Naiset, minkä ikäisenä herkut alkoivat kunnolla jämähtää kroppaan?
Olen itse 33v. ja kauhea herkuttelija. Ainakin viikonloppuisin tykkään kokkailla isoja aterioita ja lisäksi iltanaposteltavia, ja usein arki-iltapalatkin menevät aika "yli". Kyse on harvemmin sipseistä, karkista tai pizzasta, mutta eivät nuo alusta loppuun väsättävät monimutkaiset ruuatkaan varsinaisesti kevyitä ole, jos eivät sentään suoranaisesti epäterveellisiä. Ja kyllä muutama suklaapala menee päivittäin, ja perus kahvileivokset, ja suolaisia naposteltavia...
Toistaiseksi olen selvinnyt övereistä syömällä seuraavana päivänä kevyemmän aamupalan ja lounaan. Joskus täytyy pitää muutama kevyempi päivä jos on oikein alkanut turvottaa (joskus tulee hiilariöverit, rakastan pastaa ja patonkia). Olen siis pysynyt tällä tavalla hoikkana kaikesta herkuttelusta huolimatta. Jumppa ja ulkoilu toki auttaa vähän myös. Mutta tajusin juuri, että ei tämä ikuisuuksia voi jatkua. Minkä ikäisenä teillä on aineenvaihdunta hidastunut oikein kunnolla? Nelikymppisenä?
Kommentit (34)
Joo siis ei päivittäin sentään sekä suklaata, leivoksia että suolaisia naposteltavia :D Mutta aina jotain noista kuitenkin. -Ap
Eipä ole vielä merkkejä näkynyt.
N46
Mulla se oli ikä oli 45. Piti opetella ihan erilainen tyyli syödä. Olen koko elämäni ollut suuri herkuttelija. Nykyään syön hyperterveellisesti, mutten ole silti tosi hoikka, vaan normaalipainoinen, mutta enemmän ylärajoilla, BMI 24.
N51
Nelikymppisenä laihduttaminen kävi suurin piirtein mahdottomaksi. Se mitä voi silloin enää tehdä, on ehkäistä lihomista. Laihduttaminen kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen nelikymppisiä.
Heti 40v täytettyäni! Varaudu siihen, että sen jälkeen keittiöön vilkaiseminen tuo lisäkiloja!
Mulla noin 27 ikävuoden tienoilla. Taitaa olla aika yksilöllistä siis, jos joillain yli 40-vuotiailla ei ole vielä juurikaan hidastunut aineenvaihdunta.
Siinä joskus 39 kieppeillä sitä huomasi lopulta pääsevänsä normaalipainoon ja sen yli hiljalleen.
Olen 36v ja mun syömiset näkyy lähinnä vain silmien alla. Aamuisin näkee aina peilistä onko edellisenä iltana tullut syötyä liikaa suolaista.
Mä siis herkuttelen oikeastaan joka ilta. Aina on joku pieni suklaapatukka. Muutenkaan en koskaan mieti kaloreita tms. Syön mitä tekee mieli ja milloin tekee mieli.
Ainoa on tosiaan tuo suola mikä vaikuttaa. Sipsejä kun syön, niin seuraavana aamuna on kamalat silmäpussit.
Paino on edelleen sama kuin 16v sittenkin.
Mä uskon, että se on paljon geenesitä kiinni. Äidilläni alkoi selvästi aineenvaihdunta hidastua (paino alkoi nousta) n. 60-vuotiaana. Siihen asti oli aina ollut tosi siro, mutta sitten alkoi kroppa hiljalleen muuttua sellaiseen mummomaiseen kroppaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36v ja mun syömiset näkyy lähinnä vain silmien alla. Aamuisin näkee aina peilistä onko edellisenä iltana tullut syötyä liikaa suolaista.
Mä siis herkuttelen oikeastaan joka ilta. Aina on joku pieni suklaapatukka. Muutenkaan en koskaan mieti kaloreita tms. Syön mitä tekee mieli ja milloin tekee mieli.
Ainoa on tosiaan tuo suola mikä vaikuttaa. Sipsejä kun syön, niin seuraavana aamuna on kamalat silmäpussit.
Tuo on se alku. 36-vuotiaana ei vielä tiedä mitään mikä edessä oikeasti on :D
Mulla alko jo joskus 20 vuotiaana... sitä ennen sai syödä mitä vain, mutta sitten se lihominen alkoi. Täytyi alkaa tarkkailla syömistä todella, kun huomaamatta lihoin 15kg. Onneksi sain kaikki pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se alku. 36-vuotiaana ei vielä tiedä mitään mikä edessä oikeasti on :D
:) Niin se voi olla.
Ei ole vielä alkanut. Ikää kohta 38 vuotta.
Mä luulin nelikymppiseksi asti kuuluvani siihen kadehdittavaan ihmisryhmään, joka saa syödä "mitä vaan", eikä liho... Muutaman vuoden kuluttua menopaussin myötä tiesin asiasta hieman enemmän eli saan taistella tosissani, etten liho todella pahasti! Eli menopaussin myötä yhtäkkiä monet asiat vain muuttuvat.
Maaginen 40 vuotta, vyötärö se vaan paisuu vaikken herkkuja syökään. N 43
Aina ne on perseestä pois tullut.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä laihduttaminen kävi suurin piirtein mahdottomaksi. Se mitä voi silloin enää tehdä, on ehkäistä lihomista. Laihduttaminen kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen nelikymppisiä.
Seli seli laiskuri!
Neljäkymmentä täytettyäni totesin, että kiloja on salakavalasti tullut liikaa. Laihdutin 16 kiloa muutamassa kuukaudessa, nyt olen 48-vuotias enkä ole enää uudelleen lihonut. Paino on 52-53 kilon paikkeilla. Syömistä pitää iän myötä vähentää ja tietysti myös liikkua, muuten alkaa kertymään, näin ainakin omalla kohdallani.
Tuo aineenvaihdunnan hidastuminen on oikeasti luokkaa 50kcal/10 vuotta. Suurempi vaikutus on esim. lihasmassan määrällä, joka toki vähenee, jos ei liiku.
Kyllä varmasti se aineenvaihdunta on mulla alkanut hidastua jo kolmekymppisenä. Kun ajattelen, miten söin parikymppisenä ja vertaan, miten syön nyt: jos söisin niin kuin parikymppisenä (söin usein karkkia, join limsaa ja mehuja), olisin varmasti lihava.