asuntolaina ja ero
Itseasiassa tämä koskee lainaa joka on otettu asumisoikeusasuntoon mutta asuntolainaahan sekin on. Jos eroamme ja haluan itse jäädä lasten kanssa asumisoikeusasuntoon mitä tapahtuu lainalle? Pitääkö minun ottaa se yksin nimiini? Voiko olla että pankki ei hyväksy tätä koska olen todella pienituloinen? Onko mahdollista että vaikka eroamme ja mies muuttaa pois tästä niin pidämme lainan molempien nimissä niin että hän on myös vastuullinen tuosta lainasta? (ajatellen että pankki hyväksyisi tuon paremmin kun sen että laina siirrettäisiin omiin nimiini pelkästään)
Kommentit (10)
Suostuis kyllä sen takia että lapsilla pysyy hyvä asunto ja minähän kuitenkin sen lainan maksaisin. Ei kyse ole kuitenkaan hulppeasta summasta.
Miksi ihmeessä mies haluaisi maksaa lainaa asunnosta, jossa ei itse asu? :DD
Ei hän maksaisikaan vaan ei kai pankki nyt pakota häntä maksamaan jos itse maksan
Eihän se mies sitä lainaa maksaisi vaan ap. Laina olisi kuitenkin edelleen miehen nimissä, koska pankki ei välttämättä myönnä lainaa pelkästään pienituloiselle ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että hän on vastuuntuntoinen mies, joka välittää lapsistaan, ja haluaa heidän elintasonsa pysyvän entisellään? Sellaisiakin miehiä on. Kaikilla ei rahat mene omiin juttuihin.
Lopputuloksena mies omistaa puolet asunnosta, vaikka nainen on hänenkin lainaosuutensa maksanut. Kuulostaa miehen kannalta hyvältä diililtä.
Ja se on huono asia miehen kannalta. Hän ei mahdollisesti saa uutta lainaa koska vanha laina lasketaan kokonais summaltaan hänelle taakaksi joten elämän jatkaminen vaikeutuu. Itse olen tuollaisessa tilanteessa
Ongelma siinä, että mies ehkä haluaa myöhemmin omaa lainaa? Silloin tuo sinun maksamasi on rasite. Myös sinun maksuhäiriösi tulisi miehen kontolle? Eli aika harva tuohon pidemmän päälle suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että hän on vastuuntuntoinen mies, joka välittää lapsistaan, ja haluaa heidän elintasonsa pysyvän entisellään? Sellaisiakin miehiä on. Kaikilla ei rahat mene omiin juttuihin.
Siinä tapauksessa ottaisin asolainan omiin nimiini ja jäisin siihen asumaan lasten kanssa. Muija eroalotteen tekijänä voi muuttaa muualle
Kaikkiin kysymyksiisi vastaus on kyllä. Eli pankki ei välttämättä myönnä lainaa vain sinulle ja silloin ei auta kuin muuttaa talouttasi vastaaviin oloihin. Mutta jos mies suostuu lainan pitämään puoliksi omalla nimellään, niin sehän ei pankkia kiinnosta kunhan lainaerät tulevat maksetuiksi. Ihmettelen kyllä miksi mies tähän suostuisi pitkän päälle ainakaan.