Olenko minä alkoholisti?
Juon joka ilta yhden viinipullon. En vain pysty muuten rentoutumaan tai saa nukuttua ilman. Onko minulla mielestänne alkoholiongelma? Töissä kuitenkin käyn eikä juomiseni takia jää asioita hoitamatta.
Kommentit (17)
Määritelmiähän on niin monia. Joidenkin mielestä varmasti olet, toisten mielestä et. Mutta ei niillä määritelmillä niin väliä ole.
Itse kuitenkin olisin sitä mieltä, että parempi olisi hankkia muunlainen lääkitys uniongelmiin ihan siksi, että tuo alkaa vuosien ja vuosikymmenten aikana rasittaa maksaa aika pahasti tuo alkoholilääkitys. Muitakin lääkkeitä on nykyisin keksitty, joten miksi käyttää noin haitallista?
Jos et pysty olemaan normaalisti ilman jokapäiväistä viiniannosta, joka on noin suuri, niin kyllä mielestäni olet.
Ihan liikaa,viikossa noin 35 annosta (patsi että juot joskus enemmän?) Eli yli kaksi kertaa naisten riskiraja.Mullakin on uniongelma ja siihen lääkitys.Oletko varma,ettei olis toi alkoholin käyttä aiheuttanut uniongelmaa?
Vastaus kysymykseen on,että minusta olet alkoholusti.Käytät alkoholia väärin ja ihan liikaa.
Itse en pääsisi aamulla töihin jos olisin juonut pullon viiniä.
Pullo viiniä on kyllä aika hurja määrä yömyssyksi. Itsekin taidat olla vähän huolissasi kun sitä kerran kyselet.
Kyllä tuo siis mielestäni kuulostaa jo ongelmajuomiselta. Kuinka sitten juot kun ei ole aamulla töitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en pääsisi aamulla töihin jos olisin juonut pullon viiniä.
Pullo viiniä on kyllä aika hurja määrä yömyssyksi. Itsekin taidat olla vähän huolissasi kun sitä kerran kyselet.
Kyllä tuo siis mielestäni kuulostaa jo ongelmajuomiselta. Kuinka sitten juot kun ei ole aamulla töitä?
Tuohon tottuu kyllä hyvin tuohon juomiseen. Itsekin yhdessä vaiheessa elämääni (eron jälkeen) join six-packin isoja kaljoja joka ilta, eikä se missään aamulla tuntunut. Näin siksi ,että siihen oli vähitellen hiljalleen lisääntyvällä tissuttelulla itsensä totuttanut. Ja tissutellen juodessa juodaan yleensä hitaasti, jolloin missään vaiheessa veren alkoholipitoisuus ei nouse kovin korkeaksi, mistä seuraa vähäisempi krapula kuin biletystyyliin saman määrän juodessa.
Itse lopetin suurkuluttamisen lopulta lihomisen takia. Olin lihonut 53-kiloisesta 85-kiloiseksi, ja siinä vaiheessa päätin että näytän niin ällöttävältä että pakko tehdä jotain. Menin Cambridge valmentajalle ja aloitin kuurin. Siinähän tulikin pakosta oltua puoli vuotta ilman juomisia, eikä kuurin jälkeenkään tehnyt enää mieli jokapäiväiseen tissutteluun palata.
Valitettavasti taidat olla. Oma alkoholin kulutukseni on kutakuinkin samaa luokkaa. Harrastan sitä pääasiassa yksin, ja se ei näy päivittäisessä elämässäni mitenkään. Tykkään pienessä humalassa puuhailla kaikkea, kuten kirjoittaa ja tehdä musiikkia. Tämä on kuitenkin sosiaalisesti paheksuttavaa, joten en tästä omasta harrastuksestani pahemmin huutele.
Mitä ovat mielestänne sopivia määriä käyttää alkoholia? Minä olen sitä mieltä että jotkut ihmiset onnistuvat juomaan sitä suuriakin määriä ilman ongelmia, ja toiset taas menevät sekaisin ja pilaavat elämänsä puolta pienemmällä kulutuksella. Kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Muutun äärimmäisen rasittavaksi kännissä, ja hämmästelen näitä ihmisiä jotka osaavat kovassakin tuiskeessa käyttäytyä.
Sama tilanne.
Luokittelen itseni alkoholistiksi. Aamulla nousen normaali-ihmisen tavoin, hoidan, mitä pitääkin hoitaa. Tämä ei kuitenkaan estä olemasta alkoholisti.
Määrittelen sen riippuvaisuuden asteella mitattuna, en niinkään määrällä. Tulen hermostuneeksi, ellen saa tätä tuttipulloa illalla.
Tässä vaiheessa asia ei kuitenkaan ole katastrofaalinen. Olen ollut aivan onnistuneesti kuukaudenkin ilman. Ei ole vain ollut tarpeeksi suurta motiivia lopettaa kokonaan. Ajatuksissa kyllä on.
Pullo viiniä päivässä, ja ehkä pari terävää lisäksi, on perinteisissä viinimaissa terveen työmiehen normaali päiväannos. Tästä huolimatta se on terveyden kannalta aivan liikaa.
No onhan tuo nyt riskikäyttöä selkeesti. Minä kun mietin että olenko riskikäyttäjä kun tykkään juoda about 24cl viiniä ruuan kanssa lähes joka ilta (ehkä päivä tai kaksi viikossa kun en juo). Onko SE teistä liikaa?
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt riskikäyttöä selkeesti. Minä kun mietin että olenko riskikäyttäjä kun tykkään juoda about 24cl viiniä ruuan kanssa lähes joka ilta (ehkä päivä tai kaksi viikossa kun en juo). Onko SE teistä liikaa?
Varmaankin se on liikaa, jos se sinusta siltä tuntuu. Mitä vanhemmaksi olen tullut on tullut todettua, että ihmiset käyttävät sitä niin erilailla. Samalla viikkokulutuksella joku onnistuu hankkimaan itselleen ongelmia vähän joka suuntaan, millä joku toinen nauttii elämästä. Alkoholi ei vaan sovi kaikille, mutta noiden ongelmatapausten takia en kaikkia paljokin alkoa käyttäviä leimaisi saamattomiksi luusereiksi, mikä tuntuu olevan hyväksyttävä suomalainen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se on liikaa, jos se sinusta siltä tuntuu. Mitä vanhemmaksi olen tullut on tullut todettua, että ihmiset käyttävät sitä niin erilailla. Samalla viikkokulutuksella joku onnistuu hankkimaan itselleen ongelmia vähän joka suuntaan, millä joku toinen nauttii elämästä. Alkoholi ei vaan sovi kaikille, mutta noiden ongelmatapausten takia en kaikkia paljokin alkoa käyttäviä leimaisi saamattomiksi luusereiksi, mikä tuntuu olevan hyväksyttävä suomalainen mielipide.
No kas kun ei se oikeastaan minusta siltä tunnu, mutta kaikenmaailman suositukset kyllä rypistävät minulle otsaa. En juo muuta alkoholia juurikaan ollenkaan ruokaviinini lisäksi.
6-7 annosta työpäivien edellä menee minullakin lähes joka ilta, ja viikonloppuisin enemmän. Eilisiltana join vähemmän ja sen seurauksena aamuyö meni pyörimiseksi ja valvomiseksi. Alkoholi ei vaikuta minuun oikeastaan mitenkään muuten kuin että nukahdan ongelmitta ja nukun yleensä aamuun saakka. Pystyn kirjoittamaan tekstiä, josta humalatilaa ei huomaa lainkaan. Jos miesystävä sattuu soittamaan vielä myöhäisillalla, niin olen varovainen sanoissani. En ikinä purkaudu somessa tai tekstaile tms sen jälkeen, kun olen aloittanut tissutteluni.
Onhan tämä ongelma, maksa on varmaan kovilla, samoin muut sisäelimet; olen keskivartalolihava, BMI on noussut yli 30:n, ja naama punoittaa. Hiukset ovat kuivat ja iho hilseilee. Mutta se mielihyvä, minkä alkoholista saa, on niin koukuttava että on vaikea kärvistellä illan läpi ilman sitä. Nukahtamislääkkeitä on, mutta niistä ei saa mielihyvää. Lisäksi on aina arvoitus, suostuuko lääkäri kirjoittamaan niitä lisää, joten ne on varattu vain "hätätilanteeseen". Alkoa ja nukahtamislääkkeitä en koskaan ota samana iltana.
No oot. Kohta ei riitä yks pullo.