Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön oletko joskus kieltäytynyt työpaikasta?

Vierailija
19.04.2016 |

Taas hallitus keksii eri tapoja, miten pakottaa työnhakijan vastaanottamaan työpaikan. Niinkuin se oikeasti olisi tämän maan isoin ongelma. Väittäisin että työstä kieltäytyminen on hyvinkin marginaalinen ilmiö ja siiihen keskittyminen tällä volyymilla on kaikkien ajan ja energian hukkaa. Olenko väärässä? Oletko sinä kieltäytynyt työpaikasta ja jos olet niin miksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa - ja kieltäydyn jatkossakin joka kerta.

Vierailija
2/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole työtön, mutta vastaan silti, koska olen ollut. Tein tästä omankin aloituksen päivällä, kun ihmettelin asiaa. Poika oli armeijan jälkeen vähän aikaa työtön. Yksi työtarjous vuokrafirman kautta, ei saanut paikkaa. Työkkärin kautta nolla. Hänellä oli kuitenkin ammattikin kaksoistutkinnon ansiosta. Kun itse olin työtön, sain kaksi tarjousta ja molemmat paikat myös sain ja otin vastaan, tukitöitä. 

Tiedän paljonkin työttömiä, jotka ovat saaneet töitä, vanhoilta ajoilta ja ihan viime ajoilta. Kaikki ovat saaneet itse hakemiaan paikkoja. En oikein ymmärrä, miksi työttömyyttä hoidetaan kuin parantumatonta sairautta. Kun suurin osa työttömistä niitä töitä oikeasti hakee ihan itse ja myös haluaa. Noissakin tukilaskelmissa aina lasketaan mukaan ne, jotka ovat suurimpia tuen saajia, vaikka työttömissä on pilvin pimein ihmisiä, jotka eivät saa päivärahan lisäksi mitään muuta. Sekin laskelmissa unohdetaan kertoa, että pienipalkkaisella on yhtä suuri oikeus asumis- tai toimeentulotukeen kuin työttömällä, jos tulorajat eivät ylity. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olisi pitänyt mennä puhelinmyyjäksi. Perusteluita löytyy paljon mm. palkka.

Mieluummin otin karenssin (ja hain osan rahoista sossusta) kuin olisin mennyt noihin hommiin.

Vierailija
4/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höps höps, nyt tällä hulabaloolla koitetaan kiinnittää ihmisten huomio pois oikeista ongelmista.

Työtön ottaa riemusta kiljuen työpaikan vastaan, ei ole kotona oleminen rahattomana herkkua! Joka on toista mieltä, niin vaihdetaan osia! Työttömien syyllistäjät ja haukkujat, antakaa työpaikkanne työttömille!!

Vierailija
5/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siirron kohtuullisen työmatka-alueen ulkopuolelle joten irtisanouduin.

Toisessa työssä en suostunut allekirjoittamaan enää toista määräaikaista työsopimusta, vaikka työnantajani pyysi.

Vierailija
6/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kun ei ole työkkärin puolelta mitään työhönosoituksia tullut. Kerran sieltä on annettu tiedot paikasta johon etsittiin työkokeilijaa, sinne otin yhteyttä ja sain paikan jossa olin sitten muutaman kuukauden ennen kuin lähdin opiskelemaan. Tähänkään ei työkkärin puolesta olisi mitenkään tarvinnut mennä.

Olen ihmetellyt tätä keskustelua työstä kieltäytymisestä, tarjotaanko sieltä muille sitten paljonkin hommia? Miksei minulle ikinä O.o

Vierailija
7/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tarjottiin työtä toiselta paikkakunnalta, ja työmatkoihin olisi mennyt tunti 20 min suuntaansa. Bensat olisivat syöneet niin paljon palkasta, että työttömänä oli taloudellisesti parempi olla. Eikä se ala edes ollut täsmälleen omani.

Vierailija
8/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt tätä keskustelua työstä kieltäytymisestä, tarjotaanko sieltä muille sitten paljonkin hommia? Miksei minulle ikinä O.o

Harvoin ne yrittää pakottaa hakemaan työpaikkaa (sitähän se "työhönnosoitus" käytännössä on). Ehkä pari kertaa vuodessa.

Vierailija
9/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höps höps, nyt tällä hulabaloolla koitetaan kiinnittää ihmisten huomio pois oikeista ongelmista.

Työtön ottaa riemusta kiljuen työpaikan vastaan, ei ole kotona oleminen rahattomana herkkua! Joka on toista mieltä, niin vaihdetaan osia! Työttömien syyllistäjät ja haukkujat, antakaa työpaikkanne työttömille!!

Jos työ on vaikkapa klo 7-15 ja työpaikka niin kaukana, että sinne pitää lähteä viimeistään puoli kuudelta ajamaan, se tarkoittaa sitä, että lapset pitää viedä päiväkotiin viiden aikaan eli herätään neljältä aamulla. Takaisin kotikulmilla ollaan puoli viideltä aikaisintaan. Tulee aika pitkä hoitopäivä lapsille. Sitten jos palkasta menee reilut 500 euroa hoitomaksuihin ja 200 euroa bensoihin, eipä siitä palkasta paljon iloa ole.

Vierailija
10/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tällä hetkellä työtön, mutta vastaan silti. Olen ottanut vastaan töitä huonommalla palkalla, kuin mitä olisin saanut korvausta. Olen ammattilainen, mutta silti valmis hakemaan ja ottamaan vastaan lähes mitä työtä tahansa, mutta yhteen en lähde: provisiopalkkaiseen puhelinmyyntiin. Työttömien tietotoimisto kertoo, että ne ovat kaikki huijarifirmoja ja työntekijälle ei ole tarkoituskaan maksaa mitään.

Vierailija
11/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä naurettavaa, että keskitetään näin paljon voimia tähän, kuinka estää tarjotusta työstä kieltäytyminen, kun  se tarjottujen töiden määrä on hyvin vähäinen. Eiväthän nämä, jotka valittavat, etteivät saa tekijöitä, yleensä edes suostu kertomaan, mistä paikasta on kyse. Tuossakin yhdessä paljastui lopulta syyksi, että pitää olla tukikelpoinen, mutta minkäs teet, jos paikkakunta tai alue on jo kaikki tukirahansa käyttänyt tai jos ei ole tarpeeksi työttömyyttä takana. 

Vierailija
12/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa, syystä että työnantaja ei ole suostunut maksamaan työehtosopimuksen mukaisia minimiliksoja/lisiä, jopa veroja yritetty kiertää.

Vierailija
13/20 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän työkkärin työ"tarjoukset vain ovat kuraa. Sitä paikkaa ei tarjota oikeasti. Koskaan en ole oikeasti tarjotusta kieltäytynyt.

Vierailija
14/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko vastata, vaikka tällä hetkellä en ole työtön:

Olen kieltäytynyt työpaikasta. Useammankin kerran. Sekä työttömänä ollessani että tietäessäni, että määräaikainen työsuhde päätty pian ja tuo olisi voinut olla sille jatkoa. Esim kieltäydyin proffan tarjoamasta parin viikon selvitystyöstä  kun olin rahoituksetta, mutta tiesin, että mun on nyt saatava väitöskirja tarkastukseen ennen kuin voin edes hakea mitään - niillä parilla viikollakin oli väliä. En tietenkään saanut tuolloin työttömyyskorvausta, koska oli se väikkäri kesken, joten kenenkään ei tarvitse ajatella, että olisin syönyt yhteiskunnan rahoja.  Aloin saamaan työttömyyskorvausta(kaan) vasta sitten kun se väikkäri oli jätetty. Toisen kerran edellinen pätkätyö oli loppumassa ja proffa tarjosi parin vuoden tilaustutkimusta. Se ois ollut hyvä, pari vuotta sentään, mutta mulla oli lapsi pitkäaikaissairaana ja ajatelin, että voimat ei riitä tekemään niin tylsää hommaa: uutta palkkatyötä ei sitten heti löytynyt ja jouduin roikkkumaan vuoden pienellä apurahalla - ja senkin saamisessa kävi tuuri, koska nekin on aika kilpailtuja - mutta sainpa kuitenkin tehdä työtä, josta sain voimia sen sijasta että olisin kuluttanut niitä. Myöhemmin molemmat päätökset ovat osoittautuneet minulle edullisiksi ja niiden ansiosta minä olen nyt aika kovapalkkainen tutkija, keskitason sijasta.

Tiedän myös muutamia muita työstä kieltäytyneitä ihmisiä, osa sellaisia, jotka ovat saaneet silloin työttömyyskorvausta. Tämä on johtunut joko siitä, että työnantaja ei maksa minimipalkkaa tai henkilösivukulut olisi pitänyt maksaa itse toiminimenä, kuitenkin yritys olisi käytännössä ollut työnantajan asemassa (eli muille ei saa eikä voi tehdä töitä) eikä henkilösivukuluja olisi voinut laskuttaa, vaan yritys olisi maksanut vain sen tavallisen palkan verran. Näin työntekijä olisi käytännössä päätynyt maksamaan huomattavan osan firman kuluja, jotta saa tehdä sille töitä. Toinen vaihtoehto, miksi töitä ei ole otettu vastaan on ollut vakavat puutteet työsuojelussa. Esim purkutyömaalla ollut asbestia ja kaikki olleet ikäänkuin eivät tietäisi, nii nettä mitään suojauksia ei ollut järjestetty. Sinne vaan, siinä toivossa että tyhmä kouluttamaton työntekijä ei tajua...

