Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko samaa puoluetta kuin vanhempasi?

Vierailija
19.04.2016 |

Lapsuudenkodissani kannatettiin SDP:tä ja porvari oli kirosana. Matalasti koulutetut vanhemmat perusduunarin hommissa oikkupaikkakunnalla.
Itse olen valmistunut yliopistosta ja olen hyväpalkkaisessa duunissa. Äänestä kokoomusta, vaikka jossain syvällä arvoni ovat enemmän vasemmalla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaisperheestä olen, ja itsekin äänestän useimmiten vasemmistoliittoa, joskus vihreitä. Vaikka olen hyvin koulutettu ja hyväpalkkaisessa ja arvostetussa työssä, ei tulisi mieleenikään siirtyä oikealle. 

2/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän. SDP ja USAssa demokraatit. Kannatan hyvinvointivaltiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani äänestävät kristillisiä tai persuja (myös kepu tulee kyseeseen). Itse kannatan vasemmistoa tai vihreitä.

Vierailija
4/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotini on ollut keskustalainen ja äänestän Keskustaa.

Vierailija
5/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani äänestävät demareita ja vihreitä, minä kd/ps.

Vierailija
6/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lainkaan mitä vanhempani äänestivät, eivät koskaan kertoneet, mutta veikkaan että emme äänestä samoja puolueita.

Vierailija
7/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti vasemmistolainen minä vihreä.

Vierailija
8/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani äänestävät persuja, itse kannatan vasemmistoa.

Vierailija
9/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma ketä vanhempani nykyään äänestävät, ennenvanhaan smp, minä olen aina äänestänyt vihreitä, yli 20 vuotta ollut äänioikeus, myös itse olen ollut ehdokkaana monissa vaaleissa. Mies on ei ole koskaan äänestänyt vihreitä, on itsekin ollut ehdokkaana kansallismielisissä pienpuolueissa.

Vierailija
10/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Minä ja äitini olemme molemmat Kokoomuksen jäseniä, isä ja ainakin osa sisaruksista kannattavat Kokoomusta muuten.

Vierailija
11/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus samoja, joskus eri puolueita. Taidamme olla kaikki vaeltavia äänestäjiä. Yleisesti ottaen vanhempani ovat konservatiivisempia ja kiinnostuneempia rahasta kuin minä.

Vierailija
12/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on äänestänyt aina demareita. Isä vaihtoi demarit persuihin.

Itse taisin mennä ekat vaalit SDP ja Vas, nyt 2 vaalit putkeen olen menny vihreillä. Täällä kokoomuksen ja keskustan kannatusalueella ei tosin puoleesta kukaan pääse läpi vaaleissa. Muuttoa isompaan kaupunkiin haaveilen monestakin syystä ja ihan voin rehellisesti sanoa, että yksi syy tähän on parisuhde. Täällä ei hirveästi noita vihervasureita ole kumppaniehdokkaiksi.

30Vmies_amis

Vierailija
13/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän henkilöä en puoluetta (En kaipaa lista vaaleja Suomeen). - Samalla tavalla tiedän toisen vanhemmistakin tekevän, tai ainakin tehneen.  - Toinen heistä äänestää ensi-sijassa puoluetta, josta sitten valitsee sopivan henkilön.  

Vierailija
14/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestän henkilöä en puoluetta (En kaipaa lista vaaleja Suomeen). - Samalla tavalla tiedän toisen vanhemmistakin tekevän, tai ainakin tehneen.  - Toinen heistä äänestää ensi-sijassa puoluetta, josta sitten valitsee sopivan henkilön.  

Se on ihan sama mitä itsellesi selität, äänesi menee joka tapauksessa puolueelle.

Vierailija
15/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on ihan sama mitä itsellesi selität, äänesi menee joka tapauksessa puolueelle." - Tuo on totta. Mutta henkilö voi myös muuttaa puoluetta, jolloin minä seuraisin todennäköisesti henkilöä tässä vaihdoksessa -Näin olen muuten joskus tehnytkin, vaikka jos hän vaihtaisi vielä uudemman kerran, niin saattaa olla että harkitsisin uudelleen ketä äänestäisin.  - Kukaan poliitikko (, tai politiikoksi pyrkivä) ei ole minulle korvaamaton.   

Vierailija
16/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti äänestää vasureita. En ole varma mitä isä äänesti, mutta arvailen, että vasureita tai demareita. Itselleni kelpaa ainoastaan piraatit tai anarkistit.

Vierailija
17/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappani kuuluu Vasemmistoliiton punaiseen Siipeen ja minun mielestäni kokoomuksen politiikka on äärivasemmistolaista.

Vierailija
18/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän itse kokoomusta vaikka en pidä stubista voitaisiin minun puolesta erottaa puolueesta!

Vierailija
19/23 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni äänestää persuja, äiti sdp:tä. Minä vihreitä.

Vierailija
20/23 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on aivan sama mitä puoluetta äänestää. Äänestämällä ei voi vaikuttaa. Koskaan ei esimerkiksi etukäteen saa tietää, mitä se äänestämäsi puolue tulee tekemään tai kenen kanssa se voi mennä hallitukseen. Hallitusneuvotteluthan on pelkkää lehmänkauppaa, joiden jälkeen sitten ilmenee esim. kuinka se koulutusleikkauksia ennen vaaleja ehdottomasti vastustanut puolue leikkaakin siitä. Oho! Kuinkas näin kävikään; siksi, että tapahtui lehmänkaupat toisen puolueen kanssa!

Tätä kutsutaan suomalaisessa mediassa kompromissien tekemiseksi, vaikka tosiasiallisesti se on äänestäjien pettämistä. Se on myös puolivillaista politiikkaa, jossa yksikään puolue ei koskaan saa toteuttaa juuri sellaista politiikkaa, kuin se tosiasiallisesti haluaisi. Miksi niitä asioita ei voi sopia jo ennen vaaleja (hallitusyhdistelmiä ja toteutettavaa politiikkaa), kuten Ruotsissakin ja muissa sivistysmaissa tehdään, vaan äänestäjä tulee petetyksi joka 4.vuosi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi