Mitä teet jos töissä ei ole tekemistä? Siivoatko esim. kahvihuonetta?
Tuosta posti+nurmikonleikkuu tuli mieleen muutaman vuoden takainen keskustelu varajeesusten palstalta (Lemmikkipalsojen PP), että mitä töissä tulisi tehdä jollei ole töitä/tekemistä. Usean vastaajan mielestä työntekijän kuuluu tehdä jotain työpaikkaa hyödyttävää odotellessan, että omia töitä tulee taas. Esim. siivota kahvihuonetta (vaikka firmassa on palkatut siivoajat), järjestellä arkistoa (vaikka ihminen ei koskaan olisi arkistossa edes käynyt) tai muuta vastaavaa.
Täytyy myöntää, että minä en ole koskaan alkanut siivoajaksi jos töissä on ollut hiljaisempi hetki.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimiehet käy käskemässä kotiin, tunnit menee saldoista. Periaatteessa tuosta saisi kieltäytyä, mutta käytännössä ei. Kiireaikoina on vastaavasti pakko tehdä pitkää päivää. Kirjoitin pitkää päivää, koska sanaa ylityö ei meidän firmassa saa käyttää.
Mitä ihmettä. :D Jäisitkö muka mieluummin roikkumaan sinne tyhjän pantiksi? Totta kai se menee noin, tuo on paljon järkevämpää kuin tavallisesti, eli olla 8-16 työpaikalla oli töitä tai ei.
Osa porukasta asuu kaukana ja käyvät töissä kimppakyydillä. Kiva sitten odotella muutama tunti, että pääsee kotiin, kun kyytiläisiä pitää odotella.
Periaatteessa tuo käy, mutta kun tilanteet tulee niin yllättäen. Ikinä ei tiedä, milloin pääsee pois töistä.
Ei oo tollasta ongelmaa vielä tullut eteen.
Viimeksi myyjänä meillä oli tuollaista kesällä. Meilläkin on lista, joka käydään läpi, eli hommaa, jota tehdään, kun on hiljaisempaa. Esim. käydään takavaraston tuotteet läpi, saldotetaan tarkemmin tuoteryhmittäin tuotteita, siivotaan sellaista, joka ei kuulu siivoojille tai päivittäissiivoukseen, esim. juurikin tuo kahvihuone. Tekemistä kyllä aina riittää..paitsi viime kesänä alkoi tulla jo raja vastaan sen kanssa, ettei enää meinannut tekemistä löytyä. Työkaveri on järjestellyt myymälätarvikkeita niin, että löytyy helposti varastosta.
Olen myös hiljaisina aikoina suunnitellut omia tarjouksia, siihen saa kulumaan ihan mukavasti aikaa.
Itse menen pesemään vessoja...Sitten kun ne saan pestyä, pesen ikkunat.
Minullakaan tuollaista tilannetta ei yleensä tule. Hiljaisempana aikana teen rästiin jääneitä hommia kuten sähköpostiruuhkan purkamista tai laatusuunnitelman vaatimia puuhia. Joskus ylikierroksilla käydessäni menen kyllä kysymään toimistoassarilta saisinko viedä vaikka pahviroskia roskiksiin, kastella kukkia, siivota kahvihuoneen jääkaappia tms. Ajatukset tasaantuu kun tekee jotain muuta kuin juoksee ympäri firmaa ja lähettelee päättömiä sähköposteja samalla kun myötäilee puhelimeen jotain.
Jos mitään hommaa ei ole, lähden kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen pesemään vessoja...Sitten kun ne saan pestyä, pesen ikkunat.
:DDD Olen samaa mieltä: miksi tehdä siivojan työt omien ohessa? Ei se siivoojakaan tee mun töitä jos tulee tylsä päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimiehet käy käskemässä kotiin, tunnit menee saldoista. Periaatteessa tuosta saisi kieltäytyä, mutta käytännössä ei. Kiireaikoina on vastaavasti pakko tehdä pitkää päivää. Kirjoitin pitkää päivää, koska sanaa ylityö ei meidän firmassa saa käyttää.
Mitä ihmettä. :D Jäisitkö muka mieluummin roikkumaan sinne tyhjän pantiksi? Totta kai se menee noin, tuo on paljon järkevämpää kuin tavallisesti, eli olla 8-16 työpaikalla oli töitä tai ei.
Osa porukasta asuu kaukana ja käyvät töissä kimppakyydillä. Kiva sitten odotella muutama tunti, että pääsee kotiin, kun kyytiläisiä pitää odotella.
Periaatteessa tuo käy, mutta kun tilanteet tulee niin yllättäen. Ikinä ei tiedä, milloin pääsee pois töistä.
No jo olet avuton jos et pysty saanomaan että pääsin aikaisemmin ja lähden jo kotiin. Ehkä ne kimppakyytiläiset jonkun kerran voi kulkea julkisillakin. Ja turha väittää ettei ole julkisia. Ihme asioista ihmiset tekee ylitsepääsemättömiä ongelmia...
Kyllä ne mummukat ja papat pitää huolen että työtä on. Aivan 100% varmasti
Meillä töissä on ihan sikolätti kahvihuone. Tiskikone on tyhjä ja lappu päällä: likaiset.
Silti pitkin pöytiä on kymmenittäin käytettyjä kahvikuppeja, tyhjiä leipäpusseja, muovipusseja ym. Olkoot. Siivoan sen kerran päivässä ja jos kesken siivouksen tuodaan/ jätetään pöydälle likaiset astiat, ne saavat olla siinä seuraavaan siivous kertaan.
Sitte se on hyvä, kun normaalisti lattioilla on hirveästi kahviläiskiä. Jos satun seisomaan lähettyvillä kun joku läikyttää, kiroillen putsaa ne pois asenteella: minä en ikinä sotkujani jätä. Ja varmasti jättää, kun siivooja ei ole näkösillä.
Vähän outoa olisi mennä siivoamaan kahvihuonetta tai jotain, kun siivouksesta huolehtii ulkopuolinen firma kiinteällä sopimushinnalla. Mitään hyötyä tai säästöä ei siitä firmalle tulisi että ryhtyisin siivoajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on ihan sikolätti kahvihuone. Tiskikone on tyhjä ja lappu päällä: likaiset.
Silti pitkin pöytiä on kymmenittäin käytettyjä kahvikuppeja, tyhjiä leipäpusseja, muovipusseja ym. Olkoot. Siivoan sen kerran päivässä ja jos kesken siivouksen tuodaan/ jätetään pöydälle likaiset astiat, ne saavat olla siinä seuraavaan siivous kertaan.
Sitte se on hyvä, kun normaalisti lattioilla on hirveästi kahviläiskiä. Jos satun seisomaan lähettyvillä kun joku läikyttää, kiroillen putsaa ne pois asenteella: minä en ikinä sotkujani jätä. Ja varmasti jättää, kun siivooja ei ole näkösillä.
Tajuatko että jos et siivoaisi (oletan että se ei kuulu hommiisi) niin jossain vaiheessa niitä siivojan käyntejä ymmärrettäisiin lisätäkin?
En tajua naisia, jotka ottaa kodinhoitajan roolin työpaikallaan. Juuri sen takia miehet aina olettaakin, että joku "tytöistä" täyttelee sen tiskikoneen ja keittää kahvit. Minä siivoan tasan omat jälkeni ja oman työpisteeni enkä mitään muuta. Ihan niin kuin eivät miehetkään. Siivooja käy kerran päivässä.
Minulla ei todellakaan ole töissä ollessa koskaan lyhyttäkään hetkeä, että ei olisi työtä. Päinvastoin aika tuntuu aina loppuvan kesken, vaikka tekisin työt niin nopeasti kuin kykenen. Heti kun menen aamulla kello 7 töihin aina siihen hetkeen kun kello 15 lopetan työt teen tauotta työtäni koko sen ajan kun olen töissä.
Ole joskus siivonnut jääkaappia ja nostellut sieltä roskiin pari vuotta vanhojakin juomia ja ruokia. :) En itse edes käytä jääkaappia.
Olenpa joskus siivonnut/tyhjentänyt yhdessä paikassa kuolleen työntekijän sekä toisesa paikassa aivoinfarktin saaneen työntekjän työhuoneet. On tullut keitettyä kahvia vaikka en itse juo, ladattua/tyhjennettyä tiskikonetta vaikka nekin kuuluvat siivoojalle, autettua muutoissa jne. Ja osan näistä olen tehnyt vaikka olen ollut asiakkaalle palkattu ulkopuolinen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo olet avuton jos et pysty saanomaan että pääsin aikaisemmin ja lähden jo kotiin. Ehkä ne kimppakyytiläiset jonkun kerran voi kulkea julkisillakin. Ja turha väittää ettei ole julkisia. Ihme asioista ihmiset tekee ylitsepääsemättömiä ongelmia...
Sanoinko, että minä kuljen kimppakyydillä? Ja usko huviksesi, että joka paikkaan ei julkiset kulje ja jos kulkeekin, vuoroja voi olla yksi aamulla ja toinen illalla. Siihen vielä matkat työpaikalle ja kotiin, kun bussi ei mene ovelta ovelle. Meidän työpaikalta on bussiasemalle kolme kilometria.
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa olisi mennä siivoamaan kahvihuonetta tai jotain, kun siivouksesta huolehtii ulkopuolinen firma kiinteällä sopimushinnalla. Mitään hyötyä tai säästöä ei siitä firmalle tulisi että ryhtyisin siivoajaksi.
No itse olen ihan hyvää hyvyttäni ja ystävällisyyttäni ja ihan ajan kuluksi joskus, kun olen toimistolla, tyhjentänyt/ladannut tiskikoneen, koska sillä tutulla siivojallakin on monta paikkaa siivottavana ja kauhea kiire. Mielumin autan kuin seison vieressä naama mutrussa peukaloita pyöritellen. Saan samalla hyvän mielen itselleni ihan ilmaiseksi.
No mutta mä tervehdinkin siivojia ja juttelenkin mitä moni ei tunnu tekevän. Monille siivojat ovat ilmaa.
Onneksi on etätyömahdollisuus. Voi hiljaisina aikoina pyöritellä peukaloita kotona. Toki tässä koneen ääressä on oltava työssäolo aikana, mutta kukaan ei seuraa mitä teen.
Ei minulla ole hetkeä, että ei olisi töitä. Aina välillä joutuu kuitenkin ottamaan aikalisän ja laiskottelemaan, että ajatus taas kulkisi. Aina ei ole kiireisiä tehtäviä, mutta sivulla kulkee sitten vähemmän kiireisiä (kunnes muuttuvat kiireisiksi). Olen siis vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Kysymys on absurdi. Töissä on aina tekemistä. Ihan aina.
Terv. ärrätäti
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on absurdi. Töissä on aina tekemistä. Ihan aina.
Terv. ärrätäti
Muuten vain kysyn, joudutteko itse siivoamaan vai käykö sulkemisajan jälkeen joku firma?
Tuli vaan mieleen, kun yksi huoltoasema oli kuin sikolätti nurkista ja kosketuskohdista. Tuotehyllytkin älyttömän paskaisia tuotteiden alla..
Netissä surffailuksihan se menee. Mutta kyllä mä usein myös täytän, käynnistän ja tyhjennän pesukonetta ja siistin kahvitilaa, pyyhin tiskipöytää siellä jne.
Inhoan sotkuisuutta ja nautin, kun saan hakea kahvini puhtaasta kahvitilasta. En siis koe tekeväni sitä muiden vuoksi, vaan ihan itseni.
Huomasin, että pesukoneesta puuttui myös pesukonesuola ja huuhtelukirkaste. Hain niitä kaupasta (omilla rahoilla) ja laitoin koneeseen. Inhoan, jos astiat eivät tule puhtaaksi.
Meillä siivoojat käyttävät aina jotain pikaohjelmaa, ja käynnistävät koneen, vaikka siellä olisi vain kaksi mukia. Mitä järkeä? Itse odotan että kone on ihan täynnä, ja sitten nautinnollisesti käynnistän sen, pisimmällä ja tehokkaimmalla mahdollisella ohjelmalla. Huvinsa kullakin... :D
🇺🇦🇮🇱