Punkit taas liikkeellä! Suojautukaa hyvät ihmiset!
Muistakaa ihmiset suojautua punkeilta ja niiden puremilta!
Ne ovat taas liikkeellä, itse olen jo kymmenen poiminut pois punkkisuojatun koiran turkista haahuilemasta.
Kommentit (7)
Voi apua! Kiitos muistutuksesta.
Mitä kaikkea suojia koiralle onkaan olemassa?
Parhaiten punkilta suojautuu laittamalla korvatulpat. Jos ei auta niin kääntää vielä omaa musiikkia lujemmalle.
Täällä myös pariin jo törmätty. :( Ja Helsingissä asutaan.
Taisi viikonlopun auringonpaiste yhdistettynä sunnuntain sateisiin olla punkkien lähtölaukaus tälle keväälle.
Meilläkin oli eilen koirassa punkki. Asutaan Turussa. Olin vähän yllättynyt, eilen oli luntakin maassa ja öisin on ollut pakkasta. Olen kuvitellut että niitä on vasta kun on lämmitä ja kesälläkin lähinnä loppukesästä.
Onko kukaan kokeillut koirien punkkilääkettä itseensä? Se aine menee verenkiertoon ja jos punkki imee verta, lähtee punkilta henki. Luulisi toimivan ihmiselläkin?
Eli yleisesti käytetty Fiproniini https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiproniili ... sopisi ihmisellekin, eikös vaan?
Fiproniili on fenyylipyratsolien ryhmään kuuluva laajavaikutteinen hyönteismyrkky. Se vaikuttaa hyönteisten keskushermostoon. Fiproniili löydettiin ja kehitettiin Ranskassa Rhône-Poulenc'in laboratorioissa vuosina 1985–87.
Fiproniili kiinnittyy GABA-reseptoriin sitoutumalla kloridikanaviin ja siten tukkimalla kloridi-ionien pre- ja postsynaptisen kulkeutumisen kalvojen läpi. Tällöin hermoimpulssi siirtyy synapsissa jatkuvasti ja liian voimakkaana ja hyönteinen kuolee hermoston yliärsytykseen. Fiproniili on hitaasti vaikuttava myrkky. Hyönteinen ehtii viemään myrkkysyötin pesään ennen kuin aine vaikuttaa. Torakoiden ulosteet ja raadot sisältävät vielä riittävän määrän myrkkyä lajitovereidenkin surmaamiseksi. Myrkkysyötin jakaminen muiden muurahaisten kesken auttaa levittämään myrkkyä tehokkaasti koko pesään. Dominoefektin tavoin etenevä myrkky voi tappaa 95% muurahaisista ja torakoista kolmessa päivässä.
Oikeesti? Onko ollu jo noin paljon :O missä päin?