Asumistuki, kun toinen asunto on myynnissä
Onko kenelläkään tietoa, voiko vuokra-asunnosta saada asumistukea, jos omistaa toisen asunnon ja aikoo myydä sen?
Tilanne on siis tämä: asumme omistusasunnossa ja meillä on vielä paljon asuntolainaa, eikä varaa maksaa sitä ja yhtiövastiketta. Emme saa kuitenkaan tästä asunnosta asumistukea, vaikka olemme molemmat työttömiä. (Töitä on kyllä haettu ahkerasti, että "mene töihin" ei ole nyt ratkaisu.) Siksi suunnittelemme muuttamista vuokra-asuntoon, josta todennäköisesti saisimme asumistukea, mutta nykyisestä asunnosta ei voi tietää, kuinka nopeasti se menee kaupaksi. Asumme ahtaasti, kalusteet ei ole hienoja, ja kaikille tavaroille ei ole säilytyspaikkaa, niin tuntuu, että on vaikea saada myytyä asuntoa tässä kunnossa. Eihän ostajat ole ostamassa meidän irtaimistoa, mutta tulee niin epäsiisti vaikutelma. Siksi mietin, että voi kun pääsisimme ensin muuttamaan pois alta, niin asunto olisi helpompi myydä tyhjänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (12)
Kelan laskurissa ei kysytä muuta kuin tuloja, ei siis omaisuutta. Sen perusteella voisi olettaa että saatte. Suosittelen kuitenkin kysymään ensin. En kyllä ymmärrä millä laskuopilla teillä olisi sitten varaa maksaa yhtiövastiketta, lainaa JA vuokraa, jos rahat eivät nyt riitä edes yhtiövastikkeeseen ja lainaan.
Täällä jauhetaan taas kyllä melkoista paskaa :D Ja ihan faktana voin sanoa, että KYLLÄ saa koska itse muutin vuokralle juuri tuollaisessa tilanteessa. Ja ihan täydet tuet sain.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jauhetaan taas kyllä melkoista paskaa :D Ja ihan faktana voin sanoa, että KYLLÄ saa koska itse muutin vuokralle juuri tuollaisessa tilanteessa. Ja ihan täydet tuet sain.
Mutta väännä minulle rautalangasta, miten kahden työttömän rahat riittävät yhtiövastikkeeseen, lainanlyhennyksiin JA vuokraan. Ei se asumistuki kata kuin murto-osan vuokrasta eli kokonaisuudessaan elämä on entistäkin kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta väännä minulle rautalangasta, miten kahden työttömän rahat riittävät yhtiövastikkeeseen, lainanlyhennyksiin JA vuokraan. Ei se asumistuki kata kuin murto-osan vuokrasta eli kokonaisuudessaan elämä on entistäkin kalliimpaa.
Sitähän minä en tiedä :) En tarkoittanut että olimme työttömiä vaan että muutin vuokralle talon ollessa myynnissä. Ja täydet tuet sain.
Voittehan yrittää myydä nykyisen asuntonne sijoittajalle ja sopia että jäätte siihen vuokralle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä sattuu vähän olemaan säästössä, niin sillä juuri voisi sen vuokran maksaa, jos siitä saa tukea. Kysyin vain täältä, että onko se mahdollista, en vielä ole muuttamassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä en tiedä :) En tarkoittanut että olimme työttömiä vaan että muutin vuokralle talon ollessa myynnissä. Ja täydet tuet sain.
Kiitos tiedosta. Pitää kysellä vielä kelalta.
ap
Minun mielestäni myös omistusasumiseen saa asumistukea. Ei tietenkään lainanlyhennykseen, mutta vastikkeisiin kyllä.
Omistukset eivät enää asumistukeen vaikuta. Aiemmin vaikuttivat, mutta siitä systeemistä oli enemmän vaivaa kuin hyötyä, koska asumistuen saajien joukossa omistukset ovat niin harvinaisia tai vähäisiä tai lyhytaikaisia. Jos haluatte muuttaa pois ennen asunnon myyntiä, pyytäkää pankista lyhennysvapaata siksi aikaa, kunnes asunto on myyty. Tällöin kuluja tulee vain vuokrasta, vastikkeesta ja asuntolainan korosta.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni myös omistusasumiseen saa asumistukea. Ei tietenkään lainanlyhennykseen, mutta vastikkeisiin kyllä.
Täällä lisätietoja: http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_omistusasunto
Ette saa asumistukea niin kauan kun omistatte talon.