Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän sitä että olen kasvissyöjä

Vierailija
18.04.2016 |

Päädyin kasvissyöjäksi vahingossa. Halusin kokeilla kasvissyöntiä parin kuukauden ajan ja se jäi siitä päälle. Enkä ole syönyt lihaa kuin ihan muutaman kerran näiden viiden vuoden ajan kun olen ollut kasvissyöjä.

Ruokavalioni monipuolistui kun aloin kiinnittämään enemmän huomiota ruoanlaittoon ja ravintoarvoihin ja siitä se oikeastan jäi päälle ja nyt olen kasvissyöjä lähinnä tottumuksesta, enkä mistään aatteesta. Vain muutama läheisimmistä ystävistäni tietää että olen kasvissyöjä ja yritän pitää sen omana tietonani, koska häpeän kasvissyöntiin liittyvää stigmaa. Ituhippi, maailmanparantaja, punavihreä hörhö jne.

Olen ihan tavallinen keskiluokkainen ihminen, enkä mikään talonvaltaaja, enkä edes äänestä vasemmistoa tai vihreitä. Häpeän kasvissyöntiäni siihen liittyvän leiman vuoksi ja niiden kasvissyöjien vuoksi jotka saarnaavat kasvissyöntiä jonkun aatteen hurmioimana ja vihaisena yrittävät käännyttää ihmisiä kasvissyöjiksi kuin jotkut Jehovan todistajat. En koskaan haluaisi kuulua tuohon joukkoon. Syön kasvisruokaa, koska pidän sen mausta. Onko kohtalotovereita?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä häpeä, mutta enpä juuri sitä mainostakaan että en syö lihaa. Harvoin sitä kukaan edes huomaa. Enkä kyllä tunne yhtään stereotyyppiesi mukaista kasvissyöjää edes, ihan tavallisia ihmisiä ovat oman tuttavapiirini kasvissyöjät, ei mitään ituhippejä tai vihervasemmistolaisia... 

Vierailija
2/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin punaisen lihan syönnin ja lopetan ehkä lihansyönnin jossain vaiheessa kokonaan. Jokseekin samoja ajatuksia kuin sulla. Tuntuu myös et jotkut pitää tätä "trendinä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan, syön kylläkin kanaa ja kalaa joskus. Aina saa olla selittelemässä että miksei syö lihaa kun valitsee ruokalassa kasvisvaihtoehdon. Itsekkään en syö punaista lihaa juuri siksi etten pidä mausta ja helpompi sanoa että on kasvissyöjä kuin pelkästään nirsoilla.

Vierailija
4/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan, syön kylläkin kanaa ja kalaa joskus. Aina saa olla selittelemässä että miksei syö lihaa kun valitsee ruokalassa kasvisvaihtoehdon. Itsekkään en syö punaista lihaa juuri siksi etten pidä mausta ja helpompi sanoa että on kasvissyöjä kuin pelkästään nirsoilla.

Missä tuollaisia kysellään? Itse olen töissä it-alan firmassa eikä minulta ole koskaan asiasta kyselty. Asia on tullut ilmi lähinnä jos on varattu vaikka pikkujoulu- tms illanviettoihin ravintolaa, niin olen erikoisruokavalioita kysyttäessä sanonut että olen kasvissyöjä. Mutta työpaikan lounasruokalassa saan ihan rauhassa ottaa salaattilounaani tai kasvisruokani ilman että kukaan sitä ihmettelee. Ilmeisesti olettavat naisten ihan muutenkin syövän kevyitä salaatteja ja kasvisruokia. Tosin on meillä tiimissä yksi mieskasvissyöjäkin, eikä sitäkään kukaan ihmettele, kun tietävät asian.

Vierailija
5/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä ollenkaan. Olen kaikkea muuta kuin tyypillinen punavihreä ituhippi. Minulla on hyvä palkka, autona Audi ja puolueena Kokoomus. Mielestäni vegedieetti ei ole mitenkään ristiriidassa muun elämäni kanssa. Ei ihmisen tarvitse olla sillä tavalla ehjä, että mahtuu johonkin muualla määriteltyyn kategoriaan.

Vierailija
6/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä hävetäkin. Ihmisen ravintoon kuuluu liha.

Vierailija
7/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus alkaa olla kovasti muotia, joten tsemppiä :(

Vierailija
8/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sun on parasta alkaa käydä anonyymit vegaanit paikalliseen osastoon ja aloittaa parannusten teko heti, ennen kuin on liian myöhäistä.

Vierailija
9/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Aloitin kasvissyönnistä hetken mielijohteesta teininä, mutta edelleen jatkuu.

Vierailija
10/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä! Olen siis samassa tilanteessa.

Syön lihaa joskus, ehkä pienen määrän kerran pari kuussa. Eli en ole kasvissyöjä vaikka aina töissä ja koulussa sekä kotona syön kasvisruokaa. Mutta silti joudun selittelemään. Uudessa työpaikassa melkein 10 ihmistä on kysynyt, että olenko kasvissyöjä ihan vaan sen takia kun näkivät sen ekan (yhden) kerran minun syövän kasvisvaihtoehtoa.

Veli on sanonut, että syön vaan pupunruokaa ja isoäidilleni kun sanoin, että todellakin mielummin syön kasvisruokaa kun en lihasta tai esim kanasuikaleista tykkää, niin vastaus oli: laita mausteita ni on parempaa. 😂 Joo sehän auttaa.

Vierailija
11/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On syytä hävetäkin. Ihmisen ravintoon kuuluu liha.

Voisitko perustella?

Vierailija
12/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,en oo kohtalotoveri.En häpeä ihan normaaleja juttuja eli en kasvissyöntiäkään.Mikä ihme stigma..?Missä sä oikeen asut ?

Vierailija
13/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaisia kysellään? Itse olen töissä it-alan firmassa eikä minulta ole koskaan asiasta kyselty. Asia on tullut ilmi lähinnä jos on varattu vaikka pikkujoulu- tms illanviettoihin ravintolaa, niin olen erikoisruokavalioita kysyttäessä sanonut että olen kasvissyöjä. Mutta työpaikan lounasruokalassa saan ihana rauhassa ottaa salaattilounaani tai kasvisruokani ilman että kukaan sitä ihmettelee. Ilmeisesti olettavat naisten ihan muutenkin syövän kevyitä salaatteja ja kasvisruokia. Tosin on meillä tiimissä yksi mieskasvissyöjäkin, eikä sitäkään kukaan ihmettele, kun tietävät asian.

En ole alkuperäinen vastaaja, mutta sama homma töissä. Aina kaikki ihmettelee, mutta olen ison rakennusalan firman tukitoiminnoissa töissä, eli ymmärrettävää. Toiveruokaviikoolla oli mm. läskisoosia ja maksapihvejä että joo. 😃

Tosiaan siis siellä firman toimistopuolella on väki vähän vanhempaa sakkia plus raksamiehet ynnä muut.

Vierailija
14/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan häpeät, jokainen kasvissyöjä loppujenlopuksi edustaa vain itseään.

Ei mua kiinnosta vaikka joku ajattelisi että oon joku ituhippi-saarnaaja, mutta en minäkään jaksa asiasta huudella koska en jaksa kuunnella jotain "faktoja" tai hassunhauskoja vitsejä aiheesta. En siltikään ala salailemaan mun syömisiä.

Vierailija
15/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
16/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi hankkia itsetunto.

Vierailija
17/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne asenteet Suomessakin muuttuu. Kasvissyönti ja vegaaniushan ovat ulkomailla olleet jo pitkään ihan normijuttu. Ainoastaan Suomessa vieläkin jonkin verran juntteillaan 'hörhör porkkanat on pupuille makkaraa pöytään'-tasolla, mutta täällä nyt laahataan aina jäljessä kaiken suhteen. Reippaasti vaan olet sitä mitä olet, sillä ne asenteet muuttuu.

Vierailija
18/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo,en oo kohtalotoveri.En häpeä ihan normaaleja juttuja eli en kasvissyöntiäkään.Mikä ihme stigma..?Missä sä oikeen asut ?

En ole ap, mutta ihan helsinkiläinen olen ja silti osa jopa omasta perheestä (sisarus) ei ymmärrä ja naljailee. Mies onneksi tykkää ja kokkaa ihanaa kasvisruokaa, mutta kerran yksi vanhempi sukulainen ei vaan käsittänyt, että miksi jauheliha ei minulle uppoa.

Vierailija
19/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet aika erikoisia ihmisiä, jos oletat kaikkien pitävän kasvissyöjiä tietynlaisina ihmisinä.

Kasvikset maistuvat hyviltä, joten syön niitä. 

Vierailija
20/31 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 ja muutkin, missä ulkomailla kasvissyönti ja vegaanisuus normijuttu? No Intiassa kyllä, mutta kokemukseni mukaan ulkomailla on jopa vaikeempaa löytää kasvisruokaa ku Suomessa. Ja "hauskimpia" on tämmöset, että mainostetaan JUUSTOSARVI, mut hupsis, sisällä onkin kinkkua...kyllä siinä kasvissyöjälle nauru maittaa, kun on suu täynnä kinkkua, kun ei oo siis syöny lihaa 16:een vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi