Homeoireilu on mielenterveyden ongelma
Eilisessä Hesarissa on parin mammanpojan tarina homekoulussa "sairastumisesta". Toiselle ainakin kunnon terveysruokavalio lähinnä tekisi hyvää. Sen verran pulskassa kunnossa.
Toinen on kotiopetuksessa ja kuulemma pyöräily on vaihtunut kuntopyörällä polkemiseen kotona. En tajua, mitä tämä homeeseen liittyy. Ei kai muuhun, että äiti ei osaa irtautua esimurrosikäisestä lapsestaan.
Kolmantena keissinä on työtä vieroksuva ex-opettaja, joka ei edes vieraita voi kotiinsa ottaa, koska oireilee toisten ihmisten vaatteista (myrkkyjä, kemikaaleja).
Terveydenhoitoalalla kyllä tiedetään nämä homeen keppihevoksekseen ottaneet pipipäät hyvin. Ikävä juttu, että lapsikin laitetaan samaan rumbaan.
Kommentit (56)
Tule kertomaan miesystävälleni, että hänen homeoireilunsa on vain mielenterveyden ongelma.
Hän asui lapsuutensa hyvin homeisessa talossa, ja vaikka nykyisessä talossa ei hometta olekaan (?) on hänellä erinäisiä särkyjä ja kipuja, jotka ainakin lääkärin mukaan johtuvat todennäköisesti homeen keskellä vietetystä lapsuudesta.
eli aloittaja meinaa että mun vauva kärsi mielenterveysongelmista😂 oksensi kaaressa jokaikinen päivä useasti koko hometalossa asumisen ajan.. Miksi se loppui heti muuton jälkeen?
geeneissä kulkee erityinen homeelle herkistyminen. Vaikka isossa koulussa vain yksi oirehtii niin muut silti voivat olla toksiinihöyryissä eivätkä heti saa oireita tai eivät vaan huomaa niitä. Mm poskiontelotulehdus, nuha ym normaalit ovat niitä oireita myös!
home pitää ottaa tosissaa, luuletko että olen onnellinen kun vauvani on kokoelämänsä loppuun asti nyt homeherkistynyt ja elämä on rajoitettua vain siksi kun sain trendisairauden!?!?!?!
Toki kun arvoisa ketjun aloittaja sen av:lla sanoo, niin asia olkoon näin. Emme saa kyseenalaistaa tuon selvästi hyvin älykkään ja empaattisen ihmisyksilön aivoituksia, koska tuota yleistämistä ja yleistä ala-arvoista leimaamista ja ivaamista myöten niistä huokuu heti kättelyssä suoranainen nerous.
Epäilemättä muutenkin todella mukava ja päästänsä terve tyyppi. Sellainen aidosti kiva tiedättehän, sellainen joka ei kiusaa muita ihmisiä.
Homeallergia on samaa sarjaa lakktoosi-intoleranssin kanssa eli on oikeasti asiasta kärsiviä ja pirusti muita, jotka kuvittelevat kärsivänsä. Aikanaan sanottiin, että jos laktoosi-intoleranssia alettaisikn kutsumaan pierutaudiksi, niin noin 90 % potilaista paranisi samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Homeallergia on samaa sarjaa lakktoosi-intoleranssin kanssa eli on oikeasti asiasta kärsiviä ja pirusti muita, jotka kuvittelevat kärsivänsä. Aikanaan sanottiin, että jos laktoosi-intoleranssia alettaisikn kutsumaan pierutaudiksi, niin noin 90 % potilaista paranisi samoin tein.
muttakun homeelle ei ole allergiaa vaan homeesta saa kehoonsa MYRKYTYSTILAN
Vierailija kirjoitti:
Nisäkkäiden ohutsuoli lakkaa erittämästä laktaasi-nimistä entsyymiä aikuistuttuaan. Laktoosi-intoleranssi on oikeastaan terveen aikuisen ihmisen tila. Mikäli et usko intolerantikkoa, niin ota verensokerimittari mukaasi, juota litra maitoa ja katso, nouseeko verensokeri (glukoosi) 15 min päästä. Mikäli EI nouse, ei laktaasi pilko galaktoosia ja glukoosia, jolloin tämä disakkaridi päätyy suolistobakteereiden ruoaksi -> pieretys eli kaasun tuotto ja ripulointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muttakun homeelle ei ole allergiaa vaan homeesta saa kehoonsa MYRKYTYSTILAN
Selvennökseksi: voit olla ALLERGINEN homesienille (proteiinirakenteille), tai ALLERGINEN homeiden tuottamille entsyymeille, tai homeiden tuottamat entsyymit voivat olla TOKSISIA (myrkkyjä).
Mä olen töissä oppilaitoksessa (tällä hetkellä äitiyslomalla tosin), jossa töitä tehdään neljässä eri rakennuksessa. Yhdessä rakennuksessa alkoi oireilla yksi jos toinenkin. Oli jatkuvaa flunssaa, päänsärkyä ja silmien vuotamista. Osalle, kuten itselleni, ei tullut sielläkään minkäänlaisia oireita. Toki huomasin, että ilma oli vähän tunkkainen, mutta siinä se. Se kuitenkin oli ikävää, että sairastuneita ei otettu vakavasti. Meni pari vuotta ennen kuin kukaan ei voinut olla huomaamatta, että koko talo löyhkäsi homeelta ja katossakin näkyi jo kasvustoa. Tässä vaiheessa saikin koko rakennus jäädä jyrän alle.
Tässäkin asiassa on kuitenkin se mutta. Eiköhän se ole jo moneen kertaan tieteellisesti todistettu, että jotkut ihmiset sairastuvat homeesta vakavasti. Mutta sitten on näitä, jotka saavat sisäilmaoireilusta hyvän tekosyyn laiskuudelleen.
Meilläkin töissä on yksi sairaalloisen ylipainoinen ihminen, joka ei näyttänyt viihtyvän työpisteessään. Yhtäkkiä hän alkoi oireilla ja jäi usein sairauslomalle. Edelliskerrasta talon johto oli ottanut oppia sen verran, että kaikki turkimukset tehtiin. Mitään ei löytynyt. Nainen halusi oman työhuoneen ja se hänelle annettiin. Pian hän sai oireita sielläkin ja taas tutkittiin, ei mitään. Uniapneakin oli kuulemma työpaikalta löytyvän homeen vikaa. Kaikki tehtiin, mutta vihoviimein hän kehitti itselleen myös sähköallergian, joten tietokoneellakaan ei voinut enää työskennellä. Kuitenkin nainen on hyvin aktiivinen somettaja, työhommat vain on asia erikseen.
Itse olen sairastunut vaikeaan astmaan homekoulun vuoksi ja kyllä pistää vihaksi nämä kommentit! Esimerkiksi yläasteellani oli vakava homeongelma jo silloin kun itse opiskelin siellä, varsinkin monet opettajat kärsivät tietyissä luokissa ja ikkunoita oli pakko pitää kovilla pakkasillakin auki ainakin välituntien ajan, muutoin kukaan ei kestänyt noissa tiloissa ilman päänsärkyä. Nyt 15 vuotta myöhemmin homeongelma on vihdoin myönnetty ja oppilaat käyvät tällä hetkellä parakkikoulua... Montakohan nuorta ja aikuista ehti sairastua pysyvästi?
Homelle olen siis todella pahasti herkistynyt, pystyn lyhyitä aikoja olemaan lievästi homeisessa tilassa mutta en esimerkiksi asumaan. Kunnolla homeisessa tilassa en voi olla viittä minuuttia kauempaa, hengitys alkaa rohista ja vinkua ja joudun lähtemään ensiapuun...
Diagnoosini (vaikea astma) olen muuten saanut erikoissairaanhoidosta keuhkosairauksien ylilääkäriltä, en mistään terveyskeskuksesta tai arpajaisista.
Vähättelijät, oletteko miettineet että mitä sitten jos seuraava homeesta sairastunut sattuukin olemaan oma lapsesi tai joku läheisesi? Tai sinä itse? Onko mukava kuunnella sitä vähättelyä sitten kun elämä on muutenkin tarpeeksi vaikeaa?
Tietämättömyys on mielenterveyden ongelma. Samoin aloittajan sivistymättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä oppilaitoksessa (tällä hetkellä äitiyslomalla tosin), jossa töitä tehdään neljässä eri rakennuksessa. Yhdessä rakennuksessa alkoi oireilla yksi jos toinenkin. Oli jatkuvaa flunssaa, päänsärkyä ja silmien vuotamista. Osalle, kuten itselleni, ei tullut sielläkään minkäänlaisia oireita. Toki huomasin, että ilma oli vähän tunkkainen, mutta siinä se. Se kuitenkin oli ikävää, että sairastuneita ei otettu vakavasti. Meni pari vuotta ennen kuin kukaan ei voinut olla huomaamatta, että koko talo löyhkäsi homeelta ja katossakin näkyi jo kasvustoa. Tässä vaiheessa saikin koko rakennus jäädä jyrän alle.
Tässäkin asiassa on kuitenkin se mutta. Eiköhän se ole jo moneen kertaan tieteellisesti todistettu, että jotkut ihmiset sairastuvat homeesta vakavasti. Mutta sitten on näitä, jotka saavat sisäilmaoireilusta hyvän tekosyyn laiskuudelleen.
Meilläkin töissä on yksi sairaalloisen ylipainoinen ihminen, joka ei näyttänyt viihtyvän työpisteessään. Yhtäkkiä hän alkoi oireilla ja jäi usein sairauslomalle. Edelliskerrasta talon johto oli ottanut oppia sen verran, että kaikki turkimukset tehtiin. Mitään ei löytynyt. Nainen halusi oman työhuoneen ja se hänelle annettiin. Pian hän sai oireita sielläkin ja taas tutkittiin, ei mitään. Uniapneakin oli kuulemma työpaikalta löytyvän homeen vikaa. Kaikki tehtiin, mutta vihoviimein hän kehitti itselleen myös sähköallergian, joten tietokoneellakaan ei voinut enää työskennellä. Kuitenkin nainen on hyvin aktiivinen somettaja, työhommat vain on asia erikseen.
Ainahan näitä on joka suuntaan, mutta jos et sen ihmeemmin asiaa ajattele, niin ihminen on sairas jos sellaiseksi itsensä tuntee! Turha siinä on todisteita hakea, tai syyttää mistään, sillä tässäkin tapauksessa iso osa tieteen vahvistamista asioista halutaan salata (esimerkkinä muovimatoista haihtuvat VOC:t), koska lasku ja vastuut olisivat niin järjettömät, että tämä maa menisi nurin asioiden OIKEIN hoitamisesta. Harmi vain, että sairastutamme lapset tässä kaikessa tyhmyydessämme.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairastunut vaikeaan astmaan homekoulun vuoksi ja kyllä pistää vihaksi nämä kommentit! Esimerkiksi yläasteellani oli vakava homeongelma jo silloin kun itse opiskelin siellä, varsinkin monet opettajat kärsivät tietyissä luokissa ja ikkunoita oli pakko pitää kovilla pakkasillakin auki ainakin välituntien ajan, muutoin kukaan ei kestänyt noissa tiloissa ilman päänsärkyä. Nyt 15 vuotta myöhemmin homeongelma on vihdoin myönnetty ja oppilaat käyvät tällä hetkellä parakkikoulua... Montakohan nuorta ja aikuista ehti sairastua pysyvästi?
Homelle olen siis todella pahasti herkistynyt, pystyn lyhyitä aikoja olemaan lievästi homeisessa tilassa mutta en esimerkiksi asumaan. Kunnolla homeisessa tilassa en voi olla viittä minuuttia kauempaa, hengitys alkaa rohista ja vinkua ja joudun lähtemään ensiapuun...
Diagnoosini (vaikea astma) olen muuten saanut erikoissairaanhoidosta keuhkosairauksien ylilääkäriltä, en mistään terveyskeskuksesta tai arpajaisista.
Vähättelijät, oletteko miettineet että mitä sitten jos seuraava homeesta sairastunut sattuukin olemaan oma lapsesi tai joku läheisesi? Tai sinä itse? Onko mukava kuunnella sitä vähättelyä sitten kun elämä on muutenkin tarpeeksi vaikeaa?
Näin se menee. Ihmiset oireilee, hoidetaan mielialalääkkeillä KUNNES joku paikka hajoaa, sinun tapauksessasi keuhkot. Koomisinta on se, että työterveyden tehtävä on ENNAKOIDA sairastumiset, mutta eivät he tee mitään asian suhteen ... odotellaan vaan, josko pillerit poistaisi alkuperäisen syyn.
Aijjaaaa kiva tietää että mun astma, allergiat, ihottumat ja jatkuvat silmätulehdukset ja poskionteluntulehdukset on mielenterveysongelmia! Taidankin varata heti aikaa mielenterveyspolille ja kysästä että mitä SSRI-lääkityksiä näihin kropan tulehduksellisiin tiloihin voitaisiin kokeilla! :D oikein hyvä ajatus ap, oikein logiikka tässä selkeästi loistaa!
Ei kannata näiden asioiden kanssa pelleillä sukulainen sai apua vasta kun toinen keuhkoista joutui kokonaan leikkaukseen. Aika kaukana mielenterveydellisistä oireista on jo noin pahat keuhko-oireet että tarvitsee toinen pikaisesti vaihtaa implanttiin tai mikälie onkaan. Juuri ap:n lailla ajattelevia lääkäreitä ravasi pitkän tovin ennen kuin otettiin tosissaan aina oli muka joku paniikkikohtaus kun ei henki kulje tai "vaan pientä allergista astmaa", juu keuhko täysin toimintakyvytön siitä vuosia jatkuneesta homeenhengittelystä.
"Sisäilma-altisteiden terveyshaitat tutuiksi", Professori Tuula Putus. Erittäin tärkeää asiaa homeesta.
Rakennusteollisuus ei Suomessa kyllä vastuitaan kanna oikein mistään, uusien asuntojen mitä selvimmistä virheistäkin painostetaan ostajia ja pitkitetään oikeustaisteluita. Poliitikot ajavat vain läpi yhä tiukempia energiamääräyksiä, eivätkä yhtään välitä siitä miten ne vaikuttavat ympäristöterveyteen. Energiamääräykset eivät myöskään huomioi päästöjä jotka syntyvät kun 10-20 vuotias rakennus tulee ennenaikaisesti tiensä päähän, näitäkin on nähty jo paljon. Samaan aikaan kovaääninen "arkijärjen" porukka huutelee että pipi se on vaan päässä, no enpä usko että yksikään sisäilmasairas olisi välttynyt joskus epäilemästä itseään hulluksi, sitten vaan kun vaihtaa lopulta olinpaikkaa ja antibioottikierteet ja astmaattiset oireet loppuvat kuin seinään, herää unesta ja tajuaa että eihän se vika ollutkaan mussa.