Mitä tapahtuisi jos me kaikki olisimme lääkäreitä?
:o
Tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen.
Minä olisin lastenlääkäri, mutta olisiko minulla asiakkaita kun niiden lasten vanhemmatkin olisi lääkäreitä :(
Kommentit (13)
Itsemurhakuolleisuus ainakin nousisi tappiin, koska lääkärit tekee eniten itsareita.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhakuolleisuus ainakin nousisi tappiin, koska lääkärit tekee eniten itsareita.
Ai oikeasti? Onko tuosta jotakin tilastoa? Olenkin miettinyt miksi minulle tulee monesti sellainen tunne lääkärissä käydessä, että pitäisi kysyä lääkäriltä, että onko hänellä kaikki ok.
Minusta tumpelona tulisi varmaan loistava lääkäri. Oksennan tai pyörryn, kun näen vähän jotain pintahaavaa pahempaa. Mä työllistäisin paljon muita lääkäreitä. Töitä tehtäisiin vähitellen rapistuvissa rakennuksissa. Lääkkeet loppuisivat vähitellen. Ruokaa ei sairaalassa saisi. Eikä muutenkaan, kun kukaan ei kasvata tai myy sitä eikä kukaan ajaa rekkaa, joilla niillä tuodaan. Matkustelu on seis, koska ei ole millä matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikeasti? Onko tuosta jotakin tilastoa? Olenkin miettinyt miksi minulle tulee monesti sellainen tunne lääkärissä käydessä, että pitäisi kysyä lääkäriltä, että onko hänellä kaikki ok.
Wikissäkin on näin "Eri ammattiryhmistä lääkäreiden itsemurhatilastot ovat herättäneet keskustelua. Lääkärit tekevät muihin akateemisesti koulutettuihin verrattuna enemmän itsemurhia. Syyksi on ehdotettu esimerkiksi stressaavaa työtä."
Työterveyslääkäri Kimmo Räsänen Kuopiosta tarkensi tietoja lääkärien terveydestä.
Suomessa mieslääkäreiden ikävakioitu kuolleisuus on pienempi kuin muulla miesväestöllä ja elinajan ennuste noin vuoden keskimääräistä pitempi. Eroa muuhun akateemisesti koulutettuun miesväestöön ei ole. Mieslääkäreiden riski saada keuhkosyöpä on muita pienempi ja tämä saattaa liittyä elintapoihin. Naislääkäreiden kuolleisuudessa ei ole eroa muuhun väestöön verrattuna.
Suomalaisilla lääkäreillä on lisääntynyt itsemurhien riski. Tämä liittyy psyykkisiin mutta myös fyysisiin sairauksiin. Lääkärin saattaa olla muita helpompi ottaa oma kohtalonsa omiin käsiinsä.
Työssään säteilylle altistuneilla lääkäreillä ei ole lisääntynyttä syöpäriskiä.
Brittilääkäreillä on muuta väestöä vähemmän diabetesta, sydänsairautta ja keuhkosyöpää mutta muita enemmän lääkekuolemia. Anestesialääkäreillä näyttäisi olevan kohonnut riski maksakirroosiin.
Suomalaisista mieslääkäreistä 44 % ja naislääkäreistä 49 % käyttää säännöllistä lääkitystä. Lääkkeitä käytetään särkytiloihin, unettomuuteen ja mielenterveyden ongelmiin. Silti lääkärit kokevat subjektiivisesti oman terveytensä väestöä paremmaksi.
Lääkärit ovat harvoin sairauslomalla. 85 % jatkaa työtä vaikka sairaus heikentäisikin työsuoritusta. 90 % on ollut työssä tilanteessa, jossa kirjoittaisi potilaalleen sairauslomaa. Lääkäreillä on sairauslomia puolitoista kertaa vähemmän kuin muulla väestöllä ja erityisen selkeä ero on verrattuna sairaanhoidon muihin henkilöstöryhmiin.
Lääkäreitä pelottaa työhön uupuminen, tarttuvat taudit, mielenterveyden järkkyminen, väkivalta, rasitusvammat, säteilyvaara ja kemiallisten aineiden haittavaikutukset.
Lääkärin vakava työuupumus ilmenee kokonaisvaltaisena väsymyksenä, kyynistymisenä itsetunnon putoamisena ja riittämättömyyden tunteena. Lähes puolella lääkäreistä on lievää työuupumusta ja 2-3 %:lla vakavaa työuupumusta. Tavallisinta uupumus on nuorilla lääkäreillä valmistumista seuraavan kuuden vuoden aikana.
Lääkärin stressiin vaikuttaa työn imu, työn määrä, työn hallinta, palkitsevuus, työyhteisö, oikeudenmukaisuus ja arvot.
Meillä on hyvä tk-lääkäri. Tullut tutuksi, kun on hoitanut lasta ja itseä. Tulin sanoneeksi jonkun jutun, että kouluttajana toiminut lääkäri sanoi nilkastani jotain. tää lääkäri kysyi heti, että mitenkä tuollaiseksi kouluttajaksai mahtaisi päästä. Mutta siellä vaan tk:ssa on yhä.
Kaikilla olisi töitä ja kaikki tienaisivat tosi hyvin. Suomi olisi maailman rikkain maa.
Mutta kai nyt jotkut keittovuorot jaettaisiin.. "Maanantai-Pena patologian osastolta kuorii ja keittää potut" ja sitten jaettaisiin kaikenlaisia tehtäviä lääkäreille heidän muun osaamisen ja harrastuneisuutensa pohjalta. Esim. Aivokirurgi-Arja avaa viemärit, koska on joskus kotonakin tehnyt sen onnistuneesti.
Sama kuin nytkin, pätevimmille riittäisi töitä ja loppujen kohdalla olisi ihan omaa huonoutta, jos ei riittäisi.
Olen joskus miettinyt, että tarvitseeko oikeasti olla lääkäri, jotta tajuaa, mitkä valinnat ovat edullisia oman terveyden suhteen. Lääkärit tietysti näkevät paljon sydänkohtauksia, keuhkoahtaumaa, diabeteksen seurauksia jne. Ehkä sen vuoksi on jonkinlainen syvempi ymmärrys siihen, miksi ei kannata tupakoida, lihoa ja elää terveydelle epäedullsista elämää. Toisaalta lääkäreiden mielenterveysongelmat ovat yleisiä. Lääkärin työn ydin on tavallaan ihmisten valituksen kuunteleminen. Olisi omituista, jos kaikki ihmiset kestäisivät sellaista päivästä toiseen. Erittäin hyvä asia, etteivät kaikki ole lääkäreitä, mutta kyllä peruskouluihin tai ainakin lukioon voisi sisällyttää lääketieteen peruskurssin. Koska kuitenkin puolet ihmisistä on sellaisia, jotka tekevät täysin typeriä valintoja tai eivät välitä oman terveytensä hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin nytkin, pätevimmille riittäisi töitä ja loppujen kohdalla olisi ihan omaa huonoutta, jos ei riittäisi.
Eihän se ois sama, apu olisi lähellä kun jokainen myyjä ja roskakuski on lääkäri. Tottahan nyt fiksu ihminen tekee mitä tahansa työtä.
Tk:ssa olisi tilaa kun mummot voisivat hoitaa itsensä tai valittaa toisilleen, jne.
Suurin osa olisi työttömiä, koska lääkärihän ei lääkäriin mene 😑
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa olisi työttömiä, koska lääkärihän ei lääkäriin mene 😑
Kyllä lääkärit lääkärissä käyvät. Joskin joidenkin hoitohenkilökunnan edustajien mielestä se on ihmeteltävää. Tk-lääkärinä mainitsin kerran kahvitunnilla meneväni iltapäivällä työterveyslääkärille, eräs fysioterapeutti ihmetteli, käyvätkö lääkäritkin lääkärissä. Esitin vastakysymyksen, hierooko hän itse itsensä, jos paikat ovat jumissa, ja arveleeko hän, että lääkärit tutkivat itse korvansa ja tekevät itselleen gynekologisen tutkimuksen.
Sairaalat olis helvetin likaisia. Potilaat kuolis tauteihin, kun kukaan ei siivoa.