Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miksi landella asuvilla on vielä mökki?

Vierailija
16.04.2016 |

Siis jos joku asuu vaikka paikkakunnalla nimeltä Kangasala. JA sitte sillä on vielä kesämökki jossain landella! Mihin se sitä mökkiä tarvii, yhtä landeahan se Kangasalakin on. Sen ymmärrän jos Suomen muutamassa suurimmassa kaupungissa asuvilla on kesämökki landella

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa pitää arjen ja vapaan erillään toisistaan?

Vierailija
2/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on siskon kanssa yhteinen mökki järven rannalla saaressa, oma talo "normaalisti" metän keskellä.. Onhan se siis aika erilainen.

Mökin ymmärtää paremmin, mutta jos on sellainen vapaa-ajan asunto luxuksella, sähköllä, vedellä, sisäsaunalla jne, niin niiden ideaa en oikein tajua. Ellei ole esim hiihtokeskuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustetaanhan Helsingistäkin lomalle NYC, Berliini, Tokio yms.

Vierailija
4/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kaikki täällä "landella" kuitenkaan asuta missään mökkiolosuhteissa, siis luonnon keskellä järven rannalla.

Vierailija
5/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua minäkään. Meillä maalaisilla on "mökki" Helsingissä. Pieni keskustan kaupunkiasunto, joka on meille yhtä eksoottinen paikka kuin helsinkiläisille se mökki järven rannalla usein on.

Vierailija
6/82 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua minäkään. Meillä maalaisilla on "mökki" Helsingissä. Pieni keskustan kaupunkiasunto, joka on meille yhtä eksoottinen paikka kuin helsinkiläisille se mökki järven rannalla usein on.

Jatkan vielä, että asumme ihan landella, on talo ja puusauna järven äärellä, kaukana naapureista ja asutuksesta. Meidän mökki on siis ympäristössä, joka on meille vieras ja auttaa meitä irtautumaan arjesta = Hgin keskusta!

Vierailija
7/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska emme asu meren rannalla.

Vierailija
8/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan asunto kaupungissa.

Vierailija
9/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille mennään että päästään irti arjesta. Jos itse asuisin maalla minulla varmaan olisi just se kaupunkiasunto kakkosasuntona. Nyt on omakotitalo kaupungissa ja mökki maalla.

Vierailija
10/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun siellä landella asuvilla on usein paljon enemmän rahaa käytössään kuin pääkaupunkiseudun koirankopeissa kalliisti asuvilla. Pääasiallinen asunto voi olla vaikka omakotitalo järven rannalla ja vapaa-ajan asunto meren rannalla. Kiva vaihtaa välillä maisemaa :)

Vierailija
11/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ranta kai ratkaisee. Onhan se ihan eri juttu, jos on oma ranta. Toisaalta monella on myös se kaupunkiasunto, lapsien koulujakin varten.

Vierailija
12/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi hesalaisilla on vielä mökki missään. Eikö sinne hesaan juuri mennä maaseutuelämää pakoon.

Vierailija
13/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva landella asuu järven rannalla ja useimmat haluavat mökin järven /meren rannalta, itsekin voisin maalaisena näin toimia. Tietysti suurempi ympäristönvaihto on, kun asuu näin kaupunkikeskustan kerrostalossa ja mökkeilee metsässä järven rannalla. Ympäristönvaihto ja matkustelu rentouttavat, mutta on kätevää asua lähellä työpaikkoja.

Vierailija
14/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan järven rannalla ja silti monella naapurilla on mökki. He ovat vanhempia ihmisiä, ovat perineet. Heille mökki on monesti aika mukavuukseton paikka, kotona on sitten kaikki porealtaasta viimeisrn päälle laitettuun pihaan. Jokin siinä alkeellisuudessa kuitenkin vetää, ja heillä on myös muistot siellä. Näin ovat jutelleet, kun joskus kauttarantain olen kysellyt, kun kieltämättä on kummastuttanut.

Vierailija
15/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan meren rannalla, myös mökki (täysinvarusteltu) on myös meren rannalla, mutta ihan syrjäkylillä. Maisemanvaihdos on mukavaa ja mökillä on vieläkin hiljaisempaa ja rauhallisempaa kuin kotona.

Vierailija
16/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota aloittajan esittämää asiaa minäkin olen toisinaan ihmetellyt. Jos asuu maalla tai sanotaanko nyt esim. vaikka jonkun pikkukunnan keskustassa, niin eikö sen vapaa-ajan asumuksen pitäisi sitten vaihtelun sekä normaaliarjesta irtautumisen vuoksi olla jonkun yli miljoonan asukkaan pirteässä ja iloisessa kaupungissa: Budapest, Varsova, Moskova, Berliini, Pariisi, Kööpenhamina, Madrid, Lontoo, NY, LA...? Kielitaitokin siinä kehittyisi ja terve itsevarmuus paranisi.

Tosin itse haluaisin asua sellaisessa ihan kokoaikaisesti, mutta ongelmanani on taloudellisten resurssien puute, eli pers'aukisuus ja elannon epävarmuus.

Vierailija
17/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mökielämässä ole olennaista landella olo. Maalaisetkin lähtevät mökille nimenomaan viettämään vapaa-aikaa. 

Luulisi, että maalaisten mökkeily ei ole samanlaista työleiriä kuin niillä kaupunkilaisilla, jotka lähtevät mökilleen hoitamaan pihaa, tekemään remonttia ja polttopuita, kun maalaiset tekevät sitä kotonakin. Mökillään maalainen vain on kuuntelematta koneitten huminaa ja tekemättä mitään.

Vierailija
18/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli usean hengen mökki itähelsingissä ja grillattiin yms mökkeiltiin luonnon rauhassa. Valitettavasti virkavalta pilasi kesäloman liian useasti ja jopa vei joskus meitä mökkeilijöitä hotelliin yöksi ettei palelluta kesken mökkeilyn. Lopulta ymmärsimme että meillä olikin mökkinaapureina erittäin äkäisiä ihmisiä. No useiden vuosien mökkeilyn ja siitä seuranneiden sattumusten jälkeen päätimme lopettaa mökkeilyn Helsingissä. Olemme nyt ostaneet noilla mökkien myydyistä saaduilla tuloilla joka mökkijampalle oman lande kodin ja landemökin! Ei ole vielä naapureita näkynyt.

Ja ei tarvitse mökillekkään ajella +300km kun onkin tuossa n.100 metrin päässä landekodin ovelta. Ajamme kuitenkin kaikki kaupunkimökeistä saatujen rahojen jämillä ostetuilla uusilla landemaastureilla mökille ettei nappaskengät kuraannu.

En tajua miksi kaupungissa asuvat ihmiset omistavat mökin kun on niin kaukana ja eivät edes kerkeä siellä käymään.

Vierailija
19/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan metsän keskellä ja mökki on järven rannalla. Ikimaailmassa ei haluttaisi asumaan kuitenkaan rannalle, niin tämä on vallan erinomainen järjestely.

Vierailija
20/82 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän - aloitus oli varmaankin jonkinlainen provo. Mutta kun me muutettiin maalle, mulle meni mökkeilyhalut. Mä oon sanonut kaikille, että me asutaan kesämökillä, mä haluan tehdä jotain muuta lomilla. Kyllä mä mökillä tykkäsin olla, mutta ei ollut enää sellaista kaipuuta. Puhun imperfektissä, koska vanhempani myivät mökin hiljattain, joten mökkeily on nyt toistaiseksi loppunut kokonaan.