En tajua miksi landella asuvilla on vielä mökki?
Siis jos joku asuu vaikka paikkakunnalla nimeltä Kangasala. JA sitte sillä on vielä kesämökki jossain landella! Mihin se sitä mökkiä tarvii, yhtä landeahan se Kangasalakin on. Sen ymmärrän jos Suomen muutamassa suurimmassa kaupungissa asuvilla on kesämökki landella
Kommentit (82)
Asun pikkukaupungissa omakotilähiössä. Kesällä täällä kuuluu ruohonleikkureiden, moottorisahojen ja mopojen pärinä, koirien haukunta, ihmisten äänet, liikenteen melu (iso tie ja junaratakin ihan lähellä)... Kyllä täältäkin kaipaa rauhaan. Mökillä kuuluu linnunlaulu ja laineiden liplatus. Kotona on pihanhoitoa, nurmikon leikkausta, polttopuiden tekoa, kaikenlaista hommaa enemmän kuin keksisi. Mökki on ilman mukavuuksia, siellä voi vain olla.
Minä en tajua kuinka kellään omakotiasujalla on kesämökki, oli se talo kaupungissa tai landella. Ymmärrän vain sen, jos kerrostaloasujalla on mökki. Pihatyöt on perseestä, ja joku vielä haluaa kahdet pihatyöt?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua kuinka kellään omakotiasujalla on kesämökki, oli se talo kaupungissa tai landella. Ymmärrän vain sen, jos kerrostaloasujalla on mökki. Pihatyöt on perseestä, ja joku vielä haluaa kahdet pihatyöt?
Meillä oli sellainen mökki, jossa ei ollut pihatlöitä. Mutta kuulepa, oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että toiset pitävät pihatöistä?
Vierailija kirjoitti:
Mökillä ei tarvitse olla pihatöitä vaativaa pihaa.
No Mercy kirjoitti:
Tuota aloittajan esittämää asiaa minäkin olen toisinaan ihmetellyt. Jos asuu maalla tai sanotaanko nyt esim. vaikka jonkun pikkukunnan keskustassa, niin eikö sen vapaa-ajan asumuksen pitäisi sitten vaihtelun sekä normaaliarjesta irtautumisen vuoksi olla jonkun yli miljoonan asukkaan pirteässä ja iloisessa kaupungissa: Budapest, Varsova, Moskova, Berliini, Pariisi, Kööpenhamina, Madrid, Lontoo, NY, LA...? Kielitaitokin siinä kehittyisi ja terve itsevarmuus paranisi.
Tosin itse haluaisin asua sellaisessa ihan kokoaikaisesti, mutta ongelmanani on taloudellisten resurssien puute, eli pers'aukisuus ja elannon epävarmuus.
No se kesämökkihän rajaakin muun matkustelun pois.. Me asutaan pikkukaupungissa landella, metsää, peltoa jne. Mökki on meren rannalla tunnin ajomatkan päässä ja ollaan siellä kevät-syksy välillä melkein joka vkloppu. Kesälomalla ollaan myös melkein aina mökillä, miinus muut reissut. Käydään ulkomailla 2-4 kertaa vuodessa. Ihan siellä nycissäkin asti, euroopan kaikki isot ja vähän pienemmätkin kaupungit on kierretty jo.
Luulisi, että jos muutenkin asuu keskellä ei mitään, niin edes lomalla haluaisi päästä sivistyksen pariin. Siinä mielessä aloittajalla on kyllä pointti, että eikö siitä korvessa asumisesta saa tarpeekseen arkena? Miten ihmeessä sieltä viitsii lähteä vielä enemmän korpeen kesämökille? Luulisi, että edes joskus kaipaisi vaihtelua.
Jotta vapaa-aika olisi todella vapaa-aikaa. Meillä on isohko karja. Jos vapaalla jäädään kotinurkkiin niin hetikohta löytää itsensä navetalta tekemässä jotain. Pitää oikeasti mennä pois kotoa, jotta voi lomailla rauhassa ja saa ajatukset pois kiimantarkkailusta tms.
Taajamassa asuvat eivät miellä asuvansa kunnolla maalla. Monet arvostaa myös vesistoä ja joillakin mökki on kalavesien äärellä. Vanhaankin aikaan maalaisilla oli kalamajoja ymv. tilapäiseen käyttöön. Kaupunkilainen ei ehkä hahmota näitä eroja taajaman ja haja-asutusalueen välillä kun ei ole harjaantunut näkemään, katselee vain omasta näkökulmastaan.
Mun sisko asuu maalla OKT, mökki on erikseen järven rannalla ja kesäisin vuokraa itselleen asunnon Helsingistä n.kuukaudeksi.
(Ope, pitkä loma).
Mökin idea on se järvi ja rantasauna.
Samaa mieltä. Asun maalla pikkukylässä omakotitalossa... mihin ihmeeseen tarvitsisin mökkiä??
Osaan kyllä irrottautua vapaa-aikaan ihan omassa puutarhassakin tai matkustamalla muualle. Matkailuauto olisi minulle se "mökki", mutta ovat melko kalliita siihen vähäiseen käyttöön.
Onneksi osaan rentoutua kotonakin.
Samaa ihmettelin syntymäkotikunnassani Kainuussa, jossa monella oli mökki noin kilsan päässä kotoa. Harvoin siellä mökillä edes yöpyivät, kävivät vain saunomassa ja kahvilla.
Olen samaa mieltä.
Kuitenkin olen onnistunut järjestämään elämäni niin,että asun maaseudulla omakotitalossa ja sitten mulla on vielä iso kesäpaikka saaristossa, ei kuitenkaan rannassa. Molemmat langenneet perintönä. Ja minä kun en ole yhtään ulkoilmaihminen, en tee pihatöitä enkä remontoi tai huolla mitään ja oikeastaan haluaisin asua kaupungin keskustassa kerrostalossa. Niin että välillä vähän ahdistaa. :D
Välillä on kiva lähteä täältä kyliltä saunomaan ja viettämään aikaa keskelle-ei-mitään.
Sinulle riittänee retki kehä 3:sen pohjoispuolelle 😨