Kannatatko samaa puoluetta kuin vanhempasi?
Lapsuudenkodissani kannatettiin SDP:tä ja porvari oli kirosana. Matalasti koulutetut vanhemmat perusduunarin hommissa oikkupaikkakunnalla.
Itse olen valmistunut yliopistosta ja olen hyväpalkkaisessa duunissa. Äänestä kokoomusta, vaikka jossain syvällä arvoni ovat enemmän vasemmalla.
Kommentit (23)
Isäni oli aikanaan palavasilmäinen demari ja kunnallispolitiikassa mukana. Nykyään on pettynyt (eniten varmaan elämäänsä) ja luulen, et jos äänestää, niin persuja. Äiti äänesti myös demareita, mutta hänellä ei oikeasti ole mielipiteitä, niin varmaan äänestää nykyisin jotain, jolla on kiva tukka.
Itse äänestän Vihreitä. Myös Vasemmistoliitosta löydän paljon hyvää.
Meidän suku on täynnä kokoomuslaisia, ja itse olen toistaiseksi kannattanut kokoomukseen kuuluvia ehdokkaita. En hyväksy ja kannata kaikkia heidän arvojaan, mutta pyrin äänestämään aina itselleni sopivinta ehdokasta. Vihreissä on myös paljon omiin arvoihini täsmäävää henkilöä, mutta puoluetasolla koen sen riskaabelimmaksi valinnaksi.
Osutaan sikäli koko suku kokoomusmuottiin sillä suvussa on lakimiehiä, lääkäreitä, apteekkariyrittäjä, pankkiiri jne. Itsekin toivottavasti valmistuessani tulen kuulumaan ylempään keskiluokkaan tulotasoltani (KTM- ja DI-opiskelija), joten kokoomus voi sikäli olla fiksu valinta.
Olen jo kolmannen sukupolven kokoomuslainen. Hassua sinänsä, sillä isovanhempani eivätkä vanhempani istu erityisen hyvin stereotyyppisen kokoomuslaisen muottiin, pieni- ja keskituloisia kun ovat. Minäkin olen vielä opiskelija.