Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen on liian vanha valmistumaan yliopistosta?

Vierailija
16.04.2016 |

Olen jo yli 25-vuotias yo-opiskelija. Aloitin yliopistossa vanhana, eivätkä opiskelut ole edenneet lainkaan tavoiteajassa mielenterveys- ja tarkkaavaisuusongelmien ja motivaation puutteen vuoksi. Työkokemusta on ainoastaan hanttihommista. En tiedä, onnistunko koskaan valmistumaan ja onko edes järkeä yrittää saada tutkintoa kasaan, koska valmistuessani olisin jo reilusti yli 30 ilman työkokemusta, eikä alani ole kovin hyvin työllistävä. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Jatkaa yo-opiskelua, vaihtaa amiksen aikuiskoulutukseen vai ihan suoraan vain tappaa itsensä kun tulevaisuudella ei ole mitään tarjota?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaihtaa työllistävämmälle alalle sitten, kun olet siinä kunnossa, että saat opintoja suoritettua.

Vierailija
2/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole liian myöhästä, mutta tietysti kannattaa miettiä, jos joku toinen ala olisi työllistävä, jotta ei tarvitse valmistuttuaan jäädä heti työttömäksi. Pohdi aloja ja tee erilaisiua  uratestejä, jos löytäisit sieltä jonkun alan joka kiinnostaisi ja jolla olisi parempi työllisyystilanne :) Tseemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

109 vuotias

Vierailija
4/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

85-vuotias. Monet valmistuu yliopistosta noin 30 vee, varmaan useimmat.

Vierailija
5/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin itse 40v ja suoraa koulutusta vastaavaan vakipaikkaan.Sain ensimmäisen paikan,jota hain.

Vierailija
6/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh, minä olen 42 v enkä edes oppiaineeni vanhin opiskelija, lähelläkään...

Vierailija
7/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vaikuttaa sen verran epävakaalta, että ap ei näytä olevan opiskelukykyinen. Et vaikuta olevan hirvittävän motivoitunut ylipäänsä jatkamaan yliopistossa, joten eiköhän parhain ratkaisu sinun kohdallasi olisi amis ja työllistävä työ.

Sinänsä kysymyksesi ei ole relevantti, sillä iällä ei merkitystä ole. Jos olisit motivoitunut ja mt-ongelmaton, valmistuisit yli 30-vuotiaana ja olisit voinut kerätä työkokemusta alasi töistä jo ennen valmistumista.

Vierailija
8/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies valmistui 36-vuotiaana, sai vakipaikan suht heti.

Vierailija
9/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, jatka opintoja vaan, jos ne nappaavat. Entinen työkaveri opiskeli tutkintonsa loppuun eläkkeelle jäätyään, ja kuulin jokunen aika sitten, että on tehnyt liki kahdeksankymppisenä väikkärinkin.

Vierailija
10/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yliopiston ole tarkoitus työntää ihmisiä työelämään vaan tehdä tiedettä ja kouluttaa tutkijoita. Siksi ei ole mitään väliä, missä iässä sieltä valmistuu.

Vierailija
11/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen aikuiskoulutus.

Terv. akateeminen työtön jo vuodesta 2011

Vierailija
12/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä 40 v. opiskelijoilla on varmaan kuitenkin aikaisempia tutkintoja tai pitkä työkokemus muustakin kuin ihan alimmista hanttihommista.

Vierailija
13/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voisi ehkä -painosanalla ehkä- olla liian myöhäistä valmistua 85 -vuotiaana, koska silloin tutkinnosta hyötyisi todennäköisesti vain itse valmistunut, eikä sitä tavallaan pääsisi "maksamaan takaisin" työelämässä hyödyntämällä oppimistaan ja tutkinnon osoittamaa mahd. osaamista. - Toisaalta opiskelulla on minusta muitakin päämääriä kuin pelkkä parempi valmistautuminen työelämään. 

Vierailija
14/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko 200 v?

Vierailija
15/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen tavoitteena on saada pätevyys ja ammattitaito, jotta voi tehdä työtä kansakuntamme eteen ja maksaa veroja, jotta edelleen muut kansalaiset saavat mm. maksuttoman koulutuksen. Jos valmistuessa hipoo jo eläkeikää, on koulutus turha - paitsi tietysti, jos sen maksaa omasta pussista.

Vierailija
16/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua kiinnostaa joku käytännöllinen koulutus niin mikäpä estää sellaiseen hakeutumasta. Jos opintoaikaa on hyvin jäljellä niin yliopiston voit hoitaa siinä sivussa loppuun. Voihan tuosta saada toisiaan työmarkkinoilla tukevan osaamis- ja tutkintokokonaisuuden, riippuen vähän mitä opiskelet.

Vierailija
17/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet tunne palavaa ja pakottavaa intohimoa opintoalaasi kohtaan, niin vaihda ala työllistävämpään. Opintotukikuukausia on rajoitettu ja niitä on turha tuhlata johonkin, joka ei vie sinua tässä elämänvaiheessa eteenpäin. On myös helpompi keskittyä itse opintoihin, jos et opiskellessa joudu koko ajan miettimään, että alasi ei työllistä.

Sellainen poikkeus toki edelliseen, että jos olet nyt sairauslomalla tai kuntoutustuella, niin kannattaa ehdottomasti yrittää tehdä se pieni määrä opintoja, joka on sairauslomallakin sallittua. Aloita jostain sinua kiinnostavasta kurssista ja jos se sujuu, niin etsi opinto-oppaasta jokin perusopintokokonaisuus, jonka voit suorittaa. Esim. talouspuolen tai lakipuolen opinnoista on aina hyötyä, vaikka lopulta suuntautuisitkin jonnekin muualle, ja jos suoritat opintokokonaisuuden, niin siitä saa heti cv:ssä paremman kuvan kun on saanut jotain aikaan.

Vierailija
18/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oisko 200 v?" - Niin eihän tuota tiedä kun viimevuodet keski-ikä on noussut ja täyspäiväiseksi eläkkelläiseksi tuskin enää mahdollista päästä. Ja ei kai eläkkeellekään pääsy ole koskaan tarkoittanut sitä, että eläminen ja uteliaisuuden ja kiinnostuksen eri asioita tai vain joitain asioita kohtaan pitäisi sammua. - Johan sellainen eläkkeelle jäänti tarkoittaisi vähintään, jotain "hieman" pelottavaa. Vai kuka haluaa elää muiden armoilla tahdottomana ja tiedottomana..    

Vierailija
19/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä 40 v. opiskelijoilla on varmaan kuitenkin aikaisempia tutkintoja tai pitkä työkokemus muustakin kuin ihan alimmista hanttihommista.

Mistä niin päättelet? Ei minulla ainakaan ole. Olen nelikymppinen ja ollut yliopistossa kirjoilla viimeiset parikymmentä vuotta. Minä olen ehdottomasti liian vanha, koska cv:stä näkee opintojeni jumittaneen.

Sen sijaan ihminen, joka on aloittanut opintonsa vasta 40-vuotiaana, mutta valmistunut tavoiteajassa, on varmasti minua kiinnostavampi työnantajan silmissä.

Ap lienee siinä rajoilla.

Vierailija
20/24 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se hukkaan mene jos sivistystä etsii vaikka jäisi keskenkin. Pikemminkin jpitkä opiskeluaika voi näyttää lapuissa heikommalta mutta ei tuo.