Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kerran päivänvalo ehkäisee likinäköisyyden kehittymistä, pitäisikö lapsilla vältellä aurinkolasien käyttöä?

Vierailija
22.04.2016 |

Tuskin se päivänvalo silmää auttaa aurinkolasin läpi?
http://www.hs.fi/elama/a1461124000342?ref=a-uusim-#4

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena ulkona varmaan aamusta iltaan, jos vain säät sallivat. Silti likinäköä on ollut parhaimmillaan -6,5. Kuinkahan huono näköni olisikaan, jos olisin nysvännyt sisällä?

Vierailija
2/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsena ulkona varmaan aamusta iltaan, jos vain säät sallivat. Silti likinäköä on ollut parhaimmillaan -6,5. Kuinkahan huono näköni olisikaan, jos olisin nysvännyt sisällä?

Olitko myös teini-iässä? 

Toisaalta ei yksittäistapaus kumoa laajoilla joukoilla tehtyä tutkimustulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se nykysuositus on että normaaleissa pihaleikeissä ei pidä käyttää aurinkolaseja. Ne on lähinnä kevättalven hankia ja veneilyä varten eli tilanteissa joissa alhaalta tuleva heijastus on runsasta.

Vierailija
4/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonvalo edistää silmärappeuman kehittymistä

Vierailija
5/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa juuri luin tutkimuksen, jossa todettiin päinvastaista; likinäköisyys on yleisempää valoisaan aikaan syntyneillä lapsilla, joiden kehittymätön silmä altistuu kirkkaalle valolle liian aikaisin.

Silmää on hyvä suojata uv-säteilyltä, joka rappeuttaa silmää.

Vierailija
6/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo koko lasten aurinkolasivillitys on ihan hullu. Meillä ei ole ikinä käytetty aikuisilla eikä lapsilla moisia, ja säälittää katsoa naapuruston lapsia jotka tappelevat itkuisina niitä täysin turhia aurinkolaseja vastaan...

"Olin lapsena ulkona varmaan aamusta iltaan, jos vain säät sallivat. Silti likinäköä on ollut parhaimmillaan -6,5. Kuinkahan huono näköni olisikaan, jos olisin nysvännyt sisällä?"

Sinulla lienee perinnöllisistä syistä likinäköisyys, eikä sellaiseen vahvaan taipumukseen vaikuta auringonvalo. Sen sijaan on paljon niitä, joilla taipumus on paljon lievempi ja siihen puhkeaako likinäköisyys vai ei voi vaikuttaa juuri auringonvalon tapaiset tekijät.

Vierailija
7/7 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmänpohjan rappeuma on ihan eri asia kuin likinäköisyys, joka johtuu silmämunan liian pitkulaisesta muodosta. Suurin syy likinäköisyyteen on perimässä mutta päivänvalon vähäinen saanti lisää riskiä. Uv-säteily lisää silmänpohjan rappeuman ja harmaakaihin riskiä mutta valo vähentää likinäköisyyden riskiä.