Kannattaako silmälasit maalata itse?
Nelisen vuotta vanhoista silmälaseista on kehyksistä maalit paikoin kuluneet pois ja näyttää ikävältä tollaset pienet metallinhohtoiset laikut muuten mustissa sangoissa. Linssit ihan ok kunnossa eikä näkö oo heikentynyt niin tuntuu turhalta ostaa uusia. Voiko näitä sankoja edes maalata itse? Mietin siis esim. ohennettua kynsilakkaa. Jännittää alkaa itse solkkaamaan...
Kommentit (11)
Käy silmälasiliikkeessä eka ennen kuin alat spreijaileen kakkuloitasi, voivat neuvoa jotain muuta :)
Tuskin pahemmannäköiseksi menee, jos nätisti kynsilakalla maalaat.
Vierailija kirjoitti:
Käy silmälasiliikkeessä eka ennen kuin alat spreijaileen kakkuloitasi, voivat neuvoa jotain muuta :)
Täytyy varmaan käydä. Ehkä ne viitsii neuvoa, kun aurinkolasit vahvuuksilla tarvin joka tapauksessa niin tulee jotain tuottoa sinnekin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos sais linssit irti, niin jokin spray-maali voisi olla kynsilakkaa järkevämpi vaihtoehto? Mutta en tiedä uskallanko alkaa irrottelemaan linssejä.
AP
Ideoin, että linssit voisi ehkä peittää esim. maalarinteipillä tai muotoon leikatulla paperilla tai tuorekelmulla, jos et maalaa linssien ympäriltä. Sinitarralevy voisi suojata myös hyvin linssejä, jos se vai pysyy niissä.
Kynsilakka lähtee kehyksistä varmaan kynsilakan poistoaineella, jos maalaus menee pieleen. Linsseihin se ei käy.
Itse olen miettinyt myös metallisten silmälasikehysten maalausta ja pohtinut autojen paikkamaalauksiin käytettävää korjausmaalia. Sitä myydään muistaakseni kyninä ja kynsilakan tapaisina tuotteina. (Tavallisen kynsilakan en oikein usko kestävän kovin pitkään tuossa käytössä.) Auton vanteiden maalaamiseen käytettävä spraymaali on vielä halvempaa.
Tuolla näyttää olevan maaleja eri materiaaleille. Muoville on joku pohjustusainekin. Se värikynäkin näyttää olevan valikoimissa.
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Maalit-ja-lakat/
Hah! Firman tuotteissa on tarjolla jopa "ryppymaali!"
Katso myös muut vastaavat kaupat, kuten esimerkiksi Motonet ja Clas Ohlson. Muitakin on, mutten nyt muista niitä. Marketeissa ja rautakaupoissa saattaa olla jotain vastaavaa valikoimissa.
Onnea kokeiluun!
AP, ota huomioon, että millä tahansa maalaatkin, niin jos maalattu kohta silmälasikehyksiä on ihoa vasten, se saattaa kemikaalista riippuen ärsyttää ja allergisoida ihoa. Kysyisin itse ensin optikolta vinkkejä.
Kiitos pohdinnasta 6! Tuo autojen korjausmaalikynähän voisikin olla hyvä ratkaisu. Valitettavasti näissä on kulumaa melkosen lähellä linssiä niin en oikein tiedä miten toi linssin peittäminen onnistuu. Pelkään, että tulee sitten sutattua. Olen tässä selaillut nettiä ja jotkut ovat käyttäneet pienoismallimaaleja lasien maalaamiseen. Esim: http://www.kylaroma.com/do-it-yourself-glasses-makeover/
7, olet oikeassa. Alotusviestissä en hoksannut sanoa, mutta näissä on tosiaan sangat muovia eli metallia on vain linssien ympärillä kehikkona eli maalattu osa ei juurikaan onneksi ole ihokontaktissa. Autoille tarkoitetut maalit saattavat tosin silti olla aika tujua tavaraa kasvoille. Mutta täytyy tosiaan poiketa liikkeessä ennen kokeiluja.
Eikö linssit ole ihan helppo ottaa irti? Löysäät vaan ruuveja ja pullautat pois paikoiltaan.
Pienoismallien maalaamiseen tarkoitetut välineet voisivat myös käydä.
Heh, mulle tuli kyllä ekana mieleen että aiot maalata silmälasit naamaasi, siis piirtää silmien ympärille ihoon kehykset… en tiedä miksi :D
Vierailija kirjoitti:
Pienoismallien maalaamiseen tarkoitetut välineet voisivat myös käydä.
Heh, mulle tuli kyllä ekana mieleen että aiot maalata silmälasit naamaasi, siis piirtää silmien ympärille ihoon kehykset… en tiedä miksi :D
Se oliskin varmaan hieno näky :D Pienoismallimaaleja joku oli käyttänytkin, kun googlettelin.
9: Tutkin lasejani tarkemmin ja taidat olla oikeassa. Täytyy piipahtaa siellä optikkoliikkeessä ja alkaa miettiä maalivaihtoehtoja, jos tätä uskaltautuisi oikeasti kokeilemaan.
AP
Tietysti jos sais linssit irti, niin jokin spray-maali voisi olla kynsilakkaa järkevämpi vaihtoehto? Mutta en tiedä uskallanko alkaa irrottelemaan linssejä.
AP