Vierailija
15/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Sain työtarjouksen cv-netin kautta. Jotain ompeluhommaa se oli, mutta olisi pitänyt tehdä kotona omilla koneilla joten jouduin kieltäytymään, kun en omistanut teollisuusompelukonetta tai edes vähän parempaa kotikonetta jolla olisi saanut kunnon jälkeä. Minulla on kissoja ja pieni asunto missä ei ole mahdollisuutta "työhuoneelle" joten luultavasti ompelukset olisi olleet myös karvaisia. :P

Vierailija
16/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt, nippa nappa täysikäisenä. Sain tarjouksen paikkaan, jonne oli 20km matka, eikä julkiset kulje. Eikä minulla ollut autoa käytössä, eikä juuri lukiosta päässeenä, varattomana mitään mahdollisuuksia ostaakaan. Onneksi sain sitten kesätöitä 5km päästä niin pääsin fillarilla. :)

Vierailija
17/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kauan sitten työtön. Samana päivänä kun oli tarkoitus ilmoittaa työkkäriin muutosta toiseen kaupunkiin, tuli työpaikasta ilmoitus. Soitin työkkärin tädille ja kysyin, mitä tehdä. Olin siis muuttamassa monen sadan kilometrin päähän alle viikon sisällä. Täti neuvoi, että eihän se sitten tosiaan kannata mennä haastatteluun.

Sain karenssin. Tein valituksen, jossa kerroin päätöksen johtuneen työvoimatoimiston virkailijan neuvosta. Valitus hylättiin.

Hain ja sain sitten siellä toisella paikkakunnalla melkein heti työpaikan.

Vuosikausia vitutti se työkkärin aasi. Ihan noin niinkuin suoraan sanottuna, jos se eläkepäiviä viettävä viheliäinen mummo sattuisi tämän vielä lukemaan.

Vierailija
18/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 6 kk työtön, yhtäkään yhteydenottoa työkkäristä ei ole tullut.

Itse olen hakenut ja monta kertaa olen ollut jo niin lähellä, mutta niin kaukana. Eli päässyt toiselle kierrokselle sinne kolmen joukkoon. Näistä työpaikoista kaikki ovat olleet ihan mol.fi -palvelussa avoinna olleita vakituisia tai parin vuoden määräaikaisuuksia, kokoaikaisia työpaikkoja, mutta ei niitä ole mulle kukaan tarjonnut haettavaksi. No, itsestään selvää, etten olisi kieltäytynyt.

Kyllä itse näkisin paaaaaaljon isommaksi ongelmaksi sen, ettei työtä tällä hetkellä ole. Tai on, mutta tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa. Olen KTM, en voi hakea mm. lääkärin, sairaanhoitajan, luokanopetajan, oman äidinkielen opettajan (dari, mandariinikiina, serbokroatia), SEO/SEM -asiantuntijan paikkoja jne. Olen mm. hakenut yleissihteerien ja järjestösihteerien paikkoja, vaikka työkokemukseni on osastoa markkinointipäällikkö, viestintäpäällikkö. Mutta onhan se nyt päivänselvää etten sellaisissa pääse edes haastatteluun, kun siellä on 200 koulutettua sihteeriä hakemassa. Emme asu pk-seudulla, mutta isossa kaupungissa kasvukseskuksessa. Koska miehellä on täällä vakituinen ja hyvä työ, olen rajannut toistaiseksi hakualueeksi tämän maakunnan, eli n. 100 km säteellä (vaikkakin käytännössä maakunnan kaikki kokemustani vastaavat duunit ovat 99 % tässä kaupungissa).

Ulkomailla asumisen takia saan pelkkää työmarkkinatukea, lapsikorotuksella tällä hetkellä 680 € nettona (veroa menee 20 %), joten mun ainoat kannustinloukut ovat puhelinmyynti, josta saisin todennäköisesti 0 € käteen + potkut ja "tarvittaessa töihin kutsuttava" -siivooja. Lisäksi tuntuisi aikatavalla väärältä ja myös työmarkkinoita vääristävältä, että lähtisin tekemään koulutustani ja kokemustani vastaavia hommia 680 € "palkalla" ilman työsuhde-etuja jonnekin yksityiseen yritykseen. Jotain hyväntekeväisyysinstanssia tai yleishyödyllissä, voittoa tavoittelematonta yhdistystä tms. voisin aivan hyvin harkita muutamaksi kuukaudeksi.

Vierailija
19/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olisi pitänyt riskeerata oma terveys.

Vierailija
20/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää!