Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton, kouluttautumaton kaikkitietävä sisko

Vierailija
19.04.2016 |

Minulla on merkonomisisko, lapseton, vuokrakaksiossa asuva, alati rahavaikeuksissa (olen vuosien saatossa "lainannut kymmeniä tuhansia).

En jaksa hänen neuvomistaan, opastamistaan, kyyläämistään ja kontrollointiaan.

Hän tietää aivan kaiken lapsista, lasten kasvatuksesta, ravinnosta, kasvusta, koulusta. Tämä tarkoittaa sitä, että minä (jolla on lastenhoidosta työkokemusta ja opettajan koulutus ja kaksi omaa lasta) en tiedä lapsista mitään ja hänen pitää puuttua kaikkeen.

Hän tietää kaiken työmarkkinoista ja yliopistomaailmasta (pyrki kuusi kertaa opiskelemaan muttei päässyt) - esimerkiksi kun meillä mieheni kanssa on yt-neuvottelut töissä, hän tietää ihan tasan tarkkaan miten pitää toimia (itse ei ole koskaan pärjännyt yhdessäkään yrityksessä, pyörittää tuottamatonta omaa firmaa). Hän tietää myös että työnantajalle voi vain sanoa, mitä haluaa tehdä ja milloin (esimerkiksi ylityöt on aina oma moka).

Pää hajoaa!!!!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on huono itsetunto

Vierailija
2/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä on huono itsetunto

Ei kuulemma ole. On kuulemma loistava itsetunto. Minä vain keksin.

Hän on aina ollut hirveän dominoiva, koulussakin intti opettajille vastaan. Minut on aina lytännyt ja arvostellut ja nuijinut maanrakoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla kouluttautumaton ja merkonomi samaan aikaan...?

Vierailija
4/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin pitkä koulutus ollut. Keskikoulun jälkeen kaksi vuotta kauppaopistoa.  Ei siis ole yo-merkonomi. Ja tarkoitan että ei ole akateemista tutkintoa, mutta kuitenkin tietää kaiken akateemisista töistä - ainakin minun töistäni ja mieheni töistä.

Vierailija
5/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ihminen joka sanoo omaavansa hyvän itsetunnon ei sitä tee. Ja Toisekseen-miksi päästät tuollaisen nahan alle? Sukulaisiin ei tarvitse pitää yhteyttä vain siksi että ne ovat sukua!

Vierailija
6/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaiselle voisi sanoa että "katso omaa elämääsi, miksi oppisi eivät toimi omassa elämässäsi?"

Vierailija
7/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sillä on koulutus.Ei kaikki voi olla akateemisia.Miten vuokrakaksio liittyy asiaan?Pienituloisen ja yksin asuvan (?) pitäisi ottaa asuntolaina,että olisi yhteiskuntakelpoinen?Itse en saisi lainaa yksin edes kerrostalokaksioon ja olen muuten opettaja.

Vierailija
8/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa vielä,että tuosta sun viestistä huokuu melkoista arvottamista myös...

Vierailija
9/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis hän tunkee. Tulee vain "kylään". Keksii myös ihan asioita meistä, väittää minun esimerkiksi kertoneen hänelle asioita, vaikka tiedämme molemmat, että kertoja on veljeni vaimo. Joka muuten on myös katkaissut siskooni välit, koska sisko sekaantui hänen lasten kasvatukseensa aivan koko ajan.

Ja sukulaiseen on mahdoton kokonaan katkaista välejä, koska esimerkiksi ne muut sukulaiset on silti yhteisiä. Nyt hän tekee mm. sitä että yrittää jakaa sukua kahtia - niihin jotka "tukee" häntä jne.

Tämä tilanne on aina ollut ikävä, mutta mitä vanhemmaksi hän tulee, sitä kamalammaksi hän käy.

Ja se hänen ahdinkonsa kuulemma johtuu minusta - en ole auttanut tarpeeksi.

Vierailija
10/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sillä on koulutus.Ei kaikki voi olla akateemisia.Miten vuokrakaksio liittyy asiaan?Pienituloisen ja yksin asuvan (?) pitäisi ottaa asuntolaina,että olisi yhteiskuntakelpoinen?Itse en saisi lainaa yksin edes kerrostalokaksioon ja olen muuten opettaja.

Se ei ole tässä olennaista. Hän olisi halunnut sen akateemisen koulutuksen joka minulla ja miehelläni on. Hänellä ei ole. Se hiertää häntä.

Vuokrakaksio liittyy sikäli, että hän tietää myös kaiken asuntolainoista ja omistusasumisesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Ja hän on naimisissa ja kärvistelee siinä asunnossa miehensä kanssa, joka ei myöskään oikein pärjää - vaan jatkuvasti tarvitsee taloudellista apua äidiltään.

Vierailija
11/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 jatkaa vielä,että tuosta sun viestistä huokuu melkoista arvottamista myös...

No voi voi. Luettelin lähinnä niitä asioita jotka häntä hiertää. Joita hänellä ei ole, mutta joissa hän meitä neuvoo.

Vierailija
12/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se mikä minua rasittaa on se, että minä en saa elää sitä ihan tavallista elämääni - vaan hänen pitää koko ajan tunkea ja sekaantua ja todellakin juoruta selän takana.

Tiedän, hän on kateellinen, mutta silti. Se on todella raskasta. Todella raskasta.

Vierailija
13/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä suuri ikäero? Kuulostaa hieman iäkkäiden vanhempien kerpaperseprinssalta, jolla on täysin vääritynyt kuva itsestään ja omista kyvyistään.

Vierailija
14/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä suuri ikäero? Kuulostaa hieman iäkkäiden vanhempien kerpaperseprinssalta, jolla on täysin vääritynyt kuva itsestään ja omista kyvyistään.

Viisi vuotta. Hän on aina ollut minulle aika kamala. Juuri sitä haukkumista ja lyttäämistä ja opastamista. Ja avuttomaksi ja tyhmäksi haukkumista.

Vierailija
15/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin pitkä koulutus ollut. Keskikoulun jälkeen kaksi vuotta kauppaopistoa.  Ei siis ole yo-merkonomi. Ja tarkoitan että ei ole akateemista tutkintoa, mutta kuitenkin tietää kaiken akateemisista töistä - ainakin minun töistäni ja mieheni töistä.

Hetkinen? Minkä ikäisiä te olette, jos sisko on käynyt kansakoulua, niin hänhän voi olla jo selvästi yli 50 vuotias, oletan että vahempi sisko.

Vierailija
16/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestä interventio

Vierailija
17/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän se on niin, että mitä enemmän oppii ja tietää niin huomaa ettei tiedä mitään. Eli siinä mielessä "kouluttamattomat" ovat onnellisia ja luulevat ymmärtävänsä.

Anna mennä toisesta korvasta suoraan ulos ja lakkaa lainaamasta rahaa.

Vierailija
18/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö oikeasti merkonomin "tutkintoa" koulutuksena?

Vierailija
19/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossahan on sentään yritystä melko paljon. On sentään hakenut opiskelemaan useamman kerran.

Mulla on sisko, jolla on koulutuksena pelkästään peruskoulu. Ei ole koskaan edes hakenut opiskelemaan. Lapsia useampi.

Siitä huolimatta tietää kaikesta kaiken usein vielä paremmin kuin oman alansa asiantuntijat, on aina neuvomassa kaikessa. Lähteenä usein joku naistenlehti tai internet. Auta armias, jos kyseenalaistat hänen mielipiteensä. Siitä voi seurata kuukausien vihanpito.

Olen käsittänyt tämän jotenkin niin, että lapset ja "elämänviisaus" ovat asioita, joita mikään koulutus, pätevöityminen ym. ei voi korvata. Sen vuoksi hän esimerksi tietää taloudenpidosta kaiken, vaikka itse ovat lähinnä saaneet kaiken yhteiskunnan kustantamana. Ja itsetunto hänellä on tosiaan raudanluja.

Vierailija
20/38 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida kestää sitä kritiikkiä että siskonsa tietää kouluttamattomana jopa yhtä paljon asioita kuin hän itse koulutettuna ja käytännön puolesta reilusti enemmän... näihin aika usein törmää jotka ei hyväksy toisen kouluttamattomamman tietoutta tai sitten sitä että sille toiselle asiat ovat itsestään selviä ja koulutettu lukee muististaan tottakai 5 sivua ihan sieltä perusteista lähtien ja syyt ja seuraukset myös ja lopulta vastaus on sama. Onhan se kovapaikka.