Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä työpaikalla yt:t meneillään

Vierailija
17.04.2016 |

Miten voisin tukea miestä? On aivan hermoheikkona asiasta vaikka päällepäin ei sitä mukamas näytä. Hysterisoi asioita (tottakai ei ole kiva tippua tyhjän päälle jos huonosti käy) koko ajan. Mielestäni ei tässä voi mennä kuin päivä kerrallaan ja odottaa lopputulosta, mutta tuo hyppii seinille kohta. Voiko tässä tehdä jo nyt mitään? Miten voisin rauhoitella miestä?

Kiitos jos jollain kokemusta jonka haluaa jakaa

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plan B pitäisi nyt saada aikaan. Etsimään omia vahvuuksiaan, tekemään hakemuksia jne. Tuleen ei saa jäädä makaamaan. Parhaimmat työntekijät lähtevät yt:ssä vapaa ehtoisesti ja saavat töitä muualta. Joka alalla tämä ei tietenkään päde. Ja huonompi juttu, jos kyseessä on joku paikkakunnan ainoa työnantaja. Uusia suunnitelmia kehiin.

Vierailija
2/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, mitä irtisanominen tai lomautus todella merkitsisi. Etsikää ja löytäkää käytännön toimenpiteitä ja keinoja, joilla selviätte siitä. Tee miehelle selväksi, että vaikka se ei kivaa ole, niin kyllä te selviätte, että on mahdollista ja ihan ok muuttaa elämäntyyliä sillä tavoin, että selviätte. Ottaa lyhennysvapaata, myydä asunto tai kesämökki, vaihtaa paikkakuntaa, lähteä ulkomaille tms. Löytäkää joustavuutenne. Tajutkaa yhdessä,,että ei se ole maailmanloppu, vaikka se hyvinkin voi tapahtua. Sitten siitä odottamisesta selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan jo etsiä töitä varuiksi. Työnantajat palkkaa mieluummin töissä olevan kuin työttömän.

Mutta eipä siinä auta kuin elää päivä kerrallaan. Onko suurikin irtisanomisen tarve?

Vierailija
4/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan olikin jo hyviä vinkkejä.

Ja noihin yt neuvotteluihin tottuu firmassa missä olen töissä niin vuoden 2008 jälkeen on joka vuosi ollut yt:t parhampina vuosina kahdet.

Moni hyvä työkaveri on saanut lähteä.

Ei ole miehesi ainoa jota asia koskee.

Vierailija
5/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmoissa irtisanotaan lähes aina vähemmän ihmisiä, kuin "uhkauksissa".

Useimmissa yrityksissä lähtöpassit saavat ne, joista esimies ei pidä, myöhästyjät, iäkkäät ja erittäin usein sairastajat. Eli ne, joista on vähiten hyötyä yritykselle.

Yleensä paikkansa saavat pitää osaavat ammattilaiset, jotka tekevät työnsä hyvin.

Hakemuksia matkaan muille työnantajille. Yt-neuvotteluissa yritys menettää usein parhaita työntekijöitä, jotka lähtevät vapaaehtoisesti pois firman palveluksesta.

Vierailija
6/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelma B kannattaa tehdä. Helpottaa paljon, kun tietää mitä sitten voisi tehdä ja tietää realistisesti mitä oma talous kestää. Itse suosin sitä, että pyrkii aina mitoittamaan elämäntyylinsä siten, että se kestää esim. 20 prosentin tiputuksen perheen tuloissa ja toisen saman verran tietää olevan karsittavissa, jos on pakko. Aina tämä ei tietenkään onnistu, varsinkin jos on pienehköt tulot, itsellänikään ei onnistuisi tällä hetkellä. Mutta silloin kun menee ns. hyvin elämässä pyrin tuollaiseen tilanteeseen.

Vierailija
7/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa yrityksissä lähtöpassit saavat ne, joista esimies ei pidä, myöhästyjät, iäkkäät ja erittäin usein sairastajat. Eli ne, joista on vähiten hyötyä yritykselle.

Yleensä paikkansa saavat pitää osaavat ammattilaiset, jotka tekevät työnsä hyvin.

Hakemuksia matkaan muille työnantajille. Yt-neuvotteluissa yritys menettää usein parhaita työntekijöitä, jotka lähtevät vapaaehtoisesti pois firman palveluksesta.

Ei todellakaan pidä paikkaansa nykyään. On tullut nähtyä montakin hyvää, ahkeraa ammattilaista irtisanotun. Tuttavapiirissä on useita irtisanottuja pyydetty takaisin, kun tilanne firmassa onkin parantunut. Nytkin olen itse firmassa, jossa harmitellaan, kun hiljattain potkuka sai ihmiset joita todellakin kaivattaisiin takaisin. Yksi pitkut saanut palkattiin firman toiseen yksikköön tärkeään tehtävään, eikä siellä tajuta, miksi niin hyvä tekijä meinattiin päästää firmasta pois.

Ei monessa firmassa ole irtisanottavaksi montaakaan surkeaa myöhästelijää. Aiemmassa työpaikassa jossa olin, näitä oli tasan yksi, joten loput irtisanottavat piti löytää niistä ahkerista.

Aika naiivi muutenkin olet, jos luulet että irtisanomiset tehdään noin rationaalisesti. Kyllä siihen liittyy monissa paikoissa sisäistä politikointia. Myös organisaatiomuutokset voivat jättää määrätyt tehtävät turhiksi, eikä siinä yleensä katsota millaisia ihmisiä tehtävissä on. Firmat ajattelevat toimintoja ensisijaisesti, eivät ihmisiä.

Vierailija
8/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä. Ehdottomasti keskustelen miehen kanssa. Ap

Vierailija
9/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuja päälle vaan jo nyt... Ja kyllä, se yt-neuvottelujen 6 viikkoa on todella todella ahdistavaa aikaa, ei sille minkään voi. Ja kyllä niitä hyviäkin tyyppejä irtisanotaan, kokonaisia toimintoja lakkautetaan jne. Mistä muuten johtuu että rekrytoidaan mieluummin työnvaihtajia kuin työttömiä?! Ei se osaaminen mihinkään katoa muutamassa kuukaudessa tai vuodessa. 😕 Tämä koko Suomen rekrytointipolitiikka ja yli 40 v ja/tai työttömien sorsiminen rekrytoinneissa on oikeasti sairasta 😡

Vierailija
10/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa ylös paperille tai näytölle suunnitelma, mitä tapahtuu tuloille, asunnolle, rahan käytölle (missä pitää ja voi säästää jne.), jos tulee irtisanominen. Käyttäkää irtisanomisaika mm. työterveydenhoidon palvelujen kuluttamiseen, ihmissuhteiden luomiseen ja sen miettimiseen, millaista osaamista olet töissä hankkinut. Sitä ei sinulta viedä, vaikka työpaikka vietäisiinkin alta.

Suunnitelma on tietynlainen ohjausväline toiminnallesi. Oleellista on kirjoittaa ulos päästäsi asiat, täydentää ja muuttaa niitä, kun saat uutta tietoa ja uusi ajatuksia. Vähennät näin myös paniikin tunnetta.

Vierailija
11/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan miehesi työttömyyskassan jäsen? Ansiosidonnainen päiväraha antaa vähän lisäaikaa työnhakuun eikä mahdollinen työttömyys räjäytä taloutta.

Vierailija
12/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja noihin yt neuvotteluihin tottuu firmassa missä olen töissä niin vuoden 2008 jälkeen on joka vuosi ollut yt:t parhampina vuosina kahdet.

Taidetaan olla samassa firmassa :)

Vierailija
13/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa miettimään varasuunnitelmaa.. jolloinka se mielikin rauhoittuu.

Esim selailkaa työpaikka ilmoituksia.. cv:t valmiiksi. ylipäätään kaikkea mitä voi tehdä, jos työpaikan menettää...

Itse menetin yhden  työpaikkani yllättävän konkurssin takia.. nykyisessä työpaikassa on jo viidet yt neukkarit olleet.. vielä ei ole kosahtanut.. mutta voit arvata ettei enää hirveästi jaksa jännittää jos kohdalle osuu.. ainakin suunnitelmat ovat selkeät jos pihalle lennän...

Vierailija
14/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät tykkää kantaa vastuuta? minun mielestäni vastuun kanto on oikein kivaa.

t. jykä Cäsh

Vierailija
15/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisena irtisanomispaketti, 3kk lomailua ja uuden duunin etsintä sen jälkeen. Näin toimin itse reilu vuosi takaperin ja olin kuin uudestisyntynyt kolmen kuukauden breikin jälkeen! Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Vierailija
16/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Meillä laitettiin ekoissa YT:ssä viimeksi taloon tulleet nuoret pihalle. Sitten ei-perheelliset ja osa pomoista. Joitakin tomintoja lakkautettiin kokonaan ja kaikki ko. henkilöt saivat virsua. Potkut voi saada kuka tahansa tänä päivänä.

Vierailija
17/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti irtisanomisuhka on todellinen, joten siihen kannattaa varautua, että se omalle kohdalle osuu. Ja miehen reaktioista päätellen se varautuminen on oikea keino, oli sitä uhkaa tai ei.

Juurikin tuo CV:n päivitys on nyt ihan ensimmäinen askel ja sitten vilkaisu niihin avoimiin työpaikkoihin. Miksi ei soittokierrosta opiskelukavereille tms. Voihan sitä tulla noste vaihtaa työpaikkaa, vaikka entinen työnantaja ei irtisanoisikaan.

Vierailija
18/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisena irtisanomispaketti, 3kk lomailua ja uuden duunin etsintä sen jälkeen. Näin toimin itse reilu vuosi takaperin ja olin kuin uudestisyntynyt kolmen kuukauden breikin jälkeen! Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

No voi hitsi, me ei saatu mitään irtisanomispakettia vaan irtisanomisaikana oli työvelvoite. Vieläkin v*tuttaa, miten ylin johto edes kuvitteli, että irtisanotut tekisivät innolla töitä.

Vierailija
19/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hitsi, me ei saatu mitään irtisanomispakettia vaan irtisanomisaikana oli työvelvoite. Vieläkin v*tuttaa, miten ylin johto edes kuvitteli, että irtisanotut tekisivät innolla töitä.

Tällaisessa tilanteessa kannattaa aina hakea saikkua jäljelläolevaksi irtisanomisajaksi. Siinä on sekin hyvä puoli että tietää miten tulevaa ex-työnantajaa vituttaa maksaa palkkaa kun väki ei ole töissä.

Vierailija
20/21 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan olla samassa firmassa :)

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Onkohan tällaisia yrityksiä useitakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi