Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ole epäreilua, että uusi mies joutuu maksamaan jonkun toisen miehen lapsen hoitomaksuja?

Vierailija
15.04.2016 |

Oletetaan tilanne: Lapsen isä on hyvin toimeen tuleva. Lapsen äiti ja isäpuoli pienituloisia, mutta sen verran hankkivat, että lapsesta menee täysi hoitomaksu. Tilanne tiukentaa uusperheen taloutta. Onko reilua?

Tai yh-äiti, ja lapsesta menee minimimaksu vaikja isällä ois miten paljon maksukykyä?

Eikö pysty mitään reilua systeemiä keksimään, jossa päivähoitomaksu laskettaisiin lapsen vanhempien tuloista? Musta on vaan erittäin epäreilua tuo systeemi, että pitää maksaa muista lapsista kuin omistaan.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, koska mies on itse omasta tahdostaan valinnut liittyä perheeseen.

Vierailija
2/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku idiootti haluaa maksaa toisen ruokkoja, tai päiväkoteja niin ihan oma valinta.Minä en maksaisi missään tilanteessa vaan panostaisin rahat itseeni.

M33

Vierailija
4/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhempien tuloista? Muuttaako se asiaa, jos isä kerran oli hyvätuloinen?

Vierailija
5/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, koska mies on itse omasta tahdostaan valinnut liittyä perheeseen.

Just så! Vapaavalintainen kysymys.

Vierailija
6/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle omat rahat kotitaloudessa olisivat olleet itsestäänselvyys jo silloin, jos olisin yh:na muuttanut yhteen jonkun kanssa. Silloin se lapsen hoitomaksu ei ole millään tavalla pois sen miehen tuloista.

Mutta vielä itsestäänselvempää minulle oli, että en muuta yhteen kenenkään kanssa niin kauan kuin minulla on kotona asuva lapsi.

Vierailija
7/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pienentää niitä hoitomaksuja, että otetaankin hyvätuloisen isän tulot huomioon eikä pienituloisen isäpuolen?

Ja eikös tämä hyvätuloinen isä maksa elatusmaksuja?

Vierailija
8/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sekään reilua, että jopa 400 - 500 miljoonaa euroa elatusmaksuja on maksamatta ja me kiltit veronmaksajat ne maksamme. Se ei ole valinnaista - toisin kuin liitto "lapsellisen" kanssa.

Vierailija
9/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi luonnotonta huolehtia vieraan miehen lasta.

Vierailija
10/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten on elatusapu.

Vierailija
11/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tarkoitin henkilökohtaisemmalta epäreilumpaa/reilumpaa. Mun mielestä lapsen hoitokuluista pitäisi olla oikeitten vanhempien vastuussa. Varmasti tämä ei olisi mahdotonta toteuttaa.

Ei sekään ole oikein, että esimerkiksi miehen tulot nostaisivat hoitomaksut kalleimpaan maksuluokkaan ja nainen sitten periaatteesta maksaisi ne pelkästään omista tuloistaan. Eikä sekään ole ihan reilua, että naisen täytyy ajatella, että ei voi muuttaa parisuhteeseen kenenkään kanssa tämän asian takia.

Ehkä selitän näkökulmani vähän huonosti. Olen väsynyt. Tarvitsen drinksun.

ap

Vierailija
12/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siis hoitomaksujen suuruudesta, vaan siitä, että kuka ne joutuu maksamaan!

ap

Vierailija
13/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ohjeistuksen mukaan lapsen elatuksentarvetta laskettaessa otetaan huomioon myös hoitomaksut. Ja vanhemmat jakavat tuon elatusvastuun tulojensa suhteessa (- lapsilisät). Mutta eihän tuo tietysti mikään laki ole.

Vierailija
14/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siis hoitomaksujen suuruudesta, vaan siitä, että kuka ne joutuu maksamaan!

ap

No sinähän ne maksat jos olet spermat pilluusi kerran vapaaehtoisesti ottanut.

Vierailija
15/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä mennä sellaiseen kimppaan, mitä pää ei kestä. Kai ymmärrät, ettei tämäkään hyysäysyhteiskunta kaikkea kestä. Yleensä kaksinasuva kuitenkin säästää monissa kuluissa verrattuna yksinasuvaan. 

JA TÄSTÄ SYYSTÄ NAISILLE ON MERKITYSTÄ MIEHEN RAHALLA. JA MIESTEN PITÄISI IHAN YHTÄ LAILLA KARTTAA KÖYHIÄ NAISIA TAI OLLA VALITTAMATTA. 

Vierailija
16/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan niin pieni palkka että hoitomaksu oli ilmainen. Jos olisin muuttanut uuden mieheni kanssa yhteen olisi hoitomaksu noussut lähes tappiin, miehenkin palkka oli vain n. 2000e. En halunnut että mies joutuu hoitomaksun maksamaan ja itselläni siihen ei olisi ollut varaa. Odotettiin virallisen yhteenmuuton kanssa niin kauan että lapsi meni kouluun, käytännössä kuitenkin asumme yhdessä koko ajan.

Vierailija
17/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päättää toisen perheeseen liittyä niin kyllä silloin ollaan lapsista vastuussa molemmat. Mun mielestä on epäreilua kaikkia kohtaan tunkea itsensä toisten kotiin ja jättäytyä kuitenkin ulkopuolelle. Itse jokainen aikuinen sen valitsee millaiseen suhteeseen ryhtyy, lapsella ei sitä valinnanvaraa ole.

Vierailija
18/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sääli sitä lasta, jos tuollaisia mietit. Sehän on sinun lapsi. Olette muodostaneet uuden perheen uuden miehesi kanssa jossa kaikki lapsesi on mukana. Toivottavasti olette muodostaneet PERHEEN, johon myös lapsesi kuuluu. Uusi mies on valinnut sinut ja lapsesi muodostaessanne uuden perheen, ei ole sellaista talousyksikköä, johon osa perheestäsi kuuluu, mutta lapsesi ei kuulu.

Vierailija
19/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on hyvätuloinen ja yh-äiti pienituloinen, isä varmasti maksaa elatusmaksua? Se käsittääkseni on nimenomaan tarkoitettu esim. lapsen hoitomaksun hoitamiseen. Jos taas on esim. viikko-viikko-systeemi, molemmat voivat tehdä omat sopimukset ja maksaa omat laskunsa.

Vierailija
20/102 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan tilanne: Lapsen isä on hyvin toimeen tuleva. Lapsen äiti ja isäpuoli pienituloisia, mutta sen verran hankkivat, että lapsesta menee täysi hoitomaksu. Tilanne tiukentaa uusperheen taloutta. Onko reilua?

Tai yh-äiti, ja lapsesta menee minimimaksu vaikja isällä ois miten paljon maksukykyä?

Eikö pysty mitään reilua systeemiä keksimään, jossa päivähoitomaksu laskettaisiin lapsen vanhempien tuloista? Musta on vaan erittäin epäreilua tuo systeemi, että pitää maksaa muista lapsista kuin omistaan.

Toisaalta näin. Toisaalta en hyväksy myöskään äpäröiden pentutehtailua.

Jos lapsia tehdään, niin mielestäni siinä on tehty loppuelämän sitoomus.