Lapseni (teini) haluaa matkustaa bussilla kaverinsa luo 300km päähän
On siis alaikäinen.
Väittää että saa mennä yksin. Ja että osaa kyllä, aivan vieraassa kaupungissa.
Meillä on tästä kauhea riita.
Apua.
Kommentit (33)
Viet bussiin ja ostatte lipun, istuu bussissa perille asti, evästä ja varavirta mukaan. Pärjää varmasti.
Ai sitku täyttää 18 niin saa automaattisesti kyvyn kulkea ja reissata yksin?
Kyllä on taas teiniä yritetty passata niin ettei mitään osaa itse tehdä.
Anna teinin jo pikkuhiljaa itsenäistyä, eiköhän se kaveri tuu bussia vastaan.
Vastaas nyt ap minkä ikäinen nuori on kyseessä? Paljonkin eroa siinä onko kyseessä 12- vuotias vai 17-vuotias, molemissa tapauksissa kyseessä teini ja alaikäinen.
Onko kaveri sinulle tuttu? Onko vanhemmat paikalla? Onko bussipysäkki perillä lähellä kaverin kotia? Onko yötä? Moni asia vaikuttaa.
Tunnen pari pitkän matkan bussiyhteyden kuljettajaa. Paljon kulkee suomen busseissa ihan lapsiakin yksin. Joku tuo lapsen bussille, kertoo kuljettajalle että tämä matkustaa yksin, ja joku tulee vastaan. Kuljettaja huolehtii että lapsi ei jää väärällä pysäkillä pois tms. Kerran oli joutunut soittamaan lähettäjälle (joka toi lapsen bussille) että vastaanottaja on ihan kännissä, ei sille voi lasta antaa.
Bussissakin on asiakaspalvelua, ovat vähän eri maailmasta kuin Helsingin paikallisbussiliikenteen kuljettajat.
Itse menin linja-autolla 14-vuotiaana Jyväskylästä Ouluun aivan ypöyksin, kaveri oli asemalla vastassa. Osasin ja pärjäsin. Mikset luota lapseesi?
Meillä kävivät jo 10-11-vuotiaina toistensa luona bussilla, 200 km:n päässä, ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.
Jep ite kulkenu bussilla oulusta helsinkiin ja tampereelle jo varmaan 13 14v. 16v kävin vuotta vanhemman kaverin kans espanjassa ja vuotta myöhemmin amerikassa myös :) Äiti ja isä kyllä huolehti ja olivat huolissaan mutta luottivat. Kiitos <3
Olen itse matkustanut sukulaisen luokse 13-vuotiaana Eurooppaan. Ja piti vielä konettakin vaihtaa eräällä vilkkaalla lentokentällä Saksassa. No perille päästiin ja vieläkin hengissä.
Minkä ikäinen teinisi on, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vastaas nyt ap minkä ikäinen nuori on kyseessä? Paljonkin eroa siinä onko kyseessä 12- vuotias vai 17-vuotias, molemissa tapauksissa kyseessä teini ja alaikäinen.
Onko kaveri sinulle tuttu? Onko vanhemmat paikalla? Onko bussipysäkki perillä lähellä kaverin kotia? Onko yötä? Moni asia vaikuttaa.
Offtopic, mutta 12v ei ole teini.
No eikös se ole loppupeleissä ihan se ja sama matkustaako 30 vai 300 km. Pakkaat eväät mukaan, niin hyvin se menee. Ja voithan sanoa kuskille mihin teinisi on menossa. Toki hieman noloa sekin, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
On siis alaikäinen.
Väittää että saa mennä yksin. Ja että osaa kyllä, aivan vieraassa kaupungissa.
Meillä on tästä kauhea riita.
Apua.
No kuitenkin kyse on Suomesta, joten hän voi varmasti pyytää apua, jos sellaista tarvitseen. Ja todennäköisesti kaveri toi tulla vaikka vastaan linja-autoasemalle?
Ja kerro nyt minkä ikäisestä teinistä on kyse.
Tiedätkö, että maalla asuvat teinit matkustelevat yleensä hyvinkin paljon busseissa. Lukutaitoiset - jollainen normaali suomalainen on jo 11-vuotiana - selviää kyllä vieraassakin kaupungissa. Kai se kaveri voi tulla vastaan?
Minkähän ikäisinä omani matkustivat, ja piti vielä vaihtaa bussia välillä. Vaihtopaikalle tuleva oli myöhässä ja sieltä oli bussi ehtinyt jo lähteä, mutta sekin tilanne selvitettiin. Asiakaspalvelu on todella pitemmillä linjoilla aivan toista kuin junissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse matkustanut sukulaisen luokse 13-vuotiaana Eurooppaan. Ja piti vielä konettakin vaihtaa eräällä vilkkaalla lentokentällä Saksassa. No perille päästiin ja vieläkin hengissä.
Minkä ikäinen teinisi on, ap?
Ja vielä jatkona mainittakoon, että tein samaisen reissun myöhemmin isovanhempieni kanssa ja he olivat aivan ulalla. Englanti ei tietenkään sujunut ja muutenkin kuviot aivan uusia. Oli vain isoisälle kova paikka, kun teini neuvoi miten päästään seuraavaan koneeseen ja että mistä laukut löydetään.
Tämäkin oli ilmeisesti provo, kun ap ei viitsi vastailla. Ärsyttää kun tehdään aloitus, johon selvästi odotetaan kommentteja, mutta sitten ei itse viitsi enää osallistua keskusteluun.
Teini on 16-vuotias, en vaan uskalla päästää kun ei ole kovinkaan paljoa yksin kulkenut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teini on 16-vuotias, en vaan uskalla päästää kun ei ole kovinkaan paljoa yksin kulkenut.
Ap
Kahden vuoden kuluttua teini on täysi-ikäinen...
Itse menin tokaluokan jälkeen (vielä 8v) junalla varmaan 300-400 km ensimmäistä kertaa yksinään. Vanhemmat saattoivat junaan ja mummo oli vastassa toisessa päässä. En omaani (kohta 12v) kyllä päästäisi ehkä vieläkään junaan tuota matkaa, mutta bussilla voisin laittaa menemään jos on hakija bussia vastassa.
Minkä ikäinen?