeseen pitkin päivää ja iltapalan jälkeen tiskikone pyörimään. Aamulla kuivuneet astiat kaappiin ja siitä taas lähtee. Pyykkihuoltoa päivittäin. Vaatteita sen verran, että pyykkihuolto pysyy kasassa ja kaapit siistejä. Ei puhtaita housuja ja puseroita yhden käytön jälkeen pyykkiin. Alusvaatteet ja sukat tietysti päivittäin vaihdetaan. 

Hommat tehdään asia kerrallaan ja aina kannattaa aloittaa siivoamisesta. Kun on siistiä niin kaikenmoiset pakkaamiset, pyykinhuollot ym. on helppoa, kun tasot tyhjinä ja pyyhitty, lattiat puhtaat. Ylimääräisestä tavarasta kannattaa luopua. Laskut hoidetaan tiettynä päivänä viikossa eikä jätetä hommia tekemättä esim. vaikka tämä perjantai voi olla laskupäivä.

Hommia voi karsia. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että sitä hommaa ja tekemistä olisi koko ajan. Itse käyn kolmivuorotyössä, mies päivätyössä. Itse teen pyykkihuoltoa ja siivousta ja ruoanlaittoa n. 1-2 tuntia päivässä. Laskut maksan kerran viikossa. Aikaa tv:lle, lenkkeilylle ja vaikk mille jää paljon. Lapset jo tosin koululaisia, mutta näin on ollut aina. Itse siivoilen kotia pitkin viikkoa. En tykkää sotkusta ja olo on rauhallinen. Kun koti on kunnossa niin moni muukin asia eli selkeää missä laskut ja milloin maksetaan, ruokaa on kiva laittaa, kun keittiön tasot siistit. Pyykki on helppo pestä, kun pyykki lajitellaan pyykkikoreihin.

No kyllä mulla ainakin hommaa on ihan koko ajan. Olen ollut tämän vuoden vuorotteluvapaalla ja katsonut ekaa kertaa telkkariakin liki 15 vuoteen. Ja tehnyt kaikki kertyneet rästit pois.

Vierailija
18/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tajua, mistä tätä kaikkea koko ajan riittää :( Teen vuorotyötä ja olen lasten kanssa yksin, ja tuo ainoa isompi lapsi josta voisi olla apua on autisti. Sekin tietysti vie valtavasti aikaa, kun häntä pitää paljon ohjata ja tulee raivareita ymv. Ja se aika on pois sitten muilta, että ehtisin opettaa vaikka sitä pyykkihuoltoa pienemmille. Hän myös sotkee paljon, rikkoo vaatteita ja tavaroita. Ja sitten tulee paljon pitkiä päiviä, kun ensin aamusta mennään kuntoutukseen ja teen iltavuoron siihen päälle. Mutta kaikesta huolimatta tästä pitää selviytyä nyt jotenkin.

Kun koti olisi siisti, olisi tosiaan paljon selkeämpää kaikki ja varmasti se hallinnan tunteen saavuttaminen olisi avain tähän tilanteeseen.

Vierailija
19/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa masentunut kaipaa tsemppausta. Laskut on maksettu mutta muuten koti kaaoksessa. Keittiö pitäisi siivota ja tehdä viikkosiivous, lasten vaatteita ja omia pestä. Lasten vaatekaapit pursuaa vielä pieniäkin ja tarpeettomia vaatteita, en ole jaksanut läpikäydä niitä. Lakanat on vaihtamatta ja pesemättä, täällä siis asuu vielä koirakin ja sotkua tulee koko ajan lisää. 

Vierailija
20/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin keräät kaiken ylimääräisen tavaran pois. Sitten keräät roskat. Sitten alat järjestää huone kerrallaan. Kun väsyttää, ota kuppi kahvia ja mene sinne siisteimpään tilaan juomaan. Laskuille ja paperitöille varaat tietyn ajan kalenteriin, jolloin aina hoidat ne. Tee aina kaksi ruokaa per ne arkipäivät. Esimerkiksi yksi keitto ja yksi laatikko. Säilö pakkaseen vararuokia. Minulla on jauhelihaa valmiiksi paistettuna. Sitten vaan toisesta pussista valmiiksi pilkotut kasvikset. Tarkista saisitko vanhemmillesi muuta apua - kunnallista tai maksullista.

Naiset ovat kyllä ihania järjestelyn mestareita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän