Mitä ihmeen töitä saa "generalistitutkinnoilla?"
Esimerkiksi itse olen valmistumasta sosiologiasta eikä mulla ole mitään hajua siitä minkälaisia töitä voin hakea. Tutkijan ura ei kauheasti kiinnosta. Se on mulla se ihan viimeinen vaihtoehto.
Kaikki hakee jotain todella spesifiä osaamista, näiden tilasto-ohjelmien ja tämän kyselyaineistopohjan hallinta jne.
Mä tiedän vaan postmodernien kulutusteorioiden sovelletuista tutkimuksista ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kulttuurisista tekijöistä.
Ja vastaavista tutkinnoista valmistuu opiskelijoita yliopistoista paljon.
Kommentit (24)
Yksi tuttava joka on sosiologi, on Keskolla erikoissuunnittelijana. En tiedä sen tarkemmin, että mitä hän siellä noin niin kuin konkreettisesti tekee.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tunne ketään jo valmistunutta ja tiedä mitä he tekevät? Mihin opiskelukaverisi ovat suuntaamassa? Etkö ole ollut missään oman alan töissä tai harjoittelussa?
Sosiologian opiskelijoilla ei ole harjotteluita, kuten ei ole monella muullakaan generalistialalla.
-ohis
Sun kaltaisia ihmisiä kaivataan esim. viestintä- ja pr-toimistoissa ja erilaisissa "ajatushautomoissa". Yhteiskunnalliset ilmiöt, niiden tunnistaminen, analysoiminen ja ennakoiminen on tosi tärkeää etenkin bisnesmaailmassa ja sellaista osaamista kyllä kaivataan. Ehkä joku kaupallinen aine tai viestintä sivuaineeksi olisi kova yhdistelmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tunne ketään jo valmistunutta ja tiedä mitä he tekevät? Mihin opiskelukaverisi ovat suuntaamassa? Etkö ole ollut missään oman alan töissä tai harjoittelussa?
Sosiologian opiskelijoilla ei ole harjotteluita, kuten ei ole monella muullakaan generalistialalla.
-ohis
Ei ehkä pakollisena mutta kerro yksikin yliopisto jossa harjoittelua ei saa opintoihin niin halutessaan.
Kyllä ainakin Helsingissä on työharjoittelu valinnaisena opintona maisterivaiheessa, Turussa se on tietääkseni pakollinen. Ja vaikka olisikin valinnainen niin omaa tyhmyyttä jos sitä mahdollisuutta ei käytä hyväkseen.
Olen itse tehnyt generalistitutkinnon vähän samalta alalta ja meillä oli pakollinen työharjoittelu (tämä jo kymmenen vuotta sitten).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hakee jotain todella spesifiä osaamista, näiden tilasto-ohjelmien ja tämän kyselyaineistopohjan hallinta jne.
Kannattaisiko niiden tilasto-ohjelmistojen käyttö opetella? Youtube on täynnä videoita asiasta ja yliopistolla on todennäköisesti joku opiskelijalisenssi, jolla voit asentaa ne koneellesi, jos sellaisen vaativat. Monista on myös ilmaisversio.
Noh, suhteillahan se työllistyminen tapahtuu. Hyvä tyyppi pärjää ilmankin. Eikä siinä ole hirveästi väliä mitä olet lukenut. Eli jos ei verkostot vedä niin katse peiliin ja liity vaikka jonkun puolueen tai järjestön jäseneksi ja sitä kautta työn syrjään kiinni.
Siivoojan ja puhelinmyyjän töitä kuulema lohkeis kaikille meidän 500 000:lle työttömälle, joten miksikäs ei sinullekin.
Kuulostaa juuri sopivalta tutkinnolta johonkin pseudotyöpaikkaan. Pikkusen viestintää, pikkusen powerpointtia ja pikkusen jotain muuta mutta oikeasti ei osata eikä tehdä yhtään mitään. Harmi että nämä söpöstely työpaikat poistetaan ekana kun lama iskee.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa juuri sopivalta tutkinnolta johonkin pseudotyöpaikkaan. Pikkusen viestintää, pikkusen powerpointtia ja pikkusen jotain muuta mutta oikeasti ei osata eikä tehdä yhtään mitään. Harmi että nämä söpöstely työpaikat poistetaan ekana kun lama iskee.
Mitä ovat pseudotyöpaikat ja söpöstelytyöt?
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaavista tutkinnoista valmistuu opiskelijoita yliopistoista paljon.
Nämä ovat niitä joilla on aikaa päivät pitkät esim. tällä palstalla itkeä, kuinka heidät on ylikoulutettu eivätkä saa töitä (mutta eivät tajua CV:stään ottaa pois näitä "ylikoulutuksia") ja ovat ihan kohta muuttamassa ulkomaille jossa saavat huomattavasti parempaa palkkaa ja heistä on kysyntää mutta eivät todellisuudessa muuta kuitenkaan mihinkään.
Hyvinpalkatun julkisen viran, jossa ei tarvitse tehdä mitään. Voit vaikka alkaa pyörittää samaan aikaan omaa firmaa ja tadaa, saat sekä palkkaa että firman tulot. Moni julkisen sektorin virkamies toimii juuri noin!
Mua vaan jaksaa ihmetyttää nää tyypit, jotka haketuu opiskelemaan jotain ihan ihmeellistä tutkintoa, eikä tiedä yhtään mihin tähtäävät sillä. Miten voi edes tulla mieleen, että lähdempäs opiskelemaan mörkölogiaa, vaikken tiedä mitä se on tai mitä mörkölogit tekee? Eikös opiskelun päämäärä ole työllistyminen, eikä se, että ois jotain tekemistä kun käy vähän luennoilla?
Sori, mutta ei sulla kovin vahvasti mene jos olet noin ulkona työllistymisestä ja työelämän mahdollisuuksista. Tässä ketjussa on jo tullut mukavasti mahdollisia paikkoja jotka esim. sosiologiaa opiskelleelle generalistille sopii. Hitto sentään, googlekin osaisi auttaa. Eiks sun omat aivot sano mitään? Etkö osaa hyödyntää ja SOVELTAA oppimaasi käytäntöön? Tai ajatella, millaisilla sivuainekokonaisuuksilla mahdollistat uusia paikkoja? just tollaset avuttomat yliopistossa "vaan jonnekin" hakevat on niitä akateemisia työttömiä. Niitä jotka ei ees halua yrittää nähdä koulutuksensa hyötyä, arvoa ja osaamispohjaa.
.
.
Vai onkohan tää vaan vähän paremmin laadittu trolli jossa joku yliopistovastainen esittää äärityperää opiskelijaa jota muka kaduttaa, ettei mennyt amikseen tai edes amkiin?
T. yksi generalistiopiskelija toiselta alalta
P.s.oma vika, jos onnistuu välttämään harjoittelun, kyllä jokaisella siihen on mahdollisuus, yleensä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Mua vaan jaksaa ihmetyttää nää tyypit, jotka haketuu opiskelemaan jotain ihan ihmeellistä tutkintoa, eikä tiedä yhtään mihin tähtäävät sillä. Miten voi edes tulla mieleen, että lähdempäs opiskelemaan mörkölogiaa, vaikken tiedä mitä se on tai mitä mörkölogit tekee? Eikös opiskelun päämäärä ole työllistyminen, eikä se, että ois jotain tekemistä kun käy vähän luennoilla?
Mistä sitä voisi tietää kovin perinpohjaisesti, jollei ole alaa opiskellut? Yleensä tiedot saadaan yliopistojen hakuoppaista, joissa maalaillaan upeat uranäkymät kaikille. Tietyissä aineissa se ei kuitenkaan helposti konkretisoidu, kun mitään selkeää ammattiprofiilia ei ole, eikä oppiaineessa ole kontakteja työelämään. Jos tulee duunariperheestä, voi olla erityisiä vaikeuksia hahmottaa työmahdollisuuksiaan. Mielestäni täysin ymmärrettävää.
http://www.toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia
Ei sillä että uskoisin aloittajan oikeasti olevan sosiologi, mutta jos joku vielä miettii...
Töitä löytyy.
Eikö teidänlaisia ole työkkärit ja ELY-keskukset täynnä? Kesätöihin/harjoitteluun vaan johonkin tommoseen.
Vierailija kirjoitti:
http://www.toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia
Ei sillä että uskoisin aloittajan oikeasti olevan sosiologi, mutta jos joku vielä miettii...
Töitä löytyy.
Joopa joo, pääseehän tutkinnolla vaikka kaupan kassalle. Sinne on moni sosiologi työllistynytkin.
Italiaan diktaattoriksi. Siellähän oli joku generalisti...mus tai joku.
Mä tunnen sosiologiasta valmistuneita ihmisiä, jotka on töissä viestintäkonsultteina, yliopistohallinnossa, eri järjestöissä (ammattilittot, sosiaali- ja terveysalan järjestöt enimmäkseen), rekrytointikonsultteina, tuottajana, tutkijana, toimittajana. Riippuu paljon omasta osaamisesta, kiinnostuksenkohteista ja sivuainevalinnoista. Kyllä ne useimmat taitaa niitä tilasto-ohjelmiakin osata.
Kyllä generalistinkin pitää joku suunta valita, harva on niin hyvä tyyppi että osaa tai on hyvä ihan kaikessa.