Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mut kutsuttiin työhaastatteluun. En mene!

Vierailija
18.04.2016 |

Valmistuin kaksi vuotta sitten, enkä ole saanut oman alan töitä millään. Olen tehnyt nämä kaksi vuotta pätkätöitä, hanttihommia, tarjoilua ja lastenhoitoa, siivoamista.

Vihdoin sain kutsun työhaastatteluun. Olin aivan innoissani, kerroin kaikille, lainasin kirjastosta työhaastatteluoppaita, ostin uudet, siistit vaatteet, työhaastatteluaamuna kampaajalla. Otin työhaastattelupäivän vapaaksi töistä, koska haastattelu oli keskellä päivää ja matkoihin olisi mennyt niin paljon, etten olisi ehtinyt töihin ollenkaan. Työnantajakin oli onnellinen puolestani ja pyysi kertomaan, miten haastattelussa kävi.

Tämä oli maaliskuun alussa. Kesken kampaajakäynnin puhelimeni soi ja siellä oli yksi haastattelija, joka sanoi, että haastattelut onkin peruttu toisen haastattelijan sairastuttua. Haastattelu siirrettiin viikolla eteenpäin.

No, uusi kampaamokäynti ja palkaton vapaa töistä seuraavalla viikolla. Haastattelu oli todella outo. Ne eivät kyselleet mitään oleellista ja minulle tuli sellainen olo, että paikka oli pakko laittaa hakuun, mutta että heillä oli siihen jo joku katsottuna talon sisältä. Puhuivat keskenään pitkään esimerkiksi mekostani, kysyivät, mistä se on ostettu ja onpa kiva ja sopii minulle. Kesken haastattelun siis.

Haastattelun jälkeen minulla oli typerä olo. Olin ottanut kaksi palkallista vapaapäivää, joka ei näissä tuloissa ole pikkujuttu. Olin käynyt kahdesti kampaajalla, koska todellakin halusin panostaa kunnolla työhaastatteluun. Olin ostanut työhaastattelua varten uudet, siistit vaatteet. Olin käyttänyt todella paljon aikaa haastatteluun valmistautumiseen.

Viikon päästä minulle soitettiin, että hakijoista on valittu viisi seuraavalle haastattelukierrokselle ja olisin yksi heistä. En tiennyt, että kierroksia ylipäätään järjestetään! No, seuraava haastattelu sovittiin kahden viikon päähän. Nyt en enää mennyt kampaajalle, mutta koska taas haastattelu sovittiin keskelle päivää, jouduin taas ottamaan palkatonta vapaata. Työnantajani oli kyllä tosi joustava, kiitos siitä.

Jälleen haastattelu oli ihan ajanhaaskausta. Kyselivät niitä näitä, jotka eivät mitenkään liittyneet työtehtäviini. Eivät kyselleet ensimmäisellä kerralla, eikä sillä toisellakaan mitään työhistoriastani, koulutuksestani, edellisistä työpaikoista, mistään. Kysyivät kielitaidostani ja mutristivat huuliaan, kun sanoin, etten osaa venäjää. Siitä ei ollut ilmoituksessa mitään puhetta.

NO. Tuosta toisesta haastattelusta viikon päästä tuli taas soitto, että toimitusjohtaja haluaa tavata kaksi pätevintä hakijaa. Ja olen yksi heistä. Tällä kertaa haastattelu saatiin sovittua aamuun, joten piti ottaa vain puolikas palkaton päivä.

Kolmas haastattelu kesti 15 minuuttia. Toimitusjohtaja kysyi, mitä töitä olen tehnyt aiemmin ja mitä opin niistä. Vastasin. Kun kävi ilmi, että olen ollut töissä Hämeessä yhdellä pienellä paikkakunnalla, niin toimitusjohtaja alkoi kertoilla juttuja siitä paikkakunnasta. Kun hänellä on siellä kesämökki. Ja siihen se "haastattelu" sitten loppuikin. Kysyin lähtiessä, että valitaanko paikkaan nyt jompikumpi meistä kahdesta viimeisestä hakijasta. No eipä tietenkään, kun se prosessi onkin monitahoinen ja blaa blaa ja täytyy miettiä, miten tehtävää nykyisin hoitava henkilö osuisi kilpailussa kahta hakijaa kohtaan..

NO SITTEN eilen tuli taas soitto (ensimmäisestä työhaastattelusta nyt yli 1,5 kuukautta!), että tehtävää nykyisin hoitava henkilö olisi halukas jatkamaan, mutta että valinta olisi nyt sitten tehtävä minun ja hänen välillä. Että voisinko tulla sellaiseen ryhmähaastatteluun, jossa minua ja tuota henkilöä voitaisiin verrata toisiinsa. Sanoin suoraan, että olen saanut yrityksestänne tässä rekrytointiprosessissa niin huonon kuvan, etten enää halua tulla haastatteluun.

Nyt kaduttaa. Teinkö tyhmästi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista tarinaa pukkaa. Niin kiire on hanttihommissa että tänne ehtii satuilla. (Sinänsä en epäile, etteikö vastaavaa oikeastikin tapahtuisi.)

Vierailija
2/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit. Olisit saattanut olla pätevämpi kuin tämä toinen. Jos olisit loistanut tässä ryhmähaastattelussa, olisi varmasti paikka annettu sinulle! :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska paikka jos noin vaikesti pitää toimia. Leave them.

Vierailija
4/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt samoin. Ehkä tulevaisuudessa sinutkin olisi sitten korvattu "paremmalla" työntekijällä vaikka olisit saanutkin työn. Ei kyllä kuulosta yhtään hyvältä tuon firman menettelyt.

Vierailija
5/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on jo työpaikka. Teit tyhmästi kun aloit hypätä tuossa moneen kertaan, vaikka et todellisuudessa sen työn tarpeessa ollut.

Työttömänä olen jo oppinut kysymään, minkä verran haastattelulla on merkitystä valintaan. On nimittäin paljon juuri noita, että varsinkin julkisessa virassa on kyse pitkään määräaikaisena olleen vakinaistamisesta.

Yleensä aina etusijalla on se, joka on jo ennestään siinä paikassa. Ei kuitenkaan aina, joten kyllä niihinkin kannattaa hakea.

Vierailija
6/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ramppaat haastattelusta toiseen ja Grande finale ,enpä tulekaan.

Sinunhan häviösi tuo oli. Mites se sanonta meni, kenelle se kissa tekee kiusaa, kun kuppinsa kaataa :D

Vierailija
7/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne korvaavat sen nykyisen työntekijän uudella, he syyllistyvät rikokseen.

Oikeesti, kampaajalle työhaastattelua varten?

Oikeasti työtön menisi vararikkoon.

Ja vastaus kysymykseesi.. Todellakin olet tehnyt tyhmästi. Olet päässyt aivan loppuun asti prosessissa!

Vierailija
8/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen rekryprosessi.. Mutta toisaalta, miksi he pyytäisivät sinua sinne uudestaan ja uudestaan, jos eivät olisi kiinnostuneita palkkaamaan? Mutta ymmärrän kyllä turhautumisesi tilannetta kohtaan.

Minä hain kerran silloisen työpaikkani kilpailijalle töihin, joskin eri työnkuvaan mitä tein itse. Odotin haastettelua ihan hirvittävän paljon ja valmistauduin siihen todella hyvin. Haastattelusta 75% oli utelua silloisesta työnantajastani (todella tökeröä, jokainen tietää ettei työnantajaa saa haukkua haastattelussa) ja selvästi koittivat lypsää minulta vinkkejä, miten voisivat päihittää sen silloisen duunipaikkani. Haastettelun lopussa sanoivat, että "meillähän on tää sisäinen hakija myös" ja kyseessä erittäin pieni työyhteistö... Varmaan vaikea veikata kuka paikan sai. Helvetinmoista ajanhukkaa, oikein vitutti että tuli mentyä.

Vierailija
9/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt saman kuin ap. Tuollainen vatulointi kertoo todella paljon yrityksestä (tässä tapauksessa koko firma tuntuu olevan yksi iso vitsi).

Vierailija
10/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne korvaavat sen nykyisen työntekijän uudella, he syyllistyvät rikokseen.

Oikeesti, kampaajalle työhaastattelua varten?

Oikeasti työtön menisi vararikkoon.

Ja vastaus kysymykseesi.. Todellakin olet tehnyt tyhmästi. Olet päässyt aivan loppuun asti prosessissa!

Päätit sitten kommentoida, vaikket jaksanut lukea aloitusta. Hienoa!

Vierailija
11/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävältähän tuo kuulostaa, mutta itse olisin katsonut homman loppuun. Jos ei muuta, niin sait kokemusta haastattelutilanteista.

Jatkossa kannattaa aina kysyä haastattelussa, miten rekrytointiprosessi etenee. Olen huomannut, että se voi olla haastattelijoille niin itsestään selvä, että eivät muista kertoa sitä haastateltaville. Ja antaahan se hyvän kuvan, että on kiinnostunut ja luottavainen jatkon suhteen.

Vierailija
12/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista tarinaa pukkaa. Niin kiire on hanttihommissa että tänne ehtii satuilla. (Sinänsä en epäile, etteikö vastaavaa oikeastikin tapahtuisi.)

Kyllä, tänään on vapaapäivä.

ap

Vierailija
13/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on jo työpaikka. Teit tyhmästi kun aloit hypätä tuossa moneen kertaan, vaikka et todellisuudessa sen työn tarpeessa ollut.

Työttömänä olen jo oppinut kysymään, minkä verran haastattelulla on merkitystä valintaan. On nimittäin paljon juuri noita, että varsinkin julkisessa virassa on kyse pitkään määräaikaisena olleen vakinaistamisesta.

Yleensä aina etusijalla on se, joka on jo ennestään siinä paikassa. Ei kuitenkaan aina, joten kyllä niihinkin kannattaa hakea.

Nykyinen työni ei vastaa millään tavalla koulutustani, eikä kiinnosta minua muuten kuin rahan takia. Olen mielekkään työn tarpeessa.

Tuossa haetussa työpaikassa palkkani olisi ollut 800 euroa kuukaudessa pienempi kuin mitä tienaan nyt "väärällä" alalla (tuossa palkka 1800 ja nyt 2600). Mielekäs ja innostava työ menee aina pelkän rahan edelle. 

ap

Vierailija
14/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana provo, ei sitä nykyistä työntekijää voida irtisanoa, vaikka löytäisivät sinusta pätevämmän työntekijän. Yritä ensi kerralla paremmin ;)

Vierailija
15/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koko prosessista tuli sellainen kuva, että jos firmalla on varaa rekrytä isolla porukalla ja pitkän aikaa, niin mitenkä muut jutut siellä.

Luultavasti olisit jossain vaiheessa repinyt hiuksia päästäsi tuon firman politiikan kanssa. Jos siellä edes toimitusjohtaja ei osaa tehdä päätöksiä vaan huvikseen juttelee mahdollisten tulevien työntekijöiden kanssa niin anna olla ja siirry seuraavaan.

Joskus onnistaa, ettei saa sitä mitä luulee haluavansa. Kuten tätä työpaikkaa.

Vierailija
16/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana provo, ei sitä nykyistä työntekijää voida irtisanoa, vaikka löytäisivät sinusta pätevämmän työntekijän. Yritä ensi kerralla paremmin ;)

Kyseessä oli määräaikainen työ, jota on nyt hoitanut toinen ihminen. Ja se nykyinen oli lähdössä pois, mutta päättikin sitten olla kiinnostunut jatkamaan samaa työtä. Työ ei olisi jatkunut määräajan jälkeen, eli olisin joka tapauksessa joutunut hakemaan taas uutta työtä vuoden määräajan jälkeen. Ei kai tuossa nyt mitään laitonta voi olla?

ap

Vierailija
17/17 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen, etta kaikki kertomasi pitaa paikkansa: Et tehnyt tyhmasti. Tuollainen ajanhaaskaus, kommunikoinnin puute ja epa-ammattimainen kaytos firman puolesta kielii kylla jotain heidan tyokulttuuristaan... Mulla on ollut muutamia kokemuksia kummallisista tyohaastatteluista tai yleisesta vatuloinnista papereiden hoitamisessa tyotarjouksen jalkeen (alallani vaaditaan usein esim. kaikenmaailman terveystarkastuksia, rikosrekisteriotteita yms.) ja voin sanoa, etta nama tyopaikat olivat tosi hirveita. Epa-ammattimainen kaytos oli ihan ok alaisesta johtajaan, yleinen kaaos vallitsi ja/tai kaiken paattamisessa meni tuntikausia palavereissa, eika kunnon johtajistoa ollut ollenkaan (siis johtajat ja vastaavat olivat ihan tumpeloita, eika selkarankaa ollut lainkaan).

Eli nyt vaan kohti uusia koettelemuksia ja ehka ensi kerralla kannattaa kysya heti ensimmaisessa haastattelussa heidan tavoistaan palkata ihmisia (esim. onko yksi haastattelu riittava vai onko moniosainen... ja kuinka monta osaa siihen kuuluu, jos on moniosainen...).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan