Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton, kouluttautumaton kaikkitietävä sisko

Vierailija
19.04.2016 |

Minulla on merkonomisisko, lapseton, vuokrakaksiossa asuva, alati rahavaikeuksissa (olen vuosien saatossa "lainannut kymmeniä tuhansia).

En jaksa hänen neuvomistaan, opastamistaan, kyyläämistään ja kontrollointiaan.

Hän tietää aivan kaiken lapsista, lasten kasvatuksesta, ravinnosta, kasvusta, koulusta. Tämä tarkoittaa sitä, että minä (jolla on lastenhoidosta työkokemusta ja opettajan koulutus ja kaksi omaa lasta) en tiedä lapsista mitään ja hänen pitää puuttua kaikkeen.

Hän tietää kaiken työmarkkinoista ja yliopistomaailmasta (pyrki kuusi kertaa opiskelemaan muttei päässyt) - esimerkiksi kun meillä mieheni kanssa on yt-neuvottelut töissä, hän tietää ihan tasan tarkkaan miten pitää toimia (itse ei ole koskaan pärjännyt yhdessäkään yrityksessä, pyörittää tuottamatonta omaa firmaa). Hän tietää myös että työnantajalle voi vain sanoa, mitä haluaa tehdä ja milloin (esimerkiksi ylityöt on aina oma moka).

Pää hajoaa!!!!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun on aika kasvaa aikuiseksi ja lakata olemasta siskon paskasankona!

Olet vaan niin vähän tekemisissä kuin mahdollista ja kun sisko kysyy tähän syytä niin sanot suoraan ettet jaksa enää tuota negaa, arvostelua ja siskon oman egon buustaamista sinun kustannuksellasi.

Tosin sinun pitää kasvattaa selkäranka ja olla itse tyytyväinen itseesi ja omaan elämääsi niin siskon turha kälätys ei loukkaa ja vaikuta noin paljon kuin nyt.

Ja miten se sisko tunkee kylään? Laita ovi lukkoon ja älä avaa ovea "yllätysvieraille" sillä sinun koti ja sinun päätös kuka sinne tulee ja koska.

Vierailija
22/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla kouluttautumaton ja merkonomi samaan aikaan...?

No ei se kovin pitkä koulutus ollut. Keskikoulun jälkeen kaksi vuotta kauppaopistoa.  Ei siis ole yo-merkonomi. Ja tarkoitan että ei ole akateemista tutkintoa, mutta kuitenkin tietää kaiken akateemisista töistä - ainakin minun töistäni ja mieheni töistä.

Et säkään sitä paljon arvosta...etkä näköjään merkonomin koulutusta. Se on kyllä koulutus, siinä missä moni muumin koulutus.

Lopeta rutina. Lopeta yhteydenpito, jos se kerran sua niin rassaa.

Ootteko te koskaan jutelleet siitä, että on nuijinut sun itsetuntosi tai sinut sinne maanrakoon? Vai ootko sä vaan kiltti hiirulainen joka vikisee siellä kolossaan?

Onko sun siskossa sun mielestä mitään hyvää?

Jotenkin mä en tiedä, mutta mun mielestä sun asenteessaan on jotain mätää.

Miksi sua niin ärsyttää besserwisseri...antaa olla ja pistä nauruksi. Mitä sitä niiin hirrrrrveeeeen tosissaan on? Ja on sulla vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne asiat täällä itkemällä parane, puhu siskollesi ja puhukin suoraan.

Vierailija
24/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä suuri ikäero? Kuulostaa hieman iäkkäiden vanhempien kerpaperseprinssalta, jolla on täysin vääritynyt kuva itsestään ja omista kyvyistään.

Viisi vuotta. Hän on aina ollut minulle aika kamala. Juuri sitä haukkumista ja lyttäämistä ja opastamista. Ja avuttomaksi ja tyhmäksi haukkumista.

Narsisti? Googlaapa termiä ja mieti sitten tarkkaan.....

Vierailija
25/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;

keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;

vaatii korostunutta ihailua;

mielestään oikeus erityiskohteluun;

muiden hyväksikäyttö;

empatian puute;

kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja

ylimielisyys ja röyhkeys.

periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä

elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa

don Juan -tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija

kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

Vierailija
26/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida kestää sitä kritiikkiä että siskonsa tietää kouluttamattomana jopa yhtä paljon asioita kuin hän itse koulutettuna ja käytännön puolesta reilusti enemmän... näihin aika usein törmää jotka ei hyväksy toisen kouluttamattomamman tietoutta tai sitten sitä että sille toiselle asiat ovat itsestään selviä ja koulutettu lukee muististaan tottakai 5 sivua ihan sieltä perusteista lähtien ja syyt ja seuraukset myös ja lopulta vastaus on sama. Onhan se kovapaikka.

No näihin kaikkitietäviin kotiäiteihin törmää tosiaan aika usein varsinkin internetin vauvapalstoilla. Täytyy muistaa, että jonkun tiedon opiskelu jostain lähteestä on eri asia kuin se, että osaisi arvioida asiaa kriittisesti. Se on koulutuksen tuoma lisäarvo. Papukaijakin voi luetella opettelemiaan asioita ja esittää ne omina näkemyksinään. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että kouluttautuminen olisi kaikille tärkeää.

Vierailija
27/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö oikeasti merkonomin "tutkintoa" koulutuksena?

Mikä se sitten on?

Vierailija
28/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;

muiden hyväksikäyttö;

empatian puute;

elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa

kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

Mihin tämä lista liittyy tai mihin viittaa?

Vierailija
29/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pidän.Se ei ole akateeminen koulutus,vaan ammatillinen koulutus.Onko sulla nyt jotenkin puurot ja vellit sekaisin?Jos ihminen on kouluttamaton,niin se tarkoittaa peruskoulun käynyttä.Muutenhan suurin osa meistä olisi kouluttautumattomia.

Mä olen itse akateeminen.En voi sietää,kun ammattikoulun käyneitä väheksytään ja sitä minusta on esim. se,että väitetään,että se ei ole koulutusta.Merkonomin koulutus on ihan hyvä ja vaikka ap. tuolla rivie välistä kertookin,että sisko on köyhä ja hän paremmin toimeen tuleva,niin ei se ope-koulutuksella ihan niin mene (kuullostaa ap nimittäin luokanopelta).

Vierailija
30/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun ydintä ei nyt kuitenkaan tainnut olla se, mikä koulutus arvotetaan minkäkin arvoiseksi. Vaan että ap:n sisko on tyhmä kuin saapas, ja olemattoman itsetuntonsa peittelemiseksi hän kiusaa läheisiään. Ap nyt vain yritti kuvailla sitä tilannetta mm. sillä, että sisko ei päässyt opiskelemaan haluamaansa alaa, vaikka yritti lukuisia kertoja.

Jos tuota kiusaamista, jyräämistä, röyhkeyttä ei ole kokenut, niin ei sitä osaa oikein kuvitella, millaista se on. Minun lähipiiriini tällainen tyyppi on tullut aika hiljattain. Ja kyllä sellaisen edessä on kovin voimaton, kun ne toisen käyttämät keinot ovat niin häikäilemättömiä.

Vierailija
31/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muiden hyväksikäyttö;

empatian puute;

Mihin tämä lista liittyy tai mihin viittaa?

Narsismin piirrelistaus.

Vierailija
32/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit päätyvät useammin työttömiksi kuin niihin hyvin korkeisiin tehtäviin. Ei se tee tee älykkääksi, jos on narsisti. Paitsi he itse kyllä uskovat omaan ylivertaisuuteensa.

Vierailija
33/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida kestää sitä kritiikkiä että siskonsa tietää kouluttamattomana jopa yhtä paljon asioita kuin hän itse koulutettuna ja käytännön puolesta reilusti enemmän... näihin aika usein törmää jotka ei hyväksy toisen kouluttamattomamman tietoutta tai sitten sitä että sille toiselle asiat ovat itsestään selviä ja koulutettu lukee muististaan tottakai 5 sivua ihan sieltä perusteista lähtien ja syyt ja seuraukset myös ja lopulta vastaus on sama. Onhan se kovapaikka.

Sisareni käsitykset työelämästä: Työnantajalle voi vain ilmoittaa, mistä työtehtävistä ei pidä, kenen kanssa haluaa työskennellä ja mitä haluaa tehdä. Kesäloman voi tilata. Samaten omia lomia voi pitää kun vaan ilmoittaa.

Siskoni käsitykset lastenkasvatuksesta: Koskaan ei lapselle saa sanoa ei, jatkuvasti pitää lahjoa, jokaiselta kauppareissulta pitää yksivuotiaalle ostaa pikkuriikkisiä teräviä legoja, jotka hukkuu, joutuu suuhun tai joihin tallaa kantapäänsä, ruoka-aikoja ei tarvita vaan lasta pitää ruokkia kuin lintua niin että kuljetaan vierellä ja suuhun tuikkaillaan ruokaa, lapsi ei saa nukahtaa viereen koska se on insestiä, nukkuma-aikoja ei saa olla, lasten leikkimistä ei saa rajoittaa vaan aikuisen johdolla pitää liimata muumin kuvia etuoveen kynsilakalla, säästäväisyys on saatanasta, kaikki tavarat on tavaraa vaan eli aikuinen voi suunnilleen paiskoa tavaraa rikki kun uuttahan saa kaupasta... Jatkanko?

Vierailija
34/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin pitkä koulutus ollut. Keskikoulun jälkeen kaksi vuotta kauppaopistoa.  Ei siis ole yo-merkonomi. Ja tarkoitan että ei ole akateemista tutkintoa, mutta kuitenkin tietää kaiken akateemisista töistä - ainakin minun töistäni ja mieheni töistä.

Et säkään sitä paljon arvosta...etkä näköjään merkonomin koulutusta. Se on kyllä koulutus, siinä missä moni muumin koulutus.

Lopeta rutina. Lopeta yhteydenpito, jos se kerran sua niin rassaa.

Ootteko te koskaan jutelleet siitä, että on nuijinut sun itsetuntosi tai sinut sinne maanrakoon? Vai ootko sä vaan kiltti hiirulainen joka vikisee siellä kolossaan?

Onko sun siskossa sun mielestä mitään hyvää?

Jotenkin mä en tiedä, mutta mun mielestä sun asenteessaan on jotain mätää.

Miksi sua niin ärsyttää besserwisseri...antaa olla ja pistä nauruksi. Mitä sitä niiin hirrrrrveeeeen tosissaan on? Ja on sulla vaihtoehtoja.

Kuulemma vain kuvitelmaa kaikki. Hän on kaikkensa antanut ja uhrannut ja minä aina ollut "hankala". Tätä hän jauhaa. Tätä että minä olen "hankala". Hankaluutta on mm. se että en ole aina antanut rahaa tai en ole "totellut" tai olen uskaltanut kyseenalaistaa hänen näkemyksiään. Ja siis minähän olen tyhmä, saamaton, avuton, koulumenestykseni johtuu vain perselihaksistani, olen teoreettinen jne. Joten minä ihmettä vikisen vastaan kun tämä on Jumalan sana minusta.

Vierailija
35/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siskoni ei omaksu käsityksiään netistä tai lehdistä, vaan päästään. Hän saattaa jopa kehittää omia "metodeitaan" kuin olisi Steiner ja Montessori. Siis saa päähänsä jonkin täysin käsittämättömän ajatuksen ja nimeää sen sitten.

Mistä tahansa asiasta hän osaa yhtä paljon kuin sen alan ammattilainen. Minulla on kuuden vuoden koulutus ja 20 vuoden työkokemus omalla alallani. Hän halusi että järjestän hänelle työpaikan työpaikaltani ja suuttui valtavasti kun selitin että työni on kuitenkin koulutuksen vaativaa hommaa. Enkä minä myöskään sinne noin vain ketään voi "järjestää".

Catering-virtuoosi hän on myös, joten niin pientä perhejuhlaa meillä ei olekaan ettei hän ole tunkemassa tarjoiluja. Hyvä ettei nostele roskiin minun ruokiani pöydästä ja tunge omiaan. Saattoi tulla "käymään", hakea maljakon ja laittaa siihen kukkia, viedä kukat olkkariin ja alkaa siirrellä huonekaluja. Siis mitään rajoja ei ole.

Vierailija
36/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä vitsin murjaisit! Tää naurattaa koko loppuviikon!

Vierailija
37/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pidän.Se ei ole akateeminen koulutus,vaan ammatillinen koulutus.Onko sulla nyt jotenkin puurot ja vellit sekaisin?Jos ihminen on kouluttamaton,niin se tarkoittaa peruskoulun käynyttä.Muutenhan suurin osa meistä olisi kouluttautumattomia.

Mä olen itse akateeminen.En voi sietää,kun ammattikoulun käyneitä väheksytään ja sitä minusta on esim. se,että väitetään,että se ei ole koulutusta.Merkonomin koulutus on ihan hyvä ja vaikka ap. tuolla rivie välistä kertookin,että sisko on köyhä ja hän paremmin toimeen tuleva,niin ei se ope-koulutuksella ihan niin mene (kuullostaa ap nimittäin luokanopelta).

Taas joku amis tekeytyy akateemiseksi. Merkonomin koulutus on kyllä sitä vihoviimeistä, joku datanomi sitten kanssa. Ammattikouluissa on paljon näitä nuorten lastentarhoja. Hulluinta on, kun tälläkin palstalla viisastellaan ja verrataan joitain lähärikotitehtäviä väitöskirjaan yksi-yhteen!

Vierailija
38/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on ihan hirvittävän hankala vastus. Ja jos kyse tosiaan on narsismista, niin eipä sitten ihmekään. Kyllä tuohon narsismilistaan istui minunkin läheiseni melko sataprosenttisesti.

Yksittäisinä hankalina tilanteina nuo eivät kuulosta kummoisiltakaan. Mutta kun se koko tapaaminen on samanlaisia ihmetilanteita toisensa perään. Normaalia vuorovaikutusta ei ole lainkaan. Ja sitä kyseisen henkilön ylivertaisuutta pitää ylistää loputtomasti. Se luo aivan käsittämättömän tilanteen. Jos avaat suusi ja sanot jotain, niin tuollainen ihminen nappaa siitä heti jotain minkä voi kääntää sanojaa vastaan ja omaksi kunniakseen. Ja sitten siitä lähtee vaatimus, että hänen nurinpäin kääntämäänsä asiaa pitää ylistää. Ja jos et ylistä, niin ääni vain kovenee, että näin se on, uskokaa nyt.

No, ne jotka tietävät mitä se on, niin ne tietävät. Jotka eivät tiedä eivät saa näistä kuvailuista sitä ideaa oikein irti. Se pulmallinen juttu on sitten se, että miten tuollaisen ihmisen kanssa voisi tulla toimeen. Tai miten voisi suojella itseään. Usein sanotaan, että pyri välttelemään mahdollisimman paljon. Se on minunkin parhaaksi kokemani keino. Vaan kun kyse on sukulaisesta tai työkaverista, niin täydellinen välttäminen ei onnistu. Sukulaisen vältteleminen tarkoittaa koko suvun välttelemistä. Työkaverin vältteleminen voi tarkoittaa työpaikan vaihtoa. Aika radikaaleja toimia.

Jotenkin siinä pitäisi päästä sellaiseen tilaan, ettei edes toivo, että olisipa meillä terve työyhteisö. Tai että voitaisipa kokoontua koko suvulla ja jutella normaalisti. Ei edes toivo noita, vaan toteaa vain, että minun elämääni ei kuulu sellainen asia kuin hyvä työporukka tai sukutapaamiset. Minun elämäni sisältö tulee muualta.

Ja toinen asia on, että kun tuollaista häiriintynyttä tai ainakin häiritsevää ihmistä joutuu sietämään, niin opettelee ottamaan sen huumorilla. Aika vaikeaa se on, kun ne harvatkin tapaamiset ahdistavat jo etukäteen. Mutta silti voi yrittää vaikkapa etsiä ajankulukseen sellaisia keskustelunaiheita, jotka saavat tuon kaikkitietävän yhtäkkiä esittämään tosi kiireistä puhelimensa kanssa tai että jäi se työjuttu kesken, pitää kiirehtiä kahvitunnilta jatkamaan. Mikä on se aihe, mikä saa hänet hiljaiseksi. Kun tarkkailee tilannetta, niin sellaisia aiheita voi löytyä. Ei ehkä kahden kesken jutellessa, mutta kahvipöytäkeskusteluissa isommalla porukalla. Sitten kun sillä toisella tulee se kiire, niin ai että on antoisaa ajatella itsekseen, että aijaa, heille ei taidakaan tulla tieteen kuvalehteä kotiin. Tai että heillä päin ei näemmä harrastetakaan sitä, että sienimetsällä luetellaan sienten latinankielisiä nimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän