Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-vanhoillislestadiolainen täällä. Kysyttävää?

Vierailija
18.04.2016 |

En tiedä mistä keksin tänne kirjoitella. Mutta mukavahan se on joskus itsekin aloittaa keskustelu itselle suht läheisestä aiheesta.

Lähdin uskosta muutamia vuosia sitten, olen reilu parikymppinen nainen. Itselleni uskon kieltäminen oli suht kova pala yhteisön paineen takia. Voin esimerkiksi vastata kysymyksiin, mitä herää uskon kieltämiseen liittyen. Jos joku täällä sattuu kamppailemaan näiden asioiden kanssa, haluatko ehkäpä vertaistukea? Tai jos on muuten vaan kysyttävää, vastaan parhaani mukaan. :)

Saattaa olla hölmöä tänne kirjoittaa, mutta se riittää, jos voin edes yhtä jeesata tähän liittyen. Itse olisin toivonut voivani jutella anonyymisti tästä edes jonkun kanssa..jonkun joka on ollut samassa tilanteessa ja ymmärtää :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi seurustella just niin kauan kun huvittaa! Nää on just niitä asioita joista ei pitäs mennä ohjeistamaan toisia... 

Vierailija
22/47 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lestadiolainen ja seurustelen poikaystäväni kanssa, mutta en tiedä haluanko sitoutua hänen kanssaan. En ole varma rakastanko häntä tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kirjoitan nyt pitkiä juttuja :) Minusta seurustelusuhde on yksi juttu mikä mietitytti pitkään. Minusta tuntui hurjalta, että jonkun kanssa pitäisi suoraan mennä naimisiin, aloittaa arki, tehdä lapsia jne..Eihän omaa seurustelukumppania opi tuntemaan, ennen kuin arki tulee vastaan oikeasti. Mitä jos seksi ei suju? Se on valtavan tärkeä osa parisuhdetta. Minä halusin tuntea kumppanini täysin, ennen kuin tekisin mitään niin suurta kuin solmia yhteinen avioliitto. 

Mutta jos voin yhtään auttaa, seurustele vain rauhassa, juuri niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Älä lähde avioliittoon muiden painostuksesta, tai pelon vallassa "mitä muut tästä ajattelevat". Se on kuitenkin niin suuri päätös. Jos aiot elää uskovaisena, ero ei tule kysymykseen. Se on lopullinen ratkaisu... Sitten vasta kun olet itse valmis, samoin seurustelukumppanisi. Mutta ymmärrän sinua. Toivon sinulle viisautta ja rohkeutta tehdä valinnat juuri niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu..:)

T AP

24/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nykyään ateisti, perus luterilainen, vai joku muu?

Vierailija
25/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla pelkoja tai epäröitkö sen jälkeen, kun oli kieltänyt uskon? Itse mietin tosi paljon, että mitä jos se kaikki oppi onkin totta, vaikka järjellä ymmärrän ettei ole. Kai se jokin on vain niin syvälle kuitenkin iskostunut takaraivoon ettei sitä heti unohda :D

Vierailija
26/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut(tte) "uskon kieltämisestä"?

Eikö se ole epäloogista? Tarkoitan, että kukaanhan ei jätä sellaista ryhmää, jonka periaatteisiin uskoo. Jos taas ei enää usko, ei myöskään ole mitään, minkä voisi kieltää. Sanonta on vain ja pelkästään verbaalinen keino tuomita ja alistaa - sen tehtävä on luoda mielikuva luopiopietarista, jostakusta, joka "oikeasti" uskoisi, mutta pelkuruuttaan/muista itsekkäistä syistä ei viitsi tai uskalla. Kun oikeastihan kyse on siitä, että ihminen on alkanut pitää niitä periaatteita väärinä, eikä siksi enää sitoudu niihin.

Vierailija
27/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis perus luterilainen. :)

Ei ollut epävarma olo, enkä pelännyt. Minulla on hyvä ja turvallinen perhe,ystävät, avomies ja kaikki kondiksessa :)

No tuo "uskon kieltäminen". En ajatellut tuota kohtaa pintaa syvemmälle. Kaikessa yksinkertaisuudessaan meilläpäin ruukataan sanoa noin. Se on vain yksi tapa ilmaista asia muille vl:lle. Tässä näitä on muutamia (kielsin uskon, heitin hanskat tiskiin uskon suhteen, en ole enää kirjoilla)

Niitähän voi alkaa pilkkomaan ja miettiä epäloogisuuksia. Mutta viisas kommentti ja olet ihan oikeassa. Sitä kun kirjoittaa puhekielellä opitun mallin mukaan, ei aina tule ajatelleeksi sen tarkemmin. Nää on näitä :)

Yst terv AP

Vierailija
28/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset on mun mielestä enemmän lahko kuin uskonto. Vähän kuin jehovatkin.

Miehen keksimä uskonto. Ja vähän yksioikoisilta vaikuttaa ne ihmiset jotka siinä mukana.

Ap on rohkea ihminen. Eihän hän välttämättä Jeesusta ole hyljännyt vaan ehkä vain kulttiuskonnon.

Vierailija
29/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisia, jehovista ja muslimeja yhdistää se, että kaikenlainen kritiikki ja avoin keskustelu on kielletty.

Kaikki on ja pysyy samana, vaikka elämä ympärillä muuttuu.

Vierailija
30/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uyuyuy kirjoitti:

Lestadiolaisia, jehovista ja muslimeja yhdistää se, että kaikenlainen kritiikki ja avoin keskustelu on kielletty.

Kuinka monessa keskustelussa olet itse ollut mukana? Ja oletko ehtinyt kokeilla kaikkia noita suuntia elämäsi aikana? Itse en rohkenisi julistaa noita 'totuuksia' ilman henkilökohtaista kokemusta, koska median kautta saa ihan ihmeellisiä kuvia monestakin jutusta. 

Vierailija
31/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyylätäänkö siellä muiden tekemisiä?

Mitä tapahtuu jos perheeseen ei synny joka vuosi uutta vauvaa? Joutuuko puhutteluun, ettei olla livetty?

Oltaisiinko ehkäisyä käytetty Jeesuksen aikaan jos se olis keksitty ja mitä mieltä Jeesus olisi jos äidin henki vaarantuisi jatkuvasta raskaudesta.

Vierailija
32/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen aivovamma pitää olla että on lesta?

Vierailija
33/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uyuyuy kirjoitti:

Kuinka monessa keskustelussa olet itse ollut mukana? Ja oletko ehtinyt kokeilla kaikkia noita suuntia elämäsi aikana? Itse en rohkenisi julistaa noita 'totuuksia' ilman henkilökohtaista kokemusta, koska median kautta saa ihan ihmeellisiä kuvia monestakin jutusta. 

Eipä kiinnosta lahkot. Eikä Lars Levi lestadiuksen opit. Ettekö kestä kritiikkiä? Se on tietysti hyvä, että itse pitää itseään oikeaoppisena...

Vierailija
34/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko itse lapsia? Kuinka monta? Millainen "uskontotausta" avomiehelläsi on?

Vierailija
35/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen aivovamma pitää olla että on lesta?

Ota huomioon että useimmat syntyvät uskontoon, eivät käänny. Monet jättävät lestadiolaisuuden jo nuorena

Vierailija
36/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhvhy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uyuyuy kirjoitti:

Eipä kiinnosta lahkot. Eikä Lars Levi lestadiuksen opit. Ettekö kestä kritiikkiä? Se on tietysti hyvä, että itse pitää itseään oikeaoppisena...

En ole lestadiolaismuslimijehova, joten ei nyt ihan uponnut tuo vastauksesi. Kohdistin vastaukseni tasapuolisesti kaikkiin mainitsemiisi. Esiinnyit itse niiden asiantuntijana, vaikka nyt sanot, ettei edes kiinnosta. 

Vierailija
37/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku puhuu aivovammasta. On hiukan lujasti sanottu. Tuollaiseen lahkoon kuuluminen tuo joillekin yhteenkuuluvuuden tunnetta. Esimerkiksi sellaiset joilla ei ole perhettä ja ovat yksinäisiä, eihän siinä ole pahaa jos hakee turvaa jostakin isommasta, kulkee yhteisön mukana ja elää heidän tavoin. Tulisi antaa jokaiselle se vapaus elää kuinka tahansa tuomitsematta heitä tuolla tavalla. Varmaan jokainen kokee joskus elämässä ahdistavia tunteita "mitä muut minusta ajattelevat, puhuvatko he minusta pahaa, riitänkö muille". Sama koskee yhteisöjä ja lahkoja. Jos et halua, että sinuun kohdistetaan ennakkoluuloja ja tiukkaa kritiikkiä, luultavasti et halua itse olla antamassa esimerkkiä? Sillä sitähän sinä kommentillasi teet.

Muistaa aina arvostaa muita lähtökohdista huolimatta :)

Yuyuyuy on osittain oikeassa. Noin tiiviissä lahkossa tietyistä asioita ei vaan puhuta yleisellä tasolla. Yksi esim on seksi. En muista koskaan missään kuulleeni siitä avointa keskustelua. Itsellekin se oli aikanaan tabu. Meni hetki, ennen kuin ymmärsin sen luonnollisuuden ja karkotin siihen liittyvät pelot. Edes tyttö kavereiden kesken siitä ei puhuttu - koskaan - sanallakaan. Tämä kuitenkin minun kohdallani.. Joillakin voi olla eri kokemuksia..

Kyllä siellä ollaan tietoisia muiden asioista. Mutta mielestäni tämä ei koske vain tätä lahkoa. Siihen syyllistyy itse kukin.. Yleisestikin ihmisillä on tapana juoruta ja kyylätä, se korostuu pienillä paikkakunnilla - ei pelkästään lessut syyllisty tähän. mutta kyllä sitä ihmetellään jos vuosia naimisissa eikä lapsia ole. Ja sitä yleensä vieroksutaan/katsotaan pahalla . Mutta se, kuinka diplomaattisesti osaat vastata vauvakysymyksiin, on sinusta itsestäsi kiinni.

Yksi mikä itseä ärsyttää se tekopyhyys joka valkeni monista ihmisistä. Ollaan niin kuuliaisia, mutta salassa ehkäistään, katsotaan leffoja ja ehkä juodaan, mutta sitten taas tullaan seuroihin ja ollaan taas hyviä. Mitä järkeä tuossa on? Miksi roikkua jossakin, mitä ei itse todellakaan pysty noudattamaan? Ole siinä mukana ja elä kuin pitää/Älä ole siinä mukana ja elä niin kuin tahdot. Kulissien ylläpitämistä ja kuka siitäkään nauttii. Anteeksi jyrkkä kantani, mutta se on minun mielipide ja niitähän tänne mahtuu niin paljon kuin on keskustelijoita.

Avomieheni on myös ex-vl. Käsityksemme perheestä ja tulevaisuudesta kohtaavat hyvin.. Hän on ison perheen keskeltä ja haluaa kasvattaa lapset rakkaudella ja antaa huomiota heille yksilöinä.. Ehkä kaksi tai kolme lasta, toivottavasti tulisi edes yksi :)

AP

Vierailija
38/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa 10 karseinta, asiaa joita lestat

toisten lestojen tekemisissä kyttää, esim ehkäisyn kyttäys, pukeutumisen kyttäys, piilotetut televisiot jne

Vierailija
39/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kjkjkjh kirjoitti:

Kertokaa 10 karseinta, asiaa joita lestat

toisten lestojen tekemisissä kyttää, esim ehkäisyn kyttäys, pukeutumisen kyttäys, piilotetut televisiot jne

Sinäkai se kyttä olet kun kyttäät mitä ne lestat kyttää :D just saying

Vierailija
40/47 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lueskella kun koskettaa itseäkin tämä aihe.. Tykkään ap sinun näkemyksistäsi ja tavasta puhua aiheesta avoimesti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän