Vauva huutaa ja "komentaa"
Eli meillä on todella vaativa vauva ja temperamenttinenkin. Olen itsekin. Mutta kuinka reagoida kun 6kk vauvamme hakee jatkuvasti huomiota kiljumalla/huutamalla? Kun huomioimme hymyilee/nauraa vain eli mitään hätää ei hänellä ole.
Lisäksi selkäesti "komentaa" jos haluaa jotain, haluaa tätä HETI. Ääni on sellainen vaativa ja käskevä. Otsat kurtussa.
Tuleeko aivan mahdoton jos aina huomioimme hänet eli oppiiko että noin saa huomiota ja komentamalla tahtonsa läpi?
On meidän esikoisemme joten vinkit olisivat tervetulleita. Olen itse käsittänyt etteivät vauvat osaa ns. komennella ja käskeä mutta tämän kohdalla kyllä selkeästi on sellaista ilmassa. :)
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Eli meillä on todella vaativa vauva ja temperamenttinenkin. Olen itsekin. Mutta kuinka reagoida kun 6kk vauvamme hakee jatkuvasti huomiota kiljumalla/huutamalla? Kun huomioimme hymyilee/nauraa vain eli mitään hätää ei hänellä ole.
Lisäksi selkäesti "komentaa" jos haluaa jotain, haluaa tätä HETI. Ääni on sellainen vaativa ja käskevä. Otsat kurtussa.
Tuleeko aivan mahdoton jos aina huomioimme hänet eli oppiiko että noin saa huomiota ja komentamalla tahtonsa läpi?On meidän esikoisemme joten vinkit olisivat tervetulleita. Olen itse käsittänyt etteivät vauvat osaa ns. komennella ja käskeä mutta tämän kohdalla kyllä selkeästi on sellaista ilmassa. :)
Meillä siis reagoidaan vauvaan välittömästi ja näin olen ajatellutkin että kuuluu tehdä. :) Osin varmasti myös harjoittelee äänen käyttöään. Mutta noin niin kuin tulevaisuutta ajatellen millainenkohan tuosta tulee?
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, antakaa sitä huomiota! Ei tuon ikäinen tee mitään piruuttaan.
Kommentoinkin juuri että meillä reagoidaan kyllä välittömästi. :) Mutta kun toisilla tuntuu olevan ajattelutapa ettei näin saisi tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinkin juuri että meillä reagoidaan kyllä välittömästi. :) Mutta kun toisilla tuntuu olevan ajattelutapa ettei näin saisi tehdä..
Ne on vanhentuneita neuvoja. Nykyisen tutkimustiedon mukaan vauvan tarpeisiin nopea reagoiminen vahvistaa lapsen turvallisuuden unnetta ja luottamusta. Jos vauvan tarpeet jätetään huomiotta tai niihin reagoidaan aina viiveellä, vauva kyllä hiljenee ja oppii olemaan huutamatta, mutta sisäistää samalla sen, että vanhempiin ei ole luottamista. Eli antakaa pikk6pomon pomottaa vaan n5t, tapakasvatusta sitten parin vuoden päästä hiljalleen :)
Itselläni oli tuollainen vauva. Tyttö oli todella omapaäinen ja komenteli ihan pienestä. Hänellä oli jo alle vuoden ikäisestä selkeä käsitys itsestä ja mitä hän voi käytännössä saada jos todella haluaa. Ja hän todella halusi ihan kaikkea ja heti.
Lapsi on nyt 10-vuotias ja todella ulospäin suuntautunut, älykäs,rohkea,hauskaa seuraa ja iloinen.
En voinut antaa hänelle jatkuvaa huomiota koska hänellä oli 11 kk vanhempi veli. Ei lapsi mene pilalle siitä jos ei heti ryntää hänen huutonsa perässä. Tosin mikään kasvatuskikka ei auta tällaiseen temperamentiin. Tyttö on mitä on ja mahtava tyyppi joka tapauksessa. Koittakaa kestää ja löytäkää kultainen keskitie.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vähänkään vanhempana se alkaa tehdä sitä piruuttaan koska jo vauvana oppii että se toimii.