Työmarkkinatuen 5kk odotusaika 35vuotiaalle?!?
Kommentit (35)
Ainahan se on ollut noin kaikenikäisillä joilla ei ole ammatillista koulutusta.
Aina ennen olen saanut tuen 5 päivän omanvastuun jälkeen. Miksi en nyt? Viimeks vuonna 2013 olin työttömänä ja sain tuen.
Missä noin lukee? Olet kästtäntt jotain väärin.
Työmarkkinatuki päätöksessä noin lukee. Soitin vielä kelaan ja olin varma että siinä on vaan virhe! Nyt oon täysin rahatta 5kk. Käski hakee toimeentulotukea mutta enpä saa miehen palkan takia.
Valmistun kohta yliopistosta eikä minullakaan ole mitään ammatillista koulutusta, onko silloinkin 5 kk karenssi? En löydä kelan sivuilta mitään tietoa siitä, että työmarkkinatuessa olisi tuo 5 kk aika.
Vierailija kirjoitti:
Valmistun kohta yliopistosta eikä minullakaan ole mitään ammatillista koulutusta, onko silloinkin 5 kk karenssi? En löydä kelan sivuilta mitään tietoa siitä, että työmarkkinatuessa olisi tuo 5 kk aika.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Eikö? Luojan kiitos jos näin on. Tuossa: http://www.kela.fi/kenelle_odotusaika lukeekin, että koulutusta vaille oleville.
Jotain outua tässä nyt on? 35-vuotiaalle? Jo aikaisemmin tukea saaneelle?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole?
???
Vierailija kirjoitti:
Jotain outua tässä nyt on? 35-vuotiaalle? Jo aikaisemmin tukea saaneelle?
Sulla on varmaan aikaisemmin työssäoloehto täytynyt ja siksi olet saanut tukea. Nyt se ei täyty ja koska et ole hankkinut koulutusta saat karenssin. Eli lyhyestä virsi kaunis kouluttautuminen kannattaa pitkällä tähtäimellä.
Peruspäivärahaan vaaditaan täyttynyt työssäoloehto. Jos siis suoraan haet työmarkkinatukea tulee sinulla olla ammatillinen koulutus tai siirryt työmarkkinatukeen suoraan peruspäivärahalta (liiton tai Kelan 500pv). Eli sossu on nyt oikea osoite.
En saa sossusta mitään. Ne ottaa huomioon miehen tulot. Ja käskee varmaan myydä talon ja auton.
Mitä oot AP tehnyt ennen työttömäksi jääntiä?
Onko tästä apua? Eli mitä olet aikaisemmin tehnyt ja mitä rahaa olet saanut?
Työssäoloehdon 28/48 kuukauden tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen. Tarkastelujaksoa pidentää myös aika, jona osallistut työllistymistä edistävään palveluun. Työssäoloehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää enintään 7 vuodella. Pisimmillään tarkastelujakso on siis 9 vuotta ja 4 kk.
Eikö olisi aika jo kouluttautua? Loppukesästä voi kysellä ammattikoulutuksen jämäpaikkoja. Oppisopimukseen on mahdollista päästä milloin vain, kun työpaikka löytyy.
Linkki?