alkaa pelottaa, että minulla on aivokasvain .( "tahmea" olo päässä ja ajatuskatkokset
olen väsynyt ja tuntuu, kuin aivoissa olisi tahmeaa hunajaa hidastamassa järjenjuoksua! puhun hitaastikatkottain ja kun koetan lukea lapsille osaan kyllä, mutten sisäistä lauseita!
lääkäri epäili kilpirauhasen vajaatomintaa, arvot oli kuitenkin ok. tuli siihen lopputulokseen, ettäminulla on niskat pahasti jumissa (!) ja määräsi lihasrelaksantteja..
Kommentit (24)
JOku vitamiinin puutos? B-vitamiinit ehkä?
Joo, niskajumi aiheuttaa tuollaista. Lisää liikuntaa, vähemmän ruudun tuijottelua!
Kuulostaa täysin B12-vitamiinin puutokselta! B12 pitoisuus on helppoa todeta verikokeella ja jos puutosta on niin lisää B12 purkista tai pistoksina.
Mulla D-vitamiini (joka ei oikeasti ole vitamiini vaan hormoni) vaikuttaa heti aivotoimintaan, kun sitä ottaa purkista.
Toinen, mitä voi kokeilla on B-vitamiinien ryhmä.
Ihan tavallinen anemia vaikuttaa myös aivotoimintaan, napsi lisärautaa ja c-vitamiinitabletti samassa.
Itse olen lisäravinteiden kausikäyttäjä, otan niitä kuureina. Tajusin itsekin kärsiväni oudoista muistikatkoista tai pikemminkin ajatuksenjuoksun tahmeudesta ja ihan fyysisestä väsymyksestä.
Näitä ei voi kaikki vetää yhtenä kourallisena, vaan D-vitamiini aamusta, rauta ja C lounaalla ja B-vitamiinit ja mahdollisesti magnesium sitten illemmalla. Magnesium auttaa nukahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täysin B12-vitamiinin puutokselta! B12 pitoisuus on helppoa todeta verikokeella ja jos puutosta on niin lisää B12 purkista tai pistoksina.
Perniöösi anemia.
Vierailija kirjoitti:
olen väsynyt ja tuntuu, kuin aivoissa olisi tahmeaa hunajaa hidastamassa järjenjuoksua! puhun hitaastikatkottain ja kun koetan lukea lapsille osaan kyllä, mutten sisäistä lauseita!
lääkäri epäili kilpirauhasen vajaatomintaa, arvot oli kuitenkin ok. tuli siihen lopputulokseen, ettäminulla on niskat pahasti jumissa (!) ja määräsi lihasrelaksantteja..
Avasin ketjun otsikon perusteella, kun on noita samoja oireita selvästi minullakin. En ole käynyt lääkärissä, vaan seuraillut tilannetta. Mutta itse asiassa noita kahta samaa asiaa olen ihan itsekin epäillyt, mitä lääkäri sinulle tarjosi: hartiajumia (jota selvästi on vahvastikin) ja kilpirauhasen vajaatoimintaa (jota ei ole mitattu pariin vuoteen, mutta viimeksi arvot olivat huonontuneet edellisestä mittauksesta). Lisäksi tiedän, että minulla on hemoglobiini aika alhaalla.
Eli omien kokemusteni perusteella sanoisin, että lääkärisi voi olla hyvinkin oikealla jyvällä asiasta. Että ei nyt ensimmäisenä kannata rynnätä pelkäämään aivokasvainta.
Mä myöskin kannatan tuota B12-vitamiinin tason tarkistamista. Mulla oli ensin noita samoja oireita kun sulla, sitten alkoi raajojen puutuminen ja pistely. Kun aloin saamaan B12-vitamiinia pistoksina, muuttui elämä täysin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perniöösi anemia.
No kaikki B12-vitamiinin puutokset eivät ole perniöösi anemiaa kuitenkaan. Esim. mulla huomattiin rutiinilabroissa, että B12 oli vaarallisen alhainen ja syytä sille ei ole vaan löydetty. Siispä nappaan tupla-annosta B12sta purkista varmaan lopun ikääni - oon nyt 40 vee.
Väsymys aiheuttaa ainakin työmuistin pätkimistä. Miten nukut, ap? Kerrot, että sinulla on pieniä lapsia - onko sinulla kroonista ja kasautuvaa huonoa nukkumista?
Samoin masennus voi aiheuttaa tuollaista. Millainen on mielialasi, ap, saatko yhä iloa joistain asioista, vai onko elämä muuttunut monotoniseksi suorittamiseksi ja harmaaksi arjeksi? Kun ihminen on masentunut, hänen keskittymiskykynsä heikkenee.
Lähtisin ennemmin miettimään tuollaisia kuin vitamiinipuutoksia. Harvemmin suomalaisilla on aivotoiminnan oireita vitamiinipuutoksen takia, jos syö monipuolisesti ja riittävästi. Vitamiinipuutoksen pitää olla vakavaa, ja täällä harvemmin perheenäideillä on aliravitsemusta.
B12-vitamiinista on harvemmin puutosta muilla kuin kasvissyöjillä.
"Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan B12-vitamiinia tulisi saada 2 µg/vrk, imettävien naisten 2,6 µg/vrk. Lapsilla suositus vaihtelee iän mukaan 0,5-1,3 µg/vrk. Suomalaiset saavat B12-vitamiinia keskimäärin riittävästi: naiset 4,5 µg/vrk ja miehet 6,6 µg/vrk. Suomalaisten tärkeimmät saantilähteet ovat liharuoat, kalaruoat ja maitovalmisteet." (wikipedia)
Kokeile hoitaa niskajumeja ja syödä vitamiinit. Mittauta se hb, se on helppo tarkistaa. Mihinkään aivokuvantamiseen et tule helposti kuitenkaan pääsemään, ennen kuin muu on poissuljettu, se on pirun kallista. Itse pääsin kun mulla oli syöpä, myös aivojen kuvantamiseen samalla kun muun vartalon, kun olin monesti puhunut huolesta mm. ajatuskatkoiluissa ja kun isälläni oli aivosairaus jonka pelkäsin periytyvän. Tuskin olisin ilman syöpää kuitenkaan päässyt. Omat oireet selittyi lähinnä stressillä. Tsemppiä! :)
Vierailija kirjoitti:
"Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan B12-vitamiinia tulisi saada 2 µg/vrk, imettävien naisten 2,6 µg/vrk. Lapsilla suositus vaihtelee iän mukaan 0,5-1,3 µg/vrk. Suomalaiset saavat B12-vitamiinia keskimäärin riittävästi: naiset 4,5 µg/vrk ja miehet 6,6 µg/vrk. Suomalaisten tärkeimmät saantilähteet ovat liharuoat, kalaruoat ja maitovalmisteet." (wikipedia)
No voi sun yhden kerran! Niin on harvemmin juu. Mullakaan ei meinattu tuota edes tarkistaa, kun olen monipuolisesti syövä alle 30-vuotias, jolla ei ole todettu tutkimuksissa mitään sellaista, joka estäisi B12-vitamiinin imeytymisen. Onneks sain sitten fiksun lääkärin, joka päätti tarkistaa tuon ihan varmuuden vuoksi... Syytä puutokselle ei ole selvinnyt eikä purkista syöty vitamiini auta, joten saan nyt sitten sen vitamiiniannokseni pistoksina.
No ei se aivojen magneettikuva niin kauhean kallis ole, muutama satanen jää hinnaksi Kela-korvauksen jälkeen. Lääkärin lähetettä vaan pyytämään, jos oikein huolestuttaa, eikä niskajumien purkaminen ja paremmat yöunet auta.
Täällä pään laajan magneettikuvan (varjoaineella tehty) hinnat Kela-korvauksen jälkeen esimerkiksi Helsingissä. Halvin hinta 189 euroa, ei paha ollenkaan.
http://laakarihinta.fi/magneettikuvaus/P%C3%A4%C3%A4n%20magneettikuvaus…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi sun yhden kerran! Niin on harvemmin juu. Mullakaan ei meinattu tuota edes tarkistaa, kun olen monipuolisesti syövä alle 30-vuotias, jolla ei ole todettu tutkimuksissa mitään sellaista, joka estäisi B12-vitamiinin imeytymisen. Onneks sain sitten fiksun lääkärin, joka päätti tarkistaa tuon ihan varmuuden vuoksi... Syytä puutokselle ei ole selvinnyt eikä purkista syöty vitamiini auta, joten saan nyt sitten sen vitamiiniannokseni pistoksina.
No voi sun yhden kerran itsellesi. B12-puutos on nuorilla hyvin harvinainen, jos syö normaalia ruokaa. Mikä oli tässä virheellinen väite?
Totta kai voit lähteä miettimään vaikkapa brasilialaista hyppykuppaa tuon ap:n muistikatkeilun syyksi, mutta oiskohan nyt kumminkin ENSIN viisasta miettiä niitä TODENNÄKÖISEMPIÄ syitä, eikä heti rynnätä rikastuttamaan Tohtori Tolosta?
Toki jos nukkuminen on riittävää ja mieliala hyvä, eikä niskajumpasta ole hyötyä, niin sitten voi kokeilla lisäravinteitakin.
On vaan jotenkin oireellista, että heti aletaan miettiä jotakin luontaistuote/lisäravinnepuolta eikä edes harkita mielen psyykkisiä tekijöitä. Stressiä tuossa ketjun alkupäässä joku ehdotti, ja sai heti alapeukutusta, kun "onhan se nyt selkeesti B12-vitamiinin puutosta".
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00788
Saattaa silti edelleen olla kilpirauhasessa ongelma. Suomessa noi arvot mitataan muuhun maailmaan verrattuna ihan ihmeellisesti, ja lääkitystä on todella vaikea saada, koska lääkärit eivät tiedä sairaudesta yhtään mitään. Moni ongelmainen joutuu taistelemaan saadakseen lääkityksen vaikka arvot ovat ihan päin persettä. Mullakin oli työn ja tuskan takana saada lääkitys, ja kun lopulta sain niin muistan miten elämä parani 100%. Lääkärit vetosivat kaiken aikaa siihen miten mun arvot on just ja just rajapinnassa, mutta ei lääkityksellä hoidettavissa.
Kerran heitin nyrkin pöytään ja ilmoitin, etten lähde, ennen kuin saan edes kokeilla. Mua oli vuosikausia kiusattu sillä, että odotetaan miten tilanne kehittyy - no ei se ollut mihinkään suuntaan muuttunut, ja paha olo vain jatkui. Mun lääkitys oli pienin mahdollinen annos, mutta sekin riitti pistämään koneet käyntiin. Muistan ajalla ennen lääkitystä miten väsynyt, sumuinen ja tukkoinen olin, kaikki masensi ja oikeasti taannuin hitaaksi ja välinpitämättömäksi. Sen näkee päiväkirjateksteistäkin, ettei hyvin mennyt. Kävin salilla, mutta paino ei laskenut ollenkaan, päinvastoin, söin ja nukuin kauheita määriä. Kaikki neste mitä join, varastoitu jonnekin ympäri kehoa ja mun aineenvaihdunta oli hidas kuin laamalla. Toisin sanoen mulla repesi nahka, kun ensin turposin ja sen turvotuksen alla lihas alkoi pingottaa.
Kun oli kulunut ensimmäinen viikko lääkityksen aloittamisesta, mä muistan kun kävelin töihin. Kun aiemmin palelin hirveästi ja kävelin aina kaikki takit ja kaulahuivit päällä, niin yhtäkkiä mun oli pakko pysähtyä tienposkeen riisumaan. Ihan kuin pitkään ollut lämmityslaite olisi yhtäkkiä hyrähtänyt käyntiin! tajusin samassa, etten ollut aikoihin edes hikoillut ennen tätä kertaa. Sen jälkeen alkoi myös virtsarakko laulamaan, ja kaikki turvotus alkoi laantua. Joku muu olisi varmasti ollut pahoillaan tosta, mä olin iloinen siitä että mun kroppa toimii oikein.
Tämän jälkeen ihoni sävy muuttui normaaliksi, pystyin laskemaan päässäni yksinkertaisemmatkin laskutoimitukset mikä oli hetkeä aiemmin tuntuneet vaikeilta, reaktionopeuteni kasvoi ja masennus päättyi siihen. Kun seuraavissa verikokeissa todettiin, että arvoni olivat normaalit, lääkitys lopetettiin koska en kuulemma tarvinnut sitä enää.!?
Tilannetta seurataan taas, ja olen itse huolissani miten tämä lähtee kehittymään, koska olen kuudennella kuulla raskaana. Kilpirauhasvaivat voivat olla haitallisia sikiölle.:(
Kuulostaa niskajumilta. Itsellä tuota harva se viikko viimeiset 15 vuotta. Myös silmissä voi sumeta, ihan normaalia. Veri ei pääse kunnolla virtaamaan aivoihin niin olo on todella omituinen.