Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Triptyl lääkkeestä,kerro kaikki

Vierailija
17.04.2016 |

..

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan otatte Triptylin? Olen nyt ottanut alkuillasta mutta tuttava sanoi ottavansa jo klo 15.

Riippuu mihin sitä on määrätty. Minullle se on niin nukuttava että otan vain iltaisin. Kipukynnystä alentamaan tarkoitettu, voi siis ottaa myös päivällä.

Vierailija
22/38 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kipuun, triptyliähän ja useita muitakin lääkkeitä määrätään eri asioihin. Pienellä aloitettiin ja annosta nostettiin, sain nukuttua paremmin ja kuvausten ym jälkeen pääsin reumalääkärille ja sain toiset lääkkeet, triptyl lopetettiin pikku hiljaa. Ei ollut mitään sivuoireita, kipuklinikalta märäsivät sen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihäiriöihin työterveyslääkäri määräsi pienen annoksen iltaisin joskus vuosia sitten. Noin puolen vuoden kuluttua lääkityksen aloittamisesta silmälääkäri totesi silmänpaineeni kohonneen ja epäili syyksi Triptyliä. Lopetin lääkkeen käytön ja silmänpaine on pysynyt normaalina. Unihäiriöihin on auttanut parhaiten rentoutuminen.

Vierailija
24/38 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt päälle kuukauden syönyt 30 mg päivässä ja kokemani sivuvaikutukset ovat:

Vatsa turpoaa ja paino vähän enemmän mitä yleensä. Luulen, että lääke laittaa käymään vähemmän vessassa joten ylimääräinen paino on ulostetta.

Suu kuivui alussa jonkin verran mutta enää sitä ei edes huomaa.

Joskus on aamuisin vähän tokkuraisempi olo mitä yleensä.

M38

Vierailija
25/38 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt useite vuosia. Illalla klo.20.30. 1kpl.25mg. Unenlaadun parantamiseen ja kipukynnystä kohottamaan. Ei ole sivuoireita. Lisäksi ota 1kpl.3mg melatonin. Unta saan n. 7 tuntia yö. 

Vierailija
26/38 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt useite vuosia. Illalla klo.20.30. 1kpl.25mg. Unenlaadun parantamiseen ja kipukynnystä kohottamaan. Ei ole sivuoireita. Lisäksi ota 1kpl.3mg melatonin. Unta saan n. 7 tuntia yö. 

Unettomuuteen käytin itsekin ja hyvin toimi kunnes muiden lääkkeiden yhteisvaikutusten takia lopetin. Erittäin hyvä lääke syventämään unta.

Vierailija
27/38 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönyt nyt lääkettä viikon verran jännityspäänsärkyyn ja aika järkyttäviä painajaisia aiheuttaa. 

Nyt pari aamua mennyt ettei päänsärkyä ole ollut.

Vierailija
28/38 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Triptyl päässyt pannasta.? Hyvä lääke sinänsä, kipuun, unettomuuteen mm. Tai oikeastaan unen tasaantuminen tulee siinä sivussa. Joitain vuosia sitten oli tämän lääkkeen epäilty vaikutus dementiaan. En tiedä, oliko hätävarjelun liioittelua vai mitä, hermoperäisiin kipuihin oikealla annoksella hyvä lääke. 

Vierailija
29/38 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Triptyl päässyt pannasta.? Hyvä lääke sinänsä, kipuun, unettomuuteen mm. Tai oikeastaan unen tasaantuminen tulee siinä sivussa. Joitain vuosia sitten oli tämän lääkkeen epäilty vaikutus dementiaan. En tiedä, oliko hätävarjelun liioittelua vai mitä, hermoperäisiin kipuihin oikealla annoksella hyvä lääke. 

Luulenpa että muiden lääkkeiden kohdalla yhteys dementiaan tulee melko pian myös esiin. Triptyl lisää joidenkin lääkkeiden kanssa riskiä sydänkohtaukseen. Itsellä jäi sen takia Triptyl kaappiin.

Vierailija
30/38 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monenlaisia ja monenlaisia sivuvaikutuksia Triptyylillä. Minä olen onnellinen tapaus. Fibromyalgian takia olin niin kipeä, etten voinut yöllä kylkeä kääntää. Piti nousta ja sitten mennä toiselle kyljelle. 90-luvulla Tyky-kuntoutuksessa lääkäri vihdoin otti kipuni tosissaan ja määräsi 10 mg:n Triptyylin. Nyt on kulunut 30 vuotta eikä kivut juurikaan haittaa elämääni. Sivuvaikutuksista en tiedä, ainahan 70-vuotiaalla jotain on. Töissä oli 64-vuotiaaksi. Nyt vasta ihan viime viikkoina on tullu suun kuivuminen. Ihmettelen, mistä se nyt tuli, 30 vuoden jälkeen. Rohkaisen käyttämään lääkettä, jos sitä lääkäri määrää. Minulle se on ollut ehdoton. Yleensä vain negatiiviset asiat tuodaan esiin, siksi haluan kertoa myös positiivisen puolen.

Vierailija
31/38 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöt, kohonnut pulssi, kauhea hengästyminen, jopa levossa. Suun kuivuminen sekä vapina. Teki epävarmaksi ajaa autoa. Olo oli yksinkertaisesti sairas. Annos 20mg iltaisin.

Vierailija
32/38 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön jalkapohjien ja kämmenten kipuiluun 20mg.Otan lääkkeen viimeistään klo.19 koska muuten seuraavana aamuna on ihan höntti olo.Ei väsytä voin keposeen valvoa vaikka puoleen yöhön.Suun kuivumista on mutta siihen on apteekissa imeskelytabletteja jotka auttaa hyvin.Itselläni lääke toiminut hyvin.

Vierailija
33/38 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään määrättiin k.o lääke otettavaksi iltaisin 

Lähinnä jännittää toi aamun mahdollin2n tokkuraisuus kun töissä pitäis olla arkisin klo 7 

Vierailija
34/38 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan unta tukevaksi lääkkeeksi. Sen avulla en jää valvomaan, kun yöllä herään. Otan sen 11- 12 h ennen heräämistä.

Vierailija
35/38 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava lääke unen laadun parantamiseen. Käytin Klotriptyliä, mutta sen valmistus lopetettiin. Jotenkin tämä Triptyl tuntuu paremmalta lääkkeeltä. Minulla iltaisin 10 mg, ei sivuvaikutuksia.

Vierailija
36/38 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee zombiksi

Vierailija
37/38 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 55-vuotiaan ei kannattaisi Triptyliä käyttää. Se tuplaa dementiariskin. Alle 55-vuotiaankaan ei kannata Triptyliä yli kolmea vuotta käyttää. Sama juttu kuin muillakin antikolinergisillä lääkkeillä.

Vierailija
38/38 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni niskassa vahva hermopinne josta aaltoileva pääkipu takaraivossa parin viikon ajan. Pää tutkittiin ja onneksi ei mitään vakavampaa. Lääkäri määräsi Triptyl 10mg ja suositteli ottamaan yhden iltaisin seuraavat 2 viikkoa.

Kivut kyllä hävisivät ja illalla / yöllä uni oli todella syvää. Ikävin vaikutus oli, kun valveilla oli tunne, kun olisi nauttinut 1-2 lasia valkoviiniä. Sellainen kevyt olo päässä koko ajan. Lopetin nyt neljän päivän jälkeen ja katsotaan pysyykö pääkipu poissa silti. Ainakin pää tuntuu nyt selkeämmältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan