Onko väärin olla lapsen koenumeroon 8-...
... kun tietää että vähänkin enemmän lukemalla lapsi olisi helposti saanut 9-10?
Vai pitääkö vaan sanoa että 8- on riittävän hyvä numero (koska "keskimäärin" se kai sitten onkin). Onko aihetta paska mutsi -fiilikseen vai onko ok opettaa lapselle että parhaansa PITÄÄ aina yrittää.
Kommentit (75)
Tai sitten kasvatat ylisuorittajan. Kun mikään ei riitä. Näitä aikuisia näkee psykiatrin juttusilla usein, kun vanhemmille ei mikään riittänyt.Surullista.
Ole ennemmin pettynyt itseesi. Olisit vaikka auttanut lukemaan sen vähän enempi.
Paska mutsi oot. Kasi on ihan hyvä numero.
Noh... itselläni lapsen koenumerot eivät aiheuta mitään tunnetiloja.
Ehkä sanoisin, että on väärin lasta kohtaan ladata omia odotuksiaan häneen niin vahvasti, että on jostain kasista "pettynyt".
Jos tietäisin, että hyvinkin saisi parempia numeroja ahkerampana, niin puhuttaisiin siitä sitten kiihkoilematta. Korostaisin lapsen/nuoren omaa etua, en omia tarpeitani numeroiden suhteen.
8- kauhea häpeä!! Nyt vaan ronskisti koivuniemen herraa, että oppii kersa käyttäytymään.
Vaikka lapsen koenumero olisi 4 niin en olisi pettynyt. Arvostan lapsessani muita asioita kuin koenumeroita. Parhaansa tekeminen riittää esim. koulunkäynnissä. Teko on aina sitä tulosta tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Ole ennemmin pettynyt itseesi. Olisit vaikka auttanut lukemaan sen vähän enempi.
Tämä osui ja upposi. Tähän asti olemme lukeneet yhdessä aina juuri tämän aineen kokeisiin. Olen opettanut mitä ja miten lukee ja tehnyt harjoitustehtäviä, joita olemme yhdessä miettineet ja harjoitelleet samalla muistisääntöä jne. Tällöin on numero ollut aina 9-10.
Nyt satuin olemaan viikon työmatkalla juuri samaan aikaan eikä mies "osaa" samalla tavalla harjoitella lapsen kanssa kokeeseen (eikä neljän lapsen hoidolta/harrastuksilla suoraan sanottuna oikein ehtinytkään). Tuloksena numero 8-.
Jotenkin tuntuu sekin tyhmältä, että aina tarvitsee vanhemman apua lukemiseen, kun muuten ei selvästi oikein tiedä mikä on tärkeää ja mikä ei.
Kasi on hyvä!
Muistan vieläkin kun oisko ollut 6. Luokalla kaverini, joka oli luokan priimus, sai yhdestä enkun kokeesta 8. Menimme koulun jälkeen kaverin luo leikkimään ja hän sai kamalan saarnan äidiltään huonosta numerosta... En voinut käsittää?! Mä sain aina kehut kasista. Seiskasta ehkä sanottiin, että pystyt kyllä parempaan, mutta ei mitenkään lannistettu.
Harjoittelet lapsen kanssa kokeeseen?Minkä ikäinen lapsi on?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi 8 olisi hyvä! Jos on etukäteen tiedossa että on koe ja koealue kerrottu, niin miksi olisi hyvä että osaa vaikkapa 3/4 asioista, kun yhtä hyvin olisi voinut opetella kaiken? En vaan ymmärrä. Kun ne itse asiat eivät todellakaan voi olla ylivoimaisia oppia keskivertolapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa siinä on?
On sitten ekalla tai ysillä? Kiva, että vanhemmat oikeasti haluaa treenata lapsen kanssa ja tehdä harjotuskokeita yms. Todella ihailtavaa!:)
Toivottavasti musta itsestäni on samaan, kun lapset ovat kouluikäisiä.
Aapeelle peukut!
Vierailija kirjoitti:
10-vuotias ja kyseessä siis ainoastaan englanti. (Omassa koulussamme ei ole kieltenopettajia vaan luokanopettajat opettavat lapsille englantia itse.)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsen koenumero olisi 4 niin en olisi pettynyt. Arvostan lapsessani muita asioita kuin koenumeroita. Parhaansa tekeminen riittää esim. koulunkäynnissä. Teko on aina sitä tulosta tärkeämpi.
Mutta jos se 8 ei ole ollut sitä parasta johon lapsi pystyy vaan selkeästi alisuoriutumista?
Meillä riippuu aineesta.. Enkun kasista hihkuttaisiin kilpaa ja lähdettäisiin juhlimaan, matikan kasia ei varmaan kehtaisi edes kotiin tuoda😊 Ei ikinä saanut ysi puolta huonompaa matikasta, lukiossa on ja pitkää matikkaa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi 8 olisi hyvä! Jos on etukäteen tiedossa että on koe ja koealue kerrottu, niin miksi olisi hyvä että osaa vaikkapa 3/4 asioista, kun yhtä hyvin olisi voinut opetella kaiken? En vaan ymmärrä. Kun ne itse asiat eivät todellakaan voi olla ylivoimaisia oppia keskivertolapselle.
No koe tilanne voi esim jännittää joitakin, joka alentaa suoritusta. Ja 8 on nimenomaan HYVÄ, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Vaikka osaisitkin kaiken, niin silti voi tapahtua virheitä. Esim kielten kokeet. Joku opeteltu sana voi oikeasti vaan unohtua ja palata mieleen myöhemmin kokeen jälkeen. Erehtyväisiä ihmisiä ne lapsetkin ovat. Keskivertolapsellekin voi joku aine olla vaikeampi kuin toinen, jostain saa kymppejä, jostain kaseja. Ihan normaalia.
Tiesitkö itse aina AIVAN kaiken ja muistit kokeessa? Eli oletko saanut joka ikisestä kokeesta aina täyden kympin, koska koealue oli tiedossa, niin oli helppo opetella vaan kaikki ulkoa ja rustata kokeeseen ?
Epäilen, mutta hyvä jos näin
:)
Lapsestahan tuo on kiinni myös. Siis siitä onko vaikeuksia koulussa vai onko kyse ihan vaan laiskuudesta tai lukemattomuudesta. Meillä on sanottu että kaikki mikä alkaa ysillä on hyvä ja kasikin ok, mutta jos johtuu osaamattomuudesta niin asiat pitää opetella. Opettelu koskee siis matematiikkaa, äikkää ja vieraita kieliä, lukuaineita ei tietty niinkään. Molemmilla ka:t päälle yhdeksän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koe tilanne voi esim jännittää joitakin, joka alentaa suoritusta. Ja 8 on nimenomaan HYVÄ, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Vaikka osaisitkin kaiken, niin silti voi tapahtua virheitä. Esim kielten kokeet. Joku opeteltu sana voi oikeasti vaan unohtua ja palata mieleen myöhemmin kokeen jälkeen. Erehtyväisiä ihmisiä ne lapsetkin ovat. Keskivertolapsellekin voi joku aine olla vaikeampi kuin toinen, jostain saa kymppejä, jostain kaseja. Ihan normaalia.
Tiesitkö itse aina AIVAN kaiken ja muistit kokeessa? Eli oletko saanut joka ikisestä kokeesta aina täyden kympin, koska koealue oli tiedossa, niin oli helppo opetella vaan kaikki ulkoa ja rustata kokeeseen ?
Epäilen, mutta hyvä jos näin
:)
Mä lisäisin tähän vielä kokeiden soveltavat tehtävät, jotka tuotti mulle ja tuottaa myös omille lapsille välillä hieman vaikeuksia. Niitä ei voi samanlailla opetella ulkoa, kuin vaikka ruotsin sanoja..
8 on hyvä numero. Ja ap opeta lapsesi lukemaan itsenäisesti kokeeseen. Alkuun on hyvä lukea yhdessä, mutta pitää myös osata siirtää vastuu lapselle itselleen. Lukutekniikkaa on hyvä vähän yhdessä opetella. Meillä taisi olla myös noin että kun tyttö alkoi lukemaan itsenäisesti kokeisiin, niin ensin tuli 8 entisten 9-10 tilalle.
Mutta minusta on tärkeintä että hän opettelee itse lukemaan kokeeseen ja tekevät sellaisen suorituksen johon itse ovat tyytyväisiä. Kyllä esim. teini-ikäiset osaavat jo asettaa tavoitteita itselleen. Ja nuoren elämä pitää olla myös mukavaa ja huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se 8 ei ole ollut sitä parasta johon lapsi pystyy vaan selkeästi alisuoriutumista?
Ei kukaan voi aina olla parhaimillaan vaan niitä alisuorituksiakin väistämättä tulee. Tämäkin on kasvatuksen yksi keskeisemmistä asioita opettaa. Oletko itse sitten eism. työssäsi virheetön voidaksesi vaatia muilta aina täydellistä onnistumista? Siinä tapauksessa laitan mitalin postiin.
Siis PETTYNYT lapsen koenumeroon 8-
Ap