Mitä ihmeen töitä saa "generalistitutkinnoilla?"
Esimerkiksi itse olen valmistumasta sosiologiasta eikä mulla ole mitään hajua siitä minkälaisia töitä voin hakea. Tutkijan ura ei kauheasti kiinnosta. Se on mulla se ihan viimeinen vaihtoehto.
Kaikki hakee jotain todella spesifiä osaamista, näiden tilasto-ohjelmien ja tämän kyselyaineistopohjan hallinta jne.
Mä tiedän vaan postmodernien kulutusteorioiden sovelletuista tutkimuksista ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kulttuurisista tekijöistä.
Ja vastaavista tutkinnoista valmistuu opiskelijoita yliopistoista paljon.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
http://www.toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia
Ei sillä että uskoisin aloittajan oikeasti olevan sosiologi, mutta jos joku vielä miettii...
Töitä löytyy.
Joopa. Karkeasti 25% vastanneista jatkanut opintojaan tai "työllistynyt" tutkijaksi. Liki 20%:lla työnantaja on yliopisto. Hyvät on näkymät.
Up. Haluan lisää kuulla aiheesta.
Oikeasti kannattaa opetella jokin menetelmä, jolla on kysyntää, ja jota kaikki ei osaa.
Voisitko perustella tätä väitettä. Minä taas mutuilisin, että akateemisissa perheissä niitä vääristyneitä käsityksiä vasta onkin. Vanhemmat ovat eläneet maailmassa, jossa tutkinnolla pääsi (hyviin) töihin ja lapset on kasvatettu ylimielisellä ja omahyväisellä mantralla kuinka "koulutus kannattaa aina". Tutkintouskossaan sokaistunut perhe ei välttämättä ymmärrä suhteiden voimaa vaan luottaa omilla kyvyillä pärjäämiseen. Kupla saattaa puhjeta vasta siinä vaiheessa kun lapsi valmistuu yliopistosta kortistoon.