Työnantaja, palkkaisitko "ylikoulutetun" työnhakijan?
Olen hakenut aktiivisesti töitä eri aloilta, ja alun perin toiveikkaasta asenteestani huolimatta toivoni työelämään pääsystä alkaa hiljalleen hiipua. Haluaisin todella tietää, olenko työnhakuprosessissani ollut yhteydessä vain vääriin työnantajiin vai onko yleinenkin asenne, että motivoitunut, nopeasti oppiva ja kaikkea työtä arvostava ei kelpaa, koska on ylikoulutettu kyseiseen tehtävään. Ymmärrän, että hakijoita jokaista paikkaa kohti on paljon enemmän kuin otetaan, mutta silti minun on vaikea uskoa, että ovien sulkeminen pelkän koulutustaustan vuoksi olisi edes työnantajan etu.
Olen eri työtehtävissä monipuoliseksi ja tehokkaaksi tekijäksi hioutunut nainen. Asun Turun seudulla, ja minulla on ajokortti ja auto käytettävissä. Kokemusta minulla on muun muassa kahvilatyöstä, myyntityöstä, henkilökohtaisen avustajan ja päiväkotiavustajan työstä, mansikoiden poimimisesta, erilaisista puutarhatöistä sekä media-alan työstä.
Arvostan kaikkea työtä, olen motivoitunut ja nopea oppimaan uusia tehtäviä. Pidän ihmisläheisestä työstä, mutta myös itsenäisestä puurtamisesta. Valmistuin yliopistosta kolme vuotta sitten, ja työnhaussa olen ollut aktiivinen jo opiskeluajoilta saakka. Koska työtilanne koulutustani vastaavilla aloilla on surkea ja näillä näkymin luvassa on vain kesätyötä, olen ollut valmis melkein mihin työhön tahansa, kunhan siitä kertyvä palkka riittäisi elämiseen (eli olisi ainakin 1000 euroa kuukaudessa).
Yhteydenotot mahdollisiin (ei koulutustani vastaavien alojen) työnantajiin ovat kuitenkin tähän mennessä olleet lannistavia: "Etsit kuitenkin koulutustasi vastaavaa työtä, joten sinun ei kannata hakea meille". Ehkä etsinkin, mutta esimerkiksi puolen vuoden työsopimus siivoojana asettuisi minun tärkeysjärjestyksessäni aina muutaman viikon kesätoimittajuuden ja jatkuvan työttömyys- ja hakustressin edelle.
Koulutustaustaani en ole mitenkään korostanut ollessani yhteydessä työnantajiin, sillä mielestäni merkitystä on enemmän kokemuksellani, oppimisvalmiuksillani ja asenteellani. Työnantajat ovat itse kysyneet koulutuksestani, enkä ole tietenkään halunnut valehdella. Tyrmäävästä vastaanotosta huolimatta olen silti lähettänyt hakemuksen, vaikka se ei ole johtanut mihinkään. Työnhakutaitoni olen tarkistuttanut rekrytoinnin ammattilaisilla ja ne ovat kunnossa. Hakemuksessani ja ansioluettelossani olen korostanut nimenomaan tehtävän kannalta olennaista kokemusta ja ominaisuuksia.
Valmistumiseni aikoihin tilanne koulutustani vastaavilla aloilla oli muuttunut erittäin huonoksi. Olen saanut joitakin pätkätöitä, joista seuraava kestää kesäkuusta elokuuhun. Nyt katseeni on jo elokuun lopussa, jolloin toivon aloittavani uudessa työsuhteessa. Työ voi olla lähes mitä vain.
Onko vielä olemassa työnantajia, jotka olisivat valmiita palkkaamaan minunlaiseni? Haluaisin yhä yrittää aktiivisesti saada työtä koulutukseni ulkopuolelta, mutta en enää tiedä, kannattaako se.