Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmeen töitä saa "generalistitutkinnoilla?"

Vierailija
21.04.2016 |

Esimerkiksi itse olen valmistumasta sosiologiasta eikä mulla ole mitään hajua siitä minkälaisia töitä voin hakea. Tutkijan ura ei kauheasti kiinnosta. Se on mulla se ihan viimeinen vaihtoehto.

Kaikki hakee jotain todella spesifiä osaamista, näiden tilasto-ohjelmien ja tämän kyselyaineistopohjan hallinta jne.

Mä tiedän vaan postmodernien kulutusteorioiden sovelletuista tutkimuksista ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kulttuurisista tekijöistä.

Ja vastaavista tutkinnoista valmistuu opiskelijoita yliopistoista paljon.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vaan jaksaa ihmetyttää nää tyypit, jotka haketuu opiskelemaan jotain ihan ihmeellistä tutkintoa, eikä tiedä yhtään mihin tähtäävät sillä. Miten voi edes tulla mieleen, että lähdempäs opiskelemaan mörkölogiaa, vaikken tiedä mitä se on tai mitä mörkölogit tekee? Eikös opiskelun päämäärä ole työllistyminen, eikä se, että ois jotain tekemistä kun käy vähän luennoilla?

Mistä sitä voisi tietää kovin perinpohjaisesti, jollei ole alaa opiskellut? Yleensä tiedot saadaan yliopistojen hakuoppaista, joissa maalaillaan upeat uranäkymät kaikille. Tietyissä aineissa se ei kuitenkaan helposti konkretisoidu, kun mitään selkeää ammattiprofiilia ei ole, eikä oppiaineessa ole kontakteja työelämään. Jos tulee duunariperheestä, voi olla erityisiä vaikeuksia hahmottaa työmahdollisuuksiaan. Mielestäni täysin ymmärrettävää.

Voisitko perustella tätä väitettä. Minä taas mutuilisin, että akateemisissa perheissä niitä vääristyneitä käsityksiä vasta onkin. Vanhemmat ovat eläneet maailmassa, jossa tutkinnolla pääsi (hyviin) töihin ja lapset on kasvatettu ylimielisellä ja omahyväisellä mantralla kuinka "koulutus kannattaa aina". Tutkintouskossaan sokaistunut perhe ei välttämättä ymmärrä suhteiden voimaa vaan luottaa omilla kyvyillä pärjäämiseen. Kupla saattaa puhjeta vasta siinä vaiheessa kun lapsi valmistuu yliopistosta kortistoon.

Vierailija
22/24 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia

Ei sillä että uskoisin aloittajan oikeasti olevan sosiologi, mutta jos joku vielä miettii...

Töitä löytyy.

Joopa. Karkeasti 25% vastanneista jatkanut opintojaan tai "työllistynyt" tutkijaksi. Liki 20%:lla työnantaja on yliopisto. Hyvät on näkymät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Haluan lisää kuulla aiheesta.

Vierailija
24/24 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kannattaa opetella jokin menetelmä, jolla on kysyntää, ja jota kaikki ei osaa.