Homeoireilu on mielenterveyden ongelma
Eilisessä Hesarissa on parin mammanpojan tarina homekoulussa "sairastumisesta". Toiselle ainakin kunnon terveysruokavalio lähinnä tekisi hyvää. Sen verran pulskassa kunnossa.
Toinen on kotiopetuksessa ja kuulemma pyöräily on vaihtunut kuntopyörällä polkemiseen kotona. En tajua, mitä tämä homeeseen liittyy. Ei kai muuhun, että äiti ei osaa irtautua esimurrosikäisestä lapsestaan.
Kolmantena keissinä on työtä vieroksuva ex-opettaja, joka ei edes vieraita voi kotiinsa ottaa, koska oireilee toisten ihmisten vaatteista (myrkkyjä, kemikaaleja).
Terveydenhoitoalalla kyllä tiedetään nämä homeen keppihevoksekseen ottaneet pipipäät hyvin. Ikävä juttu, että lapsikin laitetaan samaan rumbaan.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöstä osti kämpän tuollainen sekopää ja on vaatinyt vaikka mitä tutkimuksia ja teettänyt itse kaikkea mahdollista. Mitään oikeaa syytä ei ole löytynyt ja tietyt havaitut viat on korjattu taloyhtiön toimesta ja mamma itse muuta rempannut. Nyt tilanne on kuitenkin niin paha että jos mamma menee kämppään sisään täytyy päälle pukea "ebolapuku" koska muuten hän saa oireita 15 sekunnissa. Myydäkään ei kuulemma voi kämppää koska se olisi moraalitonta. Seuraavaa valitusta odotellessa...
Jos ei ole asunnossa kerran mitään vikaa vaan mamman päässä, miksi ette osta häntä ulos siitä? Varmasti möisi innolla asuntonsa jos joku sen täydessä tietoisuudessa huolii. Vai oliko sittenkin niin, että asunnossa ei ole vikaa niin kauan kuin se on jonkun toisen ongelma?
Homoilu on mielenterveyden ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Tietyt homeet (mm. mustahome, sädesieni) erittävät HERMOMYRKKYJÄ. Ei leikisti, vaan oikeasti, se myrkky voidaan labrassa eristää ja todeta että tässä sitä on, se ei ole kuviteltua. Olet aika ap aika kova kaveri jos hermomyrkkyjen hengittelykin on susta ihan normaalia.
B. Toksiinien lisäksi homeoireita aiheuttaa homeALLERGIA. Allerginen voi oirehtia pienestäkin määrästä hometta, ja myös tiloissa, joissa muut eivät huomaa mitään. Vähän niinkuin yksi voi juoda maitoa mutta toinen voi joutua parista millilitrasta sairaalaan anafalyktisen reaktion vuoksi. Hometta on suuressa osassa rakennuksia ainakin jonkin verran, homeallergia on kuitenkin suht harvinainen, koska
C. Ihmisillä on ERILAISIA GEENIPERIMIÄ. Tästä johtuen mm. kaikki tupakoitsijat eivät sairastu syöpään, kaikki makkaransyöjät eivät saa sydäriä, eivätkä kaikki homeelle altistuneet allergisoidu homeille (myrkky on myrkyllistä oletpa kuka vaan). Jos geeniperimän hahmottaminen on sinulle vaikeaa, voit miettiä oletko yhtä pitkä ja samanpainoinen kuin muut. Ai et?
D. 80-luvulla ei ollut mobiilinettiäkään. 80-luvulla ei tehty kasvojensiirtoja. 80-luvulla oli Neuvostoliitto ja luultiin että aina on. Oletko katsonut ulos sen jälkeen?
Tyhmä ja tietämätön voi olla, mut en itse viitsisi kehuskella sillä.
Hengitysilma on täynnä kaikenlaisia myrkkyjä ihan joka hetki. Autoliikenne on se suurin tuottaja edelleen.
Typen oksidit aiheuttavat hengityselimistölle jatkuvan rasitteen jokaikiselle. Miksi tästä ei enemmän puhuta? Tartutaan vain joiden eritysherkkien erityisongelmaan homeen suhteen.
Yksikään, joka ajalee turhan päiten maasturillaan pitkin kaupunginkatuja on tahallisesti toisia vahningoittava toimija. Jotain mittasuhteita kaipaan koko hengitysilmakeskusteluun ylipäänsä.
Miksi pitää asettaa kaksi tuollaista asiaa vastakkain? Edelleen, hermomyrkyt eivät ole erityisherkkien erityisongelma. Esim. mustahome erittää T-2 hermomyrkkyä, jota on käytetty sota-aseenakin (yellow rain), aika erityisherkkää!
Onhan näissä homejutuissa ylilyöntejä varmasti, mutta yleistät ap. rankasti. Kyllä kylmäsieluinen saa olla, jos on asiaa. Kuitenkin vaikutat ruikuttajalta, jolla harmittaa, kun maksat veroissasi jotain homekoulujen korjauksia.
Juuri näin! Nämä homeoireilutapaukset yrittävät vain kerjätä huomiota. Koulussa koulun tavalla tai koulusta pois. Kovasti halutaan saada isoja ja kalliita remontteja toisten rahoilla kun oma mielisairas lapsi vähän aivastaa. Ensi pääsiäisenä virpovat pikkulapset teeskentelevät lateksi allergiaa kun annan niille kondomeja.
No niinpä!! Niiku ny kaikki millon mitkäkin allergiat ylipäätään, on niin huomiohakuista!! Ninkus jokukin sai sen afalyk-- reaktion ja keuhkot muka salpaantui ja ambulanssi piti oikein kuttua, täyttä huomiohoraamista sanon mä! Ku mä tiedän! Kaiken!
Mites sitten suu pannaan, ap, kun homealtistus ja pahat ongelmat osuvat omalle kohdallesi. Mehän tietysti tulemme kuorossa laulamaan sinulle tänne palstalle, että kunhan kuvittelet vaan, ei sinua mikään vaivaa. Työtä vieroksuva vain olet.
Vierailija kirjoitti:
Eilisessä Hesarissa on parin mammanpojan tarina homekoulussa "sairastumisesta". Toiselle ainakin kunnon terveysruokavalio lähinnä tekisi hyvää. Sen verran pulskassa kunnossa.
Toinen on kotiopetuksessa ja kuulemma pyöräily on vaihtunut kuntopyörällä polkemiseen kotona. En tajua, mitä tämä homeeseen liittyy. Ei kai muuhun, että äiti ei osaa irtautua esimurrosikäisestä lapsestaan.
Kolmantena keissinä on työtä vieroksuva ex-opettaja, joka ei edes vieraita voi kotiinsa ottaa, koska oireilee toisten ihmisten vaatteista (myrkkyjä, kemikaaleja).
Terveydenhoitoalalla kyllä tiedetään nämä homeen keppihevoksekseen ottaneet pipipäät hyvin. Ikävä juttu, että lapsikin laitetaan samaan rumbaan.
Kannattaisiko opiskella hieman asioita? Periaatteessa kaikki voi olla mt-ongelmia, esimerksiksi se, että tekee mieli paskantaa, mutta jos mt-ongelma tuhoaa keuhkot, niin kai sitä on silloin tutkittava?
Meillä valitettavasti hoidetaan näitäkin asioita mielialalääkkeillä ja pannaan pää puskaan (ei Puskaan), mutta väitän, että jossain vaiheessa voi näiden lääkäreiden ja päättäjien oville alkaa ilmestyä sian/lehmän päitä merkiksi siitä, että on heidän vuoronsa nähdä todellista maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!! Niiku ny kaikki millon mitkäkin allergiat ylipäätään, on niin huomiohakuista!! Ninkus jokukin sai sen afalyk-- reaktion ja keuhkot muka salpaantui ja ambulanssi piti oikein kuttua, täyttä huomiohoraamista sanon mä! Ku mä tiedän! Kaiken!
Juuri näin! Minäkin tungen pähkinöitä pähkinä-allergisen ruokaan ja oikein nautin, kun henki korisee ja ihminen kuolee käsiin! Ai kun saisi laittaa vielä pähkinöitä maitoon ja muihin ruokiin ... ja oikeastaan, eikös maitoon voisi laittaa saman tien mielialalääkkeitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä home varmasti aiheuttaa oikeastikin oireilla, samoin voimakkaat tuoksut. Ihmiset oireilevat eri tavoin, ja toiset ovat herkempiä kuin toiset. Kyllähän noissa oireiluissa ihmisellä on usein myös mielenterveysongelmaa mukana, mutta harvoin se selittää koko oireilua.
Unohdat tärkeimmän: kumpi tuli ensin, home-allergia vai mt-ongelmat? Väittäisin, että on väärin olettaa mt-syiden olevan home-allergian taustalla (etenkin kun ne voidaan mitata IgX-tekijöistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Minäkin tungen pähkinöitä pähkinä-allergisen ruokaan ja oikein nautin, kun henki korisee ja ihminen kuolee käsiin! Ai kun saisi laittaa vielä pähkinöitä maitoon ja muihin ruokiin ... ja oikeastaan, eikös maitoon voisi laittaa saman tien mielialalääkkeitäkin?
Tästä tuleekin mieleen, kun yksi moniallergikko oli kutsuilla tietämättään syönyt väärää ruokaa.
Noh... ei mitään kuulunut pariin päivään. Odoteltiin jotain noottia nimittäin.
Kerrottiin sitten hänelle, että näin kävi, niin jo oli hengenahdistus, ihottumat ja vatsaoireet. Ihan ambulanssikin piti kutsua.
Ei missään nimessä tahallista tämä meiltä. Kännipäissään vain sekoittanut ruuat. Hyvin selkeästi sanottiin, missä mitäkin.
Että ihan tosissaan en kyllä aina näiden allergisten ym. juttuja ota.
Miten ihmiset voivat elää eteläisemmässä Euroopassa, kun miettii talojen lämmityksiä siellä niin taatusti on hometta suurimmassa osassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuleekin mieleen, kun yksi moniallergikko oli kutsuilla tietämättään syönyt väärää ruokaa.
Kerrottiin sitten hänelle, että näin kävi, niin jo oli hengenahdistus, ihottumat ja vatsaoireet. Ihan ambulanssikin piti kutsua.
Ei missään nimessä tahallista tämä meiltä. Kännipäissään vain sekoittanut ruuat. Hyvin selkeästi sanottiin, missä mitäkin.
Vastaa ns. sairaan talon oireyhtymää. Vaikka homeet poistetaan, ihmiset oirelee edelleen. Kyse on psykosomaatikasta, joka on vaikea parantaa. Mielialalääkkeistäkin suurin osa vaikuttaa samalla mekanismilla, eli placebolla paranee paremmin kuin itse lääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset voivat elää eteläisemmässä Euroopassa, kun miettii talojen lämmityksiä siellä niin taatusti on hometta suurimmassa osassa.
Siksi, että siellä ei rakennuksia rakenneta pulloiksi ja ilma voi vaihtua. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että pulloiksi rakennetut matalaenergiatalot ovat kaikista hirveimpiä bakterologisesti! Eli se bakteerikanta, joka talossa kasvaa, on riippuvainen siitä, miten (vapaasti) ilma vaihtuu. Sama pätee homeisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Rakennukset eivät ole siellä yhtä tiiviisti rakennettuja kuin Suomessa. Ilma vaihtuu rakennuksessa sikälikin paremmin, joten altistuminen ei ole aivan yhtä tehokasta kuin sumpuiksi rakennetuissa, mikäli niissä on kosteusvaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa ns. sairaan talon oireyhtymää. Vaikka homeet poistetaan, ihmiset oirelee edelleen. Kyse on psykosomaatikasta, joka on vaikea parantaa. Mielialalääkkeistäkin suurin osa vaikuttaa samalla mekanismilla, eli placebolla paranee paremmin kuin itse lääkkeellä.
No mites selität, kun tuttavaperheen lapset olivat jatkuvasti kipeinä, kunnes tajusivat asuvansa hometalossa (lääkäri kerran oli sanonut, että tehän haisette ihan homeelta, itse eivät sitä huomanneet ja tuttavat eivät kehdanneet puhua epäilyistään) ja purkivat sen pois ja rakensivat uuden, sen jälkeen lapset olleet terveitä eikä ole jatkuvia korvatulehduksia sun muita ollut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaan talon oireyhtymän erotusmerkki on nimenomaan se, että oireet poistuvat kun tilasta poistuu? Joillakin remontit yms eivät auta oireisiin vaan tilaa on vaihdettava, tähän voi vaikuttaa se että kokonaan homeita ja jäännöstoksiineja on lähes mahdoton poistaa, jos on allerginen niin se pieni määrä riittää reaktioon.
Mä taas tiedän tapauksen, jossa hyvin allergista lasta testattiin sairaalassa allergeenille ja sanottiin että ok, ei oireita, voitte antaa kotona määrän x. Kun kotona annettiin määrä x, lapsen henki lähti salpautumaan ja sairaalakeikkahan se siitäkin tuli. Selitys oli siinä, että ensimmäisellä altistuksella vasta-aineita ei vielä ollut riittävästi veressä, kun ainetta annettiin uudestaan, reaktio laukesi. Lapsella on jatkuvasti laitosruokailuissa aikuinen vahtimassa ettei kenenkään toisen lautaselta pääse mitään hänen lautaselleen, hirveää tuhlausta tietty sekin?
Toisen hengellä leikkiminen alkaa olla jo sen luokan idiotismia että oksat pois ja järki käteen, jos kaveri sattuisikin olemaan luulosairas niin eipä kovin ylpeä tarvitse "testaajan" omastakaan ällistä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites selität, kun tuttavaperheen lapset olivat jatkuvasti kipeinä, kunnes tajusivat asuvansa hometalossa (lääkäri kerran oli sanonut, että tehän haisette ihan homeelta, itse eivät sitä huomanneet ja tuttavat eivät kehdanneet puhua epäilyistään) ja purkivat sen pois ja rakensivat uuden, sen jälkeen lapset olleet terveitä eikä ole jatkuvia korvatulehduksia sun muita ollut ollenkaan.
No silloin ei ole ollut tätä kyseistä oireyhtymää! Eli aito sairaus (kuten muissakin), mutta ei siis oireyhtymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaan talon oireyhtymän erotusmerkki on nimenomaan se, että oireet poistuvat kun tilasta poistuu? Joillakin remontit yms eivät auta oireisiin vaan tilaa on vaihdettava, tähän voi vaikuttaa se että kokonaan homeita ja jäännöstoksiineja on lähes mahdoton poistaa, jos on allerginen niin se pieni määrä riittää reaktioon.
Mä taas tiedän tapauksen, jossa hyvin allergista lasta testattiin sairaalassa allergeenille ja sanottiin että ok, ei oireita, voitte antaa kotona määrän x. Kun kotona annettiin määrä x, lapsen henki lähti salpautumaan ja sairaalakeikkahan se siitäkin tuli. Selitys oli siinä, että ensimmäisellä altistuksella vasta-aineita ei vielä ollut riittävästi veressä, kun ainetta annettiin uudestaan, reaktio laukesi. Lapsella on jatkuvasti laitosruokailuissa aikuinen vahtimassa ettei kenenkään toisen lautaselta pääse mitään hänen lautaselleen, hirveää tuhlausta tietty sekin?
Toisen hengellä leikkiminen alkaa olla jo sen luokan idiotismia että oksat pois ja järki käteen, jos kaveri sattuisikin olemaan luulosairas niin eipä kovin ylpeä tarvitse "testaajan" omastakaan ällistä olla!
Ensinnäkin, vaikka IgX-reaktioita ei saataisi aikaan, on tärkein tekijä AINA potilaan oireet! Oireisiin voi vaikuttaa merkittävästi paikka (tekijöitä ei edes kaikkia tiedetä) ja kombinaatiot (kuten ftalaatit ja muut höyryt yhdistettynä homeisiin / homeiden tuottamiin entsyymeihin / toksiineihin).
Asiallista tietoa saatte täältä http://homepakolaiset.fi/ ... ja tiedoksi, että ei sitä uutta ICD-luokitusta olisi tullut, ellei kyse ole aidosta ongelmasta. Tällä hetkellä ei vain ole vastuun ottajaa (rakennusteollisuus, lääkärit jne), joka viheltäisi pelin poikki. Mikrobiologian puolella näitä asioita tutkitaan mm. NASA:ssa.
No, kyllä home varmasti aiheuttaa oikeastikin oireilla, samoin voimakkaat tuoksut. Ihmiset oireilevat eri tavoin, ja toiset ovat herkempiä kuin toiset. Kyllähän noissa oireiluissa ihmisellä on usein myös mielenterveysongelmaa mukana, mutta harvoin se selittää koko oireilua.