Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olette jättäneet lapsen yksin kotiin yöksi ekaa kertaa?

Vierailija
21.04.2016 |

Niin. Mulla 12-vuotias ihan perus fiksu tyttö, joka ei haluisi lähteä mökille viikonlopuksi, vaan kutsua kaverin seurakseen ja viettää leffailtaa. Aluksi olin ihan ehdottomasti sitä vastaan, mutta nyt oon ruvennut miettimään, että oliskohan jopa ihan mahdollinen idea. Tytöt on fiksuja enkä usko, että todellakaan lähtisivät minnekään hölmöilemään. Kyse yhdestä yöstä. Mitä mietitte? Lasua varmaan, koska ollaanhan av:lla.

P. S. Tytöt täyttävät 13 parin kk:n päästä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan sen unohdin mainita, että kaverin vanhemmat asuvat n. Kilometrin päässä ja tutut aikuiset naapurissa. Itse olisimme tietysti puhelimen päässä ja tunnin ajomatkan päässä. Mutta juu, kyllä taidan kallistua tuohon silti, että kaveri mukaan mökille.

Ap

Olen samaa mieltä kanssasi <3  Tunnin ajomatka on kuitenkin kauhean pitkä, jos heille tulee jokin hätä ja ikävä keskellä yötä. Tuon ikäisillä on todella hauskaa kahdestaan myös siellä mökillä ja hän voi harjoitella itsenäisyyttä ja yksin kotona olemista mielummin päiväseltään ensin. En usko, että kukaan lapsi on vaurioitunut huolehtimisesta ja läsnä olemisesta, pikemminkin varhaisesta reipastamisesta ja edellytyksestä pärjätä omillaan "kun on jo niin iso".

Vierailija
22/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan sen unohdin mainita, että kaverin vanhemmat asuvat n. Kilometrin päässä ja tutut aikuiset naapurissa. Itse olisimme tietysti puhelimen päässä ja tunnin ajomatkan päässä. Mutta juu, kyllä taidan kallistua tuohon silti, että kaveri mukaan mökille.

Ap

Olisiko paha, jos tytöt viettäisivät teillä kahdestaan leffailtaa, mutta menisivät kaverille yöksi?

Niin! Hyvä idea tuokin. Ehdotan tytöille. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan tiedoksi: kaikki eivät halua olla naapurin tuttuja aikuisia, joille jätetään vastuu kotiin jäävästä esiteinistä.

Ihan tiedoksi: moni kuitenkin haluaa olla, minä mukaanluettuna. Ehkäpä ap tuntee naapurinsa. Meillä esim. naapurin tutut aikuiset ovat eläkeläispariskunta, joiden luona lapset ovat olleet pienenä hoidossa, ulkoiluttaneet heidän koiraansa ja nyt isompina auttelevat heitä mm. pihatöissä.

Vierailija
24/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne naapurin tutut aikuiset ovat mun lukioaikaisia ystäviä, tosi läheisiä.

Ap

Vierailija
25/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan tiedoksi: kaikki eivät halua olla naapurin tuttuja aikuisia, joille jätetään vastuu kotiin jäävästä esiteinistä.

Ihan tiedoksi: moni kuitenkin haluaa olla, minä mukaanluettuna. Ehkäpä ap tuntee naapurinsa. Meillä esim. naapurin tutut aikuiset ovat eläkeläispariskunta, joiden luona lapset ovat olleet pienenä hoidossa, ulkoiluttaneet heidän koiraansa ja nyt isompina auttelevat heitä mm. pihatöissä.

Kuule ihan miten tahansa, mutta monella on oma elämä eikä mitään halua kyylätä, mitä naapurissa tapahtuu. Ihan hullua minusta jättää lapsi kotiin muka yksin ja sitten on kuitenkin naapurissa 24 h päivystys.

Vierailija
26/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut taidettiin jättää ensimmäisen kerran yöksi yksin 15-vuotiaana. Tykkäsin olla yksin kotona ja yritin jo pari vuotta sitä ennen vakuuttaa äidille, että selviän oikein hyvin yhden yön itsekseni, mutta muhun ei luotettu tarpeeksi. :(

Vierailija
27/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 12-vuotiaan voisin jättääkin. Itsenäinen kaveri.

Itse oltiin siskon kanssa 7- ja 8-v , kun vanhemmat jätti yöksi meidät hoitamaan vauvaikäistä pikkuveljeä. Menivät tansseihin, ts. ryyppäämään. Joskus meni hyvin, joskus pikkuveli itki koko yön ja jouduttiin vielä paskavaippoja vaihtamaan. Muistan kirjoittaneeni ala-asteella koulussa aineen, jossa kerroin vaihtaneeni pikkuveljelle kakkavaippoja sanoin "sitä ruskeaa mönjää oli ympäri keittiötä".

Vierailija
28/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jätettiin 13-vuotiaana pe-su kun ei ollut kännyköitä eikä edes puhelinta vanhemmilla mökillä. Päiväajat meni hyvin, öisin pelkäsin pimeää vielä silloinkin. Kännyköiden aikaan voisin ehkä jättääkin ja ehkä niin että lähtisin la-aamuna ja paluu su. Siinä ei ongelmaa. Kuuleva eläin rauhoitti mielen, ajattelin sen heräävän jos joku tulee sisään. Asuimme rivitalossa. Ratkaisin asian niin että katsoin tvtä yhteen yöllä ja sitten nukkumaan. Tietysti jos luotettava ystävä niin jättäisin varmaan ja kännykkä itselläni siellä mökillä.

Minulla lapsena huonoja kokemuksia. Koiraani purtiin hengenvaarallisesti, en tiennyt missä vanhemmat olivat. Olin 12v enkä tiennyt minne soittaa että nyt tarvitsen apua. Olivat olleet parisuhdeterapiassa... Toinen oli että kun olin 5v ja yksin kotona ulosottomies pyrki väkisin sisään kun ei uskonut että olen yksin. Ovi ei mennyt lukkoon koska se juuttui takalukkoon eikä minulla ollut avainta jolla sen olisi saanut kuntoon. Sidoin kengännauhalla oven mukamas kiinni. Lapsella pitää olla turvallista, tietää ongelmat, mitä niissä tehdään ja tieto kuinka vanhempiin saa yhteyden heti jos tarvitsee.

Vierailija
29/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on ollut ka erinsa luona, kun vanhemmat oli poissa. Oli joku 13 v, mutta paikalla oli myös kaverin 17 v isoveli. Pelailivat ja laittoivat ruokaakin. Mutta kotona yksin ei ole ollut, on 15. Kyllä mä voisin jättää, luotan lapseeni. Ei ole vaan tullut tilanne eteen.

Vierailija
30/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kaverini kanssa kaksin koko viikonlopun, kun oltiin kolmannella tai neljännellä. Ei ollut ongelmia.

Vierailija
31/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jättää oman seiskaluokkalaiseni, juuri täytti 13 v. Tyttökin alkaa olla valmis. Seiskalla minäkin aloin olla öitä yksin, kun en halunnut lähteä mökille.

Vierailija
32/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v pojan yksin, mutta ei ikinä tuon ikäisiä tyttöjä, eikä varsinkaan keskenään.

Vierailija
33/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa talossa asutte? Minulla on 15 ja 13 vuotiaat tytöt ja vanhempi ei jäisi kotiin yöksi missään tapauksessa, nuorempi varmasti ihan mielellään. Asumme omakotitalossa ja meillä on hälyttimet, isovanhemmat asuvat puolen kilsan päässä ja kaikki naapurit ovat tuttuja. Itse olin aikoinani yksin tai kaverin kanssa ehkä joskus 11-12 vuotiaana ja emme edes ajatelleet pelätä vaikka kaverin koti olikin maalaistalo kaukana naapureista. Pahin mitä teimme oli kaverin isän viinakaapin verottaminen aavistuksen ja 059-linjalle soittelu.

Vierailija
34/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sellainen systeemi, että paikalla on aina ollut joku täysi-ikäinen. Aikuinen sisarus on voinut vahtia nuorempaa. Nuorin on ollut 18-vuotias jäädessään yksin kotiin. Jos jotakin sattuu tsi lapsi sairastuu, vastuu alaikäisestä on aina vanhemmilla!

Vierailija
35/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei ole koskaan olleet yötä yksin täällä asuessaan, vasta sitten kun muuttivat opiskelemaan toiselle paikkakunnalle niin olivat siellä yksin viikot. Viikonloppuisin tulivat aina kotiin. Ja nytkin jos tulevat viikonloppuisin tänne, ollaan aina paikalla yöt. Meillä myös kasiluokkalainen poika, eikä tulis mieleenkään että olis yön yksin, edes kaverin kanssa. Vanhemmat on kuitenkin vastuussa lapsistaan.

Vierailija
36/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kaikki vkl yksin noin 13v iästä. Kyllä minä myöhemmin ymmärsin, ettei se ollut normaalia. Tuon ikäinen nuori olisi vielä tarvinnut vanhempien kiinnostuksen itsestään. Koin tulleeni emotionaalisesti kaltoinkohdelluksi. Vaikka pärjäsin teknisesti ihan hyvin.

Vierailija
37/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan voi jättää vahtimaan 4- ja 5-vuotiaita sisaruksiaan, kun äiti lähtee baariin. Pitää vain maksaa sille siitä hiukan taskurahaa.

Vierailija
38/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla totta nää jutut. Että 13-vuotiasta ei voisi jättää yksin yöksi kotiin?? Uskomatonta.

Vierailija
39/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin jätetyistä on kasvanut nuo tunnekylmät ja ilkeät pikkujonnet Ylilaudallekin. Toisaalta, eivät muusta tiedä. Millainen nuoruus ja aikuisuus on sellaisella, josta on välitetty senkin jälkeen, kun lakkasivat olemasta suloisia pikkulapsia.

Vierailija
40/40 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan ettämut jätettiin silloin kun olin lukion 1. ja 2. luokan välissä, juuri 17v. kun vanhemmat meni mökille. Olin heti ulkona koko kesäyön kavereiden kanssa vaikka olin ns. kiltti tyttö. Omia en tuota ikää ennen myöskään jätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan