Kätilö vastaa,jos
palsta toimii ja kysymykset ja vastaukset lähtevät hidastelematta matkaan.
Kommentit (41)
minulla on streptokokki b, lääkäri sanoi, että synnytyksessä annettava antibioottia. Miten se annetaan, tipallako? Mikä on lapsen riski% sairastua? entä ennenaikaisen synnytyksen riski
rv 30+
Jotta saisi puudutteen esim kohdunkaulalle tai epiduraalin avautumisvaiheen kipuihin, niin onko ihan PAKKO puhkaista kalvot ja laittaa antura lapsen päähän. Tämä on aiheuttanut minulle aina maailman kamalimmat supistustuskat, kun synnytys alkoi mennä niin vauhdilla. Nyt kolmannella kerralla toivon jotain muuta...
Vierailija:
minulla on streptokokki b, lääkäri sanoi, että synnytyksessä annettava antibioottia. Miten se annetaan, tipallako? Mikä on lapsen riski% sairastua? entä ennenaikaisen synnytyksen riski
rv 30+
Hyvä se olisi antibiooteilla hoitaa jo raskausaikana, sillä voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia, vuotoja ja ennenaikaisen synnytyksen. Viimeistään synnytyksessä annetaan äidille lapsen suojaksi suonensisäinen antibiootti. Hoidetuista tosi harva sairastuu, hoitamattomista useampi. Prosentteja en osaa sanoa.
klö
Vierailija:
päivittäin kuulette synnyttäviltä äideiltä?
Kaikkeen tottuu. Joskus tärykalvot ovat lujilla,mutta aina on selvitty. Huuto menettelee, mutta potkiminen ja pureminen ja raapiminen on jo ikävämpää.
klö
Vierailija:
Jotta saisi puudutteen esim kohdunkaulalle tai epiduraalin avautumisvaiheen kipuihin, niin onko ihan PAKKO puhkaista kalvot ja laittaa antura lapsen päähän. Tämä on aiheuttanut minulle aina maailman kamalimmat supistustuskat, kun synnytys alkoi mennä niin vauhdilla. Nyt kolmannella kerralla toivon jotain muuta...
Kyllä tämä on yleinen sääntö ja käytäntö,että luotettava sydänääniseuranta suoraan sikiöstä on oltava ennen puudutteita.
klö
Kolmannen kanssa olisin halunnut jäädä sairaalaan lapsiveden lorahdettua, koska matka oli pitkä. Todettiin vain, että kyllä ehditään tunnin matka ajaa takaisin kun synnytys alkaa. Onneksi ehdittiin, mutta kuinka lyhyt synnytyksen pitää olla, että lasketaan syöksysynnytykseksi?
Ai niin, kuopuksen synnytys kesti 2.5 tuntia. Hilkulla oli, että ehdittiin saliin.
Joo, toinen antibiootti kuuri jo samaan pöpöön tämän raskauden aikana. Ei kuulemma tämän jälkeen hoideta kuin vasta synnytyksessä, jos ei supisteluja vakavampia oireita...
Miten kauan antiobiootti tippaa pitää saada synnytyksessä, että ehtii vaikuttamaan vauvaan? Ekoista suppareistako jo sairaalaan??
Vierailija:
Vierailija:
rv 30+Hyvä se olisi antibiooteilla hoitaa jo raskausaikana, sillä voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia, vuotoja ja ennenaikaisen synnytyksen. Viimeistään synnytyksessä annetaan äidille lapsen suojaksi suonensisäinen antibiootti. Hoidetuista tosi harva sairastuu, hoitamattomista useampi. Prosentteja en osaa sanoa.
klö
Vierailija:
Kolmannen kanssa olisin halunnut jäädä sairaalaan lapsiveden lorahdettua, koska matka oli pitkä. Todettiin vain, että kyllä ehditään tunnin matka ajaa takaisin kun synnytys alkaa. Onneksi ehdittiin, mutta kuinka lyhyt synnytyksen pitää olla, että lasketaan syöksysynnytykseksi?
Ai niin, kuopuksen synnytys kesti 2.5 tuntia. Hilkulla oli, että ehdittiin saliin.
Muistelisin,että syöksysynnytyksesksi lasketaan alle 2 h synnytys. Aivan takuuseen en nyt mene, muistanko oikein, koska termiä harvoin käytännössä käytetään.
klö
Kun menet sairaalaan ja todetaan,että synnytys on käynnissä tai lapsivesi mennyt,saat sen heti. Tippuu n. 20 minuutissa.
klö
Varsinkin sellaisen nippa nappa kolmekiloisen rv 38 syntyneen? Mikä on nykysuositus lisämaidosta ennen äidin maidon nousua? Jos jo raskausaikana tulee esimaitoa, niin pärjätäänkö niillä tipoilla pari päivää maidon nousuun asti?
kiitos kun viitsit vastailla!!
Vierailija:
Varsinkin sellaisen nippa nappa kolmekiloisen rv 38 syntyneen? Mikä on nykysuositus lisämaidosta ennen äidin maidon nousua? Jos jo raskausaikana tulee esimaitoa, niin pärjätäänkö niillä tipoilla pari päivää maidon nousuun asti?
kiitos kun viitsit vastailla!!
Riippuu hyvin paljon maidonerityksestä,lapsen syömistehokkuudesta ja tiheydestä. Joku voi pärjätä äidin omalla maidolla ,jos syö tiheästi ja tehokkaasti. Joku toinen samanikäinen ja kokoinen kellastuu ja kuivuu parissa vuorokaudessa. Mieluummin herkästi annetaan lisämaitoa,pissa.ja kakkamääriä ja tarvittaessa verensokereita seuraillen.
klö
Vierailija:
Poikani syntyi tässä tarjonnassa ja jouduttiin auttaa imukupilla.
Silloin vauva tulee synnytyskanavasta ulos kasvot ylöspäin kohti äidin häpyliitosta eikä kasvot alaspäin äidin peräsuoltakohti,kuten tavallisimmin. Avonaisessa laskeutuu hitaammin ja vaatii enemmän tilaa.
klö
Olen pari kertaa kuullut kätilöiden käyttävän tätä sanontaa, onko ihan ammattitermi?
olen nyt viikolla 40 ja papereihin tuli cx3cm, pehmentynyt, sisäsuu 3cm auki ulkosuu 1cm auki onko toivoa pian tulevasta synnytksestä??? esikoisen kanssa kun tilanne oli 42+3 cx3cm, ulko ja sisäsuu 1cm auki. Ja onko itse suoritetusta vyöhyketerapiasta haittaa? tai seksistä tässä tilanteessa käynnistäjäksi?
...tässä ketjussa haiskahtaa jokin, ja pahasti... ???
Mitä olen tähän " ikääni" asti seuraillut kyseistä keskustelufoorumia (ja olen notkunut täällä kaaauan... no okei, vuoden päivät), niin joka kerta kun paikalle on ilmoittautunut vaikka esim. kätilö, niin kysymykset ovat ollet aivan toisenlaisia. Siis.. tavallaan niin kuin paljon epävirallisempia, ja " ei niin virallisen kirjakielellä kirjoitettuja" . Ymmärrätteköhän mitä nyt tarkoitan...
Siis nämä kysymykset ovat kuin suoraan jonkin synnytyssairaalan sivuilta, kohdasta; " usein kysyttyä" , joissa ammattilaiset ovat itse muokanneet/kirjoittaneet kysymykset ja myös vastannut niihin. Tehneet ikään kuin sellaisen opetus paketin.
Tämä ei ole nyt yhtään uskottavaa. Ikään kuin sama ihminen olisi tehnyt kysymykset ja vastaukset. Hassu tunne nyt tämän asian suhteen...
Anteeksi nyt vain epäilyni, en halua ketään arvostella tai loukata, mutta en nyt luota tähän juttuun ollenkaan.
Ei sen puoleen, vastaukset olivat hienosti kirjoitettu, kuulostu tutulta; äitini on nimittäin kätilö. ;)
Mutta vaikka minäkin näitä hommia olen koko ikäni kuunnellut, niin en minäkään näin maallikkona osaisi kysymyksiä noin oikeaoppisiksi muotoilla (ellen olisi niitä jo aikaisemmin suunnitellut ja pohtinut, jos tietäisin että kysyä pitää kirjallisesti). Enemmän kirjoittaisin maallikkokielellä ja kyllä sinne mukaan mahtuisi möys enemmän täytesanoja väliin. ;)
Epäileväinen... mutta kun tuli niin karmaisevan outo tunne!?!
Vierailija:
...tässä ketjussa haiskahtaa jokin, ja pahasti... ???Mitä olen tähän " ikääni" asti seuraillut kyseistä keskustelufoorumia (ja olen notkunut täällä kaaauan... no okei, vuoden päivät), niin joka kerta kun paikalle on ilmoittautunut vaikka esim. kätilö, niin kysymykset ovat ollet aivan toisenlaisia. Siis.. tavallaan niin kuin paljon epävirallisempia, ja " ei niin virallisen kirjakielellä kirjoitettuja" . Ymmärrätteköhän mitä nyt tarkoitan...
Siis nämä kysymykset ovat kuin suoraan jonkin synnytyssairaalan sivuilta, kohdasta; " usein kysyttyä" , joissa ammattilaiset ovat itse muokanneet/kirjoittaneet kysymykset ja myös vastannut niihin. Tehneet ikään kuin sellaisen opetus paketin.
Tämä ei ole nyt yhtään uskottavaa. Ikään kuin sama ihminen olisi tehnyt kysymykset ja vastaukset. Hassu tunne nyt tämän asian suhteen...
Anteeksi nyt vain epäilyni, en halua ketään arvostella tai loukata, mutta en nyt luota tähän juttuun ollenkaan.
Ei sen puoleen, vastaukset olivat hienosti kirjoitettu, kuulostu tutulta; äitini on nimittäin kätilö. ;)Mutta vaikka minäkin näitä hommia olen koko ikäni kuunnellut, niin en minäkään näin maallikkona osaisi kysymyksiä noin oikeaoppisiksi muotoilla (ellen olisi niitä jo aikaisemmin suunnitellut ja pohtinut, jos tietäisin että kysyä pitää kirjallisesti). Enemmän kirjoittaisin maallikkokielellä ja kyllä sinne mukaan mahtuisi möys enemmän täytesanoja väliin. ;)
Epäileväinen... mutta kun tuli niin karmaisevan outo tunne!?!
Itse ainakin kysyn lähes joka kerta jotakin ja aina olen asialliset ja itseäni tyydyttävät vastaukset saanut. ERn lainkaan usko sinun ajatuksiisi.
Vierailija:
Olen pari kertaa kuullut kätilöiden käyttävän tätä sanontaa, onko ihan ammattitermi?
Ihan silmämääräisesti äidin käytöksen ja reagoinnin perusteella kivun aikana. Tietenkin toisilla on paljon korkeampi kipukynnys kuin toisilla ja ovat rauhallisia kovankin kivun aikana kun taas toiset ja hyvin vähästäkin hyperventiloivat ja huutavat. Mitään luotettavaa mittaria ei kivun mittaamiseen ole.
klö
Vierailija:
Olen äiti,kolme lasta, joka kerta tutuu kätilö eikä koskaan ole tarvinnut tai tullut mieleen neuvoa.
klö