En ymmärrä vanhempia, jotka eivät velvoita lapsiaan liikkumaan
Jokainen tietää, että liikunta on välttämätöntä mm. lapsen motorisen kehityksen, lihaksien ja tasapainon sekä sydämen ja keuhkojen toiminnan kannalta. Miksi silti jotkut kasvattavat lapsistaan sohvaperunoita? Me kävelemme yhdessä lenkkejä (koiraa ulkoiluttaen tai lähikaupassa asioiden), pyöräilemme keväästä syksyyn lähes päivittäin ja käymme metsäretkellä pari kertaa kuussa. Hoplopissa, luistelemassa tai uimassa käydään myös pari kertaa kuussa. Kaikilla kolmella lapsella on liikuntaharrastus (1-3 kertaa viikossa iän mukaan). Ei kukaan meistä ole kokenut raskaana sitä, että liikutaan perheenä vapaa-ajalla ja yksilöinä harrastuksissa. Silti jää aikaa tavata kavereita, käydä leffassa tai teatterissa tai muskarissa. Vanhemman tehtävä on minun mielestäni kannustaa ja velvoittaa liikkumaan. Miksei olisi?
Kommentit (22)
En ymmärrä vanhempia, jotka eivät laita lapsiaan lukemaan kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas pakotat teinin liikkumaan?
Ei tartte pakottaa kun on pienestä asti opittu liikunnan olevan luonnollinen osa elämää :) toki jos tämän myötä huomasit tekemäsi virheen ollessasi välinpitämätön silloin kun lapseen olisi voinut hyviä elämäntapoja iskostaa niin sitten ei auta kuin elää asian kanssa ja kantaa syyllisyyttä :)
Voi lahjoa niitä lupaamalla sjokortin ja auton
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin omalta teiniltä, haluaako mennä lumilauta- vai laskettelukurssille. Aluksi sanoi, että ei kiinnosta. Sanoin, että sitten hiihdetään murtsikkaa yhdessä. Ostin käytetyt sukset ja monot ja sanoin, että kuukausirahaa ei tule, jos ei joko opettele laskettelemaan, lautailemaan tai käy hiihtämässä äidin kaverina. Teini päätyi lumilautailukurssille ja puhui kaverinsakin mukaan. Yhdessä kävivät kurssin jälkeen lähes joka viikonloppu lautailemassa. Minä vein omalla autolla ja hain 3-4 tunnin päästä takaisin. Nyt kausi on ohi, mutta ehkä ensi vuonna ei tarvitse pakottaa lautailemaan. Kesällä hän pyöräilee Jopollaan. Meiltä on 3,5 km keskustaan ja minä en häntä sinne kuljeta autolla. Jos sataa, voi mennä bussilla, muutoin pyöräilee monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte pakottaa kun on pienestä asti opittu liikunnan olevan luonnollinen osa elämää :) toki jos tämän myötä huomasit tekemäsi virheen ollessasi välinpitämätön silloin kun lapseen olisi voinut hyviä elämäntapoja iskostaa niin sitten ei auta kuin elää asian kanssa ja kantaa syyllisyyttä :)
Varmaan.... Tämä on kyllä niin omahyväinen kirjoitus... Ihan kuin kaikki hyvät asiat olisivat vanhempien ansiota ja huonot vanhempien syytä.
Minulla on kaksi teinipoikaa, jotka koko pienen ikänsä ovat harrastaneet jotain. Pienenä uitiin ja oltiin peuhujumpissa. Yksi vuosi karatessa, toinen judossa, kolmas aikidossa. Tennistä pelattiin monta vuotta. Joka lauantai ja sunnuntai käytiin fillaroimassa tai uimassa tai hiihtämässä.
Lopputulos: toinen harrastaa teininäkin, toiselle ei mikään liikunta maistu.
Mutta: pakottaminen on pahinta, mitä teinille voi tehdä. Sitten ei maistu mikään liikunta aikuisenakaan.
En minäkään ymmärrä vanhempia, jotka
- eivät pakota lastaan nukkumaan riittävästi. Teinkin tarvitsee 11 tuntia unta yössä. Kahdeksan aikaan illalla on monelle teinille jo tätä tarvetta miettien oikein hyvä aika mennä nukkumaan.
- jotka eivät pakota lastaan syömään terveellisesti. Pientä kuria vaan niin ei houkuta karkit ja energiajuomat.
- eivät opeta lapsiaan kierrättämään. Maailma tuhoutuu, sitäkin olisi hyvä ajatella pienten ja isojen ihmisten.
Ja entäs sitten kirjojen lukeminen ja musiikin harrastaminen (tekee hyvää kenelle vain), laaja ja monipuolinen kielitaito ja loogisen ajattelun kehittäminen.
Tämä ei vaadi mitään muuta kuin jämerää henkistä otetta nuoresta ihmisestä, ja tietty kaveripiirin ja löhöilyn ja nettailun totaalista karsimista. Mutta nuoresta ihmisestä tulee tällä lailla täysin särmätön yhteiskunnan koneiston osanen, ja sehän on kasvatuksen tarkoitus.
Mä en ymmärrä vanhempia jotka eivät velvoita lapsiaan harrastamaan musiikkia, taidetta ja käsitöitä!
Mikähän siinä on että liikunta on ainoa hyve ja ihminen on heti muita huonompi jos ei harrasta liikuntaa.
Kaikkia ei liikunta kiinnosta. Meillä yksi kolmesta lapsesta inhoaa liikuntaa ja ainoa mitä sen saa tekemään on 2 km koulumatkan kävely. Kaksi muuta liikkuu ilman liikuntaharrastuksiakin tosi paljon.
Meidän teini on lapsena harrastanut telinevoimistelua ja ratsastusta, joka viikonloppu joku lintutorni tai metsäretki. Talvisin laskettelua, luistelua jne.
Niin vaan makaa nyt huoneessaan eikä liiku mihinkään. Kouluunkin menee skootterilla. Tai no sen verran syksyllä lenkkeili, että sai coopperista kelvollisen tuloksen, kun ei lähes kympin tyttönä kehdannut saada huonoa numeroa
Meidän lapset saavat itse valita kaiken muun paitsi herätysajan aamulla.
Ihme asennetta teillä. "Velvoitetaan" ja "pakotetaan" lapsia liikkumaan, nukkumaan ja syömään oikein ja terveellisesti. Meillä nuo asiat tulee ihan luonnostaan, ei niitä tarvitse velvoittaa tai pakottaa. Kun pienestä asti touhuaa ja liikkuu lasten kanssa, niin lapset tottuu siihen liikkumiseen ja nauttii siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksen olisi pitänyt alkaa siitä kun lapsi syntyi..
Tuossa vaiheessa sittten rajoja asettamalla, jos ei liiku ei saa etujakaan.
Mikä sitten on kenenkin lapsen etuus, tuossaiässä varmaankin netti.
Eli tietyt jokapäiväiset asiat on hoidettava PISTE oli teini tai 3 vee PISTE
Jokaiselle kuuluu osana perhettä tiettyjä etuja, mutta toki velvollisuuksiakin.
Etuja ei saa ,jos ei hoida velvollisuukisaan.
Lisä etuja saa tehtyään jotakin erityisenhyvin tai/ja tehtyään hiukkasen enempi.
Eli onko se viikkoraha, karkkipäivän herkut, lippu leffaan, konserttiin, nettiaika tms
Sitten tietenkin aina positiivista palautetta, kun hienosti hommat hoittuu, eikä aina valiteta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan.... Tämä on kyllä niin omahyväinen kirjoitus... Ihan kuin kaikki hyvät asiat olisivat vanhempien ansiota ja huonot vanhempien syytä.
Minulla on kaksi teinipoikaa, jotka koko pienen ikänsä ovat harrastaneet jotain. Pienenä uitiin ja oltiin peuhujumpissa. Yksi vuosi karatessa, toinen judossa, kolmas aikidossa. Tennistä pelattiin monta vuotta. Joka lauantai ja sunnuntai käytiin fillaroimassa tai uimassa tai hiihtämässä.
Lopputulos: toinen harrastaa teininäkin, toiselle ei mikään liikunta maistu.
Mutta: pakottaminen on pahinta, mitä teinille voi tehdä. Sitten ei maistu mikään liikunta aikuisenakaan.
Ei ole noin yksiselitteinen juttu. Vastustin itse kaikkea murrosiässä, en syönyt lihaa enkä rasvaisia ruokia, en lähtenyt kesämökille enkä uimahalliin ja lopetin pianonsoiton. Äiti vaati, että oma huone pitää imuroida kerran viikossa ja omat lakanat vaihtaa samalla ja tanssitunteja en saanut lopettaa. Se oli oikeasti äidiltä viisautta. Tanssitunneilla hallitaan omia liikkeitä. Minullekin tuli yhtenä vuonna 8 cm pituutta lisää ja koin itseni kirahviksi. Kompastelin omiin jalkoihini. Eipä kasvanut tanssin vihaajaa, ja käyn edelleen tunneilla pari kertaa viikossa, vaikka on pienet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini on lapsena harrastanut telinevoimistelua ja ratsastusta, joka viikonloppu joku lintutorni tai metsäretki. Talvisin laskettelua, luistelua jne.
Niin vaan makaa nyt huoneessaan eikä liiku mihinkään. Kouluunkin menee skootterilla. Tai no sen verran syksyllä lenkkeili, että sai coopperista kelvollisen tuloksen, kun ei lähes kympin tyttönä kehdannut saada huonoa numeroa
Skootteri pois heti, sillon on pakko liikkua omin jaloin kouluun !
Rajoja ja rakkautta lapselle!
Kyllä pitää velvoittaa, eikä vain houkutella liikkumaan, koska liikkuminen on välttämätöntä elämänlaadun kannalta. Musiikki tai käsityöt eivät ole välttämättömiä fyysiselle terveydelle. Jo nuorilla on niska-hartiaseudun virheasentoja, kipuja, toistuvaa päänsärkyä, ja tutkimukset ovat yksiselitteisesti osoittaneet liiallisen istumisen ja vähäisen liikunnan olevan syynä.
Vierailija kirjoitti:
Te ostatte bensat siihen skootteriin. Vierivät nyt oman vastuusi vanhempana jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Kai joka lapsi joutuu lukemaan kirjoja viimeistään 3. luokalla! Poika luki ennen joulua 5 kirjaa ja joulun jälkeen 5 kirjaa, ja niistä piti kertoa lyhyesti kouluvihkoon. Kaikki lukivat yhteensä 10 kirjaa. Hän on lukenut myös Harry Pottereita iltaisin ja automatkoilla. Olemme palkinneet luetusta kirjasta elokuvalipulla. Itse en pidä lainkaan lukemisesta, mutta olen kuitenkin kouluja käynyt 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai joka lapsi joutuu lukemaan kirjoja viimeistään 3. luokalla! Poika luki ennen joulua 5 kirjaa ja joulun jälkeen 5 kirjaa, ja niistä piti kertoa lyhyesti kouluvihkoon. Kaikki lukivat yhteensä 10 kirjaa. Hän on lukenut myös Harry Pottereita iltaisin ja automatkoilla. Olemme palkinneet luetusta kirjasta elokuvalipulla. Itse en pidä lainkaan lukemisesta, mutta olen kuitenkin kouluja käynyt 18 vuotta.
Kai ne pistää viimeistään 3. luokalla lapset liikkumaankin. Mitä sitä itse vaivautumaan, jos ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin omalta teiniltä, haluaako mennä lumilauta- vai laskettelukurssille. Aluksi sanoi, että ei kiinnosta. Sanoin, että sitten hiihdetään murtsikkaa yhdessä. Ostin käytetyt sukset ja monot ja sanoin, että kuukausirahaa ei tule, jos ei joko opettele laskettelemaan, lautailemaan tai käy hiihtämässä äidin kaverina. Teini päätyi lumilautailukurssille ja puhui kaverinsakin mukaan. Yhdessä kävivät kurssin jälkeen lähes joka viikonloppu lautailemassa. Minä vein omalla autolla ja hain 3-4 tunnin päästä takaisin. Nyt kausi on ohi, mutta ehkä ensi vuonna ei tarvitse pakottaa lautailemaan. Kesällä hän pyöräilee Jopollaan. Meiltä on 3,5 km keskustaan ja minä en häntä sinne kuljeta autolla. Jos sataa, voi mennä bussilla, muutoin pyöräilee monta kertaa viikossa.
Tällä keinolla kasvatetaan nuori, joka ottaa hatkat sieltä rinteestä, vetää pään sekaisin jollain ja tekee muutenkin taatusti kaiken juuri päinvastoin kuin vanhemmat toivovat. Että onnea vaan!