Mitä teet jos töissä ei ole tekemistä? Siivoatko esim. kahvihuonetta?
Tuosta posti+nurmikonleikkuu tuli mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu varajeesusten palstalta (Lemmikkipalsojen PP), että mitä töissä tulisi tehdä jollei ole töitä/tekemistä. Usean vastaajan mielestä työntekijän kuuluu tehdä jotain työpaikkaa hyödyttävää odotellessan, että omia töitä tulee taas. Esim. siivota kahvihuonetta (vaikka firmassa on palkatut siivoajat), järjestellä arkistoa (vaikka ihminen ei koskaan olisi arkistossa edes käynyt) tai muuta vastaavaa.
Täytyy myöntää, että minä en ole koskaan alkanut siivoajaksi jos töissä on ollut hiljaisempi hetki.
Kommentit (46)
En tietenkään siivoa. Se ei säästä yhtiöltä latin latia, jos minä alan siivoilla, koska siivouksista on yhtiöllä sopimus tietyllä hinnalla SOL:n kanssa, ja SOL laskuttaa saman taksan siitä riippumatta, onko joku stahanovilainen käynyt pyyhkimässä lattiat ennen heidän siivoajaansa.
Sitä paitsi, minä toimittajana teen tuottavaa työtä, kun lueskelen lehtiä ja jopa silloin kuin notkun soittamassa suutani somessa. Luovaa työtä ei voi tehdä putkessa ilman taukoja ja ideoita varten pitää vähän luodata sitä, mikä ihmisiä puhuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa olisi mennä siivoamaan kahvihuonetta tai jotain, kun siivouksesta huolehtii ulkopuolinen firma kiinteällä sopimushinnalla. Mitään hyötyä tai säästöä ei siitä firmalle tulisi että ryhtyisin siivoajaksi.
No itse olen ihan hyvää hyvyttäni ja ystävällisyyttäni ja ihan ajan kuluksi joskus, kun olen toimistolla, tyhjentänyt/ladannut tiskikoneen, koska sillä tutulla siivojallakin on monta paikkaa siivottavana ja kauhea kiire. Mielumin autan kuin seison vieressä naama mutrussa peukaloita pyöritellen. Saan samalla hyvän mielen itselleni ihan ilmaiseksi.
No mutta mä tervehdinkin siivojia ja juttelenkin mitä moni ei tunnu tekevän. Monille siivojat ovat ilmaa.
Minä ainakin tervehdin aina, muu on huonoa käytöstä.
En ainakaan minä ole täällä duunissa silloin, kun siivoajat tänne tulevat - he käyvät siivoamassa aamuvarhaisella. Jos haluaisi tehdä jotain heidän työtaakkansa helpottamiseksi, pitäisi tulla aamuviideltä duuniin. Jotain tiskikoneen tyhjäämistä ei meillä edes siivoajat tee, pitäisi imuroida tai pestä vessoja heidän puolestaan, eikä sitä voi ilman välineitä edes tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta posti+nurmikonleikkuu tuli mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu varajeesusten palstalta (Lemmikkipalsojen PP), että mitä töissä tulisi tehdä jollei ole töitä/tekemistä. Usean vastaajan mielestä työntekijän kuuluu tehdä jotain työpaikkaa hyödyttävää odotellessan, että omia töitä tulee taas. Esim. siivota kahvihuonetta (vaikka firmassa on palkatut siivoajat), järjestellä arkistoa (vaikka ihminen ei koskaan olisi arkistossa edes käynyt) tai muuta vastaavaa.
Täytyy myöntää, että minä en ole koskaan alkanut siivoajaksi jos töissä on ollut hiljaisempi hetki.
No eipä ole tullut vastaan tuollaista tilannetta. Aina on jotain työhön liittyvää hoidettavaa rästissä.
Puran kertyneitä saldoja eli lähden kotiin.
Siivoilen paikkoja, puran tavaroita laatikoista hyllyyn, vien pahveja keräykseen, tyhjennän roskiksen. Kaikkea sellaista, mitä ei välttämättä varsinaisen työn ohessa pysty tekemään. Yleensä viikkoon mahtuu tunnin verran tällaista aikaa, parissa kolmessa pätkässä.
Meillä on kahvihuone, siellä myös syödään eväät. Tuolla "avokonttorissa" on likaista ja koneet pitävät niin kovaa meteliä, ettei siellä kukaan syö tai juo